Bart's trex 450 avontuur

Ja laten we hopen Uwe,

Maar ik heb er nu wel weer vertrouwen in hoor.
Net nog een laatste lipo gevlogen en alles was perfect (op mijn vliegkunsten na, die moeten nog veel verbeteren:cool:).
De Heli vliegt nu superstrak en doet alles wat ik hem comandeer.

Hallo,

Prachtig vliegweer dit weekend.
Ondertussen heeft de 450 reeds meer dan 4,5 uur effectieve vliegtijd sinds de vorige overhaul. (bijna alle lagers vervangen en nieuwe servo's)
En de heli vliegt als op rails. :thumbsup:

Ja Uwe,

Het gaat steeds beter.

Ik begin stillaan al te denken aan een volgende stap.
Ik droom al een tijdje van schaalhelicopters. Maar de stap was nog te groot.
Ik weet nog niet precies wat ik wil.
Liefst natuurlijk een nieuwe, grotere heli met een romp errond, maar das een financiële uitdaging.
Vandaag kwam ik echter deze tegen:
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Nu ben ik aan het twijfelen:
Aan de ene kant is het een goedkoop rompje, waar ik mij wel eens kan mee uitleven (als het misluk ben ik slechts €40 armer) om het geheel vliegend te krijgen en wie weet, daarna wat beter schaal te maken.
Aan de andere kant is het misschien slechte kwaliteit, nooit vliegend te krijgen en vliegt het, na veel frustraties, rechtstreeks de vuilbak in.
twijfels, twijfels,...
[edit]
Misschien kan iemand van jullie mij een duwtje in de rug geven OF mij van grote frustratie behoeden.

nuja eerst nog wat meer oefenen...

Hoezo (ook) niet,

ziet toch leuk uit,
en vliegen doet hij allemaal,
allen wat het crashen af-wennen,
da gaat 'n beetje meer kapot ...

dus ook oefenen, nooit verkeerd

Groet
Uwe

Hallo,

Het schaalgebeuren moet nog eventjes wachten.
Ik heb ondertussen nog andere mogelijkheden gezien en ben er nog helemaal niet uit.
Das niet erg, ik moet toch nog beter leren vliegen en daarvoor is de pod & boom perfect voor.

Nuja perfect, de trillingen zijn dan toch niet helemaal weg :mad:.

Ik weet wel dat m'n zender potentiometers al goed ingesleten zijn (krasjes op het loopvlak van de potentiometers) maar er zijn dagen dat alles perfect gaat en dan trilt de heli terug.
En ik vlieg ook regelmatig met de mcpx (met dezelfde zender) en daar lijkt het niet op te treden.

Gisteren heb ik nog eens naar de feathering shaft gekeken en daar heb ik wel iets vreemds gezien.
De feathering shaft bleek erg vast te zitten in het headblock.
Zo vast dat je hem bijna niet kon draaien door aan de schroef te draaien.
En als ik de andere kant draai met 1 schroevendraaier, dan draai ik de schroef gewoon los, terwijl er wel threadlock op zat.
Ik moest de kop zelfs op de werkbank duwen om de feathering shaft uit de kop te schuiven. Dit kan toch niet goed zijn?
Als ik meer titan fett op die shaft doe, dan gaat het beter, maar je voelt hem wel nog spannen. (het zijn nieuwe dempers, ong. 5 effectieve vlieguren)

Aan de andere kant twijfel ik of het wel daaraan kan liggen, want dan zou je toch hoogfrequent trillingen verwachten?
Ik kan bvb de staartvin perfect zien, maar de heli trilt (meer schudden)
Het frustrerende is dat het dus slechts af en toe is.
Het kan zich manifesteren en je zet de heli neer (zonder aftoeren) en dan is het plots weg.:confused:

Ik blijf verder zoeken, maar uiteraard zijn alle tips welkom.

Dat van die feathering is wel apart... maar zou ansich geen probleem mogen zijn

Over de potmeters in de dx6, vergeet niet dat een mcpx een verschrikkelijke berg speling heeft doorgaans.
Zo'n korte rammel op de kanalen valt weg in de speling.
De grotere heli's hebben minder speling, dus een servo die wat jutterd valt meteen op..

Hoi Bart,

doe een nieuwe featheringshaft
en een nieuwe hoofdas in de Rex met nieuwe main-shaft lagers,
en het grootste probleem zou verdwenen zijn,
sparen aan de verkeerde kant , ... denk ik

(let op met vet op de feathering shaft,
dat je geen vet in de schroefdraad krijgt,
da doet jou loctite niks meer en is als warme boter)

suc6, Uwe

Hallo,

De lagers had ik reeds vervangen vlak voor het "schud" probleem.
Die waren na een héél wat vluchten (niet precies bijgehouden hoeveel) wel gaar. (ze voelden zanderig aan bij het draaien)

Hoofdas en feathering shaft had ik niet vervangen.

Deze zal ik zeker ook vervangen. Dat was ik eigenlijk al van plan (heb van beide nog een exemplaar liggen).
Maar als ik de hoofdas controleer (dus kop eraf en motor langzaam laten draaien), dan lijkt die mooi recht.
Controle van de feathering shaft, daar heb ik meer moeite mee.
Als ik 1 blad eraf haal en aan de schroef draai, dan lijkt het of dat andere blad alle kanten opdraait (en niet cyclisch, wat je zou verwachten bij een kromme as).
Ik denk dat het komt omdat ik zijdelingse kracht op de schroef zet en dan door speling in de kop de hele kop iets kantel, waardoor het blad beweegt.
Ik had dat zowel bij de nieuwe als bij de oude feathering shaft.
Als ik beide op een glazen tafel rol, dan klinken ze gelijk.
Ik zoek nog naar een nauwkeurigere meetmethode met "huis, tuin en keuken" gereedschap.

Ik vond alleen het feit dat die feathering shaft vast zat in de dempers vreemd.

Ik zal voor de zekerheid nog eens nieuwe bestellen en daarmee proberen.
Maar dan weet ik nog altijd niet wat het probleem nu is.

Zou het ook aan de spanning van de hoofdbladen kunnen liggen?
Hiermee moet ik ook nog eens experimenteren om de juiste spanning te vinden.

bij de controle van de feathering shaft
moet dat andere blad überhaupt niet bewegen !!!

en de hoofdas, als die rond loopt zonder rotorhoofd ,
het kan ook zijn, dat de rotorhoofd een tikje heeft,
die is ook uit aluminium en niet plastic of verstaal

en de mainbladen zijn gebalanceerd,
ook hier heb ik het gehad, dat bij een micro-heli
in de bladen kleine gaatjes zijn met ijser in,
deze kunnen uitvallen bij een crash b.v.

Groet
Uwe

Uwe: Ik denk dat als ik aan het feathering shaft boutje draai, dat ik ook een beetje op en neer beweeg met mijn schroevendraaier (geen vaste hand). Vandaar dat ik een betere manier probeer te vinden om dit te controleren.
Deze avond heb ik een tikje bladspoor weggeregeld en daarna 2 trillingsvrije vluchten gehad.
Bladen balanceren ga ik ook nog eens opnieuw doen. Dat was ik al uit het oog verloren, bedankt voor de tip.

Ik denk dat ik weer een stap verder ben. Ik heb de hoofdas nog eens kritisch gecontroleerd en hij was precies toch niet 100% recht, dus vervangen. Toen merkte ik dat de hoofdaslagers ook niet meer goed waren. Dus ook vervangen. Toen nog eens getest en nog een heel kleine trilling vastgesteld. Daarna de hoofdbladen gecontroleerd en die waren een tikje uit balans. Dus bladen gebalanceerd en terug 2 vluchtjes trillingsvrij.
Ik vermoed dat de hoofdaslagers door al die trillingen kapot gegaan zijn.
Ik denk dat ik nodig enkele checklists moet maken, want het zijn natuurlijk allemaal basis zaken die ik over het hoofd gezien heb.:hammer:

Ik denk dat ik weer een stap verder ben. Ik heb de hoofdas nog eens kritisch gecontroleerd en hij was precies toch niet 100% recht, dus vervangen. Toen merkte ik dat de hoofdaslagers ook niet meer goed waren. Dus ook vervangen. Toen nog eens getest en nog een heel kleine trilling vastgesteld. Daarna de hoofdbladen gecontroleerd en die waren een tikje uit balans. Dus bladen gebalanceerd en terug 2 vluchtjes trillingsvrij.
Ik vermoed dat de hoofdaslagers door al die trillingen kapot gegaan zijn.
Ik denk dat ik nodig enkele checklists moet maken, want het zijn natuurlijk allemaal basis zaken die ik over het hoofd gezien heb.:hammer:

Trillingen maken een lager niet zo heel snel kapot: genoeg electromotoren die niet 100% gebalanceerd zijn, en bijvoorbeeld brandstofmotoren zijn NOOIT in balans.
Ook rotorbladen veroorzaken eigenlijk zelden lagerschade: ik heb genoeg heli's gehad die de 200 uur probleemloos doorstonden.

Maar een kromme as... DIE kan wel degelijk lagers vernaggelen, omdat de binnenring een beetje gaat "wiebelen" in de buitenring, en dan lubbert de boel rap uit.

Groet, Bert

..zie je Bart, alles komt goed,
en de volgende keer ook de feathering-shaft vervangen,
dan is het zeker goed.

Groet
Uwe

Hoi,

Ik ben er bijna uit kwa trillingen denk ik.
Wat heb ik ondertussen gedaan?
Toch maar de feathering shaft vervangen door een nieuwe.
Hoofdlagers vernieuwd. Diegene die ik er vorige keer ingestoken heb waren niet nieuw en de bovenste voelde toch ook al wat zanderig aan. Nu zitten er nieuwe in.
Hier heb ik nog 2 fouten ontdekt:
de kop (zonder bladen) was niet 100% in balans. Ik heb de heli zijwaarts gehouden en de kop ingebouwd zonder hoofdtandwiel en dan bleek dat de flybar niet 100% precies in het midden stond.

Ik gebruikte altijd een main shaft spacer van 0.1mm. In het begin had ik die nodig omdat de hoofdas op en neer ging als ik aan de motor draaide. Ik had er echter geen rekening mee gehouden dat als je de lagers of hoofdas vervangt, die spacer niet altijd nodig is. Je moet steeds kijken wat je nodig hebt.

Ook de bladspanning heb ik nu zo weinig mogelijk gezet. als ik de heli zijwaards houd (bladen parallel aan de grond) en even schud, dan bewegen de bladen nu een klein beetje naar beneden.

Nu heb ik meestal geen trilling meer. Alleen bij sommige vluchten nog een klein beetje.:bad-words:

Maar ik ben al blij dat het al heel wat minder is.
Ik denk dat de main rotor housing aan de beurt is.
Het feit dat mijn feathering shaft vast loopt in de dempers komt misschien omdat de rotorhouseing vervormd is.
Ik heb er nog een, maar die heeft ook al een crash meegemaakt. Misschien toch maar beter een nieuwe bestellen. Maar ik kan er wel al eens mee proberen. We zien wel hoe het gaat.

Halo,

ondertussen toch weer 3 vluchtjes trinllingsvrij gevlogen.:banana:

Achtjes vliegen lukt ook steeds beter.
Zelfs nose in landingen gaan beter en beter.

Met de Savox servo's heb ik minder geluk.
Leverancier heeft ze naar de fabriek gestuurd, daar konden ze niks fout vinden.
Leverancier heeft ze dan zelf maar getest, maar ook hij kon niks fout vinden.
Dus servo's terug gekregen.
Zelf maar eens getest door 5V van mijn pc voeding (die ik ook gebruik voor de lipo lader) op een orange ontvanger te zetten met de 3 savox servo's eraan.
Resultaat: de eerste keer startte niks op (voeding moest 6A ophoesten)
Dus alles uit en daarna nogmaals geprobeerd. Nu werkt alles.
Daarna verschillende keren geprobeerd, waarbij alles goed bleef.
Ik moet wel zeggen dat bij de het aansluiten van de voeding er een piek van 6A is.
En nu na vele keren aan en uit is er 1 servo die niks meer doet.
Ik heb nog geen test gedaan met bec, aangezien deze nu in mijn heli zit.
En omdat de heli nu goed vliegt, blijf ik er liever af.
Omdat ik het niet zie zitten om weer transportkosten te betalen en om discussies met de leverancier te vermijden zal ik zelf nog wat verder testen en de servo's eens opengooien. Zien of ik er zelf niks kan aan doen. Wordt vervolgd...

Niuwe uitdaging

Hallo,

Ik ben begonnen aan een nieuwe uitdaging: achteruit vliegen.
Das verdorie nog niet zo simpel.
Ik probeer recht te vliegen van links naar rechts, dan draaien en weer terug.
Maar de moeilijkheid is dat ik dikwijls verkeerd compenseer. Alles is nl. weer omgekeerd (net als bij nose-in) of zo lijkt het toch.
Gelukkig nog zonder schade.
Maar de adrenaline giert weer door m'n lijf.
Ik ben wel blij dat ik al nose-in kan vliegen, anders was ik al vele malen gecrashed.
Het is dus weer oefenen, oefenen, oefenen.

Back