Er is niet veel op tegen zolang je op relatief korte afstand van jezelf blijft, het vliegt behoorlijk minder prettig op grotere afstanden en hoogtes, omdat de heli onder die snelheid niet "zelfregelend" is: Je moet continue elevator en pitch met elkaar balanceren, dus inderdaad maak je het jezelf alleen maar moeilijk. Als je op korte ruimte vliegt, zijn de rechte stukken (duh...uiteraard) maar heel kort, en merk je er niet zo veel van, maar zeg, je wilt 100 meter rechtuit vliegen met lage snelheid, dan wordt dat echt een behoorlijke klus om dat netjes te doen.
In hoover (boven grondeffect) heb je een bepaald vermogen nodig, zeg "X", om op hoogte te blijven. Zodra je gaat vliegen, neemt vanwege de translatielift dat vermogen af, tot een bepaalde snelheid.
Boven die snelheid, heb je weer meer vermogen nodig om sneller te vliegen.
Dat punt van minimaal vermogen, vlieg je langzamer dan dat, dan is de heli wat "onwillig": ga je langzamer vliegen wil hij doorzakken, ga je sneller vliegen, wil hij klimmen.
Dat punt van minimaal vermogen, dat is wat ik de "natuurlijke snelheid" noem: bij die snelheid of hoger, zal de heli je niet verrassen met onverwachte bewegingen.
Probeer het maar eens als je de ruimte hebt: Hoover op ooghoogte, probeer de pitchstand te vinden waarbij de heli niet klimt en ook niet daalt, en geef de heli een heel klein knikje naar voren zonder verder nog aan de pitch te komen: de heli begint tegelijk te lopen, en met het oplopen van de snelheid, begint hij uit zichzelf te klimmen, zonder dat je pitch bij gegeven hebt. Op een gegeven moment bereikt hij een snelheid waarbij hij niet meer klimt. De natuurlijke snelheid is ongeveer 60% van. wat je zojuist gevonden hebt....
Dit effect is groter, naarmate de heli zwaarder is in verhouding tot zijn rotordiameter. Een lichte 3D heli heeft er beduidend minder last van dan een zware schaalheli.
Zolang je de hoogte met elevator (voorover/achterover) stuurt, zoekt de heli zelf zijn snelheid.
Je kunt iets pitch terug nemen, en dan word die stabiele snelheid lager, maar zodra je onder dat punt van minimum vermogen komt, moet je niet alleen weer wat pitch bij geven, maar ook continue de functies "voorover/achterover"en "pitch" met elkaar balanceren om een constant snelheid en een constant hoogte te vliegen. Het vervelende daarvan is, dat op iets meer afstand en hoogte, het heel slecht te zien is welke van de twee je moet hebben, en verlies je bijvoorbeeld hoogte en trek je de heli achterover, dan valt hij opeens stil, heb je te weinig vermogen, en zakt hij zo in zijn Eigen downwash. Met een (relatief zware) schaalheli kan dat heel beangstigend zijn, want hij reageert daarna nauwelijks op collectieve pitch, en eigenlijk kun je hem er alleen uitsturen door voorover te geven en snelheid te maken, maar dat kost VEEL hoogte..... Heb je die niet, dan zit er niks anders op dan wachten tot je in het grondeffect komt, en dan bidden en hopen dat hij niet te hard tegen de grond klapt.
Nitro-heli's hebben nog een rookpluim die je wat visuele informatie geeft over wat de heli van plan is te gaan doen, electro en benzine missen dat, en dat maakt het nóg een tikkeltje lastiger.
In grondeffect is dat plotselinge doorzakken niet mogelijk, maar er zijn maar heel weinig mensen die met hoge snelheden in grondeffect rondknuppelen, en bovenstaand is de reden dat Vario bijvoorbeeld héél dringend afraad om te gaan hooveren of langzaam vliegen boven grondeffect, maar ten allen tijde ALS je vliegt, je snelheid boven dat kritieke punt te houden, inclusief een landingsaanvlucht die zodanig uitgemikt is dat de overgang van voorwaarts tot hoover in grondeffect plaatsvindt.
Groet, Bert