Basic setup Futaba 10CG / Align trex 700E 3G

Hallo,

Mijn naam is Marc

Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een Align 700E 3G Super Combo icm een futaba 10CG. Het is mijn eerste (echte) helicopter en ben dus nog niet zo ervaren. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die dit af gaan raden om met zo'n heli te beginnen. Mijn motto is eigenlijk om gelijk iets goeds te kopen waar je lang plezier van kunt hebben. Ik was zwaar onder de indruk van een demonstratie met een Align 700. Die moest ik dus ook hebben.

Het bouwen van de heli ging best wel voorspoedig. Mede dankzij de leuke bouwverslagen op dit forum. Echter ben ik nu aanbeland bij de setup.

Ik gebruik een Futaba 10CG icm Align 3G. Nu vroeg ik mij af of er iets van een basis instelling bestaat voor een Align 700E 3G. Heeft iemand misschien een handleiding of video van een goeie setup voor een beginner?

De servo's etc werken allemaal al prima. In de handleiding van Align wordt er aangegeven dat je bijvoorbeeld de Revo-Mixer uit moet zetten. In handleiding van de 10CG kan ik echter nergens vinden hoe je die uit kunt zetten.

Alvast bedankt!

Dag Eric,

Bedankt voor je bericht. Ik zit bij vliegclub The Eagles in Hieslum. Er is daar iemand met een 700 echter is dat een Flybar versie. Hij heeft een andere zender en dan is het al snel helemaal anders.

Vanavond ga ik even die links bekijken die je hebt gepost. Zit n.l. nu op het werk.

Groet,

Marc

Het enige wat anders is met de 3g, is dat je de 3g zelf even in moet stellen...

Verder is de setup hetzelfde als normaal
Als je maar evem in de gaten hebt dat de 3g 2 instelmenu's heeft, 1voor de gyro en 1 voor het fbl gebeuren...

12 graden normale pitch, 10 voor de voor/zijwaartse beweging

Verder goed controleren of hij de juiste kant op corrigeert, erg belangrijk

Verder veel succes met de maiden!
700's zijn gaaf...

Hey Student,

Bedankt voor je tips! Ga ik zeker mee nemen. Ik heb nu even tijd om die filmpjes te bekijken, dus dat ga ik nu dus ook doen...:-)

Gr,

Nou, ik ben weer een stapje verder. Swash plate is ge-leveled. Staat nu horizontaal. Servo's mechanisch zo ver als mogelijk goed afgesteld. Moest nog een kleine sub-trim uit voeren.

Ik heb nu echter het probleem dat de Elevator(CH2) servo een veel grotere uitslag heeft dan de Aileron(CH1) en Pitch (CH6).

De Swash plate staat ingesteld op HR3 120 graden. De ball links zitten in het goede gaatje (voor 3g).

Nu heb ik wat in zitten stellen in Swash AFR. Daar kun je de percentages instellen. Nu heb ik het voor elkaar dat ze alle drie tegelijk bewegen over dezelfde afstand. Echter is mijn pitch nu maximaal 8 graden.

De setup ben ik echter nog niet helemaal doorgelopen. Daar kwam ik niet aan toe.

Setup moet je wel helemaal doorlopen, anders wil hij nog wel eens gekke dingen doen.

En de eerste stap, daar moet je alle instellingen doen om de servo's recht te zetten en de graden goed te zetten.
Dat is ook de enige manier waarop de 3g eigenlijk een soort van buiten werking staat, doe je deze instellingen niet in dit menu kun je ze meestal beter overdoen

Over die ene servo die meer wil doen dan de rest..
In je ff 10 heb je een menu dat servo heet.
Ga erin, dan zie je de uitslagen van alle servo's, wat de zender naar de ontvanger stuurt. De 3g heeft er dan nog niets aan gewijzigd
Kanaal 1,2 en 6 zouden met alleen pitch overal hetzelfde moeten zijn (+en - maakt niet uit, zolang het getal maar hetzelfde is)

Verder is het belangrijkste dat het aantal graden vooruit/achteruit hetzelfde is, en links rechts idem. En natuurlijk afstellen in de instelmodus..

Bedankt voor je tips. Inmiddels heb uitslag van de swash plate goed. Pitch is nu +/12 graden. Ik heb niet zo heel veel tijd per dag. Max een uurtje. Heb ook nog eigen bedrijf. Vanavond hoop ik de hele setup door te lopen. In de DIR modus heb ik nu alles goed staan.

Bedankt voor je tips, ze hebben goed geholpen!

Het wordt nu toch wel spannend. De maidenflight komt steeds dichter bij...:-)

Gisteren mijn Castle link kabel binnengekomen om de softstart te programmeren. Zijn daar ook nog standaard waardes voor? Ja, sorry..heb er niet zo veel verstand van...:-)

Zet van de CC regelaar de timing op Low en PWM op 8kHz (NIET outrunner mode) En zet je governor gain ook niet te hoog, dacht hooguit 15~20.

Hey Danny,

Bedankt voor je snelle reactie. Wat je geschreven hebt zegt me nog niet zo heel veel, maar vanavond ga ik mijn ESC aan mijn laptop hangen en dan zal het me ongetwijfeld wel wat zeggen. Gisterenavond wilde ik het al doen, maar kwam tot de ontdekking dat de accu's er ook aan moeten hangen en ik kon de motor er niet afkoppelen aangezien ik alles heb vast gezet. Vanavond haal ik de rotor kop met tandwielen er af zodat ik veilig alles kan instellen.

Gebruik governer type Set RPM.
Aan de hand van tandwiel overbrenging, motor kV en voltage kun je heel makkelijk je toerentallen invoeren die je wilt.

Ik raadt je ook aan als het je eerste echte heli is, 'm even voor laten vliegen
door een ervaren piloot. Je wilt geen trillende vingers bij een lift-off..:D

Zowieso een klein tipje voor de lift off..

Hou de swash in de gaten..
Een fbl systeem kan trillingen als hoekverandering zien, wat hij wil compenseren, dus gaat de swash scheef staan. Maar omdat hij nog op de grond staat, gebeurd er niets en zal de swash alleen maar schever gaan staan.

Geef je pitch om los te komen, gaat die scheve swash ineens doorwegen en donderd het spul om.

Dus met optoeren, zeker beginners (die willen nog wel eens een poosje moed staan te verzamelen terwijl de heli al opgetoerd is) die sawh in de gaten houden, die moet gewoon recht staan met optoeren.

In de 3g heb je daat een instelling voor, maar dan moet je de usb link hebben
En misschien heb jij er helemaal geen last van..

Owh..dat is wel een handige tip. Ik laat gelukkig iemand anders de maiden vlucht uitvoeren. Hij heeft behoorlijk wat ervaring. Echter niet met een 3g, dus deze tip was erg welkom....thnks!

Beste Marc,

Ik heb zowel een 700FBL (Nitro) als 2 700E-F3C's, misschien heb je mijn bouwverslag wel gelezen over de F3C ?

vwb afstellen van de servo's en swashplate; het is zeer raadzaam om daar een (zeer) ervaren vlieger naar te laten kijken. Het goed afstellen van een CCPM heli is cruciaal voor het vlieggedrag, bovendien is het nu nog belangrijker nu er ook nog een 3G systeem aan hangt. Als je dat fout doet kan je in 1 seconde een zak met onderdelen over hebben en dat is zo'n dure mooie heli niet waard. Zo te zien aan de vele tips die je hebt gehad en die je hebt uitgevoerd ben je wel op de goede weg.
Heb je een vliegclub in de buurt waar je terecht kunt ? Zoek eventueel een piloot op dit forum waar je je licht op kunt steken. Voor velen op dit forum is het appeltje-eitje om een heli in te stellen en lijkt het allemaal simpel, maar als het zoals voor jou je eerste echte heli is kijk je snel over de simpelste dingen heen , gewoon omdat je er nog geen ervaring mee hebt.

Ik heb met de HV120 enige tijd gewoon op outrunner gedraaid en nu dan op 8Khz. Ik merk in mijn geval niet veel verschil; de motor is misschien iets feller, in ieder geval wordt de motor en ook de regelaar wel warmer dan daarvoor. Governor gain staat bij mij op 14.

gr,
Rob

Dag Rob,

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Zoals je het omschrijft klopt het precies. Ik heb er inderdaad niet veel ervaring mee. Van oorsprong ben ik werktuigbouwkundige, dus qua techniek kan ik het allemaal prima volgen. Het probleem waar ik nu tegen aan loop zijn alle instellingen. Ik probeer het stap voor stap te doen en ook te begrijpen wat ik aan het doen ben. Het doel is (uiteraard) om niet gelijk met een zak onderdelen te zitten. Daar heb ik al genoeg filmpjes over gezien.

Inmiddels zijn alle graden goed ingesteld (denk ik). Waar ik nu tegen aan loop is dat tijdens de setup van 3g in e.rev de swash plate niet mooi kantelt als ik de heli beweeg. Hij gaat alleen op en neer. Ik heb het vermoeden dat mijn servo's nog niet goed staan.

Ik ga net zo lang door totdat het allemaal goed staat, maar een check van een ervaren 3g vlieger zal zeer welkom zijn. Op de club waar ik lid ben is er iemand met een 700N Flybar heli en hij heeft mij ook al heel goed geholpen. Met de 3G heeft hij echter niet veel ervaring en daar zou ik graag iemand naar willen laten kijken.

Ik zie dat jij er al 3 hebt. Ben jij een ervaren vlieger en zou je er een keer naar willen kijken? Dat ik een keer langs kom op jou club ofzo. Ik zie dat je in almere woont. Ik werk in amsterdam en woon in Makkum. In principe kan ik er zo langs rijden. Als je er geen in zin in hebt, even goeie vrienden hoor. Moet je gewoon eerlijk zeggen. Ik heb ook niet altijd tijd om maar van alles voor iedereen te doen.

Wel leuk dat er zo veel mensen hier op dit forum zijn die mij wil helpen.

Geen probleem Marc,

Je bent zeer welkom bij de MVA.
Ik ben er zondag de hele dag en maandag avond (onze heli avond), ik kan je wel helpen met het e.e.a. Op andere dagen ben ik er ook wel vaak maar onregelmatig.

Als je 3G goed geprogrammeerd is beweegt de tuimelschijf 3x op en neer na het inschakelen van de ontvanger. Daarna moet je gewoon kunnen sturen, het enige is dat de servo's vertraagd naar het neutraalpunt terug gaan. Dat is normaal. Ook moet de tuimelschijf "tegen" sturen met de beweging van de heli: kantel de heli naar bv. rechts en de tuimelschijf stuurt naar links.
Is iets van het boven beschreven niet goed dan NIET MEE VLIEGEN maar eerst laten nakijken.

Ik zie je bij de MVA ?

gr,
Rob

Hey Rob,

Super! Ik moet nog even met het thuisfront overleggen, maar waarschijnlijk kom ik maandag avond naar MVA. Vanaf hoe laat ben jij daar?

Ik stuur je wel even een pb met mijn telefoonnummer.

Gisterenavond ben ik op bezoek geweest bij MVA in Almere. Rob heeft mij zeeeer goed geholpen met het vliegklaar maken van mijn heli. Nu dacht ik dat ik alles wel goed had gedaan. Niet dus. Okay, hij stond in elkaar en ik heb echt geprobeerd alles netjes te doen. Rob heeft alle ball-linkjes zo'n beetje los gehad en versteld zodat alles mechnisch nagenoeg op nul stond. Hij heeft mij wel aangetoond wat het belang is van de mechanische afstelling. Ik dacht namelijk (en dat staat niet duidelijk in de handleiding) dat ik de afstelling in de zender moest doen. Niet dus. De laatste paar graden die mechnisch niet mogelijk waren zijn in de zender versteld met Sub-trim. Hij heeft werkelijk uren gespendeerd om mijn heli vliegklaar te krijgen. De complete setup afgewerkt. Rudder servo limits ingesteld. Daarna werkte alles ook perfect.

Als toetje kwam er nog een oude bekende van de club langs met een echte Agusta helicopter en hing daar mee een tijdje boven het veld op een meter of 30. Dat was wel heel gaaf om te zien.

Er waren nog meer leden aanwezig op de heli avond. De sfeer was goed en de mensen erg aardig.

Rob, bedankt voor je hulp!

Ja, ik heb 'm gelezen. Vaag dat Align zo'n verlengkabeltje er bij doet. Lijkt me toch een redelijk cruciaal onderdeel.

Vandaag bestel ik even een futaba verlengkabeltje plus een usb kabeltje voor mijn 3g kastje.

Back