Basis kennis: Model auto's met een brandstofmotor

Status
Niet open voor verdere reacties.
hey iedereen, net nieuw hier en ik ga volgende week me autotje ophalen dus dit topic komt erg goed van pas :D

maar over het uitzetten van de auto, die after run olie wanneer moet die en hoe moet je dit doen?
of is dat niet zo nodig?
 
Afterrun is alleen nodig als je de auto een tijdje wegzet, als je hem bijvoorbeeld nu wegzet na het rijden, en je gaat morgen weer, heeft afterrun geen nut. over het uitzetten van de motor zijn de meningen verschillend, zo kan je je vinger of doekje op de uitlaat houden(tuitje) of met een schoevendraaier of takje tegen het vliegwiel drukken(vinger is niet aan te raden, heb ik al ervaring me:S).

Groeten,

Ruben

PS. is trouwens al veel over geschreven, kan je vinden met zoekfunctie
 
klopt het dat je, als je een nieuwe auto koopt (niet van Traxxas) je de eerste tankjes met een andere brandstof moet rijden?
want bij mijn TRX-3.3 motor was dit niet nodig.. aangezien daar voor was geschreven om meteen met die brandstof te rijden waarmee je altijd wilde gaan rijden.
 
Ja en nee.

In principe hoef je geen andere brandstof te gebruiken maar er zijn 2 logische redenen om het wel te doen:
- je kunt 1 liter brandstof met meer olie gebruiken voor een betere smering wat tijdens de inloop wel pretig is.
- je kunt een brandstof met een lagere nitropercentage gebruiken, het is goedkoper en je hebt tijdens de inloop toch geen vermogen nodig.

In het geval van Tornado kan je voor 1 liter oil+ met 10% nitro gaan en als die liter op is kan je gewoon overschakelen naar een brandstof met 16 of 20% (weet even niet wat Traxxas aanbeveelt).
 
Vinger op de inlaat smoort de motor ook en valt hij meteen uit.
Of je stationair zodanig afstellen met bv de trim dat als je terugtrimt hij niet meer stationair loopt, valt ie ook uit :)
 
BYM zei:
Of je stationair zodanig afstellen met bv de trim dat als je terugtrimt hij niet meer stationair loopt, valt ie ook uit :)

En remmen dan ?
Nee, nooit je stationair met je trim instellen !!!!
 
Roelof zei:
BYM zei:
Of je stationair zodanig afstellen met bv de trim dat als je terugtrimt hij niet meer stationair loopt, valt ie ook uit :)

En remmen dan ?
Nee, nooit je stationair met je trim instellen !!!!



Stomme opmerking van mij inderdaad :roll: , ik zat aan mijn vliegtuig te denken toen ik dat schreef.
Zelfde als de inlaat, beste kun je voor autotje inderdaad een dopje op de uitlaat drukken, smoor hem op de manier, en niet mechanisch op de krukas .
 
een modelwinkel hier in de buurt zei ook dat je de motor uit kunt zetten door op het luchtfilter te drukken zodat de motor geen lucht meer krijgt omdat jullie alleen over het vliegwiel en uitlaat hebben vraag me af of dit slecht is de motor stoppen door lucht toevoer te stoppen??

Groet nicole
 
serpentgirl zei:
een modelwinkel hier in de buurt zei ook dat je de motor uit kunt zetten door op het luchtfilter te drukken zodat de motor geen lucht meer krijgt omdat jullie alleen over het vliegwiel en uitlaat hebben vraag me af of dit slecht is de motor stoppen door lucht toevoer te stoppen??

Groet nicole

Dit is niet echt een aanrader, je luchtfilter zuigt allemaal rotzooi aan als je er dan op drukt om de motor aftezetten heb je grote kans dat je rotzooi in de motor krijgt met alle gevolge vandien.
Zeker als je een buggy of truggy hebt geen goede methode.
Uitlaad dichthouden of vliegwiel stoppen dat zijn de enige 2 methodes die ik gebruik.
 
oke bedankt voor de info dan doe ik dat niet meer :D zou ik ook ff tegen me broer zegge want die doet het ook misschien dat drm ze motortje van ze buggy wel zo raar doet. De modelbouw winkel bij ons in de buurt (kom ik niet meer) leert alleen maar verkeerde dingen aan :evil:

Groet nicole
 
lucht toevoer stoppen is niet zo slecht voor de motor want hij gaat alleen maar rijk lopen
brandstof stoppen wel want dan gaat die arm lopen.
het beste is inderdaad de motor smoren door de uitlaad dicht te knijpen.
tenminste bij dingen zo als autos die laag bij de grond zijn
 
goeie uitleg! Nu ben ik denk ik genoeg geinformeerd over het beginnen met een brandstof auto.

Ik was zelf van plan te beginnen met een Tamiya Nitro Crusher ;-) ,,lijkt me een goeie wagen.. :D
 
oneeh ik weet het nu ckr! ik begin met een carson stormracer 2 van pkracing.nl ,,,nu effe w8en tot het geld binnestroomt ..
voor 312,50 alles erbij :)
 
Ik kan alleen geen afbeeldingen vinden van onderstaand punt.(6a) Mocht de motor niet starten, verstel dan de servotrim van de gashandle enkele kliks zodat de gasschuif enkele millimeters opent, en herhaal de start procedure vanaf punt 5. mijn vraag is servo auto waar ?(of is dat het aan/uit knopje ?en wat wordt bedoeld met
servotrim van gashandle ?
misschien stomme vraag ,maarja dit onderwerp is ook bedoeld voor leken.
 
de servotrim zit op je zender.
Een draaiknopje vaak, waarmee je de gas trigger danwel wat meer vooruit, danwel achteruit kunt zetten.(ook voor het sturen kan dit.)
 
oneeh toch maar niet die stormracer ik zie nog wel hoeveel geld ik strx heb ;-) misschien ook wel een savage 3.5.. :wink:
 
FF Off-topic: Ik heb een vraag: Hoe komt de brandstof vanuit de carborateur nou in vredesnaam in de cilinder? T is misschien een lastige vraag, maar ik wil het toch graag weten :wink:

Mzzl

Gerco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top