Basis kennis: Model auto's met een brandstofmotor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 15 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tommie

    tommie

    Lid geworden:
    3 sep 2006
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Limburg (NL)
    hey iedereen, net nieuw hier en ik ga volgende week me autotje ophalen dus dit topic komt erg goed van pas :D

    maar over het uitzetten van de auto, die after run olie wanneer moet die en hoe moet je dit doen?
    of is dat niet zo nodig?
     
  2. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    Afterrun is alleen nodig als je de auto een tijdje wegzet, als je hem bijvoorbeeld nu wegzet na het rijden, en je gaat morgen weer, heeft afterrun geen nut. over het uitzetten van de motor zijn de meningen verschillend, zo kan je je vinger of doekje op de uitlaat houden(tuitje) of met een schoevendraaier of takje tegen het vliegwiel drukken(vinger is niet aan te raden, heb ik al ervaring me:S).

    Groeten,

    Ruben

    PS. is trouwens al veel over geschreven, kan je vinden met zoekfunctie
     
  3. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    als je helemaal geen afterrun wilt gebruiken kun je ook tornado ollie plus nemen.
     
  4. no-excuse

    no-excuse

    Lid geworden:
    28 mei 2003
    Berichten:
    452
    Locatie:
    Nederland, Veenendaal
    of Gammalube
     
  5. klopt het dat je, als je een nieuwe auto koopt (niet van Traxxas) je de eerste tankjes met een andere brandstof moet rijden?
    want bij mijn TRX-3.3 motor was dit niet nodig.. aangezien daar voor was geschreven om meteen met die brandstof te rijden waarmee je altijd wilde gaan rijden.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja en nee.

    In principe hoef je geen andere brandstof te gebruiken maar er zijn 2 logische redenen om het wel te doen:
    - je kunt 1 liter brandstof met meer olie gebruiken voor een betere smering wat tijdens de inloop wel pretig is.
    - je kunt een brandstof met een lagere nitropercentage gebruiken, het is goedkoper en je hebt tijdens de inloop toch geen vermogen nodig.

    In het geval van Tornado kan je voor 1 liter oil+ met 10% nitro gaan en als die liter op is kan je gewoon overschakelen naar een brandstof met 16 of 20% (weet even niet wat Traxxas aanbeveelt).
     
  7. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Vinger op de inlaat smoort de motor ook en valt hij meteen uit.
    Of je stationair zodanig afstellen met bv de trim dat als je terugtrimt hij niet meer stationair loopt, valt ie ook uit :)
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    En remmen dan ?
    Nee, nooit je stationair met je trim instellen !!!!
     
  9. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam


    Stomme opmerking van mij inderdaad :roll: , ik zat aan mijn vliegtuig te denken toen ik dat schreef.
    Zelfde als de inlaat, beste kun je voor autotje inderdaad een dopje op de uitlaat drukken, smoor hem op de manier, en niet mechanisch op de krukas .
     
  10. serpentgirl

    serpentgirl Guest

    een modelwinkel hier in de buurt zei ook dat je de motor uit kunt zetten door op het luchtfilter te drukken zodat de motor geen lucht meer krijgt omdat jullie alleen over het vliegwiel en uitlaat hebben vraag me af of dit slecht is de motor stoppen door lucht toevoer te stoppen??

    Groet nicole
     
  11. paultje

    paultje

    Lid geworden:
    7 mei 2004
    Berichten:
    710
    Locatie:
    weert
    Dit is niet echt een aanrader, je luchtfilter zuigt allemaal rotzooi aan als je er dan op drukt om de motor aftezetten heb je grote kans dat je rotzooi in de motor krijgt met alle gevolge vandien.
    Zeker als je een buggy of truggy hebt geen goede methode.
    Uitlaad dichthouden of vliegwiel stoppen dat zijn de enige 2 methodes die ik gebruik.
     
  12. serpentgirl

    serpentgirl Guest

    oke bedankt voor de info dan doe ik dat niet meer :D zou ik ook ff tegen me broer zegge want die doet het ook misschien dat drm ze motortje van ze buggy wel zo raar doet. De modelbouw winkel bij ons in de buurt (kom ik niet meer) leert alleen maar verkeerde dingen aan :evil:

    Groet nicole
     
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    lucht toevoer stoppen is niet zo slecht voor de motor want hij gaat alleen maar rijk lopen
    brandstof stoppen wel want dan gaat die arm lopen.
    het beste is inderdaad de motor smoren door de uitlaad dicht te knijpen.
    tenminste bij dingen zo als autos die laag bij de grond zijn
     
  14. rcfr3ak

    rcfr3ak Guest

    goeie uitleg! Nu ben ik denk ik genoeg geinformeerd over het beginnen met een brandstof auto.

    Ik was zelf van plan te beginnen met een Tamiya Nitro Crusher ;-) ,,lijkt me een goeie wagen.. :D
     
  15. rcfr3ak

    rcfr3ak Guest

    oneeh ik weet het nu ckr! ik begin met een carson stormracer 2 van pkracing.nl ,,,nu effe w8en tot het geld binnestroomt ..
    voor 312,50 alles erbij :)
     
  16. mathmania

    mathmania Guest

    Ik kan alleen geen afbeeldingen vinden van onderstaand punt.(6a) Mocht de motor niet starten, verstel dan de servotrim van de gashandle enkele kliks zodat de gasschuif enkele millimeters opent, en herhaal de start procedure vanaf punt 5. mijn vraag is servo auto waar ?(of is dat het aan/uit knopje ?en wat wordt bedoeld met
    servotrim van gashandle ?
    misschien stomme vraag ,maarja dit onderwerp is ook bedoeld voor leken.
     
  17. Benji

    Benji Guest

    de servotrim zit op je zender.
    Een draaiknopje vaak, waarmee je de gas trigger danwel wat meer vooruit, danwel achteruit kunt zetten.(ook voor het sturen kan dit.)
     
  18. rcfr3ak

    rcfr3ak Guest

    oneeh toch maar niet die stormracer ik zie nog wel hoeveel geld ik strx heb ;-) misschien ook wel een savage 3.5.. :wink:
     
  19. heliroy

    heliroy Guest

    hartelijk bedankt door dit heb ik mn rc auto lopend gekregen.
     
  20. Gerco1992

    Gerco1992

    Lid geworden:
    15 mrt 2007
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht (Zuid Holland)
    FF Off-topic: Ik heb een vraag: Hoe komt de brandstof vanuit de carborateur nou in vredesnaam in de cilinder? T is misschien een lastige vraag, maar ik wil het toch graag weten :wink:

    Mzzl

    Gerco
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina