goede tips. ook een deel, is integreren wat je nu al meemaakt. je had het in de Riser thread over bewegingen van de kist, en dat die soms niet helemaal "stabiel" vliegt qua hoogte trim. het kan best zijn dat dat al thermiek invloeden waren waar die op reageerde.
dit, gaat het best, als er niet teveel lood in de neus zit (zwaartepunt best ver naar achteren dat het nog net fijn vliegt). als je vliegtuig dan rustig aan het zweven is, en gaat plotseling sneller, vlieg je steeds sterker stijgen in (de kist vliegt dan thermiek in). omgekeerd (dit is best schokkend om mee te maken), als je toenemend dalen invliegt, wil de kist gaan pompen en wil niet naar voren. ik heb weleens half laag (!) moeten houden om snelheid te houden.
ik weet nog goed hoe ik vroeger "nooit" thermiek had, en zulke dingen leerde. ervaring opdoen idd. dan herken je het steeds beter.
gebruik je een vario? dan merk je meteen als je een bel, of dalen invliegt. ik zelf probeer zonder vario te vliegen, het gaat mij niet puur om thermiek vinden, maar juist ook de uitdaging, het te kunnen zien, merken, erover leren enz.
het is inderdaad grappig dat thermiek onzichtbaar is (doorgaans), maar er wel vaak is en de effecten ook. het is "obscuur" als men er geen weet van heeft.
het is vervelende storing voor motorvliegers, maar voor zweefpiloten juist het "terrein" dat men wil verkennen.
het is ook zoiets, als je het eenmaal gezien hebt, kun je het niet meer "onzien". ik probeer met (electro)motor kisten zelfs te zweven. onzinnig maar puur de uitdaging om het te proberen. als je rustig rondmotort kun je net zo goed thermiek zweven.