Beaufighter ................

We horen het wel wat hij nu echt bedoelt, maar voor een scratch-build heb je toch een tekening met spanten nodig zoals dit.

scan%201.jpg

maar het is ook handig als je toch eventueel de kapjes en de canopy bij iemand kan bestellen.
Of je nou scratchbuild of niet. Dan zijn er volgens mij ook wel andere beaufighter tekeningen.

Peter

Ton van Munsteren zei:
EEEHHHH wat maken een
tekeningen met alle delen
anders dan een kit.

Ik denk dat Ben bedoelt een tekening met alle spanten op ware grootte

:D :lol:

Ik bedoelde inderdaad een tekening met alle ribben, spanten, enz op ware grote op de tekening. Zodat je zelf je houtwerk kunt snijden. Zoals Dennis van der Toorren de tekeningen van de Xtra levert. Hoe dat dan met die plasticdelen zou moeten... tsja...

Noemen die americanen dit niet een shortkit?

MIsschien niet meteen voor een fabrikant een manier om lekker binnen te lopen maar in ieder geval wel leuk voor de bouwer die dan toch nog die exclusieve modellen wil bouwen.

Persoonlijk zou ik nog graag eens de Panther van RBC bouwen maar ik kan me voorstellen dat deze misschien eerder uit productie is dan ik er aan toe ben, dan zou het leuk zijn dat je hem toch nog kan bouwen vanaf tekening.

Toen ik de Beau kocht was hij al uit productie maar ik had de mazzel dat hobbyshop er nog 1 had staan. Er zijn er ook die deze mazzel niet meer hebben .... zonde, want laten we wel wezen... t is een mooie kist. ;)

Die motorgondels zijn wel impressive op deze manier. Wat een dingen. Bijzonder en mooi. Doet me denken aan Star Wars met die race over de woestijn vlakte.

Ben,

Mijn idee is dat een shortkit is ter aanvulling van een bestaande tekening en bestaat meestal uit de lastige delen als een vacuumdeel of een epoxy motorkap.

Ribben en spanten is dan ook een optie maar dat is meer voor het gemak want die zijn zelf eenvoudig te maken.

Een tekening wordt dan veelal niet meegeleverd, want die moet je los kopen bij een van de tijdschriften die de tekeningen hebben gepubliceerd.

Sommige tijdschriften doen zelf wel eens wat vacuumdelen of verwijzen naar de ontwerper, maar in de eerste plaats is dat jouw uitdaging als je de tekening koopt.

Wat de Panther betreft denk dat die echt niet lang meer in het programma zal zitten, er zijn tenslotte ook andere kits van dit model en er zijn al weer nieuwe ontwerpen in de maak.

Vergeet ook niet dat een kit tekening niet gemaakt is om van te bouwen maar ter ondersteuning van de bouwhandleiding is en ook niet interresant is om aan te passen voor die enkeling die over weet ik veel hoeveel jaar dat model eens willen bouwen.

Het is helaas allemaal te veel werk voor een fabrikant, dus als je de kist ooit eens wil bouwen 8) zit er niet veel anders op dan :wink:

Heb zelf ook al jaren een aantal kits staan die ik ooit gekocht heb uit voorzorg en misschien ooit eens (of niet) wil gaan bouwen.
Om een paar te noemen: Proctor Fokker E1, Proctor/VK Sopwith Camel, Sig Ryan STA, etc etc en jawel ook een paar van RBC kits.

Ton

een shortkit bestaat uit alle hout delen die je normaal zou moeten zagen. dus rompspanten en ribben.
De tekening word los verkocht, en de cowling en canopy worden ook allemaal los verkocht.
Zo kan je zelf weten hoe ver je gaat wat betreft scratch building.
Of je koop alleen de tekening,
of je koopt de tekening en de shortkit, en maakt dus de cowling etc zelf..
Of je koop de hele rataplan en zorgt dus zelf voor het overige hout. (beplanking en stringers etc.)
Dat is de definitie van een shortkit.

Soms word dan voor dezelfde tekening ook wel eens een gfk romp aangeboden. Voor het geval je de romp niet zelf wilt bouwen, maar wel de vleugels etc gewoon uit hout wilt bouwen.
Dat spreekt mij overigens wel aan.. ;)

Peter

Als dat de definitie is van een shortkit, dan bied dat voor een klein model weinig voordelen en in de meeste gevallen komt de tekening ook niet bij de shortkit leverancier vandaag, mits dat een eigenontwerp is natuurlijk.

Een GFK romp is handig maar dat moet het wel iets als een BT ontwerp zijn en met dat formaat.

Ton

precies.
Zo'n shortkit is alleen handig voor wat grotere modellen zoals ton al aangeeft.
Als het om een kleiner model gaat dan is de manier waarop rob het doet ideaal vind ik. Het zijn mooi verzorgde betaalbare kitjes.

Peter

Helemaal mee eens Peter 8) maar eh nu jij nog :wink: , waar ben je nu aan bezig.

Kunnen we al een leuke warbird of iets anders verwachten of bijv. een vliegboot.

Ton

@Ton.. ben net klaar met een f5d voor het komende wk voor Ruud. Stabilo en rompmallen zijn gefreesd. Vleugelmallen worden als het goed is dit weekend gefreesd. Maar dat vind je niet interessant.. want die is helemaal gfk/cfk :)

ben nu met 3 modellen bezig.
Nog steeds met de 1/12 P51.. gaat een hoop werk in zitten.. maa ja, die moet ook perfect.
De me1092.. ligt weer even stil.. helaas.. door slechte ervaring eind afgelopen jaar met het maken van een rompmal van een 90mm edf, heb ik niet echt veel zin in een edf op het moment.
Daarbij komt, dat het me niet lukt om tijd vrij te maken hem te bouwen.. misschien later..

En dan heb ik nog het probleem dat er een P51B/C op mijn werkbank ligt van 250cm.. en die neemt nogal wat ruimte in.. :) en die heeft nu even prioriteit.
Ik doe minder met speedmodellen.. alleen mijn eigen ontwerpen... geen dingen meer voor jet en speedmodels..
En ga me vanaf nu meer concentreren op de dingen die ik leuk vind om de ontwerpen en maken.. namelijk... WARBIRDS! :)

verder heb ik nog steeds de macchi 33 voor je in aantocht. De romp is zo goed als klaar.. moet alleen in de glas gezet worden, en glad gemaakt worden.. dan kan daar een mal van gemaakt worden. Alle overigens delen.. zoals vleugels, stabilo etc, word allemaal houtbouw.. die onderdelen zijn allemaal al klaar.

Peter

Ik heb er met Rob (rbc) vandaag over gehad , hij zal er over nadenken, wat inhoud, als ik wat langer er overdoor blijf zeuren, en er en stuk of 5 pakettten verkocht kunnen worden hij wel over gehaald kan worden.
we hebben dus nog 3 kopers nodig. :wink:
We hebben het er ook over gehad om eventueel mogelijk is om uitgerusten met retract.
Gr.

Ton van Munsteren zei:
Vergeet ook niet dat een kit tekening niet gemaakt is om van te bouwen maar ter ondersteuning van de bouwhandleiding is en ook niet interresant is om aan te passen voor die enkeling die over weet ik veel hoeveel jaar dat model eens willen bouwen.

Maar Ton,
Om een kit te frezen, zoals Rob, moet je toch een tekening hebben van de afzonderlijke spanten. Dus m.i. hoeft daar niet veel aan veranderd te worden. (Op de tekening die ik van Rob kreeg staan gewoon alle ribben en spanten.)
Samen met de kit-tekening moet dat voldoende informatie geven om het model te bouwen.

Peter,

Is zeker heel mooi spul maar dat racen hoeft voor mij niet meer :? mag er wel graag naar kijken.

ben nu met 3 modellen bezig
Kijk dat klinkt goed.

Perfectie is goed en ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

me1092.. ligt weer even stil
Jammer :cry: zal zeker een leuk model kunnen worden

P51B/C op mijn werkbank ligt van 250cm
Die kist gaat toch ook een kit worden en ja dat is groot en voor mij net iets te groot voor electro.

minder met speedmodellen.. alleen mijn eigen ontwerpen... geen dingen meer voor jet en speedmodels
Kijk dat klinkt goed maar had ook niets anders verwacht :? .

Maar dan niet zo groot, max 1700 span en natuurlijk voor elektro en beter nog op het niveau van de BT modellen.
Ben zelf ook nu alle andere projecten aan het afwerken en vliegklaar aan het maken voor nieuwe leuke modellen en natuurlijk heel veel bekende en onbekend Warbirds inclusief tweemotorig.

Heb er al zin in 8)

Mao,

Dat klinkt veelbelovend :lol: , maar retracts waarom zou je dat doen het model is perfect zoals tie nu is :wink: en zou voor retract beter iets groter gaan 8) bijv met 2x T29 motoren misschien is dat een leuk project om met meerdere te doen.

Wouter,

Had daar even niet aangedacht aan de onderdelen tekening maar je hebt gelijk, Rob maakt al hele mooie tekening die al heel uitgebreid zijn, maar daarmee heb je nog steeds geen vacuumdelen en dat is nou juist het grote probleem.

Ton

@ Ton,

ja, die 250cm p51 word een kit.. maar wederom gfk/cfk sandwich.

wat betreft die rond de 1700mm warbirds.. dat lijkt mij inderdaad ook een mooi formaatje. Ik wil in dat formaat eerst een model met vast landingsgestel maken. Heb er al 1 op het oog.. maar eerst die andere projecten afmaken ;)

Peter

Wat nu wel erg pijnlijk duidelijk word is dat er nog zeer veel plamuur en schuyrwerk nodig is om de kist helemaal strak te krijgen.
Laten we maar zeggen dat de Beau nu al geweathered is ;)

Ben Postmus zei:
Wat nu wel erg pijnlijk duidelijk word is dat er nog zeer veel plamuur en schuyrwerk nodig is om de kist helemaal strak te krijgen.

Op de foto zie je er in ieder geval niet veel van. :wink:

Dat knikje in de romp voor de achterste canopy ligt niet aan jou, ik heb het namelijk ook. Het is een klein 'foutje' in de kit - net te weinig hout om goed te kunnen schuren.

het is toch een gevechts vliegtuig en die moet er niet strak uit zien toch?
maar het word wel mooi

Zijn er nog geïnteresseerde in de bouwpakket ?
zo ja even op geven we komen er nog 3 te kort.
gr. Lex

Back