Beaver op de bouwplank

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg slecht. Ik probeer iets ijzer te worden op het gebied van veiligheid en dat kost me tot maart volgend jaar toch iets meer tijd als ik dacht. Daarnaast nog een soort van 'actief' met de restauratie van een LaRo 109. Maar................. er ligt nog steeds iets op de bouwplank; we zijn nog niet verloren. :wink:

Oi,
Mees

Nou ja............... hoelang kan de bouw van een vliegtuig wel niet duren?
Lang dus. Meer dan een jaar vrijwel niets gedaan, maar intussen zijn we weer vrolijk bezig. Het stabilo is intussen van de bouwplank af en de onderdelen voor het kielvlak zijn uitgezaagd/sneden.
Deze keer gaan we wat langer doorzetten. Alleen maar kijken op een forum,vliegvelden en vliegshows zet ook geen zoden aan de dijk.

Oi,
Mees

He Mees,

Ik heb nog wat foto's van een beaver die op de vliegshow Rheidt Duitsland vloog.
Helemaal van alu met pop nagels in elkaar gezet, deze stond op wielen maar hij had er ook drijvers voor, ook nartuurlijk van alu.
Als je de foto's wild hebben geef me je mail adres dan even wand op het form zetten lukt mij nog niet.

Groet Jan.

Jaaa, eindelijk weer actie, nu nog wat foto`s erbij en wij worden nog blijer ;-)

Ha Mees,

Ik wil volgend jaar mn protech megastar ook op drijvers vliegen in Zeumeren, en deze protech heeft een beetje hetzelfde formaat als jou (nog geplande) beaver. Van welke tekening bouw je deze drijvers ?

Leuk om een grote (en modelbouwende) Mees te zien, mijn Mees is pas zes jaar, en hij is kampioen vingers aan elkaar plakken...'mgoed, je moet ergens beginnen)

Grtz,

Franck

Laatst bewerkt:
:offtopic:

mijn Mees is pas zes jaar

Mijn Mees is pas twee-en-een-half (altijd baas boven baas ;) ), maar: als hij een mooi constant motorgeronk hoort, steekt hij eerst z'n wijsvinger in de lucht, kijkt vervolgens omhoog, en zegt "iegtuig!". :p

Komt helemaal goed! :)

En maar weer :ontopic:

jan.

Kijken of we Berto's dag er mee opfleuren...............maar zoveel is er ook weer niet te melden.

Een stabilo'tje tot en met de ribbelarij

full

En een stabilo'tje ingedekt en bijna ingedekt onder de zandzakken.

full

Met daaronder de eerste snij- en zaagsels voor het kielvlak

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh ja, als er nog iemand iets boven water weet te halen van:

full

Dan gaarne melden.
Ik ben al meer dan een jaar zoekende (naar de Kroonduif-Beavers), maar de te verkrijgen hoeveelheid info is allerbelabbertst.
Het lijkt wel een vergeten hoofdstuk van de NL luchtvaartgeschiedenis.

Kielvlakribjes uitge-zaagd/sneden en aan elkaar gefrutseld.

full

Een bijna klaar en bijnabijnaklaar kielvlakje.

full

Volgende week de rudderdeeltjes maar eens uit een stukje hout gaan snijden.

Minder gedaan als gepland maar toch weer iets. De op tekening aangegeven delen bestaan nogal vaak uit triplex. Best sterk maar regelmatig overbodig. In het stabilo en kielvlak hebben we al het nodige kunnen besparen door de uitsparingen te vergroten of toe te voegen.
Een groot deel van het richtingsroer bestaat ook uit 3mm triplex. We hebben het nu van balsa gemaakt met tussen de lagen 0,4 mm triplex, scheelt precies de helft; niet onbelangrijk voor een vliegtuig met een vervelend zwaartepunt/korte neus

full

En zo hebben we weer twee 'achterlijstjes', nu de rest er nog even omheen.

full

Als je de kroonduif gaat maken kwa kleurenschema heb je een hele mooie.
Ik weet het niet meer zeker maar ik dacht me te herinneren (zo'n 41 jaar geleden)dat kroonduif ook een vestiging had op Zestienhoven.

Mvgr hans

Volgens mij zit daar nog steeds een Kroonduif, maar die heeft geen verbinding met de Kroonduif van destijds op Nieuw Guinea.
Ik heb momenteel een stuk of 15 matige foto's. Er is verder bijzonder weinig over te vinden. Via het KLM historie forum heb ik al wat aardige contacten (oud vliegers) gelegd en wat info boven water gekregen, maar ook zij geven aan dat het moeilijk is. Ik heb het intussen ook als onderwerp doorgegeven aan de VPRO/NPS 'andere tijden'; past wel een beetje in de vergeten geschiedenis dacht ik.
Overigens blijft de de PH-VTL ook overeind, want zoals je op de foto's kunt zien bouw ik een beetje dubbel (oude afwijking).

Oi,
Mees

Oh ja, als er nog iemand iets boven water weet te halen van de Kroonduif-Beavers...

Een vriend van mij, Bob Dros, had nog twee knipselfoto's. Ik heb ze even voor je opgelapt in photoshop:

kroonduifbeaverfloats.jpg

kroonduifbeaverwheels.jpg

Met die grote moet het wel lukken toch? (... tenzij je het als documentatie voor wedstrijden nodig hebt, dan is het wat weinig.)

Had je de bovenste al in deze grootte? Hij is behoorlijk groot ingescand, veel groter dan websiteplaatjes gewoonlijk zijn.

Back