Beaver op de bouwplank

We hebben een jaar of 6 geen zender of bouwplank aangeraakt. Maar ja, je krijgt kinderen en voor je het weet is de oudste 11. De lego op de vloer in de gehele woning begin je toch ook wel een keer ... te worden. Dus wordt het tijd voor iets anders. Tekeningen uit de kokers gehaald, bos hout in Waalwijk gehaald en enige tijd later staan we dan met een Westerley les te geven. Op een gegeven ogenblik kun je het niet meer verkopen dat je het allemaal voor je kind doet. Je vindt het zelf dus ook nog steeds een leuk spelletje. Intussen weer lid geworden van een modelvliegclub en de KNVvL en ................. zelf ook maar weer eens op zoek gegaan naar iets serieuzer bouwwerk. Tot 6 jaar geleden zijn we actief geweest met van alles en nog wat van Westerley tot P47, Marchetti, zwevers en een stuk of 25 later als laatste een X-tra (die waar Raymond mee rondfladdert).

We hebben dus weer een tekening op de bouwplank. Geen bijzonder toestel, of toch wel? Gewoon een hoogdekker, maar een waarmee we mogelijk toch iets meer kunnen. Na lang denken zijn we bij de DHC2 Beaver blijven hangen. Het moest een schaalkist worden waar de nodige info over te vinden is. Er is een DHC2 site waar enorm veel foto's op te vinden zijn. Aldaar kwamen we ook Nederlandse exemplaren tegen waarmee we uiteindelijk verder willen. Er hebben hier Beavers gevlogen bij Kroonduif, defensie en bij de TU. Bij die laatste zijn we voorlopig blijven hangen, al wil ik dolgraag nog info boven water halen over de Kroonduif toestellen, mede omdat die op drijvers hebben gestaan. Het is de bedoeling om uiteindelijk 2 Beavers tegelijk te gaan bouwen. Hiervoor hebben we (Pieter Visser)/ik dat al eerder gedaan met een Biglift en X-tra waarbij gebleken is dat die 2e net zo snel meegebouwd kan worden. In het geval van de Beaver gaan we dan voor een versie met wielen en 1 met drijvers.
De kist met wielen wordt de PH-VTH. We krijgen de nodige info intussen van degene die er altijd mee heeft gewerkt, wat het allemaal een stuk prettiger maakt (Van Woerkom - bedankt!). Bij de TU is de Beaver vanaf '58 meer dan 30 jaar in dienst geweest als platform voor werkelijk van alles en nogwat - hardstikke leuk om langzamerhand een stukje hoogstaande technische geschiedenis voorgeschoteld te krijgen
Voorlopig dus alleen nog maar een tekening op de plank en veel zoeken en de tekening bewerken. De kist krijgt een spanwijdte van 2,4 m. Niet te groot en nog een beetje handelbaar. Elders hebben jullie al gelezen dat ik aan het dubben ben over de toe te passen motor, en zo zal er nog wel het nodige bij komen denk ik.
Alvast een paar plaatjes van het origineel; de kleinere versie volgt later. Mezelf kennende zal er wel een jaartje overheen gaan.

Een plaatje van boven
normal_16.jpg


Plaatje vanuit de hangaar. Wel veel kleurverschillen op de oude foto's, maar de kleuren zijn nogal simpel: alles conform de Nederlandse vlag.

normal_26.jpg


En een voorbeeld van de vele detailfoto's die ik al heb gekregen:
normal_32.jpg


Info is welkom, wie weet wordt het nog wat :wink:

Oi,
Mees
 
Nog op tekening of al in aanbouw, maakt me niet uit. Ik heb een abonnementje!
 
Leuke kist om te bouwen en te vliegen.Ik heb zelf zo'n kist gehad met een spanwijdte van 3,20mtr.De motor die ik erin had zitten was een quadra 32cc benzine motor.Deze kist had ik van een tekeningetje van FMT uitvergroot.De motorkap had ik gemaakt van een gamma 10ltr bouwemmer.Bouw de staartvlakken zo licht mogenlijk omdat deze kist een kort neusje heeft.Vliegt zeer stabiel en heeft goede STOL-eigenschappen.Ik had toendertijd ook de TU kist als schaalmodel.
 
Ben zelf een beaver van MRAerodesign aan het bouwen.
Zie de link:
http://community.webshots.com/user/dutchbirth

Ik heb de tekeningen uit Canada en gebaseerd op deze tekeningen al het houtwerk (spanten van romp, vleugel en de rest) in Amerika laten lasersnijden.
Het werkt als een bouwdoos, zo precies.
Totale vleugelbreedte is 2.65 meter, de romp is 1.85 meter.
 
Piper:

Dan gaan we inderdaad vanaf dezelfde tekening werken. Tevreden over de schaal? Nog mallen gemaakt?

Pieter Jan:

Vorderingen is nog een groot woord hoor :wink: We doen eerst ons best om de nodige info te krijgen. Maar als er een beetje basis is zal er wel snel hout op de plank komen.

Gisteren de conclusie getrokken dat onze LaRo aan een nieuw chassis toe is dus mogelijk zitten daar komend jaar ook nog een paar uurtjes in :?
 
Dan gaan we inderdaad vanaf dezelfde tekening werken. Tevreden over de schaal? Nog mallen gemaakt?

Uit Canada heb ik ook de epoxy delen. Deze zijn nog onbewerkt en een mal moet ik nog maken.

Mees,

Als je van de zelfde tekening bouwt, hou dan rekening met het feit dat je in de vloer je accu's en gasservo kan wegwerken. Een service luikje aan de onderzijde en het scheelt weer een aantal grammen in de neussectie.
De tank wordt een probleem, maar los ik op door een vrachtkist met een net te plaatsen achter de voorstoelen. Dan lijkt het net of er vracht aanwezig is, maar hierdoor is de tank uit het zicht.
 
Ik denk dat het een zenoah 45 wordt, alhoewel de kist ontworpen is voor een 38ér.
Heb ook gedacht aan een Saito FA 300, maar gezien de kosten gaat me dat te ver. :oops:

Een Zenoah 45 heeft de juiste maten om onder de motorkap inclusief de uitlaat weggewerkt te worden. 8)
 
Back
Top