Doe wat je wilt maar mijn ervaring en die van vele met mij is dat ook bij Li-Ion accu's de spanning absoluut geen goede indicatie is van de ladingstoestand. Dat ik wikipedia aanhaal is omdat dat snel en makkelijk te vinden is. Maar als wikipedia niet voldoende is kijk dan eens bij een fabrikant. Bijvoorbeeld op
DEZE site. Daar staat het hele verhaal.
Een goede kennis van mij heeft een elektrische fiets. Zij klaagt dat de meter zo vreemd aangeeft. Ze kan vele kilometers fietsen en de meter blijft op 80% vol staan. Komt ze thuis en zet de fiets weg. Later als ze weer een stuk gaat fietsen kijkt ze op de meter en ziet dan 85% staan. Prima, lekker fietsen. Maar na 10 kilometer is de meter plotseling gezakt naar 50%. Nog geen 5 kilometer verder is dat nog maar 20%. Weer een paar kilometer verder stopt de trapondersteuning omdat de accu leeg is. Hoe kan dat nou? Een vrij nieuwe fiets, vorig jaar zomer gekocht en nu al een kapotte accu? Hoewel, eigenlijk heeft hij dat altijd al gedaan maar nu fietst ze meer dan vorig jaar dus merkt ze het eerder.
Terug naar de fietsenmaker die het ook vreemd vindt. Als test doet hij er een nieuwe accu in en zal haar accu testen. Met die nieuwe accu het zelfde resultaat en de test wijst uit dat haar "oude" accu ook nog prima is. Zij dus gewoon verder gegaan met haar oude accu.
Op een dag vraagt ze mij of ik eens kan kijken wat er aan de hand is wat het is allemaal wel erg vreemd.
Alles nagekeken, de lader gecontroleerd, de accu, de stroom die de motor trekt gemeten, alles in orde. Dus de gegevens van de accu bij de fabrikant opgevraagd. Na wat e-mails over en weer krijg ik wat gegevens waar ik uit kan halen dat er LiFePo cellen worden gebruikt. Toen wist ik wat er aan de hand was. Dat metertje geeft gewoon niet goed aan omdat het de spanning meet en die is
geen goede indicator voor de ladingstoestand.
Het heeft heel wat moeite gekost om haar uit te leggen dat dit "normaal" is en dat er niets aan te doen is. Hoe weet ze dan wanneer de accu leeg is? De enige manier is de kilometers bijhouden die ze er mee gereden heeft. Dus als ze bijna aan het maximum aantal kilometers is, de accu laden. Als ze een langere tocht gaat maken altijd voor die rit de accu laden. Dat kost gelukkig niet veel tijd. Een helemaal lege accu wordt in maximaal 75 minuten geladen. Meestal is de accu (lang) niet leeg dus duurt het laden duidelijk korter. Dus als ze een tochtje wil gaan maken wordt eerst de accu aan de lader gehangen. Onderwijl worden de voorbereidingen getroffen en als dat allemaal achter de rug is zal de accu vrijwel altijd helemaal vol zijn en kan de fietstocht beginnen.
Op vakantie wordt de accu altijd aan het einde van de dag opgeladen zodat hij voor de volgende morgen weer klaar staat. En dat metertje? Dat is afgeplakt!