Bedrijfszekere accu voor grote zwever

.....
Bert: wat ik een groot voordeel van lipo's en LiFePo vindt, is dat je veel gemakkelijker de ladingstoestand kunt inschatten. Bij een NiCd en NiMh is het erg lastig in te schatten hoeveel er nog inzit, bij een Lipo en LiFePo geeft de spanning een goede indicatie van hoe vol de accu nog is. Kun je de volgende lucht nog veilig maken of niet? Even een cellchecker (paar dollar) aan de accu prikken en je weet het.
Pas op met deze uitspraak Gerben, hij is echt niet juist. Vooral bij LiFePo klopt het helemaal niet! Als voordeel van LiFePo wordt juist genoemd dat deze cellen gedurende het ontlaadtraject een heel erg constante spanning hebben.
Even een klein quootje uit Wikipedia geknipt.
Like nickel-based rechargeable batteries (and unlike other lithium ion batteries)[citation needed], LiFePO4 batteries have a very constant discharge voltage. Voltage stays close to 3.2V during discharge until the battery is exhausted. This allows the battery to deliver virtually full power until it is discharged. And it can greatly simplify or even eliminate the need for voltage regulation circuitry.

Ook bij LiPo's is de spanning geen echt goede indicator voor de laadtoestand. Daar zijn, helaas, al meerdere mensen op een vervelende manier achter gekomen.
Het is gewoon een goede gewoonte om te zorgen dat je accu's allemaal goed geladen zijn als je gaat vliegen. Vertrouw nooit op die capaciteitsmetertjes of celspanningsmeters om iets over de ladingstoestand van je accu te zeggen. Daarmee ga je gegarandeerd een keer vreselijk op je gezicht.

dag Ernst,

ik heb op een dag zweven nog nooit meer dan 1200mAh verbruikt, dus stel dat ik pakweg 5Ah batterij mee omhoog neem, zal er zeker voldoende marge zijn.
Ik gebruik die celspanningsmetertjes trouwens wel, maar enkel 's morgens om me er van te verzekeren dat een pack geladen is. Ik denk dat die dingen
goed genoeg zijn om te zien of je >98% hebt, of beduidend minder.

Groetjes, Bert

Daarvoor zijn die spanningsmetertjes prima geschikt. Zo gebruik ik ze ook.
Maar gebruik ze nooit om te bepalen hoe "vol" de accu nog is. Dat gaat niet goed! Het klopt echt niet dat bij alle accu's 3,8V betekend dat de accu nog voor 80% vol is. Voor een bepaalde accu zou dit kunnen kloppen maar voor een andere, gelijke accu, kan het best 85% of misschien wel 90% zijn. Hè, doe eens gek, misschien is het wel 70%???
Daar komt bij dat dit veranderd naarmate de accu ouder wordt en meer gebruikt is.

Ernst,
Ik ga uit van mijn praktische ervaring, niet van Wikipedia.
Voor veel meer als een ruwe indicatie dient een cel-meter ook niet, maar als je steeds dezelfde accu en meter gebruikt, kun je toch enigszins een inschatting maken vanuit de ervaring. Zeker bepalen of een accu echt vol aan het begin van een dag is kan prima met Lipo en LiFePo, met NiCd en NiMh is dat lastiger..

Gerben

Gerben, ik ben blij dat je het even zegt van het nadeel van nimh.
Was het eigenlijk vergeten dat je niet kan zien met het voltage hoe vol ze zijn.
Ik ga eens kijken wat voor servo's er in mijn ash-26 zitten misschien past life po er wel in.
Toch weer handig het forum.

Doe wat je wilt maar mijn ervaring en die van vele met mij is dat ook bij Li-Ion accu's de spanning absoluut geen goede indicatie is van de ladingstoestand. Dat ik wikipedia aanhaal is omdat dat snel en makkelijk te vinden is. Maar als wikipedia niet voldoende is kijk dan eens bij een fabrikant. Bijvoorbeeld op DEZE site. Daar staat het hele verhaal.

Een goede kennis van mij heeft een elektrische fiets. Zij klaagt dat de meter zo vreemd aangeeft. Ze kan vele kilometers fietsen en de meter blijft op 80% vol staan. Komt ze thuis en zet de fiets weg. Later als ze weer een stuk gaat fietsen kijkt ze op de meter en ziet dan 85% staan. Prima, lekker fietsen. Maar na 10 kilometer is de meter plotseling gezakt naar 50%. Nog geen 5 kilometer verder is dat nog maar 20%. Weer een paar kilometer verder stopt de trapondersteuning omdat de accu leeg is. Hoe kan dat nou? Een vrij nieuwe fiets, vorig jaar zomer gekocht en nu al een kapotte accu? Hoewel, eigenlijk heeft hij dat altijd al gedaan maar nu fietst ze meer dan vorig jaar dus merkt ze het eerder.
Terug naar de fietsenmaker die het ook vreemd vindt. Als test doet hij er een nieuwe accu in en zal haar accu testen. Met die nieuwe accu het zelfde resultaat en de test wijst uit dat haar "oude" accu ook nog prima is. Zij dus gewoon verder gegaan met haar oude accu.

Op een dag vraagt ze mij of ik eens kan kijken wat er aan de hand is wat het is allemaal wel erg vreemd.
Alles nagekeken, de lader gecontroleerd, de accu, de stroom die de motor trekt gemeten, alles in orde. Dus de gegevens van de accu bij de fabrikant opgevraagd. Na wat e-mails over en weer krijg ik wat gegevens waar ik uit kan halen dat er LiFePo cellen worden gebruikt. Toen wist ik wat er aan de hand was. Dat metertje geeft gewoon niet goed aan omdat het de spanning meet en die is geen goede indicator voor de ladingstoestand.

Het heeft heel wat moeite gekost om haar uit te leggen dat dit "normaal" is en dat er niets aan te doen is. Hoe weet ze dan wanneer de accu leeg is? De enige manier is de kilometers bijhouden die ze er mee gereden heeft. Dus als ze bijna aan het maximum aantal kilometers is, de accu laden. Als ze een langere tocht gaat maken altijd voor die rit de accu laden. Dat kost gelukkig niet veel tijd. Een helemaal lege accu wordt in maximaal 75 minuten geladen. Meestal is de accu (lang) niet leeg dus duurt het laden duidelijk korter. Dus als ze een tochtje wil gaan maken wordt eerst de accu aan de lader gehangen. Onderwijl worden de voorbereidingen getroffen en als dat allemaal achter de rug is zal de accu vrijwel altijd helemaal vol zijn en kan de fietstocht beginnen.
Op vakantie wordt de accu altijd aan het einde van de dag opgeladen zodat hij voor de volgende morgen weer klaar staat. En dat metertje? Dat is afgeplakt!

Ernst nu haal je er iets bij dat geen hout snijdt. Mijn vrouw heeft ook een elektrische fiets waar ze > 6000 km/ jaar mee fietst.
Die dingen geven iha NIET de ladingstoestand aan maar de geschatte relatieve lading, de mogelijkheid om nog een aantal km te fietsen. Daarbij wordt veel gerekend op basis van de recente vermogensvraag. Als je tegenwind hebt neemt de "lading" af bij meewind kan het zijn dat er ineens energie in de accu bij blijft komen. Dat lijkt op een slechte meting maar het is een andere interpretatie van wat er nog kan door een computer die anders denkt dan de meeste van ons intuïtief zouden doen.

Als er één Nederlandse vlieger is die ik direct geloof op basis van zijn accu ervaring dan is het Gerben. Ook al ben ik ervaren als eerste electrovlieger van Nederland, denk ik niet dat er ook maar 1 vlieger is die meer acculadingen/ontladingen gemaakt en gedocumenteerd heeft dan Gerben.

Rick

Er zijn veel betere metertjes op fietsen, metertjes die meten hoeveel Ah gebruikt is. Als je dat van de maximum waarde aftrekt hou je een zeer redelijke aanduiding van de ladingstoestand over. Dat werkt prima en behoorlijk betrouwbaar. Het enige is dat naarmate de accu ouder wordt de fout wat groter wordt maar zelfs dan nog is de aanwijzing nog heel goed bruikbaar.
Het metertje op deze fiets (eigenlijk zit hij op het accu pakket) is een simpele spanningsmeter waar ze een schaalverdeling in procenten op hebben "geplakt", er zit zelfs een instel potmeter op het printje om hem te "kalibreren". De overgrote meerderheid van de capaciteitsmetertjes die je kan kopen zijn ook maar spanningsmetertjes.
Als van elke accu een grafiek wordt gemaakt en de spanning die gemeten wordt vergeleken met die grafiek dan kan je wel degelijk een goede aanwijzing krijgen. Dat ontken ik helemaal niet.
Waar ik constant voor blijf waarschuwen is dat een simpele spanningsmeter aangesloten op een willekeurige accu niets zegt over de ladingstoestand. Een simpele blik op de ontlaadgrafieken van een accu zal je dat bewijzen.

Ik vlieg nog steeds Futaba PCM met battery-failsafe.
Zit dit niet meer op de heden ten dage ontvangers, zodat je nog op tijd kunt overschakelen op een andere accu (middels servo bediende schakelaar) of gewoon landen?
Ook de telemetry geeft toch een goede indicatie plus dat je idd weet hoeveel je kist na een paar uurtjes trekt door je accu te ontladen via de laadcomputer en te noteren wat er nog inzat.
Overigens las ik een paar keer het woordje snelladen..Haastige spoed is zelden...als je een uur of wat voor het vliegen ineens je spullen nog in orde moet maken, scheelt er volgens mij al iets in de voorbereiding, slechte zaak bij grote kisten.

Sorry in het verkeerde draadje gepost.

Met mijn smartphone verstuurd

Laatst bewerkt:
De accuspanning geeft een goede indicatie van de ladingstoestand!
Wat schrijft Ernst daar nu?? :eek: Dat is 100% tegenovergesteld aan wat hij steeds beweert. :confused:
Het is allemaal verwarrend maar toch kloppen beide beweringen.

Wanneer je via een telemetrie verbinding de accuspanning kunt zien kan je daaraan heel goed zien wanneer je accu leeg raakt. Je ziet dat de spanning relatief lang behoorlijk stabiel blijft en dan "plotseling" begint te zakken. Dat is het moment waarop je de beslissing moet nemen om zo snel mogelijk te gaan landen. De ervaring zal leren wat "zo snel mogelijk" voor die accu en dat vliegtuig inhoud. Het zou heel goed kunnen dat je nog wel tien minuten de tijd hebt. Met een ander model kan dat misschien maar drie minuten zijn.
Maar het is niet mogelijk om een metertje te maken dat de spanning van een accu meet en dat je aan de hand van die meting kan zeggen dat de accu nog voor, stel 80% geladen is. Naast het feit dat de spanning bij heel veel accu's gedurende een groot deel van het ontladen slechts weinig zakt, soms zelfs heel weinig, zijn er meer variabelen die een rol spelen welke dat metertje zo goed als onmogelijk maken.

Wat Jan schrijft over een goede voorbereiding staat natuurlijk als een huis. Dat geldt voor eigenlijk alles. Als je snel, snel even iets doet gaat dat heel vaak mis. Daar zijn voorbeelden voldoende van.

Ik heb de knoop doorgehakt en me een Graupner LiFePo4 4200mAh aangeschaft. Kan zijn dat ik er nog een 2e parallel aan ga hangen,
maar dat zie ik later nog wel.

Bedankt voor jullie snelle en fijne input, Bert

Back