Beginnen met de E-Sky HoneyBee FP2 ?

Hoi, Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw in de RC wereld.
Ik zal me even kort voorstellen want ik kon geen centraal voorstel topic vinden. (misschien een idee?)
Ik ben Jorrick ben 26 jaar en woon in Haren naast Groningen.
Ik ben nog student (de bedoeling is nog een halfjaar afstuderen) En studeer communicatiesystemen.(Mocht je toevallig een afstudeerplek weten houd ik mij aanbevolen ;) )

Vroeger heb ik altijd al wat rc spul gehad van intertoys auto spul tot net iets duurders. Maar nu ben ik in de ban van vliegen.

Ik wil graag een heli en een vliegtuigje. Qua vliegtuig ben ik er al uit, dat wordt een Hawk Sky (of variant daar van) Dit omdat ik uit verschillende hoeken hoor dat die een goed beginners toestel is en niet snel kapot gaat.

Maar het uitzoeken van een beginners heli (waar er trouwens erg veel topics van zijn) vind ik een stuk moeilijker.
Ik was aan het rondkijken op marktplaats en kwam de volgende advertentie tegen: Marktplaats.nl > 5 helis te koop beginners en gevordert!!! - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw | Radiografisch | Vliegtuigen en Helikopters
Ik heb vandaag wat mail contact met deze man gehad en hij beschikt zoals de advertentie ook zegt over 5 verschillende heli's van beginner tot pro.

Nu lijkt een CP mij wat teveel van het goede, hoewel mij dit wel erg fun lijkt. Maar een Co-axiaal setje lijkt mij ook weer weinig aan.
Hoewel ik steeds lees dat het aan te raden valt om met een CA(is dat de afkorting voor Co-Axiaal?) te beginnen wil ik toch graag met een Fixed Pitch leren vliegen. De uiterlijke verschillen ken ik, de een heeft een dubbele rotor en de ander een enkele maar ze gaan beide omhoog en naar beneden door meer of minder pitch te geven. Wat kan je dan meer met een FP dan met een CA ?

De man/jongen van de eerder genoemde advertentie raadde mij het volgende aan(en nou quote ik even een stuk van zijn email.)
Ja ik kan je helpen... kijk op v-nix.nl dat is een internet winkel hier in groningen.
voor een beginner beginner die buiten wil leren vliegen moet je de big lama hebben van e sky. dat toestel heb ik hier staan alleen is het een aangepaste er zitten twee borsteloze motoren in die zijn veel sterker.
en alle onderdelen die van plastik waren zijn vervangen door aluminium onderdelen dat natuurlijk sterker is maar ook de heli zwaarder en stabieler tegen de wind maakt. en daar bij de big lama heb ik nog mega veel spareparts en extra zware accus en een profi acculader.

Dat klinkt goed maar ik zie veel filmpjes op internet met een co-axiale heli en het ziet er eerlijk gezegd niet zo spannend uit en ik ken mezelf dit heb ik zo onder de knie en leg ik het aan de kant omdat er weinig uitdaging in zit.
DIT: RjCQ0kD8zP4[/media] HoneyBee FP V2 - Flying in the Wind - YouTube
is een HoneyBee FP2 buiten met wind en dat ziet er wel erg leuk uit.

Daarom vroeg ik hem wat hij nog meer had, enigszins geïrriteerd omdat hij een hekel had aan mailen raadde hij mij dus de E-Sky HoneyBee FP2 aan. Maar ik heb hier op dit forum al even gezocht en lees een aantal reacties dat de onderdelen wat schaars beginnen te worden. Maar ik zie op Ebay nog wel wat onderdelen liggen. Hoe zit dit precies? Rotor bladen zijn bij V-nix idd niet op voorraad leverbaar.
Hij doet alles voor iets minder dan de helft van de prijs weg. De HB FP2 kost bij V-nix.nl 140euro dus zal dat neem ik aan op 60/70 euro neerkomen.

Graag zou ik jullie mening willen horen, wat raden jullie mij aan en af en is dit een goede deal?
Als je tevens zelf iets te koop hebt of je weet iemand van dit forum die iets te koop heeft waarvan jij denkt dat ik daar geïnteresseerd in zou kunnen zijn mag je mij daar wel een seintje voor geven. (of mij even mailen op jorkickAThotmail.com)

Tevens heb ik nog 2 kleine vraagjes die niet echt met dit topic te maken hebben:
* Welke goede modelzaak in de omgeving van Groningen raden jullie mij aan. (ik ken alleen Krikke daar was ik vele jaren terug eens maar was niet heel erg onder de indruk)
* Als ik de E-Sky HoneyBee FP2, of de Big Lama koop. Kan ik met die zender ook met mijn Vliegtuigje (Hawk Sky) vliegen die later op de planning staat?

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom :D
Als je een 2de hands heli koop, zorg dan zeker dat je hem vliegend te zien krijg.
Je zult in het begin echt niet zo snel verveelt zijn met de big lama of de HBFP2 hoor..

En je zal met die zender vrees ik geen hawk kunnen aansturen.

Grt,
Jelle

Geen 2e hands spullen als beginner...
Een gevorderd persoon kan nog zien wat er mis is, jij dus niet..
Ook het feit dat hij alleen 2 coaxen op de foto zet terwijl de "dure" 3d gevorderden apparaten nergens te zien zijn, geen types/merken noemt, hij aangeeft dat ze zo goed al nieuw zijn (is bij heli's zelden het geval), als ik een advertentie neer zou zetten zou ik de dure, mooie dingen laten zien ipv de goedkope spullen die hij op de foto zet (mooi duur spul verkoopt beter dan goedkoop spul) etc etc geven mij aan dat je geflest gaat worden. Erg.

De hb fp is een best ding om te beginnen.
een coax is snel de lol af, je kan geen enkele wind hebben dus kun je alleen binnen vliegen
De hb ziet er niet zo sexy uit, maar crashen is goedkoop en als je deze in de lucht kan houden zal een cp geen enkel probleem opleveren
Ook het gevoel is redelijk hetzelfde als bij cp, een coax bv blijft netjes op zn plek hangen als je de sticks loslaat, en een fp of cp absoluut niet.

Deze week ben ik ook zelf begonnen met een Honey Bee FP2. Hiervoor heb ik ook een Coaxiaal gehad maar daar is de lol inderdaad snel vanaf.

De Honey Bee FP2 is inderdaad goedkoop te repareren en hij vliegt echt heerlijk.

de hb is een prima beginners heli,maar verwacht ook weer niet te veel van.
als je met deze heli goed kan hooveren in alle richtigen ,zou ik over gaan na een CP heli copterx of kds of zelfs een trex als het buget het toe laat.
een CP heli is vele male stabieler dan een FP heli maar zonder vlieg ervaring niet aan te raden.
ga nu ook niet verwachten dat heli vliegen makkelijk is ;)het is het moeilijkste te besturen in de RC wereld maar wel het leukste :D
in iedergeval succes met deze nieuwe hobby

gr Nick

Ik heb hem vandaag even gebeld, hij had ook nog een Blade SR en raadde me steeds aan om die BIG LAMA sowieso ook te kopen. Een beetje vervelend want ik weet ook wel dat ik eerst goed moet oefenen.
Aan de andere kant hij/en jullie hebben er vele malen meer verstand van en weten beter wat goed voor mij is.

Het was wel mogelijk om alles vliegend te zien dat was geen probleem, alleen vandaag stond er volgens hem teveel wind, en dat klopt ook wel want er staat redelijk wat wind hier in Groningen.

Voor zover ik weet heeft hij de volgende toestellen:
* Big Lama (COAX) (deden ze volgens hem ook vliegshows mee bij v-nix en was door hun ook omgebouwd met stevigere materialen en motoren)
* Honey Bee FP 2 (FP)
* Blade SR (CP)
* E-Sky CPX (belt?)
+ tevens had hij allemaal extra onderdelen en accu's en een professionele lader e.d. en flightsimulation software om mee te oefenen.(krijg je sowieso standaard bij de HB FP2 dacht ik.)

Als het goed is kan ik morgen even bij hem komen kijken want hij woont hier zo'n 10km vandaan.
Hij wou alles graag in 1x kwijt omdat hij ging emigreren. (staat ook in zijn andere advertenties.)
Helaas is 400euro voor mij wat teveel van het goede. In de advertentie staat bieden vanaf 300euro.

Als alles goed werkt dan is 300euro wel een nette prijs voor bovenstaande toestellen toch? Ik zit nog te twijfelen. Het is wel leuk dat je ook meteen een CP toestel in huis hebt maar die raak ik de eerste maanden (zeker ook met dit weer) toch niet aan omdat ik eerst wil oefenen.

@student, je hebt wel gelijk met dat 2e hands spul hoor. Maar zoals jou naam ook aan geeft ben ik nog student en om nou een nieuwe te halen terwijl ik hem 2e hands voor de helft minder kan krijgen dan kan ik dat eigenlijk niet af slaan. Helemaal niet als hij alles voor mij werkend laat zien.

Wat ik mij trouwens ook af vroeg.
Kan je de zender en heli van bijvoorbeeld die, Belt CPX of die Blade SR ook zo instellen dat je dezelfde besturing hebt als een FP toestel?

Ik weet dat bij een CP toestel de rotorbladen zo kunnen draaien dat je 3d kan vliegen e.d. Maar als je hier niet aan komt en alleen de besturing van een FP toestel in kan stellen zou je eventueel met een CP toestel ook kunnen leren te vliegen.
Buiten het feit dat een crash op een CP toestel een stuk duurder uit kan/zal vallen dan op een FP natuurlijk.

Wat ik mij trouwens ook af vroeg.
Kan je de zender en heli van bijvoorbeeld die, Belt CPX of die Blade SR ook zo instellen dat je dezelfde besturing hebt als een FP toestel?
Het nadeel van die esky zenders is juist dat je nauwelijks iets kan instellen, met iets als een spektrum dx6i ben je veel beter af.
Ik weet dat bij een CP toestel de rotorbladen zo kunnen draaien dat je 3d kan vliegen e.d. Maar als je hier niet aan komt en alleen de besturing van een FP toestel in kan stellen zou je eventueel met een CP toestel ook kunnen leren te vliegen.
Buiten het feit dat een crash op een CP toestel een stuk duurder uit kan/zal vallen dan op een FP natuurlijk.
Dat is de reden om het niet te doen, technisch kan het wel (met computerzender), een FP is tamelijk 'crashbestendig' en simpel qua techniek.

Je wordt getilt...
300 is bijna de nieuwwaarde van het spul

Zeker heli's kelderen na een tijdje gigantisch in waarde.
En ik zie in dat lijstje ook die geweldige gevorderde heli niet terugkomen

Volgens mij al 5 punten waarop zijn advertentie niet klopt, zouden zijn spullen dan wel kloppen?
Garantie kun je nooit krijgen, hij gaat toch emigreren

Voor 150 eur heb je een gloednieuwe hb fp, zeker te weten zonder schade en als je het bij een winkel haalt heb je nog gratis uitleg ook.
En dat is een prijs van 3 jaar terug, dus als je googled kom je vast wat goedkopers tegen
Een gloednieuwe mcpx heb je voor 190 eur, alles incl

Maar doe wat je wilt met die 2e hands spullen, ik heb je gewaarschuwd...

Ps: ondertussen ben ik geen student meer, alleen kun je je naam niet meer veranderen..
Toedertijd was het een simpele keuze, en het was nog volledig vrij

@jorrick,

Een CP reageert sneller/feller op stick bewegingen, iets meer of minder 'gas' resulteert in direkt stijgen of dalen, ook de reactie op 'nick' (vooruit/achteruit) en 'roll' (links/rechts) is direct en heftig.
Omdat een helikopter niet stabiel is, zal deze zonder correcties NIET stilhangen, je moet dus continu corrigeren.
Een FP is minder fel ('zwabbert' ook meer door de lucht); heeft veel minder onderdelen in de rotorkop én heeft door de lagere rotorsnelheid bij de onvermijdelijke crashes veel minder kans op schade.

De Honey Bee FP V2 is een goed leertoestel, wil je toch persé een CP zou ik niet voor een Esky produkt gaan, maar bijvoorbeeld voor KDS of CopterX of Align, en dit dan i.c.m. een goede zender zoals Spektrum, hoewel de bij KDS leverbare zender géén verkeerde is!

En zoals hier ook voor wordt gewaarschuwd: koop niet 2e hands, tenzij je de verkoper goed kent en de helikopter vliegend hebt gezien!!! Het helikoptervliegen is op zich al moeilijk genoeg, zonder problemen door de ellende veroorzaakt door reparatie(pogingen) van de vorige eigenaar...

Groet,
Robbie

Ik voel me een beetje lullig want jullie hebben het mij keihard afgeraden en eigenwijs als ik ben heb ik jullie advies compleet genegeerd, eigenwijs geweest en toch iets 2e hands gekocht.

Ik ben nu de trouwe eigenaar van een E-Sky Honeybee FP2
met de volgende extra's
Aluminium koffer
2x main blade
2x tail rotor blade
2x rotor head set
3x ring-like push rod (figuurtjes in de form van een 8?)
1x single hole push-rod
1x bearing
1x Ring like push-rod
1x ding om je rotor af te stellen
1x accu check ding
1x keychain voor zender
1x oefenkruis zonder staafjes en balletjes
+ nog wat ringetjes en plakdingetjes
En natuurlijk de zender en lipo

Wat mis ik? De oefenkabel voor de zender icm pc
en helaas de handleiding.

Wat ik er voor betaald heb laat ik jullie even naar gissen, dan weet ik of ik een fout heb gemaakt of niet (wat ik waarschijnlijk sowieso al heb gedaan door het 2e hands te kopen)

foto komt na mijn pizza

HoneyBee%2BFP2.jpg

Laatst bewerkt:
@jorrick,

Een CP reageert sneller/feller op stick bewegingen, iets meer of minder 'gas' resulteert in direkt stijgen of dalen, ook de reactie op 'nick' (vooruit/achteruit) en 'roll' (links/rechts) is direct en heftig.
Omdat een helikopter niet stabiel is, zal deze zonder correcties NIET stilhangen, je moet dus continu corrigeren.
Een FP is minder fel ('zwabbert' ook meer door de lucht); heeft veel minder onderdelen in de rotorkop én heeft door de lagere rotorsnelheid bij de onvermijdelijke crashes veel minder kans op schade.

De Honey Bee FP V2 is een goed leertoestel, wil je toch persé een CP zou ik niet voor een Esky produkt gaan, maar bijvoorbeeld voor KDS of CopterX of Align, en dit dan i.c.m. een goede zender zoals Spektrum, hoewel de bij KDS leverbare zender géén verkeerde is!

En zoals hier ook voor wordt gewaarschuwd: koop niet 2e hands, tenzij je de verkoper goed kent en de helikopter vliegend hebt gezien!!! Het helikoptervliegen is op zich al moeilijk genoeg, zonder problemen door de ellende veroorzaakt door reparatie(pogingen) van de vorige eigenaar...

Groet,
Robbie

+1 :D

Als je echt gaat heli vliegen, dus niet Co-axiaal. Moet je rekening houden dat je in het begin veel gaat crashen. Helaas ook al doe je zo je best, je komt er niet onderuit.

Een FP heeft een simpel systeem, wat zeer crash bestendig is, en makkelijk en goedkoop te repareren valt.

Een CP vliegt een stuk stabieler, maar als je crashed is de schade vaak niet te overzien. je bent veel geld kwijt aan nieuwe onderdelen, en een hoop tijd om het weer goed te krijgen. 5 minuten vliegen en weer de portemonnee trekken, en 2 uurtje fixen, is de moeite niet.

Ga voor een FP om te leren.

+1 :D

Als je echt gaat heli vliegen, dus niet Co-axiaal. Moet je rekening houden dat je in het begin veel gaat crashen. Helaas ook al doe je zo je best, je komt er niet onderuit.

Een FP heeft een simpel systeem, wat zeer crash bestendig is, en makkelijk en goedkoop te repareren valt.

Een CP vliegt een stuk stabieler, maar als je crashed is de schade vaak niet te overzien. je bent veel geld kwijt aan nieuwe onderdelen, en een hoop tijd om het weer goed te krijgen. 5 minuten vliegen en weer de portemonnee trekken, en 2 uurtje fixen, is de moeite niet.

Ga voor een FP om te leren.

Zie de post boven jou :wink:
Manual inmiddels gevonden: http://www.heliguy.com/i/002434.pdf

Laatst bewerkt:
Ik was een beetje te laat,.. :)

Ziet er goed uit. Nu de huiskamer bekleden met dekens en kussens, wat rubbertjes onder de skids, tegen het doorglijden. En zorg dat je de twee motortjes niet tegenhoudt, als ze willen draaien, want dan verbrand je de 3-in-1.

Er is een zekering mod, tegen het doorbranden van de wat kostbare 3-in-1

Hier kan je veel tips en tricks vinden over de HB, de v2 versie verschilt niet zo veel.
Esky Honey Bee FP tips en tricks

:D

Ik was een beetje te laat,.. :)

Ziet er goed uit. Nu de huiskamer bekleden met dekens en kussens, wat rubbertjes onder de skids, tegen het doorglijden. En zorg dat je de twee motortjes niet tegenhoudt, als ze willen draaien, want dan verbrand je de 3-in-1.

Er is een zekering mod, tegen het doorbranden van de wat kostbare 3-in-1

Hier kan je veel tips en tricks vinden over de HB, de v2 versie verschilt niet zo veel.
Esky Honey Bee FP tips en tricks

:D

Hey bedankt. Na de filmpjes van Nuttcaze vAdhg-xN3fM[/media] HoneyBee FP V2 Beginners Guide Part 1 - YouTube Ga ik het meteen even doorlezen.

Tevens ben ik me aan het inlezen over lipo's. Erg veel info te vinden in vele verschillende posts maar 1 simpele vraag wordt nergens beantwoord.

Wanneer mag je een lipo weer opnieuw opladen? Ik heb een dingetje (geen idee hoe het heet)
12272236562293.jpg

dit ding iig.
Als ik hem in plug brand hij oranje. Dit is dus "normaal" tussen de 50 en 90%.
Maar ik wil er morgen natuurlijk even mee vliegen met een volle accu maar moet ik hem dan eerst tot +-30% / +- 3.7v leeg maken en dan helemaal opladen of mag ik hem nu terwijl hij tussen de 50 en 90% is ook rustig helemaal opladen?

En geeft bovenstaand apparaatje mij ook een signaal rond 3.7 volt? Of is hij allemaal maar om even handmatig te checken?

Hey bedankt. Na de filmpjes van Nuttcaze [URL="
HoneyBee FP V2 Beginners Guide Part 1 - YouTube[/URL] Ga ik het meteen even doorlezen.

Tevens ben ik me aan het inlezen over lipo's. Erg veel info te vinden in vele verschillende posts maar 1 simpele vraag wordt nergens beantwoord.

Wanneer mag je een lipo weer opnieuw opladen? Ik heb een dingetje (geen idee hoe het heet)
12272236562293.jpg

dit ding iig.
Maar ik wil er morgen natuurlijk even mee vliegen met een volle accu maar moet ik hem dan eerst tot +-30% / +- 3.7v leeg maken en dan helemaal opladen of mag ik hem nu terwijl hij tussen de 50 en 90% is ook rustig helemaal opladen?

En geeft bovenstaand apparaatje mij ook een signaal rond 3.7 volt? Of is hij allemaal maar om even handmatig te checken?

Ik zou bij de bouwmarkt een eenvoudige digitale voltmeter halen, dan kun je de spanning echt meten. Een lipo heeft een zeer lage zelfontlading, dwz, na het laden verliest hij erg langzaam zijn spanning als je hem weglegt. Als je dus morgen wilt vliegen, kun je prima de dag ervoor de accu's opladen, dan zijn ze morgen nog steeds vol. Het is zelfs beter om ze niet direct vers van de lader in je heli te stoppen, bij het opladen worden ze vaak van binnen warm. Het is dan het beste om de accu even "tot rust" te laten komen, voordat je hem gaat gebruiken.

Je mag een lipo ook opladen als hij niet zo goed als leeg is, dus bijv op 50%. Als je hem maar niet te diep ontlaadt, dus onder de ca 20%. Te ver opladen komt niet snel voor, de lader stopt rond de 4.20V met laden, als je tenminste een lipo-lader hebt.

Hey bedankt. Na de filmpjes van Nuttcaze [URL="
HoneyBee FP V2 Beginners Guide Part 1 - YouTube[/URL] Ga ik het meteen even doorlezen.

12272236562293.jpg

dit ding iig.

met een volle accu brand deze groen,daarna oranje ,daarna worden ze rood (tijd voor te landen) als de accu nog verder leeg gaat gaan de leds rood knipperen zover zou ik niet gaan anders binnen de korste keren RIP lipo;)

met een volle accu brand deze groen,daarna oranje ,daarna worden ze rood (tijd voor te landen) als de accu nog verder leeg gaat gaan de leds rood knipperen zover zou ik niet gaan anders binnen de korste keren RIP lipo;)

Ja dat wist ik, staat er ook op. Ik vroeg me af of hij ook een alarm gaf als ze binnen een bepaalde waarde kwamen. Maar dat doen ze helaas niet.

Ik heb er even met de heli gevlogen, nouja gevlogen... pffff het is idd erg moeilijk om zo'n ding de lucht in te houden zeg.
Ik vloog eerst met een kromme flybar kwam er na het uit elkaar halen achter dat hij er krom was. Aangezien de winkels dicht zijn heb ik hem maar vrij recht gebogen en hem weer gemonteerd.
Daarna draaide hij steeds om zijn as, tegen de klok in. Toen heb ik de proprotional een hele slag omgedraaid en nu is het vrij goed.

Wel snap ik niets van die aansluiting van je motor draden op je 4in1. Ik zou toch zweren dat er een plus en een min op staan en dat ik de rode draad boven heb en de zwarte onder terwijl op de 4in1 bij de rode een min staat.

Ook in de handleiding staat dat ik de stekker eigenlijk om moet draaien met die metalen lipjes op het stekkertje naar je toe. Maar als ik dat doe dan draait de motor volgens mij andersom? Dan kan ik iig gas geven wat ik wil maar hij drukt hem dan naar de grond ipv dat hij opstijgt.

Hoe zit dit?

Voor de rest weet ik niet of mijn blade tracking wel goed is. Zulk soort dingen kan ik nooit zien, ook al sta ik er met mijn neus bovenop.

Morgen maar even een kabeltje halen dan kan ik met de simulator spelen.

Back