Beginnen met F3K wedstrijdvliegen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door RJA, 24 jan 2019.

  1. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Wassenaar


    DLG liefhebbers!

    Over enkele weken, op zaterdag 16 Februari begint het nieuwe F3K wedstrijdseizoen. Alle officiële zaken rond het wedstrijdvliegen zoals wedstrijdkalender, inschrijven, aanvangstijden, uitslagen en reglementen kun je vinden op de website van F3K Nederland (http://www.f3k.nl/ ).

    Op het modelbouwforum worden alle wedstrijden aangekondigd en vind je voor iedere wedstrijd de detail informatie. En inschrijven doe je hier: http://inschrijven.f3k.nl/Inschrijven/Inschrijvingen

    Maar naast deze officiële informatie leek het ons ook leuk om een discussie op dit forum te starten over wat er komt kijken bij het wedstrijdvliegen. Toen ik begon in 2016 dacht ik bijvoorbeeld dat mijn niveau en mijn materiaal niet toereikend zou zijn voor het wedstrijdvliegen en dat het voor mij een te grote stap zou zijn. Maar dat viel enorm mee!

    Je moet echter niet helemaal onvoorbereid van start gaan. In dit draadje kun je al je vragen kwijt die je mogelijk kunt hebben over het wedstrijdvliegen. Vragen over materiaal, de wedstrijddag, regels, techniek, domme fouten en slimme tactische zetten – verzin maar.

    Dus laat maar komen…

    Roger
     
    Monique Wakkerman, macedh, bieze en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hoi Roger,
    Leuk. Hier een vraag over de taken.
    Deze zijn op iedere wedstrijd hetzelfde, in dezelfde volgorde?
    Kun je eens een taak of 2 beschrijven hoe dat dan werkt?
    Ik zie allerlei taken maar snap dat niet altijd (zal wel aan mijn onervarenheid liggen)
     
  3. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    539
    Locatie:
    Arnhem
    Vwb de taken. Kijk eens op http://f3k.nl/index.php?id=347

    Taak A laatste vlucht
    Je krijgt 10 minuten de tijd (werktijd) om een vlucht van 5 minuten te maken. Let op dat alleen de laatste vlucht telt. Dus heb je 5 min vol dan ben je klaar en score je 1000 punten. Het wordt lastig wanneer je eerste vlucht bv 3 min is. Dat kan beter denk je en je vliegt je 2e vlucht 2.30. Op dat moment is er minder dan 4.30 werktijd over. 5 minuten vliegen is dan niet meer mogelijk. De tijd van 2.30 kun je wellicht nog wel verbeteren want de laatste vlucht telt.

    De vliegtijd stopt wanneer de werktijd stopt.

    Je score wordt berekend tov de maximale tijd die in jou groep is gevlogen. Dus voor taak A, jij vliegt 3.00 maar er is iemand die 4.00 heeft gevlogen, dan krijg je 3.00/4.00*1000=750 punten.

    Het wordt wel veel tekst om op alle taken in te gaan. Dus stel gerust specifieke vragen over de taken.

    1 note nog. Voor de meeste taken geldt dat de genoemde tijden maximaal tijden zijn. Je hoeft ze dus niet te halen. Uitzonderingen hierop zijn de kleine ladder en poker.
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Bedankt Jaap,

    Moet je binnen je werktijd geland zijn? Bijv. bij RES mag je 30sec over werktijd vliegen.
     
  5. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    539
    Locatie:
    Arnhem
    Klopt. Na einde werktijd heb je 30 seconden om te landen.
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    En waar staan de taken/werktijden?
    Zijn die altijd hetzelfde?
     
  7. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Wassenaar
    Jaap gaf taak A als voorbeeld,

    Nog twee voorbeelden:

    Bij taak ‘G’ mag je binnen de werktijd van 10 minuten een onbeperkt aantal vluchten maken, maar tellen de 5 langste. Ideaal is dan om 5 x een vlucht van 2 minuten te maken. Je verliest het minste aantal seconden wanneer je kunt 'doorstarten' en dus je toestel bij de werp-pen uit de lucht plukken en meteen doordraaien en weer omhoop gooien. Maar ook wanneer je dit niet kan kun je best hoog scoren door precies op 120 seconden en dichtbij te landen (liefst rechts van je als je rechtshandig bent) zodat je meteen door kan.

    Bij taak ‘H’ komt er veel tactiek en durf kijken. Je hebt dan weer een onbeperkt aantal vluchten maar je wordt gevraagd om 4 vluchten te maken van 1, 2, 3 en 4 minuten. Bij elkaar is dat precies 10 minuten. Dit mag in willekeurige volgorde. Natuurlijk vlieg je het liefst als eerste de vlucht van 4 minuten. Maar wanneer je 2 minuten en 45 seconden onderweg bent moet je je afvragen of je land voor de 3 minuten vlucht, of dat je er nog een extra minuut uit kan persen voor de 4 minuten.

    En inderdaad, zoals Jaap vertelde. Het puntenaantal dat je scoort is gerelateerd aan het aantal seconden dat de beste vlieger van jou groep heeft gevlogen. De beste vlieger scoort altijd 1000 punten.



    Er zijn meer taken dan het aantal ronden dat je typisch op een wedstrijd-dag vliegt. Op een wedstrijd-dag worden rond de 7 a 8 taken. De taken worden ook in willekeurige volgorde gevlogen en daarmee is iedere wedstrijd-dag dus weer anders.

    Wat ook belangrijk is te vertellen is dat wanneer er bijvoorbeeld 21 vliegers meedoen de taken in 3 groepen van 7 vliegers worden gevlogen. Bij het vliegen van de volgende taak worden die groepen weer flink door elkaar gehusseld (random!). Gedurende de vliegdag komt iedereen elkaar dus even vaak tegen en verloopt de competitie daarmee op een eerlijke wijze.


    Sommige taken lijken op elkaar. Dan is het (bij mij ook nog steeds!) niet duidelijk of je de vluchten in willekeurige volgorde mag vliegen of dat je echt een volgorde moet aanhouden. Maar je hebt natuurlijk je timer/coach naast je staan die uitleg kan geven en er is tussen de rondes ook voldoende tijd voor een korte check over wat nu de bedoeling is.


    Groet!
     
    jve vindt dit leuk.
  8. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    539
    Locatie:
    Arnhem
    De werktijd voor taken is meestal 10 minuten. Bij sommige taken kan voor 7 minuten gekozen worden door de wedstrijdorganisatie.

    Uitzondering is all up last down, daar wordt tegelijk door iedereen 1x gestart en moet je zolang mogelijk vliegen. Hier is de werktijd 3.03 (je hebt hier 3 seconden om te starten). Maximaal te halen tijd is 3.00. Dit wordt 3 tot 5 keer herhaald met een minuut pauze tussen de vluchten. In deze minuut mag overigens niet gestart worden om te voorkomen dat men kan snuffelen waar de bellen zitten.
     
    jve en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Uitstekend initiatief dit draadje! Graag verwijs ik naar de eerstvolgende clinic waar we uitgebreid aandacht besteden aan de taken. Theorie wat minder dan in dit draadje , maar daar tegenover staat dat we de taken gaan oefenen, eens proberen. dan komen vanzelf de specifieke vragen. Hopelijk mogen we er een hoop mensen ontvangen om het ''wedstrijdmysterie'' te ontrafelen. tezamen met dit draadje volgens mij geweldige informatie voor de geïnteresseerden!

    f3k forever.
     
  10. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Wassenaar
    Yep, 9 Februari was ik vergeten te melden maar daar kun je al je vragen ‘live’ stellen.

    Inschrijven doe je via het andere draadje.

    Die vind je op de site van F3K Nederland, onder ‘competitie’ en dan links boven: ‘taken’.




    AE38E520-9A97-4E64-A01B-CC9B8D47B4BD.png
     
    jve vindt dit leuk.
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ha, thnx, prima uitleg, ik krijg er n goed beeld bij.
    Wie bepaald uiteindelijk de wedstrijd-taken op de dag?
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik ben de taken aan het lezen.
    Toch snap ik het niet helemaal .
    Bijv Taak K. Werktijd is 10 minuten, de taken 1-1,5-2-2,5-3 minuten vliegen= 10 minuten, max score 9:55, so far so good, maar ik mag 30 sec over werktijd vliegen, kan daarmee de 10 minuten score bereikt worden? Hoe zit dat dan?
     
  13. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Rijswijk
    Bij de taken 1-1,5-2-2,5-3 minuten vliegen= 10 minuten, horen 5 worpen. Regelementair is afgesproken dat je niet binnen 1 seconde kunt herlanceren. Vandaar dat die vast van de maximale score worden afgetrokken. Na het einde wedstrijd signaal heb je nog 30 seconden om te landen binnen het veld. Die 30 sec worden dus niet geteld in je score.
     
  14. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Wassenaar
    5.7.11.11 Taak K (met 30 seconden oplopende tijd, “Big Ladder”)

    Iedere deelnemer moet zijn/haar modelzweefvliegtuig precies vijf (5) keer starten om als volgt vijf (5) streeftijden ter bereiken: 1:00 (60 seconden), 1:30 (90 seconden), 2:00 (120 seconden), 2:30 (150 seconden), 3:00 (180 seconden). De taken moeten zoals aangegeven in de oplopende volgorde gevlogen worden. De werkelijke tijden van elke vlucht tot (en niet overschrijden) de doeltijd zal worden toegevoegd en worden gebruikt als de uiteindelijke score voor de taak. De deelnemers hoeven de taaktijden niet te behalen of te overschrijden om iedere vluchtduur te laten tellen.

    Werktijd: 10 minuten.


    NK regel: De maximum te behalen totale vliegtijd voor deze taak is 9:55 minuut.


    Ik snap je vraag niet helemaal. Waar lees je dat je 30 seconden over de werktijd mag vliegen?


    - Je mag maar 5 x gooien en je moet de tijden in de aangegeven volgorde vliegen.
    - Je kunt per vlucht alleen het aangegeven aantal seconden verdienen. Die 1 minuut vlieg je natuurlijk altijd - maar hier is wel de truc om op tijd te landen en niet meer dan 60 seconden te vliegen. Vlieg je langer dan die ene minuut dan kun je op zeker niet meer de maximale tijden van die andere vluchten halen - want de totale werktijd is 10 minute.
    - Wanneer je bij je vierde vlucht maar 2 minute en 9 seconden vliegt, worden deze seconden wel opgeteld bij je score. Je hoeft de tijden niet te halen. Dit volgt uit de opmerking: De deelnemers hoeven de taaktijden niet te behalen of te overschrijden om iedere vluchtduur te laten tellen.
    - De NK regel dat je maximal maar 9:55 minuut kunt scoren is omdat het bij iedere doorstart toch minimaal een seconde duurt voordat je toestel weer in de lucht is.


    Dit is overigens een hele leuke taak, vooral als er een dag is met niet zulke 'goeie lucht'. Wanneer het heel thermisch is dan scoor je natuurlijk heel hoog als
    je kunt 'doorstarten' . Maar wanneer jij​
    onder uitdagende omstandigheden bij de laatste vlucht wel de bel hebt - en die vlotte doorstarter zit verkeerd, dan vlieg jij wel een mooie 2 minuut 43 (bijvoorbeeld), maar die crack staat met 1 minuuut 36 aan de grond. Pak jij die 1000 punten.

    Daar krijg ik dan wel een glimlach van op mijn gezicht!
     
    jve vindt dit leuk.
  15. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Wassenaar
    Oh Edwin had ook reeds gereageerd… ik snap nu waar je 30 seconden vraag van komt. Inderdaad: binnen 30 seconden landen, maar die tellen niet mee.

    De timer moet worden afgedrukt bij 'einde werktijd'
     
    jve vindt dit leuk.
  16. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Wassenaar
    Dat weet ik eigenlijk niet…

    Jaap?
     
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    En nog maar 1 :
    Krijg je n scorebriefje per taak en hoe ziet die eruit?
     
  18. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Wassenaar
    Zeker, jij krijgt een heel pakket aan papier.

    - Een overzicht van de taken en rondes op 1 A4tje
    - Een gedetailleerd overzicht waarbij je bij iedere ronde ziet welke vliegers in welke groep vliegen. Dit is erg handig, want je moet een timer/coach regelen en zo zie je wie 'vrij' is als jij moet vliegen. Die person kun je dan aan zijn staart trekken om te vragen of hij jou wil timen.
    - Een stapeltje scorebriefjes van 12 bij 8 cm ongeveer met de taak en ruimte om je secondes in te vullen - ik heb even geen fotootje.

    MAAR... ook hier slaat de automatisering toe. Bij de laatste All Up Last Down wedstrijd in Deventer kon je met een QR reader op je telefoon een code scannen en kreeg je toegang tot een website waar je je score moest invullen. De score briefjes werden nog wel bijgehouden ter controle en om eventuele fouten te herstellen. Maar de wedstrijdorganisatie hoefde op deze manier niet alle scores in te kloppen.

    Wel zo handig.

    Ik geloof dat dit system dit jaar ook gaat worden gebruikt
     
    jve vindt dit leuk.
  19. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    539
    Locatie:
    Arnhem
    De taken worden door de wedstrijdleider bepaald. Hij bepaald ook het aantal groepen en doet een random indeling van deze groepen.

    De taken worden voorafgaand aan de wedstrijd op f3k.nl gepubliceerd.

    De rol van wedstrijdleider zal door een van de f3k commissieleden worden vervuld.
     
    jve vindt dit leuk.
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.668
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ha, hetzelfde als bij F5J, werkt prima!!
     

Deel Deze Pagina