[...]
De enige, in mijn ogen juiste manier is 5 minuten vliegen, kijken hoeveel mah de lader teruglaad (vandaar dat een lader met scherm eigenlijk een beetje must is naar mijn idee)
Die waarde delen door 5, dan heb je het verbruik per minuut.
pak het gemiddelde van een vlucht of 10, en bereken hoelang je kan vliegen tot de 80 % grens is bereikt.
Grote kans dat je accu dan nog op 3,7 volt zit bij het landen, maar hij houd het veel langer uit.
Ik denk dat het een goede een veel gebruikte methode is. Zo heb ik zelf ook ongeveer mijn vliegtijden bepaald.
Bij 3.7v(onbelast) gaat er bij m'n 6s3000 40c lipo's van turnigy ~2.5a weer in, dit kan echter na 5 minuten zijn of na 7 want het is maar net hoe ik de heli vlieg. Voor mij is niet iedere vlucht het zelfde en zo'n elektromotor vraagt toch stroom naar werken dus dat geeft ook wisselende vliegtijden.
Stel je werkt met een timer en je hebt het idee dat de pack wel eens eerder leeg kan zijn land dan gewoon voordat de timer gaat; uiteindelijk kan je wat je lipo betreft veel beter te kort vliegen dan iets te lang.
een lipo onderspanningalarm is een allerlaatste beveiliging, geen ding waar je echt op af moet gaan als het op vliegtijden aankomt
ook voltages meten als het ding eenmaal op de grond staat (om te bepalen of er eigenlijk misschien een minuutje doorgevlogen had kunnen worden) is niet de manier. Een slechte batterij zakt in de lucht ontzettend in, kan na 2 minuten misschien al een onderspanningsalarm af laten gaan. Jij loopt er naar toe met je meter, de accu is ondertussen weer bijgekomen en je meet 4 volt en gaat weer vliegen..
Accu donderd weer in elkaar, jij negeert het alarm (je hebt toch immers zelf dat voltage gemeten... alarm zal wel stuk zijn..) en het ding crasht.
Zo'n alarm is kan wel handig zijn, zeker met telemetrie, mits je het goed gebruikt. Heeft je zender die optie niet dan kan je die quanum hij bijvoorbeeld HK aanschaffen.
Sommige meters geven ook aan dat er nog een X percentage in de lipo zit maar dit kan eigenlijk niet kloppen, zoals student al opmerkt, omdat een de spanning van een lipo niet lineair zakt en verschilt per type afhankelijk van het merk, gebruik, C rating, temperatuur etc. Je weet pas hoeveel stroom er uit is wanneer je weer gaat laden tenzij je op een of andere manier op je heli het stroomverbruik kan meten.
Op m'n hitec zender heb ik een timer van 6 minuten en een voltage alarm op 21.3 volt welke veel nauwkeuriger is dan de meeste van die losse lipo-alarmen dus dat maakt wel een verschil. Ik heb wel een lipo alarm gehad die tijdens de vlucht echt vaak begon te piepen en dan heb je er niets aan.
Een klein nadeel is dat onder belasting het de spanning heel even inzakt en de zender dan ook een paar piepjes geeft. Persoonlijk stoor ik me daar niet aan. Het feit dat ie blijft piepen in het geval dat de pack 'leeg' is voordat de timer af gaat is vind ik een waardevolle functie; liever een piepende zender dan een esc in de throttle cut.
Stroommeting is overigens ook mogelijk, ook met de quanum (howel ik die omslachtig vind). Vooral bij lipo's die hun spanning nog beter vasthouden en dan sneller inzakken zal het lastiger zijn om met een spannings-alarm te werken.
gewoon bij de blokker een digitaal kookwekkertje halen voor 2 eur, en gebruiken.
Lijkt even omslachtig/moeilijk/veel gedoe..
Maar een crash en per 3 maanden nieuwe accu's halen is dat ook
Of misschien heb je een handige timer op je gsm?