Beginnen met modelvliegen.

Daarnaast, in de originele align 450 zit een 35 amp regelaar met een 2 amp BEC.

En ik vermoed dat je die tot de volle 100% benut als je en beetje hooverend de sticks roert.

2A, 3A piek om het compleet te maken.. en geloof me, het is ZAT voor een 450, hoveren of zwaar 3d. Als de regelaar heet naar beneden komt dan bind er iets in de kop waardoor je servos excessief stroom gaan trekken.
 
Tsja, ik weet het niet wat er gebeurt bij bijvoorbeeld zwaar 3D of digitale servo's, maar in elk geval bij mijn KDS450SV met analoge servo's en zo'n Alighn regelaar is de situatie:

Toerental lager dan 2000, regelaar op governor mode met rond de 45% "throttle", en gewoon hooveren (met leerlingen dus er word véél "geroerd")
is na 10 minuten de regelaar ongeveer 45 graden max (gemeten met IR thermometer).
Regelaar zit voorin onder de kap, zonder extra ventilatie.

Vind ik niet echt heet, zeker niet met dergelijke lage toerentallen en aanstuurpercentages)
Maar ja, ik trek ook maar gemiddeld iets van 10 of 12 A motorstroom...

Groet, Bert
 
Mijn leerling heeft een align 450 sport, 3x de originele 410 mg (digitaal) en een 420 op de staart. Throttle staat op 75%, regelaar kan ik 2 tellen vasthouden als hij uit de lucht komt

Mijn eigen 450 heb ik 3x een 410 mg en een 9257 op de staart. toerental zit ergens op 90% = 3500 toeren volgens de meter. Ik vlieg nog geen 3d, meer loopings, stall turns en bochtjes trekken. Regelaar blijft koud.
Toen ik mn testje deed hooverde ik alleen, met wat stickroeren. op dat moment zat er nog 3x hb65mg in (analoog), zelfde staartservo. regelaar was 1 sec vast te houden.
 
Zoals ik al zei, Binding ergens of een te strakke gearmesh, te strakke belt kan ook, zorgt ervoor dat je regelaar ook loeiheet wordt.

Verkeerde timing kan ook hitte problemen geven... Of misschien is jouw 2 tellen vasthouden wel een minuut voor mij...
 
... Enigste keer dat ik hem niet langer dan 1 sec vast kon pakken was dus nadat ik de BEC een keer had aangesloten ...
Dan is er iets niet jofel, en/of je zit op/over een limiet.
Misschien is het een lineaire bec? die kunnen toch wel warm worden als ze zwaar worden belast.
En hoe hoger motor-accu-spanning, hoe warmer een lineaire BEC.
Zie
About BECs, corresponding number of servos and battery voltage
en
hoge-bec-belasting-door-digitale-servos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met de standaardsetup voldoet de BEC wel. Het is zeker waar dat je ESC warmer wordt ook op een 450, als je de interne bec gebruikt. Ik doe het in ieder geval nooit, want een sportbec kost 2 tientjes. BLaast de esc op, kan ik nog een poging doen tot landen.

Ga je andere servos gebruiken (5065mg hitec) dan kan ik je garanderen dat de standaard BEC echt geen 3d gaat trekken. Flybarless met de ingebouwde BEC vind ik ook uiters twijfelachtig.

Een regelaar die je na de vlucht niet kan aanraken klopt totaal niet!
 
Oke oke, ik koop wel een bec en ik bekijk wel hoe het verloopt. ;)

Ik ga geen hardcore 3d vliegen fzo, ik moet van 0 beginnen...

Nuja, als een lipo lage accu spanning heeft zal de heli wel anders reageren denk ik zo, dus als ik dan land is er denk ik ? geen kans op een beschadigde accu? .
 
Oke oke, ik koop wel een bec en ik bekijk wel hoe het verloopt. ;)

Ik ga geen hardcore 3d vliegen fzo, ik moet van 0 beginnen...

Nuja, als een lipo lage accu spanning heeft zal de heli wel anders reageren denk ik zo, dus als ik dan land is er denk ik ? geen kans op een beschadigde accu? .

Zeker wel, je moet ik het begin goed meten hoe lang je kan vliegen. Lipos niet verder dan 20% leeg trekken.
 
'Verplicht' leesvoer, bespaart je minstens een accu-pack, en misschien wel een heli :) Aanrader, staat vastgepind/belangrijk bovenaan in het Accu- en laadtechniek subfrom:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk is elektrisch vliegen nog niet zo simpel...

Maar i like it !

@ willow, bedoel je dat je bij elke vlucht moet meten hoe lang je kan vliegen?
 
Zeker wel, je moet ik het begin goed meten hoe lang je kan vliegen. Lipos niet verder dan 20% leeg trekken.

Hi,

Ik hou de tijd niet bij, bij wisselende belastingen zal de tijd ook niet gelijk zijn. Ik maak gebruik van goedkope lipo alarm buzzers. (paar euro op ebay) deze alarm buzzers bewaken de voedingspanning van elke afzonderlijke lipo cel, mocht er eentje onder de ingestelde minimale waarde komen (bv. 3,3 Volt, waarde is vrij instelbaar) dan gaat dat ding verschrikkelijk irritant piepen. Het moment om je heli naar je toe te sturen en rustig -zonder stress- te landen :)

Grt.

ETienne
 
stomme vraag misschien, maar een beetje regelaar geeft toch een teken (vermogenverlies, of kortstonding onderbreken) als de spanning op de lipo te laag komt?

waarom dan eigenlijk nog een extra alarm?

Patrick
 
Even om mensen uit de droom te helpen, je sloopt je accu's op die manier..

voltage is een richtlijn, is niet iets waar je 100% van uit moet gaan.
Lipo's houden lang 1 spanning +/- vast. Als de accu leeg raakt, donderd die spanning opeens hard naar beneden.
Als jij dus met een spanning van 3,3 volt op je gemakkie dat ding aan het neerzetten bent, heb je hem misschien al tot 3 volt of lager leeggetrokken.
je regelaar staat misschien lager ingesteld, ligt eraan wat je zelf hebt ingesteld.

Het is geen solo pro of zoiets. Er gaan echt dingen kapot als je crasht of de batterijen zo behandeld.

De enige, in mijn ogen juiste manier is 5 minuten vliegen, kijken hoeveel mah de lader teruglaad (vandaar dat een lader met scherm eigenlijk een beetje must is naar mijn idee)
Die waarde delen door 5, dan heb je het verbruik per minuut.
pak het gemiddelde van een vlucht of 10, en bereken hoelang je kan vliegen tot de 80 % grens is bereikt.

Grote kans dat je accu dan nog op 3,7 volt zit bij het landen, maar hij houd het veel langer uit.

een lipo onderspanningalarm is een allerlaatste beveiliging, geen ding waar je echt op af moet gaan als het op vliegtijden aankomt
ook voltages meten als het ding eenmaal op de grond staat (om te bepalen of er eigenlijk misschien een minuutje doorgevlogen had kunnen worden) is niet de manier. Een slechte batterij zakt in de lucht ontzettend in, kan na 2 minuten misschien al een onderspanningsalarm af laten gaan. Jij loopt er naar toe met je meter, de accu is ondertussen weer bijgekomen en je meet 4 volt en gaat weer vliegen..
Accu donderd weer in elkaar, jij negeert het alarm (je hebt toch immers zelf dat voltage gemeten... alarm zal wel stuk zijn..) en het ding crasht.

gewoon bij de blokker een digitaal kookwekkertje halen voor 2 eur, en gebruiken.
Lijkt even omslachtig/moeilijk/veel gedoe..
Maar een crash en per 3 maanden nieuwe accu's halen is dat ook
 
stomme vraag misschien, maar een beetje regelaar geeft toch een teken (vermogenverlies, of kortstonding onderbreken) als de spanning op de lipo te laag komt?

waarom dan eigenlijk nog een extra alarm?

Patrick

een regelaar gaat knijpen. Dus je vliegt, en opeens ga je vermogen missen, de heli gaat dan gewoon hard naar beneden.
Met wat geluk blijft het heel, vaak ook niet.
 
[...]
De enige, in mijn ogen juiste manier is 5 minuten vliegen, kijken hoeveel mah de lader teruglaad (vandaar dat een lader met scherm eigenlijk een beetje must is naar mijn idee)
Die waarde delen door 5, dan heb je het verbruik per minuut.
pak het gemiddelde van een vlucht of 10, en bereken hoelang je kan vliegen tot de 80 % grens is bereikt.

Grote kans dat je accu dan nog op 3,7 volt zit bij het landen, maar hij houd het veel langer uit.
Ik denk dat het een goede een veel gebruikte methode is. Zo heb ik zelf ook ongeveer mijn vliegtijden bepaald.

Bij 3.7v(onbelast) gaat er bij m'n 6s3000 40c lipo's van turnigy ~2.5a weer in, dit kan echter na 5 minuten zijn of na 7 want het is maar net hoe ik de heli vlieg. Voor mij is niet iedere vlucht het zelfde en zo'n elektromotor vraagt toch stroom naar werken dus dat geeft ook wisselende vliegtijden.
Stel je werkt met een timer en je hebt het idee dat de pack wel eens eerder leeg kan zijn land dan gewoon voordat de timer gaat; uiteindelijk kan je wat je lipo betreft veel beter te kort vliegen dan iets te lang.
een lipo onderspanningalarm is een allerlaatste beveiliging, geen ding waar je echt op af moet gaan als het op vliegtijden aankomt
ook voltages meten als het ding eenmaal op de grond staat (om te bepalen of er eigenlijk misschien een minuutje doorgevlogen had kunnen worden) is niet de manier. Een slechte batterij zakt in de lucht ontzettend in, kan na 2 minuten misschien al een onderspanningsalarm af laten gaan. Jij loopt er naar toe met je meter, de accu is ondertussen weer bijgekomen en je meet 4 volt en gaat weer vliegen..
Accu donderd weer in elkaar, jij negeert het alarm (je hebt toch immers zelf dat voltage gemeten... alarm zal wel stuk zijn..) en het ding crasht.
Zo'n alarm is kan wel handig zijn, zeker met telemetrie, mits je het goed gebruikt. Heeft je zender die optie niet dan kan je die quanum hij bijvoorbeeld HK aanschaffen.
Sommige meters geven ook aan dat er nog een X percentage in de lipo zit maar dit kan eigenlijk niet kloppen, zoals student al opmerkt, omdat een de spanning van een lipo niet lineair zakt en verschilt per type afhankelijk van het merk, gebruik, C rating, temperatuur etc. Je weet pas hoeveel stroom er uit is wanneer je weer gaat laden tenzij je op een of andere manier op je heli het stroomverbruik kan meten.

Op m'n hitec zender heb ik een timer van 6 minuten en een voltage alarm op 21.3 volt welke veel nauwkeuriger is dan de meeste van die losse lipo-alarmen dus dat maakt wel een verschil. Ik heb wel een lipo alarm gehad die tijdens de vlucht echt vaak begon te piepen en dan heb je er niets aan.
Een klein nadeel is dat onder belasting het de spanning heel even inzakt en de zender dan ook een paar piepjes geeft. Persoonlijk stoor ik me daar niet aan. Het feit dat ie blijft piepen in het geval dat de pack 'leeg' is voordat de timer af gaat is vind ik een waardevolle functie; liever een piepende zender dan een esc in de throttle cut.
Stroommeting is overigens ook mogelijk, ook met de quanum (howel ik die omslachtig vind). Vooral bij lipo's die hun spanning nog beter vasthouden en dan sneller inzakken zal het lastiger zijn om met een spannings-alarm te werken.
gewoon bij de blokker een digitaal kookwekkertje halen voor 2 eur, en gebruiken.
Lijkt even omslachtig/moeilijk/veel gedoe..
Maar een crash en per 3 maanden nieuwe accu's halen is dat ook
Of misschien heb je een handige timer op je gsm?
 
Is het ook niet veilig om alleen op een buzzer te vliegen en hem bv in te stellen op 3.7 v ? Het probleem is dat ik mijn vliegtijd niet kan bepalen doordat met laders geen schermpje heeft..
 
Dus tel ik heb een lipo van 2250Mah.
ik vlieg 5 minuten, sluit de lipo aan op de lader en er gaat 1500mah terug in de lipo.

Dat wil dus zeggen 1500mah:5 = 300mah per minuut.

Dat wilt dus zeggen dat ik met een volle accu (van 2250mah) 6 minuten kan vliegen. (op een normale manier.)
na die 6 minuten zit ik over mijn 80% lipo limiet.

Moest ik nu zwaar gaan 3d'eje zal dat wel minder dan 6 minuten worden denk ik zo ?


Of zit ik er nu compleet naast ?
 
Laatst bewerkt:
Dus tel ik heb een lipo van 2250Mah.
ik vlieg 5 minuten, sluit de lipo aan op de lader en er gaat 1500mah terug in de lipo.

Dat wil dus zeggen 1500mah:5 = 300mah per minuut.

Dat wilt dus zeggen dat ik met een volle accu (van 2250mah) 6 minuten kan vliegen. (op een normale manier.)
na die 6 minuten zit ik over mijn 80% lipo limiet.

Moest ik nu zwaar gaan 3d'eje zal dat wel minder dan 6 minuten worden denk ik zo ?


Of zit ik er nu compleet naast ?

je mag er ong 1800 uit halen, daarna ga je over de 80 procent heen.

3D vliegen kan er idd voor zorgen dat je kortere vliegtijden hebt ja(het is de reden dat ik maar 3:30 heb...)
 
Back
Top