Beginnen met rc heli

Beste,

Graag stel ik me even voor.
Ik ben michaël 28 en woon in belgie.
Na een tijdje zoeken blijken er niet echt actieve modelbouw forum te zijn in Belgie.
Dus bij deze kom ik hier terecht.

Sinds een tijdje zou ik graag beginnen met RC heli.
Nu zit ik toch met enkele vragen.

Ik denk er aan te beginnen met het kopen van een zender in combinatie van een simulator en daar eerst wat op te oefenen.
Nu weet ik niet goed wat kopen.
Mijn eerste gedacht was om een spectrum dx6 te kopen.
Samen met phoenix 5 +het nodige kabeltje.
Dit zou me een 240 euro kosten.

Nu met wat verder te zien kwam ik uit op hobbyking.
deze verkopen een zender

Turnigy 9XR Transmitter Mode 2 (No Module) (EU Warehouse)

Turnigy 9XR Transmitter Mode 2 (No Module) (EU Warehouse)

deze zou me maar 54 euro kosten.

Verder zie ik ook dat je de kabeltjes voor de simulator gewoon los kan kopen voor enkele euro's

Kan iemand me hier advies in geven ?

Alvast bedankt

Als je die zender in Belgie besteld, word die in beslag genomen, heb ik eens gelezen in het forum.
Oh, laat maar is EU warehouse, hmz.

Alsnog neem je beter de Spektrum DX6i.

Als hij er een UHF module in zet misschien wel ja ha ha. Misschien dan een stomme vraag....zonder dat er een zendmodule in zit kan hij hem toch ook gewoon gebruiken voor de SIM neem ik aan ? Ik heb er ook 1 in bestelling staan al een week of 2 om daar een UHF module in te zetten maar al weken geen stock....in transit.

Ik zou geen dx6i kopen
Het is leuk spul maar belachelijk overpriced.
Waarbij de kwaliteit niet evenredig beter is.

Als hij in stock is zou ik lekker een 9xr kopen of de voorganger de 9x. De nieuwe versie zijn de bovenste knoppen lastig te bereiken.

Als je in de toekomst gaat kijken kan je met die turnigy zender met verschillende modules en dus verschillende merken vliegen.

Om die reden heb ik net een devo 10 gekocht daar kan ik met de deviation software ook met meerdere merken vliegen.

FAQ/belangrijk/lezen!
Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Algemene technische kennis / FAQ , scheelt jou, en ons veel vragen, en crashes/onkosten
en
KIJK HIER EERST >>>> Waardevolle Posts <<<<

Tips en overwegingen bij aanschaf zender:
Een zender kiezen

Wat nuttig leesvoer, hoef je niet op antwoorden te wachten, alle informatie onder handbereik
Zoekterm(en), in titel: beginners OR beginner OR beginnen OR "beginners-heli" OR beginnersheli; Forum: Electro specifiek en onderliggende forums

Twee forumtipjes in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou geen dx6i kopen
Het is leuk spul maar belachelijk overpriced.
Waarbij de kwaliteit niet evenredig beter is.

Als hij in stock is zou ik lekker een 9xr kopen of de voorganger de 9x. De nieuwe versie zijn de bovenste knoppen lastig te bereiken.

Als je in de toekomst gaat kijken kan je met die turnigy zender met verschillende modules en dus verschillende merken vliegen.

Om die reden heb ik net een devo 10 gekocht daar kan ik met de deviation software ook met meerdere merken vliegen.

Ik heb ergens gelezen dat deze niet zomaar verbinden voor een sim op de computer ?
Heb je hier soms ervaring mee ?

Er zijn heel veel (heli)vliegers die met een Spektrum Dx6i vliegen. Zelf vlieg ik er ook mee.
Natuurlijk zijn er nog andere merken die ook goed zijn. Ik ben er in de eerste plaatst mee begonnen omdat ik graag Blade BNF-heli's ging kopen.

Mij lijkt het belangrijk dat je een zender koopt van een gekend merk waar er nog veel anderen mee vliegen (bv. Futuba is nog zo'n gekend merk). Is gewoon makkelijk als je vragen hebt.
Verder moet je nu eigenlijk een merk kiezen want voor dat merk ga je straks ook ontvangers kopen.

Ik ben van mening dat je beter een merkproduct koopt voor zo'n belangrijk onderdeel van je besturing: de zender en ontvanger. Al hoor ik ook goede dingen van die orange HK dingen. Maar ik blijf bij Spektrum.

Starten met zender en sim is verstandig. Maar je wil toch ook buiten staan vliegen? Dan is een goedkope coaxiale 4-kanaals of een FP leuk om mee te starten. Maar hou die aankoop goedkoop, je zal ofwel snel de hobby aan de kant leggen ofwel snel naar een CP over willen stappen (hopelijk dat laatste).

Sim is goed, héél goed (spotgoedkoop eigenlijk want uren plezier zonder vervelende crashkosten) maar ik vind't ook maar saai.

Wel ik denk dat ik mss idd beter voor een spektrum dx6 ga.
De winkel hier achter de hoek is blijkbaar verdeler van horizon producten.
En doet dus in spektrum zenders en blade heli's.

Iemand mss een idee voor een goedkope instap heli dat ik toch ook al wat kan gewoon rond vliegen ?

Als het van je hobbywinkel om de hoek moet/mag zijn:
Die nieuwe Blade 200SRX blijkt wel een goeie beginnersheli te zijn. Is nog maar net uit maar al goede dingen over gehoord.

Kost wel wat om als beginnersheli te dienen. Toch als je zoals ik snel naar CP gaat of wil gaan.

Het moet nu niet persee van die winkel zijn maar het is toch handig denk ik.
Blade 200SRX ziet er heel mooi uit maar ik denk dat ik deze zo de grond in vlieg.
Verder is The Dream om ooit een blade 700 x ofzo veilig in de lucht te kunnen houden :-)

Het is zeker handig om een merk te kopen wat je hobbywinkel vlakbij verdeelt.

Start met de sim en als het daar wat lukt kan je voorzichtig met de 200 SRX starten.
Ook leuk is de Blade mCX2 (micro coaxiale heli) kan je met de Dx6i besturen en binnen vliegen (of op een windstille avond buiten, maar echt wel windstil). Ga je echter snel op uitgekeken zijn.

2e hands moet je niet doen.

kan aantrekkelijk zijn... maar regelmatig worden heli's gekocht door absolute beginners, zij crashen er een keer mee, herstellen hem verkeerd, en verkopen hem door onder de noemer "nooit gevlogen.."

jij hebt geen ervaring met heli's, je kunt dus ook niet bepalen of dat ding goed is.

stel, je gaat toch 2e hands, altijd voor laten vliegen.
smoesjes als: "de zender doet het even niet" of "de batterijen zijn even op" zijn al goede redenen om weg te rennen.

2e hands moet je niet doen.

kan aantrekkelijk zijn... maar regelmatig worden heli's gekocht door absolute beginners, zij crashen er een keer mee, herstellen hem verkeerd, en verkopen hem door onder de noemer "nooit gevlogen.."

jij hebt geen ervaring met heli's, je kunt dus ook niet bepalen of dat ding goed is.

stel, je gaat toch 2e hands, altijd voor laten vliegen.
smoesjes als: "de zender doet het even niet" of "de batterijen zijn even op" zijn al goede redenen om weg te rennen.

Ja dat is waar, maar ik dacht eerder aan een spektrum dx6 en eventueel de sim 2de hands te kopen ofzo

Daar kan je normaal niet veel mee mis doen.

EN: Phoenix geeft GRATIS updates. Dus koop je de 4.0 tweedehands dan kan je die gratis en zonder probleem updaten naar de 5.0. Ook voor oudere versies van Phoenix werkt dat, al loopt dat soms iets moeilijker maar het gaat wel.

Phoenix kan volledig varieren in prijs. Soms gooit iemand hem met adapter voor 10 euro op marktplaats, soms voor 50 euro. Net wat de gek er voor vraagt.

Over die 200srx, dat is nu juist een heli die je NIET meteen de grond in boort. In de beginnersstand kun je hem niet te ver naar voren, opzij of achteren laten kantelen. Laat je je sticks los, dan komt hij vanzelf weer rechtop. Zolang je dus gas geeft, is het bijna onmogelijk om te crashen. Er zit ook een paniekmodus op. Gooi je een vooraf ingestelde knop om, dan gaat hij zo snel mogelijk rechtop hoveren op de plek. Zolang je een beetje hoogte hebt, kun je weinig fout doen met deze heli.

Persoonlijk vind ik het een topper voor beginners.

Waarom zo'n grote 200 size fp. Je kunt toch alleen vliegen als er nagenoeg geen wind staat. . Neem dan een msrx ofzo.. lekker klein.. dan is de tuin een groot veld, je woonkamer een sporthal. Heb ooit ook een 250 size fp gehad.. leuk in de winkel maar thuis vlieg je die bagger alleen buiten omdat binnen gauw te klein wordt. Snel weggedaan dus.. ga je voor een CP dan maakt het niet uit welke size.. je kunt beginnen met een Blade nano Cpx al is dat net speelgoed dan zou ik voor de 130x gaan of de 300 of 450 maar een grote size fp zou ik afraden.. heb je niks aan.. met een kleine fp heb je meer vliegruimte in dezelfde ruimte als een grote fp.

Was jouw fp ervaring met een flybarless of flybarheli? Mijn 200 size flybar fp vlieg ik met een kleine windkracht 3. Mijn gewone msrx net niet meer omdat ik power mis. Mijn brushless msrx vlieg ik gewoon met dezelfde windkracht 3. Het verschil zit hem echt in het flybarless. Je zult met fp ook gewoon gas moeten blijven geven en hem naar de grond moeten sturen. Een fp moet in de wind gevlogen worden en niet gehoverd worden, zoals met een cp wel kan.
De msrxen kan ik iedere week wel een paar keer buiten vliegen zonder problemen, het waait vaker dan je vermoed zacht genoeg.

Mijn 120sr vliegt alleen maar met windstil buiten en zelfs dan is het beroerd. Hij heeft een grote rotordiamer tov zijn lage gewicht. Weinig power en kleine servouitslagen. Niet meer dan een hovertrainer.

ik heb een fp gehad van 30 cm kop staart.
goed te vliegen in een hal, of in een dubbele garagebox (als je hooveroefeningen doet)
maar de woonkamer is ECHT veel te klein.

natuurlijk toendertijd wel geprobeert, heb toen een mooi spoor van een blad in een ikea kast gemaakt.
kast niet blij, wederhelft (erg) niet blij, heli grotendeels schadevrij.. dat dan weer wel :Mrgreen:

cp wordt al vrij vlot te agressief, moet je dan al vrij vlot wat gevorderder voor zijn. iig normaal en gedachtevrij kunnen hooveren tail in is aan te raden..
De mcpx bl schrok ik toch wel ff van toen hij de eerste keer omhoog ging op standaard instellingen.. en dat is mn laatste aanwinst..
de normale gaat wel, maar is nog steeds vrij vlot 10 meter verder ;-)

Back