Beginnen met rc heli

De Blade SR is erg gemoedelijke (FP heli) in Phoenix. Vind ik een goede "beginner".
(niet de mSR, de SR: dus de grotere versie)

En dan in de sim zo snel mogelijk naar een zo groot mogelijke CP heli (géén schaalheli nemen!) overschakelen.
Een elektro 600 of 700-size of een .50 brandstof.

Zo groot mogelijk omdat die het rustigste en meest realistisch vliegen in Phoenix.
En verder: kies een model dat je leuk vindt in de sim en oefenen maar. Je kan toch niet zeggen dat je heli in het echt exact zal vliegen zoals op sim. Gewoon al het feit "echt" tov. "computer" is al een wereld van verschil.

De sim is voor 2 dingen erg belangrijk: de (basis)stuurbewegingen leren en "crashen zonder kosten". ;)

Waarom geen schaal? Dat vliegt om te beginnen juist het lekkerste.. je moet je roer wel duwen maar schaal is perfect om te beginnen met hooveren hoor, lekker groot, log, goed zichtbaar en rustig op de sticks. . Ik ben begonnen met de ec135 daarna 750 nitro en nu wissel ik tussen 600, 450 en 250

Schaal heeft (bij mij) de neiging weg te trekken naar 1 richting bij lage snelheden / hoover.
Ik vind de schaalheli's in Phoenix moeilijker te hooveren dan een 3D.

Wel rustig en log, dat klopt.

Nu de verkoper van de winkel wist me te zeggen best juist niet te groot beginnen van heli's.
Omdat deze idd heel soepel vliegen maar kosten wel bakken geld en daar begin je niet mee in het begin in het echt.
En als je dan met bv een sr gaat vliegen dit helemaal anders is omdat ze kleiner zijn.

Moest ik nu een onbeperkt budget hebben zou ik er niet van wakker liggen helaas is dat het geval niet ;-)

We hebben het hier ook niet over een grote heli kopen, maar over het vliegen met een grote heli in je sim, dat is om te beginnen gewoon een stuk fijner dan een kleine omdat het veel rustiger vliegt.

Nu de verkoper van de winkel wist me te zeggen best juist niet te groot beginnen van heli's.
Omdat deze idd heel soepel vliegen maar kosten wel bakken geld en daar begin je niet mee in het begin in het echt.
En als je dan met bv een sr gaat vliegen dit helemaal anders is omdat ze kleiner zijn.

Moest ik nu een onbeperkt budget hebben zou ik er niet van wakker liggen helaas is dat het geval niet ;-)

Och och wel een fijne hobbywinkel heb jij.. Ze smeren je een coaxiale heli aan die je eigenlijk niet wilt en praten ze over een dure heli in de sim.. die crash is net zo duur als een mcpx afschrijven in de sim.. juist 0€
Het gaat om oriëntatie en stick gevoel. Lekker een duidelijke 700 pakken en hooveren echt vliegen is toch altijd anders. Gewoon een leuk model pakken, op 100% edit ten en de flight school gaan volgen

Je winkel heeft wel gelijk dat die grote heli's in de sim makkelijk(er) vliegen en je niet dadelijk van een 700-size in de sim naar een 700-size echt zal overstappen.

Maar, net omdat je zo makkelijk kan testen / spelen / oefenen / afwisselen is de sim geweldig. Je kiest een heli uit en gaat daar mee oefenen. Eigenlijk bepaal jij zelf met welke dat zal zijn. Ligt de heli je niet om welke reden dan ook: andere heli testen in de sim.
Je zal zien dat zowel naar zichtbaarheid als vlieggedrag een grote CP heli makkelijk gaat dan een kleine. Aan jou de keuze waar je mee wil starten. Zonder enige andere extra kost kan je zo in de sim overschakelen naar een andere heli.
Net als andere invloeden als wind. Je start als beginner toch zonder wind. Nadien kan je het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wil.

Buiten, met je echte heli is het een ander verhaal. Is dat niet je ding (te groot, te klein, te dit of te dat) dan heb je een investering gedaan waar je mee zit. Ben je ergens niet klaar voor en crash je de echte heli: werk en kosten, géén sticktime tot de heli weer vliegklaar is.

Ik snap je winkel ook wel dat ze een coaxiale heli verkopen aan iemand met nul komma nul heli ervaring. Vind ik een véél beter advies dan het verhaal dat ik soms hoor dat ze iemand als jij een 450-size CP heli verkopen.
Het algemene advies is: coaxiaal - FP - CP. Maar in praktijk hoor ik vanalles, van mensen die dit parcours met verschillende heli's rustig aan doorlopen tot anderen die dadelijk met CP starten. Ik ben van coaxiaal dadelijk naar CP overgestapt en zou het weer zo doen. Coaxiaal is snel te makkelijk en saai maar bijna idioot bestendig. ;-)
FP geeft meer uitdaging maar is moeilijker dan coaxiaal (meer kans op een serieuze crash en stukken) en geeft minder doorgroeimogelijkheden dan een CP.
Voor iedereen is't wat anders.

Ik heb zelf allerlei verschillende helikopters gebruikt in phoenix. Ze reageerden allemaal weeranders en dat heeft me wel geleerd om met allerlei verschillende eigenschappen om te leren gaan. Het gaat uiteindelijk om de sticktime, dus gewoon lekker vliegen. De tutorials helpen ook heel goed.

De mSR is de enige fixed pitch heli in Phoenix met 45º flybar, maar als aangegeven valt daar niet echt mee te vliegen, bovendien heeft de 200 SR x een 90º flybar. Ik zelf zou gewoon een grote (700 size) CP pakken. Hoe groter, hoe makkelijker het vliegt.

Hoe bedoel je dat de 200srx een 90º flybar heeft? Hij is namelijk flybarless. Mijn ervaring met phoenix is dat bijna iedere heli min of meer reageert als een fp heli wanneer je geen idle up gebruikt.

dat komt omdat een cp in normal vaak standaard gebruik maakt van rechte gascurves.
oftewel, omhoog = gas bij, net als bij een fp.

idle up is vaak het toerental een stukje hoger, en ze worden wat minder springerig.

Voor wat betreft welke heli in de sim..
sim is en blijft geen werkelijkheid, maar hij kan je wel de automatismes leren.
gewoon pakken wat je leuk vind, en steeds wat meer richting de trex 450 gaan..

schaalmodellen geven je inderdaad alle tijd van de wereld om goed te corrigeren.
dat is een goede eerste.
en dan zo langzamerhand een wat kleiner schaalmodel, of een 700 nitro.

die kleine heli'tjes vind ik in de sim eigenlijk niet te zien.. dus die gebruik ik daar dan ook niet ;-)

Hoe bedoel je dat de 200srx een 90º flybar heeft? Hij is namelijk flybarless. Mijn ervaring met phoenix is dat bijna iedere heli min of meer reageert als een fp heli wanneer je geen idle up gebruikt.
Oeps, mijn fout, de SR heeft een 90º flybar, de 200 SR x is inderdaad flybarless.

Zou je niet beter een RC auto kopen als je zo graag zo dicht bij de grond blijft? :p ;)

Eerste tip: ga je hoover oefenen op +- 1m hoogte. Zeker bij grotere heli's heb je de eerste 10-30cm boven de grond last van naar links wegdrijven wegens het grondeffect.

Tweede tip: start in't echt NOOIT met nose-in hoover (dus neus naar je toe).
Eerst leren tail in en als dat lukt tail left en tail right.

Maar ik merk al dat het in orde gaat komen. Je heli gaat in de sim niet dadelijk uit beeld. ;) Komt in orde!

Ja ben nu enkele dagen met bezig.
Nu kan je best puur focussen op hover en dan mss iets anders?
Of intussen toch ook al wat anders doen ?

Heb ook net een mail verzonden naar een club hier niet zover vandaag die ook lessen doen.

Ik vind in phoenix de whiplash en de trex 600 n een aanrader.
Ik gebruik nu wat meer de goblin omdat ik merk dat dat toch iets meer lijkt op mn 450.

En als je het jezelf zo lastig mogelijk wil maken pak je de trex 250 :)

Met simmen probeer ik altijd 15 minuten serieus stap voor stap te oefenen en daarna nog even een speelkwartiertje om wat aan te rommelen (en er vaak achter te komen dat je toch nog wat meer oefening nodig hebt ;-))

Ja ben nu enkele dagen met bezig.
Nu kan je best puur focussen op hover en dan mss iets anders?
Of intussen toch ook al wat anders doen ?

Hoover tail in
Hoover nose left en nose right

Hoover tail in en een positie rechts (of links) van je kiezen en zachtjes naar rechts laten gaan tot je er boven bent. Daar in hoover. Vervolgens terug.

Hoover tail in en dan bv. de heli naar een nieuwe positie links (of rechts) voor je verplaatsen. Zonder je rudder (staartrotor) te gebruiken. Dus de heli een beetje naar links laten gaan en beetje vooruit. Boven de nieuwe positie dan in hoover en nadien weer terug naar de startpositie en hoover.

En het leuke aan de sim: beloon je zelf af en toe eens met wat ronddollen met de heli. Vlieg wat zoals je leuk vindt. Crash je dan is het zo en reset je de boel en kan je terug gek gaan doen.
Het moet leuk blijven!

eerste stap, als hoover een beetje lukt, is doorgaans het plaatsen van een heli.
dus een plaats in je achterhoofd pakken, en de heli in 1 vloeiende beweging daar naartoe brengen.

zonder eroverheen te schieten
gelijke hoogte.
rechte lijn van a naar b. dus de rest van het alfabet telt niet mee :mrgreen:

en daarna inverted ;-)

qua hoogte.. beetje persoonlijk denk ik.
ik ben zelf ooit zeer laag begonnen, en doorgegaan. 50 cm max..
op een gegeven moment raak je vrijer, en kom je vanzelf hoger..

ik vloog ook in een hal, met her en der ruimtegebrek ;-)
als je zo laag zit, heb je beter zicht waar hij blijft.. zit je niet opeens spontaan in een stelling oid

Met lessen, dus buiten, grote heli, aan de kabel breng ik de heli doorgaans ergens rond de 5 meter hoogte. eerst leren hooveren, plaatsen. dan lager. ervaring opbouwen.
landen.

en dan los ;-)

Naast/na het hoveren vind ik ook een M-figuur vliegen een erg goede oefening. Dat doe ik nu als ik ga simmen.

In Phoenix een F3C box aan zetten en dan van de pion linksachter naar de pion rechtsachter vliegen in 1 lijn, vervolgens naar die rechtsvoor, schuin naar het midden, schuin naar linksvoor en weer linksachter.

En dat dan in diverse hover richtingen (tail in, side in en uiteindelijk nose in). Daarna(ast) kan je er ook nog voor kiezen om bij iedere pion de heli met de neus naar de volgende te draaien en dan recht naar de volgende pion te vliegen.

Back