Beginnende trucker

Een goeiedag aan iedereen

Zoals de titel al zegt ben ik een beginnende trucker. Aangezien ik tot nu met nitro reed heb ik nog niet zoveel ervaring met het elektro gedeelte.
Ik heb ondertussen al een winkellijstje opgemaakt van de dingen waaraan ik denk.

-Tamiya Volvo FH12
-Robbe F14 zender+ontvanger
-Graupner Multilader 7E
-4500 mAh NiMH batterij
-Graupner Speed profi 40R
-Futuba 3003 servo extra ( er zit bij de zender al een F14 )
-Carson Venom Truck motor

Ben ik hierbij nog iets vergeten?
Ook heb ik op het forum al eens gezocht en op internet over de combinatie Venom Truck motor en de Speed profi 40r regelaar. Gaan deze samen? Ik heb wel ergens gelezen op het forum dat een trucker deze regelaar gebruikte, maar gaat deze ook werken met de venom motor? Of is de regelaar daarvoor te zwak?

Laatst bewerkt:
hee

wil je ook licht op de auto of niet?
anders moet je een lichtset kopen.
zit er ook een ontvanger bij de zender?
en volgens mij is t een f14;)
succes dr mee.

groetjes erik:cool:

neen, de MFU wil ik niet ;) ik ben van plan om zelf wat lichtjes in te bouwen ;)

ja ik zie de typfout, dank daarvoor!

ik heb net gevonden dat de Speed Profi 40R geschikt is voor motoren van 12 windingen en meer.
De carson venom truck motor is 11 turns dacht ik maar hiervan ben ik niet zeker. Gaat dit dan problemen geven?

Laatst bewerkt:
Als ik eerlijk mag zijn zou ik ipv de f14 naar een fC16 gaan daar die net iets meer mogelijkheden heeft. Kan je net iets meer afregelen.

Dat zou ik toch doen in de toekomst.

Ik heb vandaag inderdaad eens gekeken naar de FC16. Maar aangezien dit mijn eerste truck is zou ik het niet al te duur willen maken. De computer bij de fc16 maakt het voor mijzelf niet het dubbele van de prijs van een f14 waard.
Voorlopig zal het toch bij 1 truck blijven, ik zou me eerder willen toespitsen op de trailers.

Maar mijn voornaamste zorg is de motor met de regelaar. Als ik zo eens rondkijk dan liggen de prijzen van regelaars die echt voor trucks bestemd zijn een pak hoger ( goedkoopste die ik gevonden heb is 50 euro bij conr*d). Waar zit het grote verschil? De regelaar die ik op het oog heb kan 40A verdragen met een piek van 200, de robbe rooky truck 45A continu.

Wat is de typfout, het is wel degelijk F-14 en FC-16
Bij aankoop van een zender omvat het geheel in de regel,zender,ontvanger en 1 servo.
vr.gr.Adrie.

@ Adrie: Ik had de typfout ondertussen al aangepast ;) er stond een keer s14 ipv f14 ;)
Dat wist ik niet, is dit bij alle zenders zo? of is het eerder een niet vastgelegde afspraak?

@ Deckers: Waarom is dat een nadeel? De extra kabels? of is er inwendig ook iets nadelig aan? Met welke motor gebruik jij de regelaar?

De extra kabels nemen veel plaats in en eigenlijk dienen ze voor niets
Voor de rest, prima snelheidsregelaar

Ik gebruik de gewone standaardmotor die Tamiya meelevert

mvg
Maarten

Ik heb op de site vn conrad naar de handleiding gekeken. Er vertrekken 2 draden uit de regelaar naar de motor die zich dan opsplitsen. Is het mogelijk om de extra draden af te knippen en te isoleren om zo plaats te besparen? of raad je dat niet aan?

Beschrijving is inderdaad juist; of het afknippen aan te raden is weet ik eigenlijk niet;
er zal vast wel iemand zijn die dat weet, WIE HELPT ONS????? :rolleyes:

mvg,

Maarten

in de handleiding staat dat er een van 11T en een van 27T kan aangesloten worden :) ik vermoed dat dit gewoon parallel geschakeld is en dat het gewoon een kwestie is van maximum stroom die er door loopt. Van dit uitgaande zou ik zeggen dat ik ze mag afknippen. tenzij ze inwendig verbonden zijn op de printplaat, dan is het misschien een heel ander verhaal.

Iemand hier ervaring mee?

Volgens mij zijn ze gewoon gesplitst (dus 1 draad die splitst in 2 draden)

Ik wil morgen wel even kijken of ik het kan achterhalen...

mvg
Maarten

Laatst bewerkt:
Oke Maarten dank je voor je hulp!

Ik had er nog een kleine vraag bij, in de handleiding staat ook dat je als je je zender terug opzet je moet zien dat de gasknuppel in de middenstand staat omdat de regelaar zich elke keer opnieuw kalibreert? Klopt dit? Is dit bij alle regelaars of eerder een uitzondering?

Ik ben niet helemaal zeker of je dit bedoelt maar de plaats waar de stick staat bij het aanzetten is ook de start plaats (dus als je bijvoorbeeld de stick helemaal beneden zet, en je zet de zender en ontvanger aan heb je alleen vooruit)
mvg
Maarten

Dit was exact wat ik bedoelde!

Dank je wel ;)

Heb je er soms al nadelige dingen aan ondervonden? :p of ben je er zeer tevreden over? :D

Ik ben er tevreden over, maar ik kan niet vergelijken met andere regelaars, aangezien ik alleen deze bezit
(is hier misschien nog iemand die deze regelaar bezit?, dan kunnen we vergelijken)

Ik denk wel dat dit (zeker voor "beginners") een goede regelaar is...

mvg
Maarten

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de Truck60 JR van conrad?
Of die deze regelaar kunnen vergelijken met andere regelaars?

even nog over de zender,

kijk eens op marktplaats. dan heb je voor de prijs van een F-14 een FC-16. wel een 2ehands, maar wel een zender met meerdere mogelijkheden.
er staan regelmatig FC-16 of FC-18 zenderste koop!

succes er mee!

sorry, sorry, sorry ik ben gisteren wegens de drukte (van verjaardag) vergeten te kijken...

Ik heb speciaal voor jouw de kripkous losgemaakt om te kijken of je er 1 draad van kunt afknippen: ja dus :) (sorry voor slechte kwaliteit: gsm)

Foto0002.jpg
Foto0002.jpg

Er is wel nog een klein nadeeltje:- het schakelaartje is klein
- het schakelaartje past niet helemaal bij de
scania (gewoon wat groter uitsnijden)

Foto0003.jpg
Foto0003.jpg

groetjes
Maarten

Laatst bewerkt:
Back