Beginner EDF Jet

Geduld, of gaan voor grijs ;)
^^^ Had mijn voorgaande postje al wat aangepast ^^^

Hier ook wel een mooie link.
Hier zie je de modellen (alleen ARF) die te krijgen zijn voor minifan. Je ziet er ook de verschillende kleuren schema's. Sla alleen de bovenste 3 modellen over, want deze zijn voor een 90mm fan (midifan).

http://www.warbirds-rc.com/Store/darf.html
Dit zijn dus ook de modellen die je bij RBC kan krijgen.

HETrc heeft (of had) een site. Maar daar staat niet veel op. Alleen de F-18 staat erop, en verder is hij nooit geupdate. En er staat iets over freesmachine's op. Weet het adres niet meer uit mijn hoofd. Maar al zijn producten vind je terug bij RBC, dus dan heeft hij eigenlijk geen site meer nodig.

De warp 3, als die dezelfde specificaties heeft een mega 16/15/3 of een HET-rc 3W dan krijg je de meeste power door er een 4S lipo pakket aan te hangen (wel mits je regelaar het aankan spanning en Amperage) Op 11 cellen trekt een 16/15/3 28 ampere in een minifan. Op 12 cellen (14,4V) moest je dan een 40A regelaar hebben. Een 4S lipo pakket is 14,8V, dus met je 40-50A regelaar moet je safe zitten. Maar toch raad ik aan, leg je regelaar in de ducting, achter de motor. Dan blijft hij het koelst.

Hij is inderdaad te vergelijken met die Mega 16/15/3 alleen dan voor de helft van het geld.. De Warp motoren krijgen een opmars en worden steeds populairder.. aangezien ze nog geen € 50,- zijn. Had ik ook al aan gedacht om er een 4S aan te hangen maar volgens de specs (wat ik eruit kan halen) is 12v de max.
Regelaar in de ducting zal ik onthouden.. Maar deze techniek is nieuw voor me dus daar moet ik me tijdens de bouw nog eens goed in verdiepen :)

Kijk maar eens hier, op de site van Mega,

http://www.megamotor.cz/new/script/...5_3&fd=1&sid=ab71dd6424185663b7959a5d845f6792

Daar zie je ook maximaal 10 cellen oftewel 12V. En ze gebruiken ze ook op 4S (14,8V). Maar die 14,8V is onbelast. Dit zakt nog in als je hem belast. Misschien niet naar 12V, maar 14,8V blijft het zeker niet. Alle waardes die de fabrikant op zijn site zet, zijn waardes waar ze heel erg safe mee spelen. Zodat je niet krijgt dat als iemand zijn motor sloopt, dat ze kunnen zeggen, van het stond op jullie site dat het kon. Hiermee wil ik wel niet zeggen, dat je hem oneindig kan belasten, er zit een grens aan, maar die ligt wel iets hoger dan wat de fabrikant opgeeft.

Voor de rest is EDF niet zo moeilijk. Gewoon rotortje uitbalanceren, motor regelaar inbouwen. En de hele unit het vliegtuig in. En verder is de opbouw eigenlijk bijna gelijk aan een gewoon vliegtuig. Je moet er gewoon geen puinzooi van maken

@Salamander :

Wat voor lipo adviseer je dan voor die F-20 i.c.m. een Kontronik 40 amps en die Warp motor ? zoiets? klik!

m.b.t. die regelaar doel je op zoiets ?

wiring7wo.jpg

Die lipo die je aangeeft is 1550mAh en 20C. Dat is 31A wat hij kan leveren. Als je op 3S gaat vliegen dan kan dat, maar ik denk als je op 4S gaat, dat deze aan de krappe kant is. Dan ben je beter af met een 2000mAh pakket dat 20C aankan (dat is 40A continu).

Die foto van die F-18 met die regelaar in de ducting, dat is wat ik bedoel. Zo blijft hij heel zeker koel, en hoef je je daar geen zorgen om te maken.
Houd de inlaat van de ducting ook zo schoon mogelijk (geen opstakkels erin). De uitlaat het liefst ook zo schoon mogelijk, maar de regelaar achter de motor schijnt niet veel kwaad te kunnen, want hij zit achter de motor verscholen.

Ik zelf vlieg met 3200 kokam cellen. Deze zijn iets duurder in aanschaf. Maar mijn achterliggende gedacht is, dat als ik een andere motor aanschaf die meer dan die 40A zou trekken. Dan kan ik mijn lipo cellen nog steeds gebruiken, en dat zou dus niet lukken als ik een 2000mAh pakket heb, dan moet ik ook nieuwe cellen als ik meer dan 40A ga trekken.

Je kan ook kiezen om meerdere cellen parallel te zetten. Bijvoorbeeld 4S2P 1500mAh cellen. Dan krijg je 14,8V aan spanning en 3000mAh aan capaciteit. Door van deze pakketten te maken, kan je veel amperage uit een lipo pakket krijgen. En soms zijn pakketten die je parallel aan elkaar koppeld goedkoper dan 1 groot pakket.

Stel je voor een 1s1p van 3000mAh kost 100 euro
En een 1s1p van 750mAh kost 20 euro.
Om dan van die 750mAh ook een totaal van 3000 mAh te krijgen, moet je er 4 parallel zetten. Dan krijg je 4 x 750mAh = 3000mAh en dat kost dan 20 x 4 = 80 euro. Dit scheelt dus 20 euro.
Tevens stel dat je je 1s1p 3000mAh belast met 40 ampere, dan krijgt dat 1e pakket die volledige 40A op zich. Neem je dat 1s4P 750mAh (totaal 3000mAh) pakket. Dan krijgt iederen 1s1p 750mAh pakket maar 10A op zich.
Hopelijk snap je het, maar zo zie je dat er veel mogelijkheden zijn, zelfs met cellen waarvan je van te voren denkt, van dat is te weinig mAh die hoef ik niet, en uiteindelijk heb je misschien een hoger totaal mAh dan dat ene pakket wat je heel veel geld gekost heeft

Jep ik snap het volledig ;-) ik doe nu ook cellen combineren.. tenminste 2x1500 naar 1x3000 pakket op 10c..
Ik denk alleen wel dat ik op 11,1v blijf hangen voorlopig.. dit omdat ik ook geen 14,8v lader heb. En dan gaat het kostenpostje nog aardig omhoog.. heb net een 11,1 20c 2200 besteld bij Aero-nuts.. gewoon even kijken hoe die presteerd op die Warp. Mocht dat voldoende zijn koop ik er wel nieuwe bij.. om eventueel aan elkaar te knopen.. tot 4400mah mits het gewicht dat gaat toelaten.

Ik heb wat vliegtuigen te koop staan en die ben ik wel zo kwijt dus dan kan ik binnen een maand nog de lucht in met die F-20. ;-)

Back