beginner electro toestelletje

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door eclipse86, 26 feb 2020.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.422
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo, ik wil graag eens een beginnetje maken in het control line gebeuren. Ik heb enkele toestelletjes nu, maar deze zijn allemaal op cox geinspireerde motorbronnen. het nadeel is dat deze teveel lawaai maken bij ons. daarom wil ik electro proberen.

    Ik ga proberen om deze te maken: de vtracer.
    http://foamtoair.f3ascore.com/

    ik heb hem al in autocad staan en heb denk ik wel nog een passende setup liggen.
    deze motor en een 10amp esc.
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-park250-brushless-outrunner-1680kv.html

    2cell lipo heb ik 350mah, maar mss moet ik naar 3s gaan...

    echter zoek ik meer info nog rond de lijnen zelf (welke gebruiken en hoelang) en zoek ik nog een timer...

    handvaten heb ik enkele liggen...

    groeten
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2020
  2. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.484
    Locatie:
    Hulshout Belgi├ź
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.415
    Locatie:
    Velserbroek
    de LB puristen zullen me wel afschieten, maar de lijnlengte is ook afhankelijk van de snelheid die je kan maken.

    dat is oa de reden dat ik mijn VT-AirRacer op 3S ging vliegen, om zodoende met een klein propje genoeg snelheid te houden. Ik vloog dacht ik met 8 meter lijnen. gewoon simpel 'touw' wat ook o.a. bij de cox kistjes zit/zat

    https://brodak.com/control-line-parts/1-2-control-line-supplies/1-2a-handle.html
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.422
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  5. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    Amersfoort
    De VT Airracer is bedoeld voor een 1,5cc dieseltje, en die vlieg je op 11 tot 12 meter lijnen. Dyneema is momenteel een goede keuze. Je zou zelfs een 'gas' regeling kunnen gebruiken zoals ik voor Carrier modellen gebruik, maar daar moet je Bruno voor benaderen. Voor dit systeem heb je geïsoleerde stalen lijnen nodig, zoals in de sportvisserij winkel verkrijgbaar onder de naam SPRO Pike Fighter. Zie voor details van de gasregeling op dit forum: https://www.modelbouwforum.nl/threads/project-carrier.246804/
    Negeer even alle 'alternatieven' die in dat verhaal door andere lieden aangedragen worden. De details over de gasregeling staan voornamelijk op pag. 1 en 3. Maar, eerlijk gezegd is de VT Air Racer voor deze mogelijkheid aan de kleine kant. In ieder geval veel plezier met je initiatief gewenst.
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.415
    Locatie:
    Velserbroek
    De electro setup die beoogd wordt is niet te vergelijken met een 1.5cc diesel, eerder met een 0.8 cox, vandaar het advies voor kortere lijnen.

    ipv een timer, kan je ook gewoon een ontvanger gebruiken. Zender om je nek, handvat in je stuurhand, gasgeven met de andere hand.
    Dat heeft het voordeel tov een timer dat je kan stoppen met rondjes draaien wanneer je wilt door het gas af te zetten
    Zeker in het begin is het even wennen en ben je na 6 rondjes al van slag.
    Dan is het fijn als je kan stoppen wanneer je wilt.

    Als je je op het sturen wilt concentreren, kan je ook een helper op de grond laten zitten met die zender, en vragen of hij/zij de motor bediend.
    dat werkt met kinderen b.v. prima.

    ik weet het, dat is geen LB pur-sang, maar gebruik van zender/gascontrol maakt eea wel toegankelijker voor instromers.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Barneveld
    Een timertje kan ik wel voor je maken. Een poosje geleden heb ik deze timertjes voor de electro vrije vlucht gemaakt (E36). Met wat veranderingen in de software moet dat voor lijnbesturing vrij eenvoudig aan te passen zijn, want het printje is er al geschikt voor.
     
    H.B.Busking en wvr vinden dit leuk.
  8. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    Amersfoort
    De VT Airracer is te groot en te zwaar voor een aandrijving die te vergelijken is met een 0,8cc Cox. LB modellen hebben een relatief krachtige motor nodig omdat ze de lijnen mee moeten slepen. Een zwakkere motor combineren met kortere lijnen betekent dat je nooit het potentieel uit je model kunt halen. Een sterkere motor voor een gegeven model werkt meestal wel goed, omdat je dan langere lijnen kunt gebruiken, en dan zal je model beter vliegen. Je moet alleen wel het zwaartepunt op de juiste plaats kunnen houden.
    Even een beetje reclame: Ga voor een Meijdam timer! De mijne voor een VV sportmodel werkt uitstekend!
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.415
    Locatie:
    Velserbroek
    En toch heb ik prima gevlogen met deze kist, met de voorgestelde aandrijving, met de aangegeven lijn lengte.
    Turnigy 2204/1400kv, 3s450mah, gunther 5prop.

    dat er ruimte is voor 'perfectie' snap ik, maar laat mensen nu eerst eens gewoon de eerst ervaringen op doen met LB voordat alle ideen afgeschoten worden omdat eea niet ideaal is?

    En te groot/zwaar voor een 0.8cc, dit vliegen ze ook met een cox 0.8
    https://brodak.com/control-line-kits/brodak/1-2-a-series/1-2a-baby-flite-streak-kit.html
    is 66cm spanwijdte, ongeveer net zo zwaar. Yep vleugelbelasting is lager...

    en dit kitje/kistje vliegt ook prima aan de korte lijnen:
    https://www.stevensaero.com/product/ringrat-100-electric-control-line/
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2020
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb een opzetje gemaakt voor een timertje wat zo simpel mogelijk te bedienen moet zijn. Op de timer komt een instelpotmetertje te zitten, waar mee je het motorvermogen instelt, maar ook de vluchtduur. Vervolgens aan de buitenkant van het model nog een lanceerknopje.

    Voor wat betreft de vluchtduur heb ik een paar vragen:

    Wat is voor lijnbesturing een beetje ganbare minimale gewenste vluchtduur? een minuut?
    Wat is voor lijnbesturing een beetje ganbare maximale gewenste vluchtduur? vijf minuten?
    Hoeveel tijd heb je nodig om van het model naar je handvat te lopen? 10 seconden "zelfontspanner" genoeg?



    De werking van de timer wordt dan grotendeels als volgt:

    Om de throttle range te calibreren en het gewenste motorvermogen in te stellen wordt er gebruik gemaakt van een los jumpertje. Vergelijk het maar met het binden van een ontvanger, waarvoor ook vaak een jumpertje wordt geplaatst tussen twee pennentjes.

    A) Eenmalig: de throttle range calibratie voor het ESC en instellen gewenst vermogen. Let op veiligheid omdat de motor aan gaat!
    • Plaats het jumpertje en draai de potmeter helemaal naar rechts.
    • Sluit nu de accu aan. ESC krijgt nu meteen volgas signaal en begint zijn calibratie.
    • Draai de potmeter helemaal naar links (=gas dicht) en ESC voltooit de throttle range calibratie.
    • Draai de potmeter weer naar rechts, waardoor de motor gaat lopen en stel het gewenste vermogen met de potmeter af.
    • Trek terwijl de motor op het gewenste toerental draait de jumper los. De motor stopt en het gewenste vermogen wordt opgeslagen in de timer.
    Indien het gewenste motorvermagen naderhand nog veranderd moet worden, kan bovenstaande herhaald worden.

    B) Normaal gebruik gaat als volgt.
    • Stel de gewenste vluchtduur in met de potmeter. Dit gaat op gevoel, waarbij de potmeter helemaal links een vlucht van een minuut geeft en de potmeter helemaal rechts een van vijf minuten. Potmeter in het midden is dus ongeveer 3 minuten motorloop.
    • Druk op de lanceerknop. Het servosignaal naar de ESC gaat nu 10 seconden uit, waarbij de meeste ESC's beginnen te piepen. Je kunt nu naar je model lopen.
    • De motor gaat lopen met gedurende de ingestelde tijdsduur met het eenmalig ingestelde motorvermogen.
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.415
    Locatie:
    Velserbroek
    mooi!
    kan je nog iets van een soft-aanloop maken?

    en ook een indicatie als de tijd bijna voorbij is?
     
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    560
    Nee hoor, je zit helemaal goed, omdat er weinig referentiekader is voor klein electrisch LB moet je eerst weten wat werkt voordat je een autonome timer het werk kunt laten doen. Dus zelf de motor kunnen regelen vanaf het handvat of een helper het laten regelen met een rc zender is een verstandige keuze. Met een timer werken kan maar dan kan het op meerdere manieren fout gaan.
    Loopt de boel te hard dan kun je het niet bijhouden en dan is het heel vervelend als je 5 minuten 30 moet wachten voordat de motor afslaat.
    Loopt de boel te langzaam dan blijft het model nauwelijks vliegen en loop je het risico dat de regelaar in rook opgaat als je de kist met nog draaiende motor aan de grond zet.

    Een zender en ontvanger is dan aan te bevelen, heb je dat niet dan kun je ook een Arduino met een 10k potmeter en het in de library beschikbare example-servo-knob gebruiken en de ground en puls(D9) op stalen lijnen zetten naar de ESC in het model. 5V is voldoende om door te geven, dit werkt verrassend goed.

    Weet je welke setting goed werkt dan is het tijd voor een timer, die neemt je dan veel werk uit handen. In kunstvlucht vliegen we tot twee ronden na het klaverblad, meestal zo rond de 5min30, nooit korter. Om naar het handvat te komen heb ik 18 seconden nodig voor 21m lijnen, er zijn piloten die daar een kalender voor hebben.
     
  13. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.473
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Bij de LB timer van Robert-Jan is de tijd tussen indrukken van de knop en start motor 15 seconden. Dat is een geschikte tijd waarbij je rustig naar het handvat kunt lopen, en even een roercheck doen voordat de motor gaat lopen. Ik zou niet lager gaan zitten. Die softstart zit er ook op.....
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.415
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik begreep van een post hierboven dat die regelaars van Robert-Jan niet meer leverbaar zijn?

    Een alternatief is dus welkom!
     
  15. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Rotterdam
  16. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.473
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Klopt, het ging mij er alleen om, dat ik met die timer ervaring had opgedaan. 15 sec opstarttijd en softstart zijn daarbij erg prettig
     
    wvr vindt dit leuk.
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Barneveld
    Inmiddels heb ik de software voor 90% klaar.

    Het jumpertje heb ik weggelaten, omdat daarvoor ook het lanceerknopje gebruikt kan worden.
    Om het motorvermogen in te stellen houd je de lanceerknop ingedrukt, terwijl je de accu aansluit. Zolang je de lanceerknop maar blijft vasthouden, bepaalt de potmeter je gasstand. De gasstand op het moment van loslaten van de lanceerknop wordt onthouden als het gewenste motorvermogen.

    Wachttijd staat standaard op 16 seconden (maar kan op individueel verzoek simpel aangepast worden).

    Er kan een optionele led worden aangesloten, die gaat branden als de wachttijd begint en dooft 1 seconde voor de motor gaat lopen.

    Er is een soft start van ongeveer 1 seconde.

    De laatste 3 seconden van de vlucht gaat er 20% motorvermogen af en gaat de led weer branden. Vervolgens stopt de motor en staat de timer weer in de beginstand, vanwaaruit hij met de launchknop kan worden geactiveerd.

    to-do:
    Het lijkt me handig om de launchknop ook als noodstop te kunnen gebruiken. Druk je deze in nadat je de timer hebt geactiveert, dan schakelt de timer uit en moet je hem resetten door even de stroom er af te halen.

    Mis ik nog wat belangrijks?
     
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.415
    Locatie:
    Velserbroek
    ik zou zelf de power down iets langer willen, 3sec is net een half rondje, iets van 5-8 is fijner
     
  19. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Barneveld
    Dan ga ik dat aanpassen.
     
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.415
    Locatie:
    Velserbroek
    Mooi, mijn 'Inspired by Baby Flight Streak' :koud: is klaar om te testen....

    BFS.jpg
     
    Midas en F2B vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina