Project Carrier!

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 10 nov 2016.

  1. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Amersfoort
    Naast stunt vliegen (en een beetje Vrije vlucht!) doe ik ook al jaren aan carrier deck vliegen. Een miskende sport! Erg leuk om te doen, en een enorme uitdaging. Vooral dat langzaam vliegen, en het landen op het dek.
    Door gebrek aan tijd op een wedstrijd (er moet per slot van rekening ook stunt worden gevlogen) en het gebrek aan trainingsmogelijkheid (een eigen clubdek zal voor de MVA wat te ver gaan) zijn mijn pogingen tot nu toe niet erg bevredigend. Ik vlieg ook al sinds jaar en dag met het zelfde model. Deze Crusader is gelukkig stevig en vliegt redelijk goed, maar is daardoor zwaar. En het drosselen van een glowmotor door middel van een 3e lijn vind ik ook niet meevallen. Het landen gaat meestal wel redelijk goed (maar soms niet helemaal...)
    [​IMG]
    Zie hoe ik hier net alle vangkabels mis....
    Ik heb een aantal jaren geleden geprobeerd om een beter model te bouwen. Deze Seahawk zag er veel mooier uit, had ook een symmetrisch vleugelprofiel maar was ook aan de zware kant, en is, mede ook weer door tijdgebrek, nooit een verbetering van de Crusader geworden.
    [​IMG]
    De laatste paar jaar is de elektrische aandrijving bij carrier vliegen ingeburgerd geraakt, vooral door Jan Odeyn, die met elektrisch aangedreven modellen nog beter kan vliegen dan hij al met conventionele modellen kan. Vooral de 'gasregeling' (wattregeling?) gaat geweldig! Dat wou ik dus ook:
    [​IMG]
    Ik wou echter niet een ontwerp van Jan kopiëren, omdat ik vind dat je als modelbouwer toch wel origineel moet blijven. En ik wilde niet meteen aan een tweemotorige kist beginnen, als eerste probeersel leek me een eenmotorige elektrokist al ingewikkeld genoeg. De inspiratie voor een nieuwe kist was echter snel gevonden: De SNCASE Aquilon! (de WAT? Nou deze:)[​IMG]
    In tekening ziet het er zo uit:
    [​IMG]
    Met de twee staartbomen wordt de constructie wel wat lastiger, natuurlijk. Maar dat heb ik er wel voor over.
    Vervolgens moest er ook een elektrische aandrijving komen, bestaande uit een aantal voor een glow- en diesel piloot rare componenten:
    [​IMG]
    Van links naar rechts een Turnigy D3542/4 1450KV outrigger motor (betekent dat het huis van de motor meedraait, en het binnenwerk stil staat ipv andersom) met een 9x5 propeller, een Turnigy Plush 40A BEC, die de stroom van de batterij naar de motor moet regelen, en een Rhino 1850 3 cel LiPo batterij. Alles op advies van Jan Odeyn. Met behulp van mijn vriend Bruno werd er al gauw een proefopstelling gemaakt.
    [​IMG]
    Dat blauwe ding in het midden is een servotester. Hiermee kan de motor worden gedrosseld door aan het zwarte knopje te draaien, daar zit een potmeter aan vast. Deze servotester wordt aan het handvat gemonteerd, evenals een batterijtje om voor enige stuurstroom te zorgen. Jan heeft de braaibare potmeter op zijn handvat vervangen door een schuifbare. Hij bedient het schuifje met zijn duim, een elastiekje trekt het schuifje dicht.
    [​IMG]
    De gasregeling vindt plaats over twee geïsoleerde lijnen, van het merk SPRO Pikefighter uit de plaatselijke winkel voor visserij benodigdheden. Een klosje 0,4 mm nylon gecoate lijn met een treksterkte van 20 lb (pond), 20 m lang kost ongeveer 9 euro. En nu aan het bouwen!
     
    Ramses vindt dit leuk.
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.297
    Locatie:
    Velserbroek
    als je dan toch voor de lol dit carier vliegt, waarom dan niet een simpele autozonder (zo'n pistool ding ) gebruiken op 2.4ghz en een ontvanger in je model? pistool in je linkerhand voor gas (met de 'trigger' regel je gas) en hanvat rechts...
    (zoiets: https://hobbyking.com/nl_nl/hobbyki...-receiver-w-rechargable-li-ion-battery-1.html )

    De LB puristen zullen dit niets vinden, maar ik doe dit nu een tijdje en het voordeel t.o.v. timers is dat je kan stoppen met vliegen wanneer je wilt, je kan voor een onervaren vlieger wat gas terug nemen en omdat beginners toch geen vast programma vliegen hoef je ook niet te wachten op de timer door de laatste X-tijd vlakke rondjes te vliegen.

    Dit maakt het het LB gebeuren weer benaderbaar voor anderen... als ze eenmaal gegrepen zijn en echt verder willen dan komen de regeltjes wel weer om de hoek kijken en dat is dan prima.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Barneveld
    @wvr Een poosje geleden heb ik eens een piepklein LB besturingssetje gemaakt, waarvan jij volgens mij ook een exemplaar hebt. Is die nauwkeurig genoeg voor de carrier deck landingen, of heb je dan een snellere en nauwkeurigere gas response nodig?
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.297
    Locatie:
    Velserbroek
    Ja klopt, ik heb daar binnen veel mee gespeeld als aan-uit systeem. Maar buiten met langere lijnen had ik toch rijkwijdte problemen.
    En met die goedkope auto zenders was het eigenlijk een no-brainer om het zoals beschreven te doen.
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Barneveld
    Ok, bedankt voor de feedback. Zou ik hem nu, 2 jaar later, opnieuw ontwerpen, dan nam ik andere hardware (ESP8266), welke op de 2,4GHz werkt. Dan kun je met lijnen van 100 meter gaan vliegen :)
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.711
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik had vier jaar geleden al eens een 2,4 setje bij elkaar geraapt, met zo'n omgeflash-te ontvanger als zender. Zo klein dat het makkelijk in een extensie van een handvat past.
    Gecompleteerd met een zo'n pietepeuterig Orange ontvangertje en een servo ,kleiner dan een suikerklontje, gevoed uit een 1 cell Lipo woog het ook nog eens bijna niks.
    Met een reikwijdte van meer dan drie keer de lijnlengte was er geen vuiltje aan de lucht.
    Waar ik mij het hoofd over brak, was hoe ik midden- en eindpunten (analoog) betrouwbaar instelbaar kon maken. Dat ging niet met passieve componenten alleen en om er nog een tweede print met op-amps bij te metselen zag ik niet zitten.
    Toen ik dat dus niet even snel kreeg opgelost en er andere dringerder zaken waren, is het geheel wat in de versukkeling geraakt. (het traject naar het WK in Perth was inmiddels ingezet)
    Maar als het idee van een servo en een verbrandingsmotor even wordt losgelaten, dan is een (zelf instellende) snelheidsregelaar hier prima mee mee te bedienen.
    Dus wellicht nog een tweede kans voor dit setje.....
     
  7. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Amersfoort
    Inmiddels ben ik gaan bouwen. Eerst maar eens een potloodtekening gemaakt. Detail kan ik al bouwend invullen.
    [​IMG]
    Let vooral ook op de nylon tuimelaar rechts boven, een belangrijk element, straks, voor het geïsoleerd houden van de beide lijnen.
    Ik ben vervolgens begonnen met het bouwen van het centrale rompdeel. Vroeger zou ik dit gewoon van een plankje 10 mm balsa gemaakt hebben, met 1mm triplex versteviging bij de motorbokken, maar volgens Jan moet een elektro carrier model vooral LICHT zijn, dus gebruik ik nu een opgebouwde constructie. De constructie wordt op een in vorm gesneden stukje 1,6 mm balsa, kwartiers gezaagd, opgebouwd. Alleen bij de neus komt nog een 10 mm versterking vanwege de motor en de neuspoot, en achterin een versteviging voor de vanghaak. Waar de neuspoot en de vanghaak bevestigd gaan worden, heb ik stukje hardhout gelijmd. Ook rondom de vleugel is versteviging toegevoegd. De opbouw is van latjes 10x3 mm, met een latjessnijder uit een plank 3 mm gesneden. Straks wordt de boel afgemaakt door het tweede plaatje balsa er tegenaan te lijmen.
    [​IMG]
    Omdat ik nog even na wil denken over de constructie van de staartbomen (ook opgebouwd, of toch maar massief) heb ik vervolgens maar een setje vleugelribben gemaakt. De ribben zijn gemaakt in een blok van plaatjes balsa, tussen de wortel- en de tiprib. De middelste ribben en de ribben waar de staartbomen straks tegenaan komen zijn van 3mm balsa, de rest van 1,5mm.
    [​IMG]
    Op de foto zijn de ribben al verdeeld over een deel voor de binnenvleugel (links) en de buitenvleugel (rechts). Omdat de voorlijst een nogal sterke pijlstelling krijgt, is het verloop in koorde tussen de wortel en de tip vrij sterk. Gevolg is dat alle ribben een schuin kantje hebben gekregen. Dat wordt later in de bouw rechtgezet. Het blok met de ribben is zo gemaakt dat de openingen van de hoofdliggers van de mallen tegenover elkaar zaten, zodat ik de openingen voor de liggers gemakkelijk in het ribblok kon maken. Ik ben van plan om de ribben bij de bouw op twee 10 mm alu buizen te schuiven, die ondersteund worden door twee blokken van gelijke hoogte. Dat is een goede manier om een rechte vleugel te garanderen. Dus moesten er twee 10 mm gaten in elke rib komen. Dus toen het blok vorm was gegeven (eerst met een davidschaafje en ten slotte met een schuurklos) is het blok op z/n staart gezet en de ribben met de achterkanten gelijk gezet, zodat ik de 10 mm gaten voor de alu buizen kon boren. Dit ging eerst met een 3mm boortje, en zo oplopend naar 8,5 mm waarna ik de gaten met een rattestaart op maat heb gemaakt. De kunst was natuurlijk om de ribben voor het boren goed uit te lijnen...
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2016
    Ramses vindt dit leuk.
  8. wnieuwkamp

    wnieuwkamp

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Überlingen
    De plaatjes zijn opeens niet meer zichtbaar??
     
  9. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Amersfoort
    Tja, als ik inlog zijn ze dat (voor mij) wel... Oningelogd niet. Zal wel iets fout hebben gedaan bij het plaatsen. Iemand suggesties? Heb voorlopig 'aangemeld blijven' aangevinkt. Misschien helpt dat.
     
  10. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.486
    Locatie:
    Hulshout België
    Voor mij zijn ze ook niet te zien :(
    Als ik foto's plaats doe ik altijd "Upload Bestand" rechts onderaan het tekstvenster
    dan kom ik in het fotoalbum van mijn pc terecht en daar klik op de foto die ik wil "uploaden"
    deze verschijnt dan in het klein onder het tekstvenster en daar klik je op "Volledige afbeelding"
    en dan verschijnt deze in het tekstvenster op de plaats waar het "cursorstreepje" staat/knippert

    Groeten Jef
     
  11. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Amersfoort
    Het probleem met de plaatjes lijkt opgelost. Hier is er weer een:
    [​IMG]
    Het rompje is nu dicht. voor de staartbomen heb ik toch maar voor een opgebouwde constructie gekozen, weer vanwege het gewicht. Aan de voor- en achterkant heb ik wel een 10 mm balsa versterking geplaatst, omdat daar aan de achterkant het stabilo op rust, en aan de voorkant de bevestiging aan de vleugel. verder is de bovenste 10x3 balsa lat verstevigd met een 10x3 vuren. Tussen de staartboom en het rompje ligt de gelamineerde balsa/vuren lat voor de 2e staartboom; onder het rompje liggen de resterende zijkanten van de staartbomen al klaar.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2016
  12. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Amersfoort
    In de tussentijd de overige onderdelen gemaakt. Het stabilo, en de kielvlakken opgebouwd uit 10x6 en 6x6 mm balsa, uit een plankje gesneden met de lijstensnijder. Het hoogteroer en de richtingsroertjes zijn taps afgeschaafd en geschuurd.
    [​IMG]
    Vervolgens aan de vleugel begonnen. De ribben zijn op 10mm alu buizen geschoven. Omdat de spanwijdte van de vleugel 1 meter is, en de buizen ook een lengte van 1 meter hebben, worden 15 cm lange stukken 8mm alu buis in de uiteinden geschoven. Deze 8mm buizen rusten op steunen, van vierkante stalen buis. Zo kan de vleugel in principe niet krom gaan...
    [​IMG]
    Overigens komt nu een nadeel van het ribben maken in één blok naar voren: de beide middenribben zijn niet even groot. Dat zal tijdens de bouw gecorrigeerd moeten worden.
    [​IMG]
    Als alle ribben er -als proef- op zitten, krijg je een indruk van de vleugel.
    [​IMG]
     
    Ramses en classicracer vinden dit leuk.
  13. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    167
     
  14. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    167
    Henk;

    Ziet er goed uit.
    Wat gaat het model wegen?
    Wat is je vleugeloppervlak?

    Max
     
  15. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Amersfoort
    Ha, de te kloppen man meldt zich! Hoi Max, de vleugeloppervlakte is 20 dm2, het gewicht wordt afwachten! Ik doe in ieder geval m'n best om dat laag te houden.
    Bij het verder bouwen van de vleugel, bedacht ik opeens dat het rompje er nog op moet kunnen schuiven als de vleugel bekleed is! En dan zit er een staartboom in de weg. Daarom heb ik de binnenste staartboom voorlopig losneembaar gemaakt. De staartboom zit tijdens de bouw sowieso geborgd door de achterste alu buis, en ik heb aan de rib een klein balsa kastje gemaakt. Zo kan de staartboom nadat het rompje geplaatst is, gemakkelijk weer -en goed uitgelijnd- teruggeplaatst worden.
    [​IMG]
    Ik heb voor ik dit deed, ook al de achterlijst, de bovenste liggers en een deel van de indekking aangebracht, om de vleugel enige vormstijfheid te geven.
    [​IMG]
    Vervolgens moest er een besturing in. Daarvoor heb ik eerst gaten in de binnenste ribben gesneden, en ook gaatjes voor de stroomdraad naar de binnentip. Die laatste heb ik met een holpijpje uitgedrukt. Zoals eerder aangegeven, is een nylon tuimelaar belangrijk voor de isolatie. Ik heb verder de gebruikelijke 0,8 mm kabel voor de lead-outs gebruikt, en een 6mm koolstof buis voor de stootstang.
    [​IMG]
    De besturing kan er echter nog niet in, omdat de voorste alu buis in de weg zit! Daarom heb ik eerst maar de onderste liggers en voorlijst toegevoegd. Daarvoor moesten de openingen van de middelste ribben in lijn worden gebracht met de buitenste ribben. Dit betekende dat ze naar achteren moesten worden ingeschuurd. Nadat de voorlijst was vastgelijmd, konden de middenribben op maat worden geschuurd.
    [​IMG]
    Nu maar eens nadenken of en hoeveel van de neusindekking ik ga aanbrengen voordat de buizen er uit gaan en de besturing kan worden geplaatst.
     
    Ramses vindt dit leuk.
  16. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    167
    Henk;

    Dat te kloppen man valt enorm mee, als ik jou was zou ik mij drukker maken over Sander!
    Helaas ben ik er achter gekomen met de Eric Conley modellen dat een oppervlak van 20 dm2 redelijk aan de kleine kant is, wel goede windkisten.
    Mijn best vliegende model heeft de bijna maximaal toegestane oppervlakte; 27 dm2 met een gewicht van 1300 gr. Dat is een halve gram per vierkante cm.
    Nu is de rage licht bouwen, Ian Gilbert is daarmee begonnen en ik ben ook gezwicht
    P1030067.JPG P1030068.JPG P1030070.JPG P1030071.JPG en heb een model gebouwd met een oppervlak van 21 dm2 en een vliegklaar gewicht van 700 gr, dat is 0,33 gr per vierkante cm. Speciaal gebouwd voor de Brit Nats op Old Warden, alleen 2 dagen te laat klaar, erg fragiel en ongevlogen.
    Die staartbomen van jouw;
    Ik heb met een bogenbouwer gesproken, ook over onze hobby, hij zegt als je wilt dat iets niet breekt en toch licht moet zijn waarom bouw je dan je romp niet precies zo op als een boog, dat heb ik dus gedaan met de romp van het model op de foto's.
    Het weegt de helft minder, dat was een ogen opener.
    Ook wat voor je staartbomen?
    Succes.

    Max
     
  17. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    744
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Max,
    Tja, Sander wordt met een beetje mazzel de VOLGENDE te kloppen man!
    Leuk model, weer een Bf 109T? De zichtbare elektronica is naar ik aanneem de RB installatie voor de gasregeling. Ik kan op de foto niet zien wat je bedoelt met een romp bouwen als een boog. Wat ik weet van bogen is dat ze gelamineerd zijn uit verschillende hardheden van hout, om zo een maximale spankracht te krijgen, klopt dat? En hoe zet je dat dan om in een romp voor een LB model?
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.711
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Zegt de huidige Nederlands kampioen......:D;)
    Interessante constructiedetails. Voorgespannen balsa.....
    Motorbokken zien er in ieder geval solide genoeg uit. :thumbsup:
    Beter dan die keer op Terlet, waar ik testpiloot was en we na ~45 min, met een tank die nog niet eens voor 1/3 leeg was, helaas bijna de motor verloren. Bengelde nog net aan het gas/naald-regelingsstangetje....:rofl:
     
  19. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    167
     
  20. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    167
    Goedemorgen;

    Ik ben geen bogenbouwer en heb ook nog nooit een boog gebouwd. Het komt erop neer dat ik de hoogte- breedte verhouding van de romp beperkt heb gehouden, 30 x 10 mm, de boven- en onderkant heb ingeglast met 2 lagen 50 gr/m2 glasdoek en epoxy, de zijkanten met 2 lagen 20 gr/m2. de sterkte komt van het glasdoek, het balsa dient als vulmateriaal, als dit werkt wordt de volgende romp gelamineerd en 8 mm dik.
    Dus geen voorgespannen balsa.
    Ja weer een Bf109T, allemaal rechte hoeken en al gauw herkenbaar als Bf109.
    De aluminium motorbalken wordt de standaard constructie voor 2017, met dank aan
    Hans Visser
    . P1030097.jpg P1030096.jpg P1030102.jpg
    Lichter, stijver en makkelijk te bouwen èn je kan heel makkelijk met je zwaartepunt schuiven.
    MVG
    Max
     

Deel Deze Pagina