Men praat hier heel veel over eigen ervaringen....
1) een motor kapot door model Technics brandstof :?:
Die brandstof wordt best veel en met succes gebruikt door mensen die juist slechte ervaringen met Tornado gehad hebben. Ook Tornado heeft mij in het verleden een hoop geld gekost
2) Marders grote lompe bakken die veel herrie maken :?:
OK, lompe bakken misschien maar wel de optie voor mensen die iets degelijks en grootst willen hebben. Maar de herrie ben ik het niet mee eens. Het hoge gesnerp van een 2.5cc komt irritanter over dan het geluid van een goed gedempte 22cc motor.
3) Gewone 2-takt brandstof bij de pomp :?:
heeft een mengverhouding van 1:40 en voor de 1:5/1:6 modellen met een 22cc is toch 1:25 aanbevolen, dus een druppel extra 2-takt olie is aan te bevelen voor een langere levensduur.
4) 15 minuten op een tank bij een Marder :?:
volgens mij is zelfs meer dan een half uur haalbaar, ik heb zelf namelijk met een FG ECO Porsche op de club geraced en kon in principe een hele dag (3x 5min heat en 20 min finale) op 1 volle tank doen.
5) geen geklooi met gloeipluggen :?:
Als gloeipluggen snel kapot gaan is er toch iets aan de hand, maar zeker nog nooit meegemaakt hoe een bougie aangetast kan worden.
Maar zoals opgemerkt zijn de kosten heel varierend.
- Noppenbanden op straat zijn snel weg
- veel rijden betekend veel brandstof en veel slijtage.
- Stoepranden, paaltjes, bomen, schansjes etc. betekent vaak een grotere kans op schade.
- een hobbelige straat voor een 1:10 onroad auto is niet bevoordelijk
- het niet kunnen afstellen van een motor betekent vaak schade aan pluggen en motoren.
- Het opvoeren van je motor (andere set of motor) in een standaard model geeft veel meer slijtage.
- Het geilen op mooie gekleurde aluminium onderdelen kost (vaak onnodig) geld
- In het geval van een circuitracer kost het ook geld als je de hints, tips en setups van de fabrieksrijders overneemt. Naast dat heb je het als hobby-rijder vaak niet nodig.
- lid worden bij een club ver uit je buurt kost ook benzine voor je 1:1 auto (tenzij je een leasebak hebt

)
- slecht onderhoud kost op ten duur meer. poelies op tijd schoonmaken, regelmatig de snaarspanner opdraaien en de schroeven regelmatig controleren en aandraaien voorkomt vaak de slijtage van veel onderdelen.
Ik kan je wel zeggen dat als je 1:8 circuit rijdt en gemiddeld 2 wedstrijden per maand rijdt de "normale" kosten op kunnen lopen tot zo'n 200-300 euro per maand inc. je vervoer en eventuele overnachtingen. Dan heb ik het niet over de 400 euro die wel eens voorbij komt als je motor het nodig vind om de drijfstang naar buiten te spugen of de ruim 100 euro voor een bodemplaat of een kleine 100 euro voor een uitlaat als je het nodig vind om die krom te rijden.