beginner: gemiddelde kosten per maand?

• Topicstarter Topicstarter korstje
  • Startdatum Startdatum
K

korstje

Guest
Ik wil binnenkort beginnen met een rc brandstof auto'tje, en vroeg me af of er enig peil op te trekken is wat je per week/maand kwijt bent aan defecte onderdelen bij normaal gebruik ? kan iemand mij een grove richtlijn geven ?
Dit gaat er dan even om of ik em met mijn maand-salarisje kan onderhouden :)

Ik wil om te beginnen in ieder geval on-road rijden, en zat te denken aan 1 van deze 2 auto's:
- PROTECH NITRO FUN-12 4WD (http://www.pkracing.nl/ptnitrofun.jsp)
- T2M RX10 (http://www.rcbolide.com/acatalog/Page_D_accueil_T2M_RX10___2_et_4_roues_motrices_125.html)

bij normaal gebruik heb je weinig last van defecte onderdelen. Je krijgt wel last van slijtage maar dat is vaak alleen aan de banden die eens in de zoveel tijd nieuw moeten en naturrlijk je motor die versleten kan zijn na een tijd rijden.

Maar wat je per maand kwijt bent is moeilijk te zeggen je kan natuurlijk super veel gaan rijden dan gaat het hard ook met je brandstof.

korstje zei:
Ik wil binnenkort beginnen met een rc brandstof auto'tje, en vroeg me af of er enig peil op te trekken is wat je per week/maand kwijt bent aan defecte onderdelen bij normaal gebruik ? kan iemand mij een grove richtlijn geven ?
Dit gaat er dan even om of ik em met mijn maand-salarisje kan onderhouden :)

Ik wil om te beginnen in ieder geval on-road rijden, en zat te denken aan 1 van deze 2 auto's:
- PROTECH NITRO FUN-12 4WD (http://www.pkracing.nl/ptnitrofun.jsp)
- T2M RX10 (http://www.rcbolide.com/acatalog/Page_D_accueil_T2M_RX10___2_et_4_roues_motrices_125.html)

Die T2M raad ik je STERK af.. Ik heb er een, en de enige die ze verkoopt in nederland is quartel. Als er wat kapot is en ze hebben het niet op voorraad (wat bijna altijd zo is) dan moet je 4 weken wachten tot je je nieuwe onderdelen hebt. Dan kan je beter een RS4 Nitro3 RTR van HPI kopen. Die is 329€ bij PKRacing geloof ik. Dan heb je nog nitro, dat is ongeveer 10€ per liter. Het ligt er helemaal aan hoeveel je rijdt hoeveel nitro je verbruikt. En als je gewoon rustig rijdt om te oefenen in het begin dan kan je hem beter onder controle houden en maak je minder brokken. Dus ook minder kosten :)

Het ligt er helemaal aan hoe je er mee omgaat. Als je er ruig mee omgaat dan gaat er ook veel stuk en moet je veel vervangen. Als je er voorzichtig mee doet dan gaat er ook minder stuk :)

Als je nog meer vragen hebt. Mijn msn is: umf2000@hotmail.com

Niet dat ik protech afraad maar het materiaal en zeker de vijsjes zijn zeer licht ==> breekt snel of draaien rap door
zelf heb ik het nu met mijn protech nitro tech, de diffs vijzen zijn afgedraaid maar dat was ook een beetje mijn schuld had er lock tite aangedaan :oops: :oops: :cry:
bijvoorbeeld gebruiken ze bij protech 2mm diff vijzen en bij HPI of andere zijn det 3mm vijzen en daar kan je al wat meer kracht op steken voordat ze afbreeken.

ik raad je een HPI ofzo aan...
:wink:

oke mensen, bedankt voor alle info !! ik denk dat ik bij nader inzien toch maar even door spaar voor een HPI of Traxxas (schijnt ook goed te zijn?)

de kosten in het gebruik vallen dus wel redelijk mee als ik het zo hoor :D

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt!!

Ga je je auto tunen dan weet je zeker dat je veel geld kwijt bent!!

maar als je normaal gaat rijden dan ben je alleen benzine en misschien eventueel wat onderdelen die kapot gaan kwijt!! maar als je normaal rijd enzo is het alleen benzine dat je nodig heb!! en af en toe een setje nieuwe banden!!

ps. ik heb zelf ook een HPI RS4 3 heb ik maandag lekker meegereden bleeft ie 1x in de put hangen met zijn wiel vloog over de kop niks mis met me auto niet krom niks gebroken!! Dus ik was weer blij :)

yo,

moest ik van jou zijn zou ik mij een fg marder schaal 1/6 kopen die is wel off-road
en kost een stuk meer in aankoop zo'n 1000 € nieuw voor ALLES,
maar nadien heb je er een stuk minder kosten aan:

de benzine: nitro kost 10 € per lieter, de marder rijdt op gewone super
98 met tweetaktolie erbij dat is misschien 1,5 € per lieter
de motor : is een 22,5cc tweetaktmotor
: geen geknoei met gloeipluggen ( werkt met een echte
bougie )
: met een trekstarter, is bijna direct in gang
: geen geklooi met afstellen, je laat hem afstellen bij de
aankoop en hij staat goed voor het leven ( bij wijze van
spreken)
: als de auto op z'n kop licht draait de motor gewoon door
hij slaat niet telkens af
reservestukken: goed en snel verkrijgbaar in de betere modelbouwwinkel
(wel vrij duur maar dat is bij alles zo zeker)

en als je echt on-road wil gaan kan je altijd on-road banden op je marder zetten of gewoon geen marder kopen maar een on-road fg auto deze zijn wel nog een stuk duurder denk ik.

hiermee wil ik zeker de nitroauto's niet afbreken of zo hé

het is enkel mijn bedoeling je aan het verstand te brengen dat er ook nog
iets anders bestaat dan nitro en schaal 1/10 of 1/8

ik ben alleszinds erg blij met mijn marderke,

en de mensen die ik al gehoord heb die met een nitro en een marder
rijden prefereren toch de marder.

groetjes,

jonas

@scarecrow ... een 2.5 CC nitro motor doet ook ongeveer 10 keer zo lang met z'n brandstof .. dus ehm ... nah nevermind ... ik ben een beetje anti-marder omdat het maar lompe herriebakken zijn.

Ik zou in je overweging even meenemen dat de onderdelen van Protech tot de duursten gerekend kunnen worden. Protech is in vergelijking tot andere goede merken als HPI en Mugen Seiki een stuk duurder.

Ik ben ook een beginner en heb een Protech Nitro Tech gekocht (gebrek aaan kennis over andere merken vrees ik). Geweldige auto als je em eenmaal goed hebt afgesteld...alleen als beginner wil je wel eens een stoeprandje meenemen. Gevolg: wielophanging kapot, kosten (in kunstof) 35 euro (in aluminium kost wielophanging meer dan het dubbele).

Voordeel van Protech is wel weer dat zodra een winkel (je kan zelf niet rechstreeks bij protech bestellen) een bestelling plaats bij protech, deze bestelling dezelfde dag nog wordt verstuurd door Protech. Ik moet tot nu toe gemiddeld 1.5 week wachten op nieuwe onderdelen (als ze ze niet op voorraad hebben).

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Hier in Belgie is het maandag bestellen, donderdag in winkel :mrgreen:
De Protech is goedkoop in aankoop prijs en is een zeer snelle auto, zeker voor een beginner.De plastic is idd een heel groot nadeel.De banden zijn juist goed voor de auto in te rijden, maar als je ene keer een beetje serieus begint te rijden is het waardeloos, maar met schuimbandjes van eleggi is het al een heel stuk beter.En de motor is idd een hele goede motor zodra hij goed is afgesteld.Met de motor heb ik nog geen echte problemen gehad, alleen moet je erg oppassen met de plastic.

als je begind is eeen carson super voor 330 euro heb je er een maar zit er nog niets bij. ik zal alle dingen die je dan nog ndig hebt even op een rijtje zetten.

2 servo's
1 ontvanger
1 stuurwiel zender Voor Auto's aanbevolen
1 starterset
en tenslotte een kwalitatief goede brandstof nv. tornado koop nooit geen model technics daat is mijn motor kapot van gegaan.

Die servo's en ontvanger zitten "meestal" bij de zender :wink:

vazkhor zei:
@scarecrow ... een 2.5 CC nitro motor doet ook ongeveer 10 keer zo lang met z'n brandstof .. dus ehm ... nah nevermind ... ik ben een beetje anti-marder omdat het maar lompe herriebakken zijn.

das dus niet waar wat je zegt, de marder loopt wel 40 minuten op een litertje van 1 euro, en een nitro niet eens 40 minuten op dat volle blik.

Bedoel je dan met 1 liter of 1 tank ?
Met 1 tankje loopt hij idd maar 15min, met 1 liter is het heel wat meer.

Men praat hier heel veel over eigen ervaringen....

1) een motor kapot door model Technics brandstof :?:
Die brandstof wordt best veel en met succes gebruikt door mensen die juist slechte ervaringen met Tornado gehad hebben. Ook Tornado heeft mij in het verleden een hoop geld gekost :(

2) Marders grote lompe bakken die veel herrie maken :?:
OK, lompe bakken misschien maar wel de optie voor mensen die iets degelijks en grootst willen hebben. Maar de herrie ben ik het niet mee eens. Het hoge gesnerp van een 2.5cc komt irritanter over dan het geluid van een goed gedempte 22cc motor.

3) Gewone 2-takt brandstof bij de pomp :?:
heeft een mengverhouding van 1:40 en voor de 1:5/1:6 modellen met een 22cc is toch 1:25 aanbevolen, dus een druppel extra 2-takt olie is aan te bevelen voor een langere levensduur.

4) 15 minuten op een tank bij een Marder :?:
volgens mij is zelfs meer dan een half uur haalbaar, ik heb zelf namelijk met een FG ECO Porsche op de club geraced en kon in principe een hele dag (3x 5min heat en 20 min finale) op 1 volle tank doen.

5) geen geklooi met gloeipluggen :?:
Als gloeipluggen snel kapot gaan is er toch iets aan de hand, maar zeker nog nooit meegemaakt hoe een bougie aangetast kan worden.

Maar zoals opgemerkt zijn de kosten heel varierend.
- Noppenbanden op straat zijn snel weg
- veel rijden betekend veel brandstof en veel slijtage.
- Stoepranden, paaltjes, bomen, schansjes etc. betekent vaak een grotere kans op schade.
- een hobbelige straat voor een 1:10 onroad auto is niet bevoordelijk
- het niet kunnen afstellen van een motor betekent vaak schade aan pluggen en motoren.
- Het opvoeren van je motor (andere set of motor) in een standaard model geeft veel meer slijtage.
- Het geilen op mooie gekleurde aluminium onderdelen kost (vaak onnodig) geld
- In het geval van een circuitracer kost het ook geld als je de hints, tips en setups van de fabrieksrijders overneemt. Naast dat heb je het als hobby-rijder vaak niet nodig.
- lid worden bij een club ver uit je buurt kost ook benzine voor je 1:1 auto (tenzij je een leasebak hebt ;) )
- slecht onderhoud kost op ten duur meer. poelies op tijd schoonmaken, regelmatig de snaarspanner opdraaien en de schroeven regelmatig controleren en aandraaien voorkomt vaak de slijtage van veel onderdelen.

Ik kan je wel zeggen dat als je 1:8 circuit rijdt en gemiddeld 2 wedstrijden per maand rijdt de "normale" kosten op kunnen lopen tot zo'n 200-300 euro per maand inc. je vervoer en eventuele overnachtingen. Dan heb ik het niet over de 400 euro die wel eens voorbij komt als je motor het nodig vind om de drijfstang naar buiten te spugen of de ruim 100 euro voor een bodemplaat of een kleine 100 euro voor een uitlaat als je het nodig vind om die krom te rijden.

ik wou net zeggen op 1liter nitro loopt mijn auto wel een aantal uur.

julie hebben het over de tech van protech.
maar nu ga ik het over de fun .12 hebben.
ik vind dit een degenlijke auto en ik zou je die eerder aan raden dan een nitro3 van HPI de fun .12 heeft standaard al turnbuckles, 2 versnellings back en is gewoon een goede leer auto.
niet echt prijzig in de aanschaf kan je er een 40mhz zender bij doen.

bij de hpi RTR zit een 27mhz zender.

voor de protech ben je uit me hoofd met 350€ klaar das inclusief alles.

kijk ook ff naar de mugen msx-3 kost wel al 350€ voor alleen de auto.

Protech onderdelen zijn zerr snel leverbaar en ik vind het in verhouding met hpi goedkoper.

ik had een onderdeel nodig die niet geleverd kon worden door welke winkel dan ook.

ik heb protech op gebeld de volgende dag lag het onderdeel klaar bij PK racing.

nou dat noem ik eens service.

dat is mijn verhaal.

yep , ga ik volledig mee akkoord , je doet een bestelling en 2 dagen later heb je het stukje al zeker in handen
ik heb een protech nitro fun 12 ( 2WD)
en nu ik al ... 5 liter heb verreden beginnen m'n banden toch wel al wat af te zien , maar ze zijn nog steeds goed genoeg
met 5 liter heb je ongeveer 65 tankjes leeggereden lol :)

dus 65x 10min (dit zeg ik krap in verband met de afstelling in het begin rijd je lekker duur dus 10min later ga je krapper rijden en dan verleng je de tijd)

mijne tech doet al 15min op een tank, dus zal een fun dat ook wel doen denk ik :wink:

Ik heb alles al zo ongeveer gereden wat op brandstof loopt en sinds een aantal jaar heb ik een FG.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die al veel eerder had moeten kopen. Dat had me veel geld gescheeld aan nitro en onderdelen die van die kleine auto's veel te snel kapot gaan.
In 4 jaar tijd heeft de FG mij ongeveer 150 euro aan nieuwe onderdelen gekost.
Bij die kleine auto's lag dit bedrag per jaar vele malen hoger.
Mijn advies is dus om even door te sparen voor een FG. Dan hoef je tenminste niet elk jaar een complete nieuwe auto aan reserve onderdelen te kopen.

Back