beginner: gemiddelde kosten per maand?

• Topicstarter Topicstarter korstje
  • Startdatum Startdatum
Moet je voor zo'n grote kast nie veel meer plaats hebben ?
Ze halen toch gemakkelijk 80 per uur en remmen tege die snelheid en met dat gewicht heeft heel wat plaats nodig denk ik.
Ik heb ook al vaak gehoord, dat ze veeeeeel goedkoper zijn in onderhoud dan de nitro autootjes, alleen is het even doorbijten bij de aannkoop.

Het remmen valt reuze mee, schijfremmen in al de wielen.
Je staat zo stil.
Bij mij zit er een twee-bak op en nu haalt ie ongeveer 110 km per uur.
Het is wel verstandig om er een goede zender bij te kopen. Megatech computerzender bv met abs tractiecontrol en dual-rate.

Bij mij bevalt ie in ieder geval perfect.

Ik had er een jaar niet mee gereden en nu heb ik er benzine ingegooid en ik moest twee maal trekken en hij liep zonder problemen.
Er hoeft ook niets meer afgesteld te worden.

Heerlijk zo'n auto.

Zo'n FG is uiteindelijk wel goedkoper dan een nitro 1:10/1:8.... maar effe een nieuwe motor of een andere kap is wel direct een rib uit je lijf........

ach jah het is waart je smaak ligt.
als je het echt voor de kosten doet denk ik dat je er gewoon al niet aan moet beginnen.

een FG is leuk maar niet op het circuit.
een FG is een brommer en niet spectaculair.
een nitro die techniek is gewoon vet mooi.

het is totaal wat je wil.
ik wil er best een FG bij hebben maar blijf nitro vetter vinden.

Als je je een beetje aan de mengvoorschriften houd hoef je de eerste 10 jaar geen nieuwe motor te kopen. Deze motoren draaien niet zo heel veel toeren en zijn wat beter gelagerd als een nitro motor.
Nitro motoren lopen al klem als ze nieuw zijn dus als ze te warm worden met inrijden lopen ze vast.
Na een paar tankjes is dit verdwenen, moet je na gaan hoe groot de slijtage is in zo'n motor.
Je kan ook elke 10 minuten gaan tanken.
Heb ik nu geen last van, 1xtanken en bijna een uur rijden. Dan moet je echt wel even stoppen want anders maak je brokken.
Kappen rij je ook niet zomaar kapot, deze zijn van een iets betere kwaliteit als van die kleine dingen.

Even door de aanschaf heen bijten en dat heb je er meer plezier aan als aan een nitro auto.

Wij noemen nitro auto's ook wel wegwerp auto's.
Na 1x rijden kan je beter een andere kopen.

nou sorry ik ben het niet helemaal met je eens.
maar dit zal een oneidige discussie worden.

tja... Een serpent impact trekt jou bakkie er easy uit. Hoewel t natuurlijk wel gaaf is om een zo groot mogelijke bak te hebben (vind ik dan)

rijd dan echte auto race's

Waarom denk jij dat de 1:5 niet zo populair is als de 1:8

think about it

FG is een brommer, leuke grap.
Ik vind een FG meer spectaculair dan een nitro ne welke techniek in een nitro bedoel je, die is namelijk hetzelfde als bij een FG motor en elke tweetakt benzinemotor. (dus ook als bij een brommer)
FG werkt trouwens goed op een racebaan, je moet alleen wel op een kartbaan gaan. Daar heb je ruimte genoeg.

Die FG's enzo zijn dan mss wel reallistischer om mee te rijden, maar ik vind dat de nitro dingen gewoon meer kicks geven, daar mag je een McLaren F1 langs zette om ff van 0-100 te doen en die F1 krijgt gewoon op zijn klote.
Maar wil als je geen ellendige afstelling wilt doen elke keer en langer wilt rijden enzo dan is idd een FG beter.
Maar zo kan je dus blijven verder gaan...

juist.

oww en een nitro werkt niet als elke 2takt.
en nitro werk niet het zelfde als een brommer.
A ze hebben gee zuiger veren.
B is het een diesel princiepe
C is de power in verhouding weel beter euuh hoeveel PK zal een 22cc nitro blok kunnen leveren.

sphereman zei:

Kan ik het ook mee eens zijn.
Hoewel jouw uitspraak ook niet geheel correct is.

- Deze 1:5 dingen zijn zeker wel technisch maar een standaard ECO model die je op de straat ziet bevat niet alles dan wat je op het circuit zit.
- Op een circuit zijn ze zeker leuk !
- Nitromotoren moet je aan het begin inslijten voor de juiste passing en dat zegt niets over de verdere slijtage. Ik heb motoren gezien die 3 wedstrijdseizoenen (+/- 50 races) heel zijn gebleven. OK, is wel een unicum maar zeker een bewijs dat zo'n motor ook lang mee kan gaan. Belangrijk is zo'n motor warm draaien voordat je voluit gaat. Als bij het indraaien de motor kapot gaat doe je echt iets verkeerds !
- Kappen van een 1:5 gaan net zo snel kapot, het is maar net hoe je ermee omgaat, ik heb ook eens een heel seizoen met 1 kap gedaan.
- 22cc motoren gaan zeker geen 10 jaar mee. Hoewel het geen hoogtoeren motoren zijn worden ze wel degelijk voorbij de grens van duurzaamheid getrokken waarbij onderhoud nodig is. De zuigerveren willen wel eens afbrokkelen en de nodige schade toebrengen.

Maar dat het allemaal wat langer heel blijft is zeker maar ik blijf erbij dat als er onkosten zijn dat het vaker een aardige klap kan geven in het budget.

Roelof zei:
sphereman zei:

Kan ik het ook mee eens zijn.
Hoewel jouw uitspraak ook niet geheel correct is.

- Deze 1:5 dingen zijn zeker wel technisch maar een standaard ECO model die je op de straat ziet bevat niet alles dan wat je op het circuit zit.
- Op een circuit zijn ze zeker leuk !
- Nitromotoren moet je aan het begin inslijten voor de juiste passing en dat zegt niets over de verdere slijtage. Ik heb motoren gezien die 3 wedstrijdseizoenen (+/- 50 races) heel zijn gebleven. OK, is wel een unicum maar zeker een bewijs dat zo'n motor ook lang mee kan gaan. Belangrijk is zo'n motor warm draaien voordat je voluit gaat. Als bij het indraaien de motor kapot gaat doe je echt iets verkeerds !
- Kappen van een 1:5 gaan net zo snel kapot, het is maar net hoe je ermee omgaat, ik heb ook eens een heel seizoen met 1 kap gedaan.
- 22cc motoren gaan zeker geen 10 jaar mee. Hoewel het geen hoogtoeren motoren zijn worden ze wel degelijk voorbij de grens van duurzaamheid getrokken waarbij onderhoud nodig is. De zuigerveren willen wel eens afbrokkelen en de nodige schade toebrengen.

Maar dat het allemaal wat langer heel blijft is zeker maar ik blijf erbij dat als er onkosten zijn dat het vaker een aardige klap kan geven in het budget.

Roelof ook jij kan er eens naast zitten, alles wat iemand anders zeg ziet hij verkeerd of is niet waar.

Mijn maat draait al 8 jaar met een FG marder, motor is drie weken geleden uit elkaar geweest en er was geen noemenswaardige slijtage aan het blok.
Alleen een nieuwe zuigerveer en dat is het.
Hoe dat jij maar 1 seizoen met een kap hebt gedaan snap ik niet, want ik heb in 4 jaar 1 nieuwe kap gekocht omdat ik de oude had kort gereden onder een busje.
Verder op het circuit geen problemen met het kapot rijden van kappen.
Bumpers wel maar die zijn los en kun je dus zo vervangen.

Nitro auto's werken niet volgens het diesel principe.
Een nitro auto heeft een gloeiplug om de boel te laten ontbranden en een diesel ontbrand geheel uit zichzelf. Alleen met een koude start moet je gloeien omdat de motor te koud is om de diesel vanzelf te laten ontbranden.

Over de slijtage:

Zenoah blokken zijn bijna hetzelfde als bromfietsblokken. Ze hebben dezelfde materialen en dezelfde coating in de cilinder(nikasil)
Zelf rijd ik een zundapp gts 50 uit 1971.
Deze rijdt nog met de eerste zuiger en cilinder uit de fabriek en er staat nu toch echt 150000km op.
De motoren zijn kwa opbouw en techniek hetzelfde, alleen mijn zundapp blok is verder opgefokt als een zenoah.
Als je een zenoah een beetje standaard houd en netjes inrijd en warm rijd is de slijtage minimaal en hoef je echt geen onderhoud te plegen.
Ga je echt wedstrijden rijden is het een ander verhaal want die mannen rijden niet met standaard blokken maar met tot het maximum opgefokte blokken.

Als je onkosten krijg is het meestal wel een grote uitgave maar dit komt zelden voor.
Motorisch heb ik nog nooit iets kapot gehad. (behalve een aan en uit knopje wat niet meer wilde werken)

150000 KM !!!!!????? 8O 8O 8O 8O :o
OMG, das echt veeeeeeeel en nog geen spoor van slijtage ?

maar goof wat je nu zegt geld toch voor alle motoren stop er liefde in en ze gaan lang mee.

ik vind je niet helemaal eerlijk het komt door de kleinheid dat het zo is.
en euh mijn gloeiplug was stuk gloede niet meer maar de motor deed het gewoon euh is dit niet zelf ontbranding.

zoals ik al eerder zei dit is een oneidige discusie maar ik denk dat smaken verschillen.

ik zeg niet dat een 1:5 niets is.
maar het is de kick van nitro wat het vet maakt neem roelof zijn onderschrift.

ik denk gewoon niet dat het haalbaar is voor een beginner.

je moet:
A: 1000€ hebben voor de goede auto
B: een goede zender met een goede ontvanger FM is gewoon verplicht omdat de bougie draad stoor op AM
C: dan nog hele goede servo's
D: eigenlijk moet je al met RC kunnen rijden.

dus waar praten we nu over.

Ja, een gewone eco versie met alles erbij kost al over de €1000 :?
En als je als beginner te veel eraan knoeit heb je snel €1000 verkwist.

Back