Beginner met Piper Cub

Ik had me al voorgesteld in het "beginner" forum maar wilde hier de vorderingen gaan bijhouden van mijn kistje. Na veel gezoek en gelezen te hebben zou het om dit vliegtuig gaan: Herr Piper J-3 Cub Park Flyer Kit 35.52"

Foto-HVP67J4T.jpg

Helemaal compleet gekocht met alles er op en er aan inclusief zender, accu's en laders. Was me al een tijdje aan het orienteren op een starterskit maar na wat speurwerk kwam ik deze set op het spoor en kon het voor een belachelijk lage prijs overnemen.

Afgelopen paar dagen bezig geweest met van alles te testen en alles werkt zoals het hoort. Nog geen meter gevlogen met hem want dat moet ik nog leren;).

Na hier en daar wat info op dit forum gevraagd te hebben toch tot de conclusie gekomen dat het raadzamer was de accu's te vervangen. Vanmiddag met het toestel onder de arm naar Shamrock in Maastricht gereden voor wat tekst en uitleg. Daar werd me al duidelijk dat de electro enigszins in elkaar geflanst was door de vorige eigenaar. Met wat nieuwe onderdelen en veel info weer terug naar huis en aan het klussen gegaan. 1 set penlites voor de besturing bleek helemaal niet nodig.....wist ik veel...dus die eruit, scheelt al aardig wat gewicht. Diverse verbindingen opnieuw gesoldeerd en hele stukken electrokabel van de motor naar de regelaar verwijderd....scheelt ook weer gewicht;).
Nog diverse dingetjes vast gezet en verbeterd en morgen maar eens naar de plaatselijke vliegclub gaan om te bepalen wat de beste gewichtsverdeling is wat betreft de accu's en dan mag iemand daar eens een poging wagen, mits het weer mee zit uiteraard.

Ben er ondertussen wel achter dat er meer bij komt kijken dan ik verwacht had:rolleyes:

Gelijk nog een vraagje, ik was wat aan het stoeien met de antenne van de ontvanger. Deze is vrij lang. Wat is nu de beste oplossing deze te bevestigen tussen ontvanger en staart voor het beste bereik?
Ik heb hem deels met een naald op het roer zitten nu, maar heb nog een halve meter over en weet niet goed wat ik daarmee naartoe moet.

Marc

Laatst bewerkt:
Gewoon voor de rest vrij laten hangen of verder voeren naar tip van stabile. Niet inkorten, oprollen etc.

Een Piper Cub is doorgaans geen beginnerstoestel. Niet omdat het niet goed zo vliegen maar omdat hij niet als beginnerstoestel geconstrueerd is, kan dus eerder iets oplopen bij een onelegante landing. (En die zullen plaatsvinden :)) Ook omdat de vleugels vast bevestigd zijn en niet met elastieken. Ik zou op de club vragen of het mogelijk is de vleugelbevestiging wat beginners-vriendelijker te maken.

Bedankt Ron,

Ik had je adviezen al ter harte genomen en samen met die van de winkel ben ik al wat stappen vooruit gekomen. Trouwens af en toe vraag je je af wie je nu moet geloven....de vorige eigenaar zweerde dat ie nooit gevlogen had, in de winkel betwijfelde men dat weer. Hij ziet er in elk geval onbeschadigd uit.

Toch lijkt het geen moeilijk vliegtuig. Ik las overal dat bovendekkers stukken gemakkelijker en gemoedelijker te vliegen zijn dan laagdekkers. Vandaar dat ik deze heb gekocht. Ook al omdat men mij afraadde een goedkoop starterskitje te kopen omdat van die dingen niets over te zetten is naar een ander vliegtuig. Met dit ding kan ik tenminste nog onderdelen overzetten mocht ie eens loodrecht naar beneden komen:).

Ben echt benieuwd wat men op de club te zeggen heeft. óf ik heb een hoddel gekocht óf het is daadwerkelijk iets leuks. Morgen zal ik wel meer weten.....

Vleugelbevestiging zit inderdaad met 2 bouten aan de romp vast. En die geven niet mee.

Laatst bewerkt:
Ik twijfel er ook niet aan dat ie goed (en mooi!) zal vliegen en lessen, zo'n (semi)schaal toestel is minder 'student-proof', da's alles.

Vandaag bij de club langs geweest en kennis gemaakt met de mensen. Kist uit de auto gehaald en gelijk 2 man die me hielpen. Geen meter gevlogen maar met een berg tips hoe een aantal zaken te verbeteren na een paar uurtjes huiswaarts gekeerd.

Vandaag verbeterd:

*Regelaar goed vastgezet
*Ontvanger op een andere plek en goed vastgezet.
*Alle kabels veranderd zodat ze niet meer in de weg zitten
*Antenne op de goede manier geleid
*Motortje verplaatst (liep een beetje aan)
*Accuklepjevasthoudpalletje (5x woordwaarde;)) verbeterd zodat ik niet het risico loop dat de accu er uit valt in volle vlucht.
*Tevens iets van piepschuim gemaakt zodat de accu niet meer kan bewegen in het toestel.

De zender stond volledig verkeerd afgesteld, ook dit heeft men voor mij fatsoenlijk ingesteld.

Was een leerzame middag, er werd zowel electrisch als op brandstof gevlogen. Als het weer het toe laat hoop ik dat de Piper morgen zijn maiden vlucht maakt.

Marc

Zoals gezegd, die zeurkousen vinden altijd wel een paar kleine dingen die je vliegplezier goed zouden hebben kunnen vergallen :D

Hoi Marc,
Hoe zwaar is je Piper nu vliegklaar?

En nog een vraag, de vleugels hebben zo te zien géén of nauwelijks enige V-stelling. Heeft het toestel rolroeren?

Laatst bewerkt:
Hallo Arjan,

Die V-stelling is er wel, maar die had ik er nog niet opgezet omdat ik constant bezig was met verbeteren en de vleugel er diverse malen vanaf moest;) Op de foto zie je de staafjes naast het vliegtuig liggen.

Wat hij weegt weet ik nog niet, heb niet de mogelijkheid hier om dat na te gaan. Ik hoop weinig genoeg zodat ie in elk geval in de lucht blijft, maar ik schat ergens tussen de 2 en 3 kilo in.

Wat hij weegt weet ik nog niet, heb niet de mogelijkheid hier om dat na te gaan. Ik hoop weinig genoeg zodat ie in elk geval in de lucht blijft, maar ik schat ergens tussen de 2 en 3 kilo in.

Dat hoop ik niet zeg. Bij deze afmetingen (en dit type vliegtuig) is 300 gram normaal, 400-450 gram wel ongeveer het maximum......En dan heb ik het over vliegklare gewichten!

De vraag komt ook niet zomaar uit de lucht vallen; je beschreef in je eerdere post dat er een zware motor en accupack in zit die écht ongeschikt zijn voor dit toestel. Motor en accu alleen al wegen denk ik meer dan 600 of 700 gram. Wat dat betreft geloof ik de vorige eigenaar wel, het kan bijna niet gevlogen hebben. En als het wel gevlogen heeft dan met een onvoorstelbaar hoge snelheid om boven te blijven en dus absoluut ongeschikt om mee te beginnen.

-edit- kijken naar je plaatje denk ik niet dat je de Piper hebt van de link die je geeft. Meet de spanwijdte eens op? Die lijkt me rond de 130 cm, groter dan de Herr dus. En als je dan rond de 1300 tot 1500 gram vliegklaar uitkomt zou het kunnen.

Laatst bewerkt:
Arjan, je zult best gelijk hebben, daar twijfel ik niet aan....maar vergeet niet dat ik pas 4 dagen in bezit ben van die kist en er totaal geen kaas van gegeten heb dus ik roep ook maar wat;). vraag me iets over het restaureren van een auto (fullscale) en ik kan je van dienst zijn heheh.:lol:

De spanwijdte is inderdaad bijna 130cm. Ik ben daarna afgegaan van plaatjes die ik op internet tegen kwam en die van de Herr kwam toch wel héél dicht in de buurt. Maar ik kan me vergissen hoor.

Ik kreeg van de mensen op de club in elk geval in het geheel niet de indruk dat dit vliegtuig nooit zal vliegen. Het accupack alleen al weegt ongeveer 600 gram. Dus ik zal met die 2 á 3 kilo wel veel te hoog zitten. ik zal eens kijken of ik het vanmiddag wat kan nameten want ik laat de kist bij mijn ouders liggen aangezien ik in een appartement woon en het lijkt me niet best die elke keer de trappen op te slepen, dat is vragen om gebroken vleugels. Het accupakket schuif ik er van onderen in, het past allemaal en lijkt er op dat dit toch echt zo bedoeld en verkocht is als 1 geheel....

Het is allemaal een paar jaar oud en waarschijnlijk niet te vergelijken met de lipo accu's die je nu hebt en de helft wegen.

Marc

hehe, hij lijkt op een Piper J-3, en daar zijn tientallen modellen van :-)

Maakt verder niet uit maar omdat je specifiek verwijst naar het model van Herr zet je me een beetje op het verkeerde been.

Als hij 130 cm is mag hij al een heel stukje zwaarder zijn dan bij 85 cm. Bij die afmetingen past inderdaad de motor die je eerder noemde en het accupack dat er in zit. Het kan lichter (en daardoor fijner) maar het kan best goed vliegen.

Je vleugels moeten het gewicht dragen - en daarom wordt er veel gerekend met vleugelbelasting. Dat is het gewicht in gram, gedeeld door het vleugeloppervlak in dm2 . Hoe hoger de vleugelbelasting, hoe sneller je zult moeten vliegen om niet naar beneden te vallen.
Aangezien oppervlak kwadratisch toeneemt met lengte/breedte mag het gewicht bij grotere afmetingen veel groter worden zonder idioot hoge vleugelbelastingen te krijgen.

Dat is ook de grap van lichter bouwen (en bijvoorbeeld lichte lipo accu's gebruiken): je hebt minder omhoog te slepen én je kunt langzamer vliegen, wat ook minder kracht vergt. De prestaties nemen dus dubbel toe als je grammen kunt verliezen.

Daarnaast is het vooral bij het landen erg prettig als je langzamer kunt vliegen.

Nou, veel succes ermee. Hou ons op de hoogte.....

Nou dan......dat was geen succes vanmiddag.

Het was vrij druk bij de club LVC-Sittard en degene waarmee ik gemaild had zou me opvangen, instruëren en mijn kistje invliegen.
Bij dat laatste ging het helaas mis:bad-words:. Ik had alles aangepast zoals men mij had aangeraden en dat was ook goed. Hier en daar nog wat instellingen veranderd en op hoop van zegen dan maar.....

Hij heeft een meter of 300 gevlogen maar al snel werd duidelijk dat het nog niet helemaal snor zat met de gewichtsverdeling en volgens de instructeur mistte hij ook wat motorvermogen. Het leek er op dat hij hem goed aan de grond zou krijgen totdat er een hek in de buurt kwam, hij hem daar net overheen kreeg en de kist zich daarna met zijn propellor in de grond boorde. De schade valt heel erg mee, het asje van de motor was krom, dat was alles. Nog geprobeerd dit recht te krijgen maar dat is niet te doen.

Nu kan ik een aantal dingen doen. Deze hobby heeft me toch dermate aangegrepen dat ik het er eigenlijk niet bij wil laten zitten:D. Allereerst ga ik eens proberen of er niet ergens zo'n asje te krijgen is. Mocht dat niet gaan lukken dan denk ik toch dat ik ga overstappen naar een brandstof trainer ook al omdat men mij op de club ook diverse malen had verteld dat de Piper geen gemakkelijke kist is. Gelukkig kan ik de zender, servo's en dergelijke gewoon ombouwen. de kosten van een brushless motor, regelaar en lipo's zijn nagenoeg hetzelfde dan een een gemakkelijk vliegende kist met brandstofmotor....

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen:mrgreen:

Marc

Schade valt mee, voor 20 euro ben ik weer het mannetje. Moest het wel bestellen dus volgende week nieuwe poging;).

Back