Beginner met veel vragen

PS het is jammer dat er hier nog niet echt een beginners faq (sticky) is voor nieuwkomers met de beginners vragen in deze subforum.
Wanneer het mij bevalt ga ik die zeker maken (als ik nog tijd over heb tijdend het bouwen :mrgreen: )

Ben ik mee bezig, die kan je hier vinden

PPS wanneer die er wel al is, dan heb ik die totaal niet gezien. mijn excuses dan daarvoor.

Het eindoordeel:

Als iemand hierover nog op en aanmerkingen heeft, dan hoor ik dat graag en vooral waarom!!
Dan kan ik dit meenemen voor de volgende keer!!

Heb inmiddels alles binnen. Op een maandag besteld en op donderdag was het er!!!

:worship::worship::thumbsup::thumbsup::banana: :banana::thumbsup::thumbsup::worship::worship:

Het is een mini Cooper, namelijk deze à 120,- euro

elektronische snelheidsregeling zit bij de auto dus die hoefde niet...

De rest:

CARSON 500500032 FS 2K Reflecterende Wheel Pro 2.4 GHz à 33,-
CARSON 500502015 Standard Servo à 10,-
CARSON 500608022 7,2 V 3000 mAh NiMH accu à 21,-
CARSON 500605016 snellader 2A | 230 V à 23,-

Wat nog MOET:
spuit spullen, zit te denken aan deze
lijm enzo (nog steeds niet nodig gehad)
misschien gereedschap (heb alles al, tot nu toe)

Wat ik vergeten ben:

Geen idee

Wat ik nog wil doen:

"echte" werkende licht erin bouwen
Andere vering.
Andere lagers e.d.
Geen idee

tamiyaminicooper1994mon.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor het snelle reaktie.
Nee ik wil geen wedstrijden rijden.
Dit word om mijn vrije tijd nuttig in te delen.
Ik vind buggy's en short course mooi. Truggy valt voor mij af.
Prijs valt over te praten, maar als ik zeg dat ik max 400 euro wil uitgeven. Dan krijg ik tips voor die budget. Vandaar dat ik 200 euro zeg, want buiten het bouwpakket komen er nog wat extra kosten bij, begreep ik ( andere accu enzo)

Als je wat moois wilt op de plank, en je zegt je vindt het mooi om via de pc iets af te stellen. Dan kom je aan dit als voorbeeld.

-Offroad buggy Mugen mbx6 eco (prijs 425 euro
-Stuur servo Ace ds1015 70 euro
-Offroad banden+wielen 50euro
-1/8 Motor combo 300 euro
-Lipo batterij 50 euro
-Lader voor lipo 100 euro
-Spuitbussen voor de body 30 euro
-Zender 2.4 ghz 150 euro

Totaal 1175 euro

Dit is een voorbeeld van een 1/8 schaal buggy, en dit bedrag ben je al gauw kwijt, en dan heb ik voor sommige onderdelen nog niet het top materiaal genoemd zoals een snelle lipo lader (a 300 euro) Zender!!!!!

Als je in deze hobby wat moois wilt, dan moet je daar voor betalen, maar dan is de kwaliteit van de wagen ook zeer goed, en mooi om naar te kijken;) Dit is wat je kwijt bent om de wagen rij klaar te maken, maar daarbij komt er nog gereedschap enz bij. Als je met deze hobby nog niet in aanraking bent geweest, en je wilt beginnen en je moet alles in 1 keer aanschafen dan ben je zo een paar duizend euro kwijt. Maar dan heb ik het over top materiaal, je kan zker voor minder in deze hobby beginnen, maar dan nog als je alles voor het eerst aan moet aankopen, is je Budget van 200 euro nog eens niet toereikend voor alleen de wagen, dan in jou woorden dat je naar iets moois wilt kijken.

Als je wat moois wilt op de plank, en je zegt je vindt het mooi om via de pc iets af te stellen. Dan kom je aan dit als voorbeeld.

-Offroad buggy Mugen mbx6 eco (prijs 425 euro
-Stuur servo Ace ds1015 70 euro
-Offroad banden+wielen 50euro
-1/8 Motor combo 300 euro
-Lipo batterij 50 euro
-Lader voor lipo 100 euro
-Spuitbussen voor de body 30 euro
-Zender 2.4 ghz 150 euro

Totaal 1175 euro

Dit is een voorbeeld van een 1/8 schaal buggy, en dit bedrag ben je al gauw kwijt, en dan heb ik voor sommige onderdelen nog niet het top materiaal genoemd zoals een snelle lipo lader (a 300 euro) Zender!!!!!

Als je in deze hobby wat moois wilt, dan moet je daar voor betalen, maar dan is de kwaliteit van de wagen ook zeer goed, en mooi om naar te kijken;) Dit is wat je kwijt bent om de wagen rij klaar te maken, maar daarbij komt er nog gereedschap enz bij. Als je met deze hobby nog niet in aanraking bent geweest, en je wilt beginnen en je moet alles in 1 keer aanschafen dan ben je zo een paar duizend euro kwijt. Maar dan heb ik het over top materiaal, je kan zker voor minder in deze hobby beginnen, maar dan nog als je alles voor het eerst aan moet aankopen, is je Budget van 200 euro nog eens niet toereikend voor alleen de wagen, dan in jou woorden dat je naar iets moois wilt kijken.

sorry hoor, maar ik ben voor een kleine €500 met een leuke set begonnen, een paar duizend euro om te beginnen is zeer overdreven, zowiezo, waarom top materiaal van een hoop geld aanraden aan een beginner?

ik ben het er wel mee eens dat €200 erg laag is om mee te beginnen en wat moois te kunnen kopen, wil je iets leuks kunnen kopen wat ook nog eens een tijd meegaat, dan zul je je budget toch wel minimaal moeten verdubbelen ben ik bang...

Veel onderdelen, wat bedoel je hier precies mee?

Veel afstelmogelijkheden, ik denk dat je je daar flink op verkijkt, te veel kunnen afstellen moet je m.i. ook niet willen als starter aangezien het daardoor ook vrij gecompliceerd kan worden

Een plaatje als hij af is, dat kunnen wij niet voor jou bepalen, iedereen vind wat anders mooi :)

Nou ik beschrijf dit op het feit dat de wagen veel afstel mogelijkheden moet hebben. Dat de esc combo via de pc is af te stellen. Dat het een plaatje moet zijn om naar te kijken. Als je naar iets moois wilt kijken, dan gaat het bij mij vooral om de materialen die gebruikt wordt zoals carbon onderdelen, ipv van plastic. Hij mag dan wel een beginner zijn, maar hij stelt dan ook wel bepaalde eisen, en wat de wagen moet zijn/kunnen enz.

Ik heb zelf de Mugen mbx6 eco
Mugen bmx6t tekno
xray t3 2011

Allemaal zeer mooie wagens om onder de kap naar te kijken, maar bij mij gaat het meer om kwaliteit, en betrouwbaarheid, want ik rij ermee op de offroad banen, en daar zijn ze voor gemaakt om er flink mee te knalle.
IK heb sinds kort ook een losi ten scte erbij, en ik met zegge dat de kwaliteit minder is dan de mugens.

En het geen wat is schets is niet overdreven, en dan praat ik niet over 2e hands spul.

kijk naar de hpi blitz, eeen leuke goeie sctruck die ook als bouwpakkket leverbaar is, dan kom je wel boven de 200 uit denk ik, maar nog geen 400.
anders is de traxxas slash erg goed/leuk, alleen die is geen bouwpakket.

Begin gewoon met een b4 van asso of de rtr ervan, degelijk materiaal voor de prijs die je ervoor betaald. Mss ook de best verkoopbare aangezien je het mss niet meer ziet zitten na een tijdje.

koop een traxxas chassis, bij toprc !
Een slash kost daar 140euro, en je hebt voor 75euro wel een mooie setup dan moet je enkel nog een zender en batterij en lader hebben

grz

Nee, maar voor een beginner is die 1/8 buggy gewoon grote onzin. 1200 euro om te kijken of je het leuk vind is gewoon ECHT NIET nodig. Als je weet wat je wilt, en je gaat er mee door, jah, dan is het eigenlijk wel de beste keus. Achteraf ;)

Lader hoeft niet duur te zijn, in HK heb je geweldige laders voor nog geen 25 euro.
Spuitbussen voor een kap 30 euro? Dan heb ik al 4 kleuren op mn kap zitten.. Met 2 kleuren en wat stickers kom je een eind, die kap is toch zo weer kapot.

Kijk eens naar de associated modellen, doen het inderdaad 2e hands ook nog goed. Of de blitz. Is 2e hands geen optie?

Het voorbeeld van mij was ook maar een voorbeeld. En ik weet niet wat hij onder iets moois verstaat, misschien ligt mijn standaard naar al die jaren hoger dan toen ik begon. Maar ik weet wel uit ervaring goedkoop is duurkoop, en kan je vroegtijdig doen stopen met de hobby. Je moet gewoon van tevoren weten wat je wilt, en dat je zeker bent dat je met deze hobby bezig wilt houden. Zoja gaan dan gewoon voor goede kwaliteit, het scheelt jezelf een hoop geld en ergenis, en tijd, plus goede materiaal is ook weer goed verkoopbaar. Als ik als beginner mijn goed had laten informeren had het mij ook veel geld bespaard, en was zeker niet begonnen met een rtr wagen, zoiets kost je aan het eind van de rit het dubbele.

Helemaal mee eens, dat is bij mij ook het geval geweest. Ik weet alleen niet wat zijn defenitie van mooi is (mooie kap?) en veel afstellen. Want aan eigenlijk elke auto kan je zoveel afstellen om je een jaren bezig te houden met 1 auto.
Wil je iets meer info hierover geven?

Robert

Eventueel een Ansmann Madrat? Of is er hier sprake geweest van schaal 1/8?

Verder vind ik voor shortcourse, de AE SC10 ook een leuke wagen.. En een pak beter als de slash ,bashproof zeker (ja heb ze beiden gehad!!)

modelsport.co.uk hebbe een ze een lijst met alle ansmann wagens + fototjes. Kun je dus even eens op gaan kijken ;)

Als je echt veel wil afstellen ed. koop je maar een 1/10 onroad. Kun je zowat vergelijken met een echte F1, alles valt afstellen aan de wagen.

Eventueel een Ansmann Madrat? Of is er hier sprake geweest van schaal 1/8?

Verder vind ik voor shortcourse, de AE SC10 ook een leuke wagen.. En een pak beter als de slash ,bashproof zeker (ja heb ze beiden gehad!!)

modelsport.co.uk hebbe een ze een lijst met alle ansmann wagens + fototjes. Kun je dus even eens op gaan kijken ;)

Als je echt veel wil afstellen ed. koop je maar een 1/10 onroad. Kun je zowat vergelijken met een echte F1, alles valt afstellen aan de wagen.

Een 1/10 onroad kun je evengoed afstellen als een 1/8 buggy hoor. Alleen kun je met een 1/8 een heel weekend racen met dezelfde setup zonder je zorgen hoeven te maken over tweak :p

Wederom bedankt voor de reakties.
Ik zal morgen eens rustig naar de opties kijken die jullie gepost hebben hier.
Ik "knutsel" graag. Daarom wil ik veel onderdelen hebben, het hoeft niet in 1 dag af te zijn. En als het klaar is, lijkt mij het leuk om hem perfect (met of zonder pc) af te stellen.
Het hoeft inderdaad (nog geen) top producten te zijn. Eerst kijken of ik dit echt leuk ga vinden. Daarna zie ik verder.
Het eindproduct hoeft geen races te winnen. Hij moet het gewoon doen en dan zo goed mogelijk. Waarschijnlijk is dit voor sommige schelden in een kerk. Maar zoals ik al aangaf, het gaat mij hoofdzakelijk om het inelkaar zetten en "prutsen" dan het daadwerkelijk rijden. Maar ook met dit, misschien piep ik straks wel anders ;)
En met mooi bedoel ik dat hij wel af is. Ik heb al veel bouwpakketen gezien waarin je alleen de chasis hebt en verder niets.
Ik hoop dat ik me nu iets beter heb verwoord. Nogmaals bedankt voor de reakties en ik zal morgen naar jullie mogelijkheden kijken.

Edit...
Over het geld... Ik wil inderdaad niet meteen 1000 euro uitgeven om te kijken of ik een nieuw hobby heb gevonden. Dat vind ik te duur. Maar mijn top bedrag (inclusief alles extra, en ik heb nog niets) is 500 euro. De reden dat ik 200 euro zei, is wat ik al aangaf. Hoe hoger ik zeg dat mijn max ligt, hoe duurder de tips zijn die ik krijg van jullie ;)

Prettige avond nog.

Laatst bewerkt:
Inderdaad Olii, de ansmann buggies. Staat hier op het forum ook een mooi bouwverslag van, kijk daar eens naar. Met een beetje creativiteit kan je dan een leuk eind komen binnen je budget. Alleen lader en zender komen er misschien net buiten, hangt er vanaf waar je tevreden mee bent.

Voor onroad moet je anders eens kijken naar de sakura-auto's. Competitief, goedkoop en helemaal af te stellen.

Robert

Wederom bedankt voor de reakties.
Ik zal morgen eens rustig naar de opties kijken die jullie gepost hebben hier.
Ik "knutsel" graag. Daarom wil ik veel onderdelen hebben, het hoeft niet in 1 dag af te zijn. En als het klaar is, lijkt mij het leuk om hem perfect (met of zonder pc) af te stellen.
Het hoeft inderdaad (nog geen) top producten te zijn. Eerst kijken of ik dit echt leuk ga vinden. Daarna zie ik verder.
Het eindproduct hoeft geen races te winnen. Hij moet het gewoon doen en dan zo goed mogelijk. Waarschijnlijk is dit voor sommige schelden in een kerk. Maar zoals ik al aangaf, het gaat mij hoofdzakelijk om het inelkaar zetten en "prutsen" dan het daadwerkelijk rijden. Maar ook met dit, misschien piep ik straks wel anders ;)
En met mooi bedoel ik dat hij wel af is. Ik heb al veel bouwpakketen gezien waarin je alleen de chasis hebt en verder niets.
Ik hoop dat ik me nu iets beter heb verwoord. Nogmaals bedankt voor de reakties en ik zal morgen naar jullie mogelijkheden kijken.

Edit...
Over het geld... Ik wil inderdaad niet meteen 1000 euro uitgeven om te kijken of ik een nieuw hobby heb gevonden. Dat vind ik te duur. Maar mijn top bedrag (inclusief alles extra, en ik heb nog niets) is 500 euro

Prettige avond nog.

Hhahaah kijk zo gaat het in deze hobby, grenzen verleggen van een budget van 200 naar 500 euro. Met een budget van 500 gaat het meer de goede richting op. Als je een budget van 500 euro aanhoud, zal ik je een goede tip geven, hou dan gewoon de Te Koop topic in de gaten, en kijk dan voor een goede gebruikte wagen, en als je iets gebruiks koop, haal ik persoonlijk de hele wagen uit elkaar voor een goede check up. Dan ben je toch nog lekker aan het prutsen.:)

1:10

Hallo allen,

Ik kom hier zelden tegenwoordig maar wou hier toch ff posten.
Gezien de vraag van deze meneer zou ik 1:8 laten voor wat het is.
Duurdere auto, duurdere accu's etc. 1:10 komt dan beter in de buurt
Het moet goed in elkaar zitten en mooi spul zijn en een kit
en een buggy of een SC.
Geen traxxas dus, kom je uit op Durango, Losi, Associated, Ansmann
Schumacher etc.
Van dit rijtje zijn Durango, losi , Associated en Schumacher van een andere
orde dan Ansmann, TeamC etc.
Electronica kost tegenwoordig niet heel veel meer en dan is 500 euro
misschien net haalbaar. (minder wordt lastig vrees ik...)
Gezien het budget valt 4WD af en zou ik me focussen op 2WD

Voorbeeldje:

De Durango dex210 en de Losi 22 koop je voor om en nabij de 240 euro.
Aboslute top auto's van top materiaal (materiaal was belangrijk voor de TS)
Hobbywing regelaar erin (120A) deze is volledig instelbaar al dan niet met PC.
Deze regelaar heb je in huis inclusief programmeerkastje voor +/- 100 euro.
Motortje erin (Speedpassion ultra sportsman 8,5) 45 euro.
Accu's (7,4 volt zippy of turnigy nanotech) +/- 30 euro per stuk.
Lader Imax B6 of iets wat er op lijkt 30 euro.
Hou je 60 euro over voor een zender, kan tegenwoordig ook.

Hier is nog op te bezuinigen door voor een Schumacher Cougar S1 te gaan
Die kost om en nabij de 175 euro op het moment.
Nog steeds een goede auto en een plaatje om te zien.
De regelaar kan nog goedkoper (de 60A versie) of door een ander
goedkoper type te kiezen.

My 2 cents

Groeten

Hans

Laatst bewerkt:

Ik heb zelf gekozen voor een tamiya df-02 (Plasma Edge) om te kijken of ik het leuk vind. Deze kit kost rond de 100 euro.

Deze auto rijdt leuk en als beginner mis ik er niets aan. Er zijn heel veel aftermarket-onderdelen beschikbaar om later verder te gaan.

Of je het eindresultaat "een plaatje" vind is natuurlijk een kwestie van smaak, maar even zoeken op Tamiya-club zal je leren dat je ook hele mooie resultaten kan halen met een eenvoudige buggy. Zie voorbeeld hieronder.

Vintage Tamiya Radio Control Cars through to Modern Tamiya R/C - Showroom Page

Back