Beginner met veel vragen

Ik heb zelf gekozen voor een tamiya df-02 (Plasma Edge) om te kijken of ik het leuk vind. Deze kit kost rond de 100 euro.

Deze auto rijdt leuk en als beginner mis ik er niets aan. Er zijn heel veel aftermarket-onderdelen beschikbaar om later verder te gaan.

Of je het eindresultaat "een plaatje" vind is natuurlijk een kwestie van smaak, maar even zoeken op Tamiya-club zal je leren dat je ook hele mooie resultaten kan halen met een eenvoudige buggy. Zie voorbeeld hieronder.

Vintage Tamiya Radio Control Cars through to Modern Tamiya R/C - Showroom Page

Alleen valt er aan de DF-02 niets af te stellen zonder er een lading hop-ups voor te moeten kopen waardoor je meer geld kwijt bent dan voor een fatsoenlijke auto.

Als je voor 200 euro alleen de kit (dus de auto zonder elektronica) wilt zou ik zoals Hansie al aangeeft net die 40 euro meer uitgeven.
De Losi en de Durango kun je allebei ook nog in twee verschillende configuraties bouwen, mid of rear motor.
Zijn beide ontwikkeld als wedstrijdauto's dus meer dan genoeg afstelmogelijkheden.

Wat je met al die instelmogelijkheden moet als je het rijden niet zo belangrijk vind ontgaat me een beetje maar goed. Het is mooi spul dat zeker.

Alleen valt er aan de DF-02 niets af te stellen zonder er een lading hop-ups voor te moeten kopen waardoor je meer geld kwijt bent dan voor een fatsoenlijke auto.

Dat is absoluut waar ... alleen toe-in/toe-out is standaard in te stellen op de voorwielen en een programmeerbare regelaar (wens van de TS) zal bijgekocht moeten worden ...

Wat je met al die instelmogelijkheden moet als je het rijden niet zo belangrijk vind ontgaat me een beetje maar goed. Het is mooi spul dat zeker.

Maar inderdaad hoe belangrijk is dat als de auto in de vitrine komt te staan ??

aha, ik kom net van een modelbouw winkel af (in Bergeijk) en ik snap ineens een hoop meningen. Ik hoorde dat jullie (en misschien ik straks ook) een uitstervende ras zijn. Sinds de laatste 4 á 5 jaar zijn er weinig bouwpakketen meer te koop in een winkel en word dat steeds meer online gedaan. Degene die tegenwoordig nog iets in een winkel koopt, koopt voor 95% een kant en klare pakket. En gaat meteen spelen. Degene die nog een bouwpakket of onderdelen kopen zijn voor 90% mensen die ook serieus races op circuits.'
Nu begrijp ik een hoop reacties hier. Ik heb die intentie (nog) niet.
Na heel veel googelen en nog meer forums (vooral die bouwverslagen hier zijn interessant) lezen, ben ik tot het besluit gekomen dat het toch echt om het bouwen gaat.
Een mooi voorbeeld is het verslag van Catweazle(c) (die kan je hier vinden).
Ik wil veel zelf in elkaar zetten met hier en daar flink wat gepuzzeld en daarna hem perfectioneren met kleine details die hem af maken.
Maar hij moet wel elektrisch KUNNEN rijden!
Die afstel mogelijk heden die ik eerst voor mij beeld had, die zijn bijna puur voor het nog beter racen. Dus dat valt af.
Ik koop wel straks een goede zender. Want dat is de tip die ik eigenlijk overal lees.
Nu is het nog voor mij, om goed te bedenken, wat ik in elkaar wilt zetten.
Waar halen bestellen de meeste mensen zijn/haar pakketten? En de online site van Duitsland, ik mag aannemen dat de handleiding in het engels is, toch? Duits is absoluut niet een taal die ik beheers ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-autos/51801-tamiya-volkswagen-beetle-m-04l.html
Waar halen bestellen de meeste mensen zijn/haar pakketten? En de online site van Duitsland, ik mag aannemen dat de handleiding in het engels is, toch? Duits is absoluut niet een taal die ik beheers ;)

Voor een bouwkit is op zich de modelbouwwinkel toch wel de aangewezen plek, dan weet je ook zeker dat onderdelen besteld kunnen worden.

Voor kits van Ansmann (eerder genoemd), Tamiya en Reely (niet zo'n aanrader) kan je terecht bij de Conrad.

Ik ben heel erg gecharmeerd van dit soort auto's.
Maar hoe kan ik zien wat ik allemaal zelf moet maken. Want ik zou het jammer vinden als de chassis al een groot deel gemaakt is.
Ik weet wat jullie denken, hij zei toch dat ie een offroad wou??
Klopt, maar ik denk waar het mij eigenlijk om gaat (het bouwen en perfectioneren) ik meer kan doen bij dit soort auto's.
Pfff, hoe meer info ik heb, hoe meer vragen ik krijg....

Dus even een tussenstand opzetten voor mijzelf en degene die mij nog willen helpen:

Het gaat mij vooral om het bouwen.
Het moet elektrisch kunnen rijden als het af is.
Ik wil hem daarna perfectioneren (details erop zetten, die hem "echter" maakt)
Ik wil GEEN races rijden. Dus ik hoef niet de beste motor of zo te hebben.
Ik wil een goede zender. Want dat is een aanschaf die blijft...
Ik ben erg gecharmeerd van dit soort auto's
Ik wil niet meteen 1000 euro aan uitgegeven om te kijken of dit echt is wat ik wil.

Even offtopic:
Ik hoop dat ik ooit de nieuwe mensen net zo goed kan helpen als jullie nu mij helpen. Deze site komt behulpzaam over. Dat is plezierig voor iemand die nieuw is met veel "lastige, domme, logische, etc" vragen. Mijn dank hiervoor!!

Als je weleens bij Dordrecht (Nederland) langskomt zou ik eens bij PkRacing langsgaan, die hebben bijna altijd wel wat en anders kunnen ze het wel bestellen..
www.pkracing.nl

Als je online wilt bestellen, tsja, dat heb ik nog nooit gedaan, ben altijd daar geweest of andere bekende modelzaken in de buurt.. Heb zelf een beginnersauto, mijn eerste en een HPI Bullet mt Flux..

Je wilt ook een flitsende auto he, dus met een mooie kap die je snel ziet en waar mensen veel bewondering voor hebben. Dan zou ik sowieso een Tamiya kap nemen, deze hebben, naar mijn mening, de meest mooie en gedetailleerde kappen, zowel van nieuwe auto's als oldtimers.
Dit zijn misschien nog wel leuke auto's;
HONGNOR SHORT COURSE RACING TRUCK moet je wachten op nieuwe versie..
Ansmann Short Course 1:10 2WD 149-, euro
ANSMANN 2WD BUGGY KIT MAD MONKEY 99-, euro
DARK IMPACT 4WD BUGGY (DF03) (Tamiya) 195-, euro

Als je on-road wilt heb je altijd mooiere kappen, bij off-road rijd je ze ook sneller kapot als je er echt mee gaat bashen.. Deze auto's heb ik even snel opgezocht, er zijn er nog veel meer, maar dan moet je gewoon veel informatie bij modelbouwwinkels en hier proberen te verzamelen..
IK zou gewoon even rondkijken en naar verschillende zaken gaan om informatie te verzamelen. Kijk anders eerst ook even op deze site's ;)

www.pkracing.nl (Nederlands grootste RC-auto zaak?)
www.toemen.nl
www.quartel.nl
www.rcworld.nl

Dit zijn maar een paar zaken he, er zijn er veeeeeeeeeeeeeel meer! En misschien even handig je leeftijd en woonplaats aan te geven, geen idee of je in Nederland of Belgie woont ;)
Neem in ieder geval wel een auto van een bekend merk waar, als je wilt, later altijd onderdelen voor verkrijgbaar zijn en niet een goedkoop Chinees ding van een kraam op Koninginnedag ofzo..

Nog heel veel succes met zoeken en hopelijk tot snel! :D
Rutger

Heb je wel eens aan een crawler/scaler gedacht?
daarbij wordt er heel veel gedaan aan de details, net zoals bij driftauto's, kijk maar bij de bouwverslagen.
het is misschien niet de goedkoopste hoek van elektro offroad maar wel een keuze.

wat voor kant wil je eigenlijk op met off-road?
zoiezo niet racen dus dan hou je rondcrossen, bashen en crawlen over volgens mij.
(Altans lijkt mij werken op detail en bashen niet handig. je kan natuurlijk ook een kap voor de details hebben en een losse kap voor het bashen.)

kijk maar een beetje rond wat je precies wilt doen.

Ergens heen rijden om iets op te halen vind ik geen punt.
(lease auto waarmee ik privé mee mag rijden ;) )
Moeilijk maakt niet uit, ik kan erg secuur werken en heb met zoiets heel veel geduld.
Ik wil juist dat ik hem niet in 1 maandje af heb ;)
Maar dat zal wel meevallen als je elk detail (lichten laten werken, velgen, nummerbord, veel chroom etc etc) wilt gaan aanpassen

Laatst bewerkt:
Ergens heen rijden om iets op te halen vind ik geen punt.
(lease auto waarmee ik privé mee mag rijden ;) )
Moeilijk maakt niet uit, ik kan erg secuur werken en heb met zoiets heel veel geduld.
Ik wil juist dat ik hem niet in 1 maandje af heb ;)

1 maandje, oeii, als je er elke dag 30 minuten aan werkt heb je het zelfs binnen 1 maand af, tenzij je zelf een heel eigen ontwerp maakt met wat speciaal moet worden gemaakt..

Ik ben heel erg gecharmeerd van dit soort auto's.
Maar hoe kan ik zien wat ik allemaal zelf moet maken. Want ik zou het jammer vinden als de chassis al een groot deel gemaakt is.

In de link die je geeft staat bij de downloads de "bauanleitung". Als je hierop klikt kan je een indruk krijgen hoe er gebouwd moet worden. Welke delen kant en klaar zijn en wat er in elkaar gezet of gesteld moet worden.

In de link die je geeft staat bij de downloads de "bauanleitung". Als je hierop klikt kan je een indruk krijgen hoe er gebouwd moet worden. Welke delen kant en klaar zijn en wat er in elkaar gezet of gesteld moet worden.

Haha, thanks, als ik geweten had dat Duits toch ooit handig kan zijn, had ik 15 jaar geleden wel beter mijn best gedaan in de Duitse vakken.
Tju, wat 1 woord veel kan verduidelijken!! Ach ja, dit zal ik niet vlug vergeten!! haha. Wat ben ik toch slecht in Duits....

Die link in je andere post vind ik ook een mooie wagen, maar ik heb mijn keuze qua auto al gemaakt. Nu nog het juiste model en vooral waar!
Het word toch een mini Cooper.
Ik wil hem vrij standaard kopen en als ie af is zoveel mogelijk details eraan brengen. En dan heb ik het over werkende lampen, nummerbord, chroom etc etc ik weet niet of het mogelijk is maar ik wil zelfs proberen om de ruitenwisser te laten werken ;)
Ik hoop alleen niet dat ik te veel hooi op mijn vork neem met mijn eerste auto.

Mini Cooper, zeer leuke auto'tjes, heb mijn broertje er een gegeven voor zijn verjaardag 26 november jl. Hij is er echt trots op en de auto is zooooi mooi om te zien, heb hem er een gegeven van Tamiya..

Kijk gewoon voor een Mini Cooper en vind je de kap niet mooi, koop een Tamiya kap met wat stickers en gedetailleerder kan niet ;)

Haha, thanks, als ik geweten had dat Duits toch ooit handig kan zijn, had ik 15 jaar geleden wel beter mijn best gedaan in de Duitse vakken.
Tju, wat 1 woord veel kan verduidelijken!! Ach ja, dit zal ik niet vlug vergeten!! haha. Wat ben ik toch slecht in Duits....

Die link in je andere post vind ik ook een mooie wagen, maar ik heb mijn keuze qua auto al gemaakt. Nu nog het juiste model en vooral waar!
Ik wil hem vrij standaard kopen en als ie af is zoveel mogelijk details eraan brengen. En dan heb ik het over werkende lampen, nummerbord, chroom etc etc ik weet niet of het mogelijk is maar ik wil zelfs proberen om de ruitenwisser te laten werken ;)

Duits is niet nodig hoor... http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/58295m03l.pdf

RC Manual & Setting Sheet Download

Tegenwoordig kun je ook webpagina door Google Translate draaien :D De vertaling klopt niet altijd 100% maar het geeft je in ieder geval een duwtje in de rug :)

Hier ben ik weer.
De kogel is door de kerk.
Ik weet eindelijk welk model. Het word deze.
Volgens de bauanleitung ;) moet ik nog een paar onderdelen aanschaffen.
Zender en receiver: nog onbekend, moet ik me nog in gaan verdiepen hoeveel kanaal enzo.
batterijpack: nog onbekend.
Steeringservo: geen flauw idee, moet ik me nog in gaan verdiepen.
Electronic Speed controler: ook geen flauw idee, ook hier moet ik me nog in gaan verdiepen.
Wat ik vergeten ben: Geen idee

Dus daar kan ik me de komende tijd in gaan verdiepen waar ik allemaal rekening mee moet houden.
Bedankt voor alle reacties tot zo ver.
Wanneer iemand nog tips heeft, dan hoor ik ze graag.
Ik blijf jullie op de hoogte houden

Ik zie dit topic nu pas, maar volgens mij zit je verkeerd.
Jij wil een ONroad electro autogaan kopen, maar je zit hier in het electro OFFroad gedeelte.
Als je nu een nieuw topic maakt in het ONroad gedeelte zul je veel betere tips gaan krijgen van mensen die daar dan weer een hele hoop verstand van hebben.
Het zou best wel eens kunnen zijn dat er van de auto die jij wil gaan kopen al een topic bestaat!!!
Gebruik de ZOEKFUNKTIE maar eens (hierboven)!!!
Trouwens ik zie dat je van Eindhoven komt, misschien is het slim om daar eens op de onroad baan van ERCE te gaan praten, daar wordt je alleen maar wijzer van.
Veel succes.

Haha mijn excuse, ik zal een mod vragen of hij deze topic wil/kan verplaatsen.
In het begin zocht ik ook naar een offroad vandaar dat deze hier staat.
Niet meer bij stil gestaan, nogmaals mijn excuse

Back