Beginner TT-01E Rally ombouw

• Topicstarter Topicstarter carbonfibre12
  • Startdatum Startdatum
C

carbonfibre12

Guest
Dit topic is een vervolg op mijn eerdere topic "Beginner Onroad electro tourenwagen: Carisma R14 vs. Tamiya TT-01 vs. Tamiya M-series". Omdat de naam van dit oude topic niet meer klopt, omdat het topic is uitgemond in een beginner (ik, ;) ) die een TT-01E(S) wil ombouwen naar een auto geschikt voor licht offroad/licht rally gebruik. Ik zal wat info uit het oudere topic samenvatten in dit topic. En natuurlijk de discussie voortzetten (en ook nieuwe vragen stellen ;) ) in dit topic. Ik weet dat er al andere TT-01 rally conversion topics zijn maar ik had toch wat vragen waarvan ik de antwoorden niet in die topics kon vinden.

Laat ik eerst beginnen met welke auto ik ga kopen:
Tamiya TT-01ES XB Toyota Celica GT-Four '97 Monte Carlo bij haertle.de :cool:

Vervolgens wil ik uitleggen wat ik versta onder rally rijden met mijn (toekomstige) RC auto/wat ik met de auto wil gaan doen (citaat uit mijn vorige topic):
De een wil gigantische sprongen maken en door modderplassen heen crossen. Terwijl de ander het houd bij over relatief vlakke zandoppervlakken heen driften.
Ik wil meer zoiets met mijn TT-01 gaan doen:
CVA Oil Shocks

Ansmann 55mm Oil Shocks TT-01 etc.

Ansmann 55mm Oil Shocks

Yeah Racing Blauwe 55mm Aluminium Shocks

Welke van deze shocks zouden geschikt zijn voor een TT-01(E)(S) voor rally (zie mijn uitleg over wat ik onder rally versta, in het citaat) en zijn te plaatsen zonder aanpassingen aan het chassis, of dat ik de suspensie geometrie verknoei, de kardanas in verkeerde stand komt te staan, de dogbones eruit kunnen vallen etc.

Spacers kan ik nergens vinden. Of zijn dit geschikte spacers voor stock TT-01E(S) shocks?:
O-ringen Rood 10 stuks bij Conrad

Behalve de bodemvrijheid vergroten doormiddel van nieuwe shocks of spacers, wil ik ook een underbody maken/een kap over de motor/esc/kardanas/tandwielen etc. van polycarbonaat (ook wel bekend onder de merknaam Lexan) om zand, stof, vuil en evt. vocht buiten te houden. Ook wil ik een dunne aluminium plaat onder de auto maken om de onderkant van het chassis te beschermen tegen opvliegende stenen en rotsen, takken en alles wat het chassis maar ongewild kan bijschaven en bekrassen. De plaat zal niet dienen als een dik schild, maar meer als een coating/verflaagje om het chassis tegen schaven en krassen te beschermen. Als je begrijpt wat ik bedoel ;).

Aluminium plaat 200x400mm 0,4mm dik bij Conrad
&
Polycarbonaat plaat 400mmx500mm 0,75mm dik bij Conrad

Zou dit genoeg zijn om mijn auto heel te houden? Ik wil niet in een half jaartje mijn nieuwe (toekomstige) auto compleet slopen.

Later ga ik nog wel een alu as, wat kogellagers en rallyblock banden kopen (of ik koop de rally block banden in plaats van de shocks/spacers). Ik ga dus geen gigantische jumps maken, door waterplassen en modder heen crossen. Hooguit een keer een klein kuiltje in de weg. Het word dus vooral beetje driften en racen over zand- en grindpaadjes. Een keer een afgezette baan maken met echte bochten, wel een hellingtje, maar geen jumps (daar heb je echte offroad auto' s voor ;): buggy' s, truggy' s etc.).

Verder ga ik deze oplader en accu voor mijn auto kopen:
2A snellader Conrad eigenmerk Voltcraft
&
LRP 7,2V NiMH racingpack bij Conrad

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lees mee, want ik ben ook wel geinteresseert om van mijn TT01 ooit een rally te maken.
Ik heb ooit een Traxxas Rally gehad, maar had die verkocht omdat ik deze te klein vond. De TT01 had voor mij de voordelen dat je hier dus ook een rally van kan maken.

Heb voor de TT-01 een jaar geleden een complete hop-up set van Yeah Racing gekocht en ik persoonlijk vind het een geweldige kwaliteit.

Succes met je ombouw!

Groeten,

Dennis (RCNoob).

Even een UPDATE :cool::
-Ik heb inmiddels (vorige week Woensdag :D) de accu, lader en alu plaat binnen gekregen
-Ik heb alvast opgezocht hoe ik accu moet op lader (weet nu wat 1C betekent! ;), ik mag gelukkig mijn accu op 1C opladen! Wat inhoud dat ik de lader op de 2A mag zetten voor mijn 2200mAH accupack en niet op maar 1A :D)
-Ik weet welke banden ik nodig heb en welke (geschikte) velgen + alle dingen die erbij komen (inserts, speciale Tamiya rubberlijm).
-Ik ben momenteel alleen nog shocks aan het kiezen.

Tamiya Mini CVA vs. 3Racing Aluminium shock instelbaar 54.5-60mm
vs. Combo 2 x Yeah Racing Alloy 55mm Damper Set (SV) For 1:10 Touring : [CB0176] : Damper Set : TL01/FF01/FF02/M03 : TA05/IFS/TA05 Ver2 : M04 : TB-03 Hop-Up Parts : Damper is a great product : DF03-RA

Welke set heeft de beste kwaliteit/is het meest geschikt voor mijn rally doeleinden (zie mijn beschrijving van "rally racen met een RC auto" in mijn eerder post?
Alle ervaringen en expertise zijn/is welkom! ;)

En zou ik op de Mini CVA' s van Tamiya ook de stock frictie demper springs kunnen gebruiken. Of zijn deze te kort (te hard)(voor mijn rally doeleinden). Dan kan ik namelijk voor 1 zo'n set kunnen gaan, in plaats van dat ik 2 van deze sets moet kopen. ;)

de 3 racing zijn het beste.
alleen heb je geen keuze in de verschilende veren.
je kan ze dus ook allebij bestellen.
dan gebruik je de dempers van 3 racing en de veren van Yeah Racing.
voor de koste hoef je dit niet te laten en veren passen erop.

hier een draatje waar ik mijn tt-01e ook heb omgebouwd.
hier zitten ook de Yeah Racing dempers onder maar vond ze van zeer slechte kwaliteit.
de enne damper ging veel zwaarder dan de andere.
heb dus later de 3 racing gekocht, en jeetje dat is echt mooi spul voor die prijs en de passingen zijn erg goed
[12373] algemeen-tamiya-tt-01-chassis-topic-34

gr Sander.

Laatst bewerkt door een moderator:
De topicstarter heeft inmiddels een Tamiya DF-03RA gekocht (zie 1 van zijn andere posts).

Kan op deze wel een slotje...

Halewijn

En deze toch wel;).

Halewijn

PS @ Carbonfibre12 (nu weet ik niet of dat je leeftijd is...:confused:); Ik roem je om je enthousiasme en je typvaardigheid en laat je aub niet door mij stoppen, maar probeer je te beperken tot enkel het algemene TT01 topic... Daar is het voor bedoelt.

Maar mss kan je nu je eigen Tamiya DF- 03RA topic starten... Die is er namelijk nog niet:p. Maar of die nu in het onroad gedeelte thuis hoort of in het offroad sectie, dat weet ik nu niet precies...

Succes!

Halewijn

Back