Beginner zoekt vliegtuig

laurens

Forum veteraan
Hallo ik ben Laurens en ik wil graag beginnen met modelvliegen.
Mijn vraag is wat de beste Trainer is en hoe duur die is.
ALvast bedankt. :!:
 
:D hoi de beste trainer kijk eerst eens op een club waar je wilt gaan vliegen . en waar de instrukteurs blij mee zijn zij moeten je leren vliegen!!
en hoe duur is ook heel moeilijk te zeggen mischien heeft iemand daar nog een te koop 2e hands
en kijk met welke zender ze vliegen voor een leerling leraar kabel
als jij een andere zender hebt word dat weer moeilijker
of je moet overgooien met de zender
maar ik denk dat het beste is dat je een bezoekje brengt aan een club
daar kunnen ze je meer vertellen maar!!!!!! geloof niet alles
lees veel bladen
en gaa op je eigen gevoel af
en hier op het vorum kun je veel leeren
groeten wiebe
:)
 
gewoon de charter van Robbe, meest verkochte lestoestelletje ter wereld voor een aardige prijs !

~Mike
 
Deze vraag is hier al vaker gesteld, en beantwoord. Grasduin maar eens door de threads in het beginnersforum, heel veel informatie (en verschillende meningen natuurlijk ;-) . Belangrijkste tip: gebruik als trainer het type waar je club/instructeurs goede ervaringen mee hebben. En probeer het niet alleen ergens in een weilandje achteraf: moeilijk, duur, frusterend, je komt weer met een bouwdoos thuis.
 
ron van sommeren zei:
En probeer het niet alleen ergens in een weilandje achteraf: moeilijk, duur, frusterend, je komt weer met een bouwdoos thuis.

Wel een lastige bouwdoos meestal. Eerder een legpuzzel
 
Tanja zei:
ron van sommeren zei:
En probeer het niet alleen ergens in een weilandje achteraf: moeilijk, duur, frusterend, je komt weer met een bouwdoos thuis.

Wel een lastige bouwdoos meestal. Eerder een legpuzzel

en niet te vergeten met een riek in je hol van boze boer Harmsen, omdat je niet in z'n weilandje zulks kabaal mag maken!
 
Je kan nu al beginnen met vliegen (op je computer) als je een flightsimulator download: http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html

Koop een vliegtuig dat niet stuk gaat al chrasht het 100 x en makkelijk te bouwen is.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1343

Zie ook m'n post in http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1183&postdays=0&postorder=asc&start=15 (meer links in deze post)

Als je vragen over bouwen vliegen, afstellen e.d. hebt kan je die hier stellen.

Als het niet lukt om zelf te vliegen kan je altijd nog naar een club stappen, je vliegtuig is immers nog heel. :D
 
Micha zei:
Je kan nu al beginnen met vliegen (op je computer) als je een flightsimulator download: http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html

Koop een vliegtuig dat niet stuk gaat al chrasht het 100 x en makkelijk te bouwen is.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1343

Zie ook m'n post in http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1183&postdays=0&postorder=asc&start=15 (meer links in deze post)



Als je vragen over bouwen vliegen, afstellen e.d. hebt kan je die hier stellen.

Als het niet lukt om zelf te vliegen kan je altijd nog naar een club stappen, je vliegtuig is immers nog heel. :D

Dit is dus een HEEL slecht advies. :(
Ga NOOIT eerst op eigen houtje experimenteren.

Alsof het heelblijven van het model het belangrijkste is.... :?

Waar het werkelijk om gaat, is dat je geen gevaar vormt voor je omgeving en dat je alleen op een plek moet vliegen, die alszodanig daarvoor bedoeld is. Dat is dus een officieel modelvliegterrein en dat hoort dan weer bijna zonder uitzondering bij een club.

Een simulator is een prachtig hulpmiddel -ik raad iedereen aan om dat te proberen-, maar alleen zeer getalenteerden kunnen hiermee op eigen houtje een niveau bereiken waarmee zij ook 'buiten' uit de voeten kunnen.

De andere 97% van de 'would be' modelvliegers leert het nooit op deze manier en erger, kan tijdens hun experimenten schade veroorzaken die zelfs van invloed kan zijn op het gedogen van modelvliegen in ons hele land... realiseer je, dat er aan de zijlijn hele volksstammen klaarstaan om de minste aanleiding aan te grijpen om daarmee het modelvliegen in Nederland helemaal verboden te krijgen. Reken maar, dat meer of minder dan 500 gram hen geen zier uitmaakt. Voor hen veroorzaakt een zwever zelfs geluidshinder...

Ik krijg de indruk, dat dit aspect soms enorm onderschat wordt. :(

Dus wie ook maar een beetje geeft om zijn medepiloten en hun hobby stapt naar een club en leert het vak daar.
Als de sfeer je daar niet aanstaat, dan richt je daarna toch gewoon een nieuwe vereniging op?
 
Als je gaat oefenen met een flightsimulator is het ook handig om eerst op je (potentiele) club te vragen welke knuppelbezetting ze gebruiken.

Je loopt anders kans dat je een op die club niet gebruikelijke knuppelbezetting aanleert. Lastig om dan een instructeur te vinden.

Een nieuwe beginner die ik laatst aan het lessen was had al geoefend (gelukkig met juiste knuppelbezetting) en had daar zeker voordeel van bij z'n eerste vlucht, maar ook niet zodanig dat het vliegtuig zonder hulp de 1e vlucht had overleeft.

Lessen bij -5:
Leerling: Pak jij hem weer over?
Ik: (met de handen warm in de zak) Nee, gaat toch lekker zo
Leerling: Ja, maar mijn klauwen bevriezen.
 
In deze draad zeg je dit zelf al.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1134

Micha zei:
Ik kwam dit najaar op het idee een oude hobby weer op te pakken.
Mijn ervaring beperkte zich tot een twee-kanaalszwever 20 jaar geleden.
(maar een paar keer mee gevlogen)


Je bent op modelbouw gebied een herbeginner die al eerder met modelvliegtuigen gevlogen heeft. Die ervaring gaat niet verloren, als je dan weer opnieuw begint zal het in het begin vreemd zijn maar na enkele vluchten pik je het zo weer op.

Dus jou huidige ervaringen mag je niet vergelijken met de ervaringen van een echte beginner die nog niet eens weet wat en hoe hij moet sturen. Of zoals ik al heb meegemaakt dat ze nog niet eens wisten wat de voorzijde van de vleugel was (vreemd waarom komt dat vliegtuig niet los?).
 
Bruno, heb je wel eens een Swift of een soortgelijk model in je handen gehad? Ik heb de mijne eens per ongeluk tegen een geparkeerde auto gevlogen, hij stuiterde gewoon weer terug. Een voetbal kan meer schade aanrichten! Die Volksstammen lopen waarschijnlijk vooral te loop tegen het lawaai van brandstof kisten.

En als iemand hier om advies vraagt is hij niet in z'n eentje aan het klooien.

Theo, voor FMS kon ik nog geen eens een modelauto fatsoenlijk besturen, tegensturen ging niet goed. M'n zwever vloog ik na drie keer in puin (HELP hij vliegt op me af). Ik had toen ook nog een andere knuppel bezetting. M'n hobby was toen meer Lucht- en Ruimtevaart in z'n geheel.

Als beginner moet je een drempel over FMS m'n model en internet SAMEN hebben me over deze drempel heengeholpen.

Beginners lees de Teach yourself to fly-thread door: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=77666
en beslis dan zelf.

Deze thread is gestart door iemand die in het blad van de Amerikaanse KNVvL een artikel wil plaatsen:
"I am pleased with all the great information/experiences that have been generated with this thread. Interim Update on the MA article: My proposal has been in the hands of Bob Hunt since b4 the holidays. The outline (that’s all it is at this point) issues a wake-up call for the traditional AMA club instruction program and ten things to consider b4 you try to teach yourself how to fly. The “ten points” to think about when making the “home schooling” decision, point out the advantages of the well-thought-out, long-established club instruction program. AMA needs to review the instruction program to include EP and become more “user friendly. (Complaints on this by the 40-size gas program guys as well). Something to consider by the teach-yourself guys, is exactly what they “give up” by not becoming involved in a club program. Well, you get the idea. We shall see if the AMA, which is recently adopted more concern for the beginner, is interested."

Ik vind de ene methode (Club) niet slechter dan de andere (Zelf leren). De keuze moet je zelf maken en hangt ook van je woonsituatie af. Als je toch de auto in moet om te vliegen kan je natuurlijk net zo goed naar een club rijden. Ideaal is het als je je model kan laten invliegen en afstellen op de club in 't weekend en als je dan zelf door de week kan oefenen. Ik denk dat dat met een EPP schuimmodel dit goed en veilig kan.

Ik stel mij hierbij beschikbaar als instructeur op afstand. Kunnen we de proef op de som nemen.

p.s.
Als je altijd linkshandig met een Joystick hebt gevlogen op de computer, probeer dan maar eens een instructeur te vinden.
Nog een handige link: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=79212
 
welk vliegtuig

Mijn ervaring: begin met een ready to fly of almost ready to fly kist. Deze zijn tegenwoordig goedkoper dan zelfbouw, met een vrij goede kwaliteit. Dit bespaart je de frustratie om na maanden bouwen (zonder ervaring), je kist te pletter zien vliegen.
enige nadeel: herstellen is lastiger, omdat meestal geen bouwplannen meegeleverd worden.
Tweedehands kan ook, maar dan alleen van iemand die je kan vertrouwen, anders koop je een kat in de zak (en katten vliegen niet, de zakken alleen als er wind staat).

:hammer: Greetzzz
Wim
 
fms

Ik heb ook FMS, met Pic processor koppeling naar mijn zender. Deze simulator is leuk, maar je leert er niet mee vliegen.

greetzzz

Wim
 
een vliegtuig helemaal zelf bouwen is anders wel leuk hoor :D

@Micha: ik zou niet graag in de buurt van jouw woonomgeving durven te komen; dadelijk krijg ik een verdwaalde swift voor m'n harses! 8O

gewoon naar een club gaan, daar leer je het meest als beginner! :wink:
 
Daar houdt je dan hoogstens een blauwe plek aan over 8) denk dat je op je club meer gevaar loopt. :twisted:
 
Micha zei:
Ik heb de mijne eens per ongeluk tegen een geparkeerde auto gevlogen, hij stuiterde gewoon weer terug.
Daar had dus ook een klein kind kunnen staan, met hele nare gevolgen.
(Voor dat kind dan, dat je model dat kan overleven speelt dan geen rol.)

Ik vind het een slecht plan, om al "crashende" te leren vliegen. De kans op schade aan anderen is gewoon te groot. Vooral omdat het door een beginner niet is in te schatten hoeveel "crashruimte" je nodig hebt om op deze manier veilig voor jezelf en anderen bezig te zijn. (De Gobi woestijn is te ver lopen denk ik.)

Het is erg leuk voor jou dat je met veel geluk zo hebt leren vliegen(?) zonder dat er slachtoffers zijn gevallen. Dit betekent echter niet dat het verstandig is om deze roekeloze manier van proberen aan te bevelen aan andere beginners.

Net als Bruno heb ik al aan talloze beginners les gegeven. Inderdaad hebben sommige mensen een natuurlijke aptitude om het modelvliegen pijlsnel onder de knie te krijgen, anderen zullen het echter nooit leren.
Als zo'n trage leerling het op jouw manier probeerd blijft hij dus altijd maar crashen en is een naar ongeluk alleen een kwestie van tijd.

Kortom: Blijf zelf gewoon lekker vliegen, maar raad andere beginners aan om toch hulp te zoeken bij een club.
 
Je kan dus ook geen voetbal meer wegschieten, iemand zal hem maar op z'n hoofd krijgen. Ik heb het hier wel over EPP modellen. Verbied dan ook het gooien van frisbee's en boomerangs maar.

Wat het risico wordt om gewond te raken door een parkflyer als iedereen na het lezen van dit forum besluit om het zelf te proberen weet ik niet.
Ik denk niet dat ik onverantwoord bezig ben, zeker na het lezen van de verschillende meningen op dit forum zullen mensen het niet zo maar zelf proberen. Het enige dat ik wil laten zien is dat het ook anders kan. Ik verwijs mensen ook naar dit forum als ze meer willen weten. Dan zien ze zelf wel dat er meer meningen zijn.
 
Micha zei:
Ik heb de mijne eens per ongeluk tegen een geparkeerde auto gevlogen, hij stuiterde gewoon weer terug.

Die Volksstammen lopen waarschijnlijk vooral te loop tegen het lawaai van brandstof kisten.

ik denk dat die 'volkstammen' het ook niet erg op prijs stellen als er EPP vleugels tegen hun auto vliegen
sterb083.gif
 
Micha zei:
Je kan dus ook geen voetbal meer wegschieten, iemand zal hem maar op z'n hoofd krijgen. Ik heb het hier wel over EPP modellen. Verbied dan ook het gooien van frisbee's en boomerangs maar, om van rolschaatsen en skateborden nog maar te zwijgen. Allemaal naar de Gobi-woestijn?

Het is een mening natuurlijk. Ik heb ook een mening over wat wel en niet gevaarlijk is.
Waar het om gaat is echter hoe je door anderen wordt bekeken.
Zelf denk je mischien "ik doe niet gevaarlijk", maar een ander kan dat anders beleven.
Zelfde geldt voor geluid ("het is toch mooi zo'n motorgeluid") of andere milieu zaken.

En dan heb ik het nog niet eens over dat je mogelijk nog wetten aan het overtreden bent, aansprakelijkheid enz...

Gedraag je als modelvlieger als bedreigde diersoort.
Helaas niet niet een beschermde soort, maar van het type waar iedereen kennelijk op mag schieten.
 
Back
Top