Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Jan,

Er is vast wel iemand bij jou in de buurt die je kan helpen. Kijk op internet naar vliegclubs bij jou in de buurt. Ik weet zeker dat ze je daar kunnen helpen. Zelf ben ik net overstag gegaan voor de Robbe Spirit Li. Heb gelijk een Spektrum zender besteld wat ik heb hele goede ervaringen met Spektrum bij het electro racen met 1:10 auto's. Ga dus binnenkort aan het bouwen maar blijf tussentijds gewoon lekker binnen oefenen met mijn Honey Bee.
Heel veel succes.

lama V4, 1ste ervaring, enkele tips

hoi beste forumleden 1)mijn eerste rc heli was een mosquito, prachtig ding en veel ervaring meeopgestoken, tot dat muggetje het voor gekeken hield en de lucht niet meer in wou, het bleef maar rond tollen, zo denk ik er een motortje is door gebrand.mijn 2 rc werd een lama V4 maar dan de commanche versie die ik al heel vlug omtoverde in de silver versie, was dat nu een blauwe uitvoering dat was feitelijk hetzelfde voor mij, maar van commanche naar de silver versie was een reden voor, namelijk de commanche op wieltjes staat en daarin tegende silver of bleu versie op een soort van sleeden staat is al een verschil, namelijk tijdens het gas geven had de commanche steeds de neiging te rijden voor hij de lucht indook wat ik persoonlijk heel storend vond, daar ik in mijn woonkamer moet trainen waar de plaats dan ook ietsje beperkt is, zo tijdens het rijden ik al vlug bij een hindernis terecht kwam. 2)de zwart gekleurde pastiek rotorbladen, vervang nu deze zo vlug je kan naar de witte harden blades, krijgen de zwarte een tik van een stoel of eender wat voorwerp dan zijn deze aan vervanging toe, en dat zal je al hou merken als je nu op je zender moet gaan beginnen trimmen, begin nu zeker niet met een schroevendraaier te regelen aan die 2 vijsjes, doe je dat nu toch dan kan je herbeginnen schroeven eens je nieuwe bladen hebt gemonteerd.3)kom je iets hard neer of heb je een crash, controleer dan steeds of je lipo battery nog in de goede positie zit, anders heeft je heli de neiging naar achter te vliegen, mits het gewicht van de batt, op de bijgevoegde foto zie je een zwart kleurige lippo-batt deze heeft geen klein zwart klittenbandje die de batt op de juiste positie houd, daar heb ik iets op gevonden namelijk een gewone tanden stoker plaats je tussen de batt en de battery houder. 3) eens de lucht in vlieg je het makkelijkst zonder veel correcties ong 1m a 1,5m boven de vloer, mits de turbelentie de bladen maken tegen de vloer. hier een foto van mijn 2 lama's plus de kit ik besteld heb om er ff aan te sleutelen,
2j5djyv.jpg
m8offc.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Een Honey Bee als raket

Start ik voor het eerst mijn Honey Bee buiten op, lekker zomers avondje. Zender aan, stekkertje van de accu aansluiten, wachten tot de gyro klaar is, ja groen licht alles klaar, klein beetje gas. Opeens begint de heli te tollen en gaat vervolgens als een raket de lucht in. Na ongeveer 30 tot 40 met recht omhoog te zijn gegaan begon de afdaling. Helaas even snel als de lancering was. Iedereen in veiligheid en gelukkig zonder iemand te raken stortte hij neer. Schade ongeveer 20 euro, maar het is mij een raadsel wat er mis ging. Zijn er mensen met dezelfde noodlottige ervaringen?:(

antwoord

Start ik voor het eerst mijn Honey Bee buiten op, lekker zomers avondje. Zender aan, stekkertje van de accu aansluiten, wachten tot de gyro klaar is, ja groen licht alles klaar, klein beetje gas. Opeens begint de heli te tollen en gaat vervolgens als een raket de lucht in. Na ongeveer 30 tot 40 met recht omhoog te zijn gegaan begon de afdaling. Helaas even snel als de lancering was. Iedereen in veiligheid en gelukkig zonder iemand te raken stortte hij neer. Schade ongeveer 20 euro, maar het is mij een raadsel wat er mis ging. Zijn er mensen met dezelfde noodlottige ervaringen?:(

hallo pvre staat je zender misschien op reverse??ik denk je dezelfde zender hebt of de mijne de reverse knoppen zitten rechts onderaan op je zender die 4 in rij dus 1)ail 2)ele 3)thr 4)rud kijk na of de derde in lijn de thr dus op normaal staat, dit wil zeggen naar onder, deze is om omhoog en omlaag, ik had reeds een gelijkaardige ervaring de knoppen staan bij mij 1)omhoog 2)omhoog 3)omlaag 4)omlaag hopelijk heb je hier wat aan beste groeten.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo allemaal,

Ik wil ook graag gaan heli vliegen :p en het gaat nu aardig met een Lama4 dus nu heb ik de volgende set in gedachten plus een zak reserve (crash)) onderdelen: Flying-Hobby.com is dit een vertrouwd adres om te bestellen?

met vriendelijke groet,
Ruben

Bruce61

Bedankt voor de tip. Ga het allemaal nakijken. Heb voor de lol maar zo'n fiber frame uit Hong Kong laten komen. Is in ieder geval iets steviger en stabieler dan het origineel.

Laatst bewerkt:
hoi allemaal ik ben Corné en ik ben net overgestapt van m'n rc auto's naar een serieuze heli volgens de verkoper.

ik wilde buiten vliegen en ben toen op een Art-Tech Falcon 400 SE uitgekomen omdat ie al helemaal ready 2 run was (op 8 cellen voor de zender na) en er zelfs een simulatortje (FMS), al veel alu en oefenlandingsstel bij zat. nu na 2 weken oefenen met de sim heb ik van t weekend voor het eerst m'n heli laten hoveren en gaat naar mijn idee al aardig want kan m al redelijk sturen waar ik m heen wil hebben, alleen t draaien om een echt rondje te maken gaat wat moeilijker. ik hoop hier veel tips te vinden en zal hier komen met vragen, want zoals met alles moet iedereen het een keer leren als ie eraan begint.

spa0503sf4.jpg

de Falcon 400 SE 3D helicopter

mijn eerste ervaringen zijn goed bevallen, maar ik zie hier nog nergens iets terug over die heli en zou wel willen weten wat ik nu precies heb gekocht, of dat een beetje leuk is om straks ook nog lekker uitdagend te kunnen vliegen als ik kan vliegen over een poos

hoi allemaal ik ben Corné en ik ben net overgestapt van m'n rc auto's naar een serieuze heli volgens de verkoper.

ik wilde buiten vliegen en ben toen op een Art-Tech Falcon 400 SE uitgekomen omdat ie al helemaal ready 2 run was (op 8 cellen voor de zender na) en er zelfs een simulatortje (FMS), al veel alu en oefenlandingsstel bij zat. nu na 2 weken oefenen met de sim heb ik van t weekend voor het eerst m'n heli laten hoveren en gaat naar mijn idee al aardig want kan m al redelijk sturen waar ik m heen wil hebben, alleen t draaien om een echt rondje te maken gaat wat moeilijker. ik hoop hier veel tips te vinden en zal hier komen met vragen, want zoals met alles moet iedereen het een keer leren als ie eraan begint.

spa0503sf4.jpg

de Falcon 400 SE 3D helicopter

mijn eerste ervaringen zijn goed bevallen, maar ik zie hier nog nergens iets terug over die heli en zou wel willen weten wat ik nu precies heb gekocht, of dat een beetje leuk is om straks ook nog lekker uitdagend te kunnen vliegen als ik kan vliegen over een poos

Welkom :)

Met die falcon zou je iig een stuk vooruit moeten kunnen, mocht je toch vinden dat je tekort komt kan je later altijd nog een t-rexie ofzo nemen.

Tip: Als je al kan vliegen op de sim en een beetje in het echt zou ik je training gear er zo snel mogelijk afhalen.

Die dingen zijn zo onstabiel.

Tenminste. ik ben begonnen met een t-rex op de sim, daarna in het echt.
1x die training gear eronder, heb hem er meteen weer onderuit gehaald want zonder vliegt het een stuk beter.

Namens een andere heli noob.

Grtz, Jeroen

Mijn eerste heli

welke heli zou ik nemen voor mn eerste?
mijn budget is rond de 90-125 eur.
ik heb al ervaring met vliegerkes maar kwil eens heli s doen.
welke zou ik nemen?
keb een rc shop in de buurt de goedkoopste is daar 125 eur maar dat is de gaupner 47g, misschien neem ik die of zou ik de e-sky lama v3 nemen?
en is de lama v4 beter dan de v3 ????
tell me why!!

philippe

ik raad je ook een honey bee fp aan ik heb hem zelf ook en je hebt er langer plezier van omdat je er wat meer mee kan doen zoals buiten vliegen.

welke heli zou ik nemen voor mn eerste?
mijn budget is rond de 90-125 eur.
ik heb al ervaring met vliegerkes maar kwil eens heli s doen.
welke zou ik nemen?
keb een rc shop in de buurt de goedkoopste is daar 125 eur maar dat is de gaupner 47g, misschien neem ik die of zou ik de e-sky lama v3 nemen?
en is de lama v4 beter dan de v3 ????
tell me why!!

philippe

Hallo Philippe,

Ik zou je als beginner willen aanraden te beginnen met een Lama V4, deze zijn lekker stabiel en redelijk eenvoudig te besturen.
Ik ben zelf (nog niet zo lang geleden) ook begonnen met een Lama v4 en heb hier nog geen seconde spijt van gehad.
Je krijgt door met zo'n Lama te vliegen een aardig gevoel voor de bediening en je kan er bovendien prima binnen mee vliegen.
Ook niet onbelangrijk vind ik dat de Lama behoorlijk crashbestendig is, ook niet onbelangrijk als je met een heli begint ;)
Als je het vliegen een beetje onder de knie hebt is het vroeg genoeg om te beginnen met een FP of CP heli.
Hiervoor heb je naar mijn ervaring toch al wat meer vaardigheid nodig.
Voor zover ik het kan beoordelen is de V4 gewoon de opvolger van de V3.

Succes met je keuze !

Thierry.

Je van een lama naar een fp kunnen gaan en dan weer naar een CP, maar als ik jou was zou ik gelijk voor een fp gaan, 1 dag simme en dan binne proberen voor je stil te houden, zodra je t onder de knie hebt crash je ook niet veel meer dus maakt t niet heel veel uit

en je kan met de honey bee fp waqt beter buiten vliegen en met een honey bee fp kan je ook priema het stickgevoel krijgen dit is ook mijn eerste heli.
gr wessel.

Je van een lama naar een fp kunnen gaan en dan weer naar een CP, maar als ik jou was zou ik gelijk voor een fp gaan, 1 dag simme en dan binne proberen voor je stil te houden, zodra je t onder de knie hebt crash je ook niet veel meer dus maakt t niet heel veel uit

Beste Rhumor,

Als ik in de diverse draadjes op dit forum van jou lees en op de foto's zie wat je al aan brokken hebt gemaakt was het voor jou wellicht ook beter geweest te starten met een Coaxiale heli ;);)
Als je over een poosje alle kosten voor de bestelde parts (en de verzendkosten) bij elkaar op gaat tellen kon dat nog wel eens schrikken zijn !
Was je ook begonnen met een Lama en had je daarna een FP of CP aangeschaft had je wellicht veel geld in je zak kunnen houden en was je waarschijnlijk al volop echt aan het vliegen geweest.

Groet van Thierry.

hallo
ik weet dat rhumor alleen maar een push rod heeft gebroken en een servo waarvan het kleinste tandwiel helemaal kapot was voor de rest niks.
en ik zelf heb alleen nog maar een push rod gebroken en vlieg nu 4dagen dus dat valt reuze mee.
maar als je tog alleen maar binnen wil vliegen kan je het best voor lamav4 v3 nemen.
gr wessel

hey
en als je van een coaxiaal heli dan overstapt naar een fp dan is het volgens mij allemaal weer vanaf het begin aanleren want en coax is vele male stabieler als fp
het enigste voordeel is volgens mij dat je al wat knuppel gevoel hebt.
gr wessel.

Als je van plan bent er meer dan 300 euro in te investeren kan je ook hiermee beginnen;
E-Sky Flightsimulator - Hobbytrade

Dan kun je voor 20 euro oefene en gelijk aan een FP of zelf een E-sky belt CP beginnen.

Als je niet ver over de 100 euro wil gaan en toch binnen vliegt zou ik gewoon een Co-axiale heli nemen. Erg stabiel en perfect voor binnen. Wil je toch iets meer voor binnen dan is een Walkera 4#3 misschien iets voor je. Een uiterst kleine FP heli.

Graupner Bell 47g

:rolleyes:hey,
zou ik als eerste heli een graupner 47g kopen in de modelbouwwinkel hier dicht bij?
de goedkoopste daar is de graupner 47 g (125 euro)
is dat een goede beginnersheli of zou ik beter de lama V3 ofzo via internet pakken?
tis vooral voor binnen of als et windstil is voor buiten.
keb al wat ervaring met vliegerkes en ik weet:fadein: de controls van een heli maar nog nooit gedaan.
omdat ik net verjaard ben maar nog altijd geen cadeau heb gekozen moet ik rap zijn he.

groetjes,
philippe

Back