Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Hoi allemaal,

Totaal nieuw in deze "wereld" kwam ik vanavond op dit forum terecht. Dus meteen maar even een account gemaakt.
In het kort: ik wil een starterssetje kopen waarmee ik kan zien of deze hobby iets voor mij is. Meer dan een paar honderd euro wil ik voorlopig niet uitgeven. Om echt het gevoel te krijgen, begrijp ik dat een CP-model een vereiste eis. Als vaste klant van Conrad zie ik het model:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=206300
(Elektro helikopter Belt CP R2F, Bestnr.: 206300 - 89, € 255)

staan. Is dit een interessante set voor een leek, is er een beter model? Ik heb op dit forum verschillende verwijzingen gezien naar artikelen over het al dan niet vereist zijn van vergunningen... echter werken geen van de urls meer. Kan iemand kort en duidelijk uitleggen: wel of geen vergunning nodig?

Ik hoop snel van jullie te horen

Groetjes,

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Meloen (of moet ik Joep zeggen ;) )
Je link werkt niet trouwens, maar heb het artikel even bekeken op Conrad.nl.
Als je de zoekfunctie gebruikt (rechtsboven, zoeken in dit forum, naast forumopties) in dit forumgedeelte dan kan je aardig wat ervaringen met de belt CP2 vinden.
Verder levert beginner als zoekterm ook aardig wat op.

Wat ik er van weet is dat het een vrij zenuwachtige heli is.
Maar dat zijn eigenlijk alle kleine electrohelis.
Hoe groter, hoe makkelijker het leren vliegen gaat..., maar dan worden ze ook duurder dus..
Ik raad je aan jezelf goed te orienteren, desnoods eerst eens bij een club of meeting te gaan kijken alvorens een keuze te maken.
Je kan ze maar 1x uitgeven, en je zal vast en zeker crashen in het begin, dus houd daar vast rekening mee.

Neem gerust de tijd en neus hier goed rond.
Welkom! :)

Hehe nee geen Joep :)
Ik zag al dat de url het niet deed, vandaar dat ik het artikelnr en type er al bij genoemd had. Maar ik ben op zoek naar een complete set, geen losse onderdelen, dus afstandsbediening en alles erbij. Al aardig hier rondgezocht, maar concrete (actuele) modellen worden er eigenlijk nauwelijk genoemd. Iemand een (betere) suggestie of zit ik toch wel goed?
En de vergunningen?

vergunningen hoef je met zon kleine heli niet echt druk om te maken, maar wees altijd voorzichtig, t blijven gevaarlijke dingen,...

mocht je willen kijken of t wat voor je is en er niet te veel geld aan uit willen geven, kijk dan ook in t tekoop gedeelte of koop in t buitenland,...

Ga je met FMS aan de slag steek dan de USB stekker in je computer, waarna je FMS opstart. Je ziet vervolgens het op de vorige bladzijde getoonde venster. Als eerste kies je in het menu ‘Bediening’ de optie ‘Analoge bediening’. Je krijgt dan een keuzemenu waarin je de optie ‘Joystick interface’ kiest. Vervolgens klik je op de knop ‘Toekenning / Kalibiratie’ in het venster wat vervolgens wordt getoond.

Neem in dat venster vervolgens de instellingen over die zijn beschreven op. Leer vliegen met de Honey Bee FP, een radiografisch bestuurbare helikopter

Wil je de batterijen, die in je zender zitten, sparen trek dan het crystal uit je zender.

Hoi allemaal,

Totaal nieuw in deze "wereld" kwam ik vanavond op dit forum terecht. Dus meteen maar even een account gemaakt.
In het kort: ik wil een starterssetje kopen waarmee ik kan zien of deze hobby iets voor mij is. Meer dan een paar honderd euro wil ik voorlopig niet uitgeven. Om echt het gevoel te krijgen, begrijp ik dat een CP-model een vereiste eis. Als vaste klant van Conrad zie ik het model:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=206300
(Elektro helikopter Belt CP R2F, Bestnr.: 206300 - 89, € 255)

staan. Is dit een interessante set voor een leek, is er een beter model? Ik heb op dit forum verschillende verwijzingen gezien naar artikelen over het al dan niet vereist zijn van vergunningen... echter werken geen van de urls meer. Kan iemand kort en duidelijk uitleggen: wel of geen vergunning nodig?

Ik hoop snel van jullie te horen

Groetjes,

He Meloen,

Hoe heb je het voor elkaar gekregen om een nieuwe topic op deze site te zetten ik krijg geen toegang!!

Gr, Rutger

ben nieuw en ben op zoek naar een HELI

Beste Mensen,

Zou graag van mensen die al jaren vliegen advies met betrekking tot het aanschaffen van een heli.

Uiteindelijke doel is heli op brandstof maar eerst leren vliegen, ik heb nog nooit gevlogen met een heli en ben dus op zoek naar een leuk model om te leren vliegen, maar dan wel een waar ik een tijdje mee vooruit kan. Het moet niet zo zijn dat ik na een half jaar weer iets anders moet kopen.

Heb al een beetje op het net gekeken en daaruit komt naar voren dat de Falcon 400 of de Shark 450 wel leuke machines zijn om mee te beginnen. Klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Gr, Rutger

Mits je niet overmoedig en ongeinformeerd begint, kan je gewoon met een brandstofheli vliegen. Dat je met een falcon 400 of Shark 450 wil beginnen lijkt me omdat je graag met een budget wil beginnen, klopt dat?

Mits je niet overmoedig en ongeinformeerd begint, kan je gewoon met een brandstofheli vliegen. Dat je met een falcon 400 of Shark 450 wil beginnen lijkt me omdat je graag met een budget wil beginnen, klopt dat?

Nou om gelijk een brandstof heli aan gort te vliegen vind ik inderdaad wel zonde en de onderdelen zullen ook iets meer aan de prijs zijn!!!!!

Dus ja een beetje budget beginnen lijkt mij wel verstandig want weet niet of ik het geduld op kan bregen om weken te te hoveren.

Als je betere opties hebt hoor ik het graag.

alvast bedankt,
Rutger

hoi rutger,

het ligt er echt aan wat je ongeveer uit wil geven.

er zijn er een hoop die met een HB king zijn begonnen en daar (na een paar aanpassingen in sommige gevallen) heel erg goed over te spreken zijn. er zijn er ook die gelijk met een t-rex van align beginnen, het kan allemaal, net wat je budget toelaat.

een HB king koop je voor ongeveer 250 denk ik en een t-rex 450 is compleet ongeveer 600. sommige moet je zelf in elkaar bouwen, andere zijn al voor een deel in elkaar gezet en weer andere zijn al rtf.

als je echt een heli wil waar je "langer" plezier van wil hebben heb je een groter budget nodig. ik zelf ben begonnen met een falcon 400 van art-tech maar kwam er heel snel achter dat er vrij veel speling op de ball-linkjes zit, waardoor ik maar langzaam vorderde, omdat de heli vooral zichzelf bestuurde ipv ik dat deed en er dus feitelijk maar achteraan liep om hem enigsinds in de lucht te houden.

voor mijn eerste stapjes en het uitvinden of helivliegen wel wat voor mij was is de art-tech dus goed geweest, maar achteraf had ik liever het geld wat ik eraan uit heb gegeven in de trex gestopt die ik nu heb.

dit is mijn ervaring, ik hoop dat je er wat aan hebt bij het maken van een keuze. het is in iedergeval iets wat jij moet beslissen en jij ook zult moeten bekostigen. dus bekijk eerst wat je er ongeveer voor over hebt en wat je met de heli wil gaan doen (is ie om te kijken en beetje te leren of wil je m straks ook nog naast een brandstof houden)

1 ding staat trouwens wel vast: groter is vaak duurder, maar wel makkelijker (in de vorm van stabiliteit) met leren vliegen

groetjes corné

hoi rutger,

het ligt er echt aan wat je ongeveer uit wil geven.

er zijn er een hoop die met een HB king zijn begonnen en daar (na een paar aanpassingen in sommige gevallen) heel erg goed over te spreken zijn. er zijn er ook die gelijk met een t-rex van align beginnen, het kan allemaal, net wat je budget toelaat.

een HB king koop je voor ongeveer 250 denk ik en een t-rex 450 is compleet ongeveer 600. sommige moet je zelf in elkaar bouwen, andere zijn al voor een deel in elkaar gezet en weer andere zijn al rtf.

als je echt een heli wil waar je "langer" plezier van wil hebben heb je een groter budget nodig. ik zelf ben begonnen met een falcon 400 van art-tech maar kwam er heel snel achter dat er vrij veel speling op de ball-linkjes zit, waardoor ik maar langzaam vorderde, omdat de heli vooral zichzelf bestuurde ipv ik dat deed en er dus feitelijk maar achteraan liep om hem enigsinds in de lucht te houden.

voor mijn eerste stapjes en het uitvinden of helivliegen wel wat voor mij was is de art-tech dus goed geweest, maar achteraf had ik liever het geld wat ik eraan uit heb gegeven in de trex gestopt die ik nu heb.

dit is mijn ervaring, ik hoop dat je er wat aan hebt bij het maken van een keuze. het is in iedergeval iets wat jij moet beslissen en jij ook zult moeten bekostigen. dus bekijk eerst wat je er ongeveer voor over hebt en wat je met de heli wil gaan doen (is ie om te kijken en beetje te leren of wil je m straks ook nog naast een brandstof houden)

1 ding staat trouwens wel vast: groter is vaak duurder, maar wel makkelijker (in de vorm van stabiliteit) met leren vliegen

groetjes corné

Beste gixxer,

bedankt voor het advies dit is wat ik zocht heb nog niet echt over de kosten na gedacht wilde eerst advies! Wil buiten vleigen dus een grotere heli is dan denk ik beter omdat hij stabieler is. Natuurlijk is geld altijd iets waar je naar moet kijken maar ben het met je eens twee keer geld uitgeven omdat het eerste niet voldoet is niet echt een slimme zet. Kan je me ook aangeven hoe lang je ongeveer met een accu zou kunnen vleigen?

Alvast bedankt,
Rutger

Ik heb reeds vele jaren ervaring met modelvliegtuigen. De afgelopen tijd heb ik veel zitten oefenen (met diverse heli's) op de simulator (Aerofly Pro). Het lijkt me zo langzamerhand tijd worden voor een echte heli.

Mijn voorkeur gaat uit naar een kwalitatief goede CP Heli om mee te beginnen.
Een Align Trex 250 lijkt me dan een goede keuze toch? Of heb ik dat mis?
Alleen vraag ik me af wat nu precies het verschil is tussen de Trex 250 Combo en de Trex 250 Super Combo. Zoals ik er nu tegenaan kijk is het alleen de gyro. Heb ik het goed dat het gebruik van een gyro een must is voor een beginnend Heli vlieger?

Vragen op een rijtje:
1) Trex 250 een goede keuze voor een beginner met simu ervaring
2) Trex 250 "Combo" of "Super Combo"

My 2 cents...
Als je alleen indoor wil vliegen dan is het een goede keuze, ik heb gehoort dat hij, mits goed afgesteld, even stabiel hovert als een 450.
Als je echter ook maar op enige manier buiten aan de slag wil (windgevoeligheid), en zeker met jaren vliegtuig ervaring (orientatie voordeel), en dus waarschijnlijk ook geschikte zendapparatuur etc.etc.....
Dan zou ik gelijk naar een 500 size (430 mm bladen) gaan kijken.
ideale maat om te vervoeren, om mee te leren, en blijft ook leuk voor erbij als je besluit grotere heli's te gaan vliegen.

Dank voor de info!
Ik heb reeds jaren een Multiplex MC3030. Mag ik ervan uit gaan dat deze zender prima met dergelijke heli's overweg kan?

Back