ik weet nog niet wat het flybar less systeem als alternatief heeft voor de fly bar (nog niet in verdiept zeg maar)
en wat voor afstel trucje er voor is weet ik ook niet...
dus eerst even verder lezen
edit: zie net de prijzen voor FBL... beetje teveel voor een leuke start
Je wilt ook echt
niet met flybarless beginnen, want dat is voor vergevorderden. Over het algemeen wordt je heli veel feller in zijn reacties en dat bijzonder gevoelige wil je als beginner juist totaal niet hebben. Dat maakt het leren alleen maar moeilijker en het is al niet gemakkelijk.
Ik denk dat als je portomonnee groot is, je best met een grotere heli kunt starten want in hun gedrag zijn ze wat rustiger dan de kleinere heli's, maar vergis je niet... een crash van zo'n 500 of 600 formaat heli kost je al gauw minimaal 50-100 euro of meer als je pech hebt. Je moet eens kijken naar de losse onderdelen en wat dat kost en dan met name bladen, accu en rotorkoponderdelen. Kijk of je dat zou kunnen betalen en kies anders echt voor een 450 formaat heli (ook niet kleiner! want dat is niet makkelijker vliegen)
Reken op een redelijk groot aantal crashes als je begint (minder is mooi meegenomen, maar niet elke crash is voorspelbaar wanneer je pas net begint) en je zit zo aan de prijs van een meer geschikt beginners model wat je ook had kunnen vliegen (en crashen en herbouwen/repareren).
Ik zou ook RTF (ready to fly) adviseren, want hoewel je dan nog wel moet zorgen dat alles goed afgesteld staat, je het merendeel niet eerst hoeft te leren voor wat betreft afstelling, samenstelling van electronica en goede bouw.
Wel is het echt nodig te leren hoe je een heli goed moet afstellen, of je moet dat dan laten doen door een clubgenoot. Een slecht afgestelde heli zal altijd slecht vliegen.
Meteen met een bouwkit beginnen is op z'n zachtst gezegd echt een beetje dom, ook al heb je iemand op een club gevonden die je heel fanatiek gaat begeleiden. Dan zul je zien dat met name die fanatiekeling jouw heli maakt, waardoor je zelf niet veel leert. Het is leuker om zo'n kit pas te kopen wanneer je zelf ook kan vliegen en al het een en ander weet door reparaties aan je andere heli('s).
Ik zou denk ik gaan voor een RTF KDS450s als je per sé met collective pitch wilt beginnen, maar eigenlijk moet je eerst zorgen dat je in een simulator wat kunt vliegen als je meteen met een collective pitch heli begint.
Normaalgesproken zou ik je ook nog adviseren eerst met een goedkope co-ax of fixed pitch heli te beginnen, maar steeds vaker slaan mensen die stap over omdat ze de crashkosten van een duurdere collective pitch helicopter wel (kunnen) willen betalen (vaak oudere en heel eigenwijze mensen). Van het repareren leer je ook veel en ergens is dat ook gewoon noodzakelijk.
Persoonlijk zou ik overigens vliegclubs links laten liggen en lekker zelf gaan leren vliegen, al je informatie van internet halen (bijvoorbeeld vragen stellen op fora) en je eigen ervaring opbouwen. Ook voor lessen geldt dat je naar mijn idee beter een goede beginners heli kunt aanschaffen, dan geld bij moet leggen voor advies dat eigenlijk gratis zou moeten zijn. Geen enkele instructeur kan je écht helpen niet te crashen, dat is een leerproces en vliegen is wel wat anders dan bijvoorbeeld autorijden waarbij je slechts de motor hoeft te stoppen. ;-)
Advies van serieuze en echt ervaren piloten is natuurlijk heel mooi meegenomen, maar de meeste clubs helpen je meer van de wal in de sloot als het gaat om slimme keuzes met een beperkt budget en wat een beginner zoal moet kopen.
En je zult nogal eens mensen tegenkomen die ook meteen vinden dat jij de heli's moet kopen waar zij mee vliegen (nadat ze al lang geleerd hebben te vliegen) of gevlogen hebben.
Laat je bijvoorbeeld niet verleiden tot de aanschaf van een Align Trex 450 Pro als allereerste heli ofzo, want dat is echt complete geldverspilling voor een beginner. Hetzelfde geldt voor dure zenders enzo. Daar heb je pas echt wat aan tegen de tijd dat je met idle-up gaat vliegen en je zender moet kunnen programmeren.
Vandaar wederom mijn advies om voor Ready to Fly te kiezen. Ik zou dan ook Hobby King nog even laten zitten en gaan voor een Nederlandse winkel bij jou in de buurt, die als het echt tegenzit met crashes je ook meestal wel wat advies kan geven.