Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Je mag best op hobby king kijken, maar of het een goed advies is laat ik maar even in het midden :mrgreen:.
Maar als jij een dure camera aan je heli wil gaan hangen... en ook nog mooie beelden wilt maken.
Dan heb je aan een 500 size heli niet echt veel.
Tenzij je er alleen mee wil leren vliegen.
Het vliegen van een RC heli is echt niet makkelijk te noemen.
Daarnaast als je 200 gram mee de lucht in wil slepen, en stabiele beelden wilt maken, dan kom je al snel uit bij een veel grotere en rustigere electro heli (stabieler en sterker).
Gaat aardig wat knaken kosten, en je moet dan wel redelijk kunnen sturen om die investering heel te houden.

Dus mijn tip,
Koop een leuke 450, leer vliegen, en kijk dan verder.
Of als het echt puur om het filmen gaat, dan kan je denk ik ook nog kijken naar een multicopter.
Zijn misschien wel meer geschikt om beelden mee vast te leggen.

Grt,
Eric
 
nou ik moet inderdaad eerst leren vliegen, daarna wil ik er mee gaan filmen ;)
nou had ik gelezen dat een grotere heli meer stabiliteit geeft, maar kan je leren vliegen met een 600 of groter?
 
Waarom niet?
Als je de (vrij hoge) investering niet schuwt, bij een club (goed) gaat leren vliegen en zelf veel tijd in je hobby stopt, ook in de techniek en alles wat erbij komt kijken...
Het is geen speelgoed helaas, het is wel een "100% inzet" hobby.
 
mijn truggy is ook niet goedkoop en ook niet bepaald een 20% inzet :rolleyes:
dus ik snap wel wat je bedoelt, nu alleen een club in de buurt zoeken.
ik heb nog 1 vraag: wat voor tools heb ik nodig? ik kom van alles tegen, maar wat is nou echt handig?
 
Standaard imbussleutel setje met de kleinere maten.
Imbus schroevendraaierset van Align (aanrader)
instrumenten schroevendraaier/sleutel set.
Lange bek tang (dunne bek, sportvissers hebben deze vaak).
Punt tangetje.
goede Ball-link tang (rcshop)
Pitchgauge (met veertje tot 700 mm bladen), of als je flybarless gaat vliegen een kleine digitale hoekmeter met magneetje.
Locktite (blauw) of bison lockbond en secondenlijm voor alle schroefverbindingen.
Lithiumvet (helder) voor de druklagers.

En verder twee handen en je kop :)

Grt,
Eric
 
Laatst bewerkt:
ik weet nog niet wat het flybar less systeem als alternatief heeft voor de fly bar (nog niet in verdiept zeg maar)
en wat voor afstel trucje er voor is weet ik ook niet...
dus eerst even verder lezen ;)

edit: zie net de prijzen voor FBL... beetje teveel voor een leuke start
 
Laatst bewerkt:
ik weet nog niet wat het flybar less systeem als alternatief heeft voor de fly bar (nog niet in verdiept zeg maar)
en wat voor afstel trucje er voor is weet ik ook niet...
dus eerst even verder lezen ;)

edit: zie net de prijzen voor FBL... beetje teveel voor een leuke start

Je wilt ook echt niet met flybarless beginnen, want dat is voor vergevorderden. Over het algemeen wordt je heli veel feller in zijn reacties en dat bijzonder gevoelige wil je als beginner juist totaal niet hebben. Dat maakt het leren alleen maar moeilijker en het is al niet gemakkelijk.

Ik denk dat als je portomonnee groot is, je best met een grotere heli kunt starten want in hun gedrag zijn ze wat rustiger dan de kleinere heli's, maar vergis je niet... een crash van zo'n 500 of 600 formaat heli kost je al gauw minimaal 50-100 euro of meer als je pech hebt. Je moet eens kijken naar de losse onderdelen en wat dat kost en dan met name bladen, accu en rotorkoponderdelen. Kijk of je dat zou kunnen betalen en kies anders echt voor een 450 formaat heli (ook niet kleiner! want dat is niet makkelijker vliegen)

Reken op een redelijk groot aantal crashes als je begint (minder is mooi meegenomen, maar niet elke crash is voorspelbaar wanneer je pas net begint) en je zit zo aan de prijs van een meer geschikt beginners model wat je ook had kunnen vliegen (en crashen en herbouwen/repareren).

Ik zou ook RTF (ready to fly) adviseren, want hoewel je dan nog wel moet zorgen dat alles goed afgesteld staat, je het merendeel niet eerst hoeft te leren voor wat betreft afstelling, samenstelling van electronica en goede bouw.

Wel is het echt nodig te leren hoe je een heli goed moet afstellen, of je moet dat dan laten doen door een clubgenoot. Een slecht afgestelde heli zal altijd slecht vliegen.

Meteen met een bouwkit beginnen is op z'n zachtst gezegd echt een beetje dom, ook al heb je iemand op een club gevonden die je heel fanatiek gaat begeleiden. Dan zul je zien dat met name die fanatiekeling jouw heli maakt, waardoor je zelf niet veel leert. Het is leuker om zo'n kit pas te kopen wanneer je zelf ook kan vliegen en al het een en ander weet door reparaties aan je andere heli('s).

Ik zou denk ik gaan voor een RTF KDS450s als je per sé met collective pitch wilt beginnen, maar eigenlijk moet je eerst zorgen dat je in een simulator wat kunt vliegen als je meteen met een collective pitch heli begint.

Normaalgesproken zou ik je ook nog adviseren eerst met een goedkope co-ax of fixed pitch heli te beginnen, maar steeds vaker slaan mensen die stap over omdat ze de crashkosten van een duurdere collective pitch helicopter wel (kunnen) willen betalen (vaak oudere en heel eigenwijze mensen). Van het repareren leer je ook veel en ergens is dat ook gewoon noodzakelijk.

Persoonlijk zou ik overigens vliegclubs links laten liggen en lekker zelf gaan leren vliegen, al je informatie van internet halen (bijvoorbeeld vragen stellen op fora) en je eigen ervaring opbouwen. Ook voor lessen geldt dat je naar mijn idee beter een goede beginners heli kunt aanschaffen, dan geld bij moet leggen voor advies dat eigenlijk gratis zou moeten zijn. Geen enkele instructeur kan je écht helpen niet te crashen, dat is een leerproces en vliegen is wel wat anders dan bijvoorbeeld autorijden waarbij je slechts de motor hoeft te stoppen. ;-)

Advies van serieuze en echt ervaren piloten is natuurlijk heel mooi meegenomen, maar de meeste clubs helpen je meer van de wal in de sloot als het gaat om slimme keuzes met een beperkt budget en wat een beginner zoal moet kopen.
En je zult nogal eens mensen tegenkomen die ook meteen vinden dat jij de heli's moet kopen waar zij mee vliegen (nadat ze al lang geleerd hebben te vliegen) of gevlogen hebben.

Laat je bijvoorbeeld niet verleiden tot de aanschaf van een Align Trex 450 Pro als allereerste heli ofzo, want dat is echt complete geldverspilling voor een beginner. Hetzelfde geldt voor dure zenders enzo. Daar heb je pas echt wat aan tegen de tijd dat je met idle-up gaat vliegen en je zender moet kunnen programmeren.

Vandaar wederom mijn advies om voor Ready to Fly te kiezen. Ik zou dan ook Hobby King nog even laten zitten en gaan voor een Nederlandse winkel bij jou in de buurt, die als het echt tegenzit met crashes je ook meestal wel wat advies kan geven.
 
Een club is een prima optie voor beginners.
Kijk of je er goede begeleiding kan vinden, en ga er eerst een behoorlijk aantal keer naartoe voor je lid word.
Dan ken je de personen en de manier van doen.

Edit:
tekst aangepast
Als hierover gediscussiert wenst te worden graag een ander draadje starten.
 
Laatst bewerkt:
oke oke, gelezen, begrepen en het advies is: gewoon bij start beginnen :P
krijg echt weer het gevoel van 4 jaar geleden terug toen ik mijn eerste auto ging kopen (TT-01 van tamiya)

even een vraag over zenders, zijn er zenders die ik ook zou kunnen gebruiken voor auto en vliegen? i.v.m. de stuur knuppels die alle kanten op kunnen... (en dat bij auto's vervelend is)

crash kosten zitten wel oke, misschien iets meer werken :rolleyes:

je gaf als advies een RTF set kopen, nou ben ik totaal nieuw en zal ik het eerst even aanzien, omdat ik bij auto's gewend ben dat de elektronica vaak niet lekker is...
Zelf bouw ik liever en zoek ik het probleem op (vooral met afstellen) om daarna meteen een stuk wijzer te zijn, maar dat is gewoon mijn aard ;)

maar ik zal even verder lezen op het internet en kijken wat er allemaal tekoop is.
 
oke oke, gelezen, begrepen en het advies is: gewoon bij start beginnen :P
krijg echt weer het gevoel van 4 jaar geleden terug toen ik mijn eerste auto ging kopen (TT-01 van tamiya)

even een vraag over zenders, zijn er zenders die ik ook zou kunnen gebruiken voor auto en vliegen? i.v.m. de stuur knuppels die alle kanten op kunnen... (en dat bij auto's vervelend is)

crash kosten zitten wel oke, misschien iets meer werken :rolleyes:

je gaf als advies een RTF set kopen, nou ben ik totaal nieuw en zal ik het eerst even aanzien, omdat ik bij auto's gewend ben dat de elektronica vaak niet lekker is...
Zelf bouw ik liever en zoek ik het probleem op (vooral met afstellen) om daarna meteen een stuk wijzer te zijn, maar dat is gewoon mijn aard ;)

maar ik zal even verder lezen op het internet en kijken wat er allemaal tekoop is.


Je hebt in ieder geval wel de juiste mentaliteit om zélf te gaan leren, want op die manier zul je inderdaad de oplossingen moeten zien te vinden.

Wel kun je als absolute beginner een start met een collective pitch helicopter beter niet doen. Ook die RTF KDS 450s niet, maar met geduld en de juiste instelling kan het wel en dan is het een redelijk goedkope oplossing voor iemand met een beperkt budget. Voor je het weet heb je namelijk 300-600 euro uitgegeven, als je inderdaad eerst met een fixed pitch en vervolgens collective pitch gaat vliegen.

Als je een beetje handig bent met internet, of via vrienden aan informatie kunt komen kom je er denk ik wel. Maar die HK kit gaat je frusteren denk ik. Ik zeg niet dat het niet kan, maar dan zul je echt zelf goed moeten zoeken naar informatie.

Voor wat betreft zenders geldt dat je geen heli kunt vliegen met vastgezette assen, dus ik denk dat je het beste je auto's met je oude zender(s) kunt blijven rijden.

Uiteindelijk moet je ergens beginnen, maar heli vliegen is niet gemakkelijk ongeacht welke heli je als eerste wilt gaan vliegen.
 
Laatst bewerkt:
mijn plan is om een zender te kopen (zag een mooie futaba) en eerst te gaan vliegen in een sim.

het is mijn plan om volgend jaar (lees eind januari) te gaan heli vliegen, nu eerst oriënteren.
mijn budget is nog niet vast, maar ik weet wel dat je binnen een korte tijd zo 900 euro kan uit geven (bij mij dan wel aan 1 truggy, maar toch...)

wat ik bedoelde met de zender is, zijn er zenders waar je bijvoorbeeld plaatjes op kan schroeven (heb ik ooit ergens gezien). zodat ze 1 lijn volgen
 
mijn plan is om een zender te kopen (zag een mooie futaba) en eerst te gaan vliegen in een sim.

het is mijn plan om volgend jaar (lees eind januari) te gaan heli vliegen, nu eerst oriënteren.
mijn budget is nog niet vast, maar ik weet wel dat je binnen een korte tijd zo 900 euro kan uit geven (bij mij dan wel aan 1 truggy, maar toch...)

wat ik bedoelde met de zender is, zijn er zenders waar je bijvoorbeeld plaatjes op kan schroeven (heb ik ooit ergens gezien). zodat ze 1 lijn volgen

Goed idee!
:)
De plaatjes begrijp ik even niet...
Verklaar je nader.

Grt,
Eric
 
Laatst bewerkt:
de futaba Control Gear plate lijkt er op, maar dan was het maar 1 sleuf.

naast de futaba (teveel om op te noemen) twijfel ik over een spectrum (DX-6 of 7, maar ik wil de zender eerst gebruiken met een sim.
weet iemand of ik beide op de pc kan aansluiten als ze uit de doos komen?
 
Ah Ok,
Nu snap ik hem.
Je kan zo'n plaatje monteren (soort cyclic ring begrenzer).
Maar dat heeft weinig nut vind ik.
De meeste nieuwe zenders (futaba 8FG o.a.) hebben die optie er trouwens elektronisch al inzitten.
Je zal de heli mechanisch goed af moeten stellen, en daarna kan je hem zo tam maken als je wenst en wat de setup je toelaat (ook FBL trouwens).
Sommige heli's vliegen belabbert met lage headspeed en kleine uitslagen en dan is dat de beperkende factor.
De elektronische mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos.
 
het afstellen wordt lekker veel lees werk, net zoals bij een auto.
ik zit nog te twijfelen wat voor heli het word, hij moet wel stabiel vliegen.
zit echt te kijken naar de HK versie, maar hoor er een gedeelde mening over...
 
Je bespaart bij de aankoop.
Maar het is een 1:1 kopie van de Align T-rex.
Alleen hebben ze het prijsverschil bewerkstelligd door andere materialen keuze en geen kwaliteits controlle op de passingen.
Vaak kleden mensen ze dan aan met HK elektronika (servo's, motor, regelaar, lipo etc.)
Die ze vervolgens in het eerste jaar, door tegenvallende ervaringen, al gaan vervangen door merkspul.
De kunststof delen worden snel vervangen door Align onderdelen, en eigenlijk ook alle andere onderdelen op termijn.
Je begint met proberen te vliegen tot alle meuk kapot is en aan het einde van de in en afstel rit houd je een heli over die je ook gelijk had kunnen kopen.
Maar het schijnt leerzaam en goedkoper te zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
ik heb er veel over gelezen en op gezien (youtube nutcaze), maar qua elektronica ben ik zelf erg merk/kwaliteit gericht (als de elektronica faalt ben je zo ver van huis, heli of auto...)

en ik heb ook al onderdelen gezien die mensen meteen vervangen door de align versie, dus ik denk dat we gewoon de gok gaan maken, eerst wel een paar uur simmen :rolleyes:
 
Back
Top