Beginners heli gezocht

• Topicstarter Topicstarter Baki92
  • Startdatum Startdatum
B

Baki92

Guest
Beste vrienden

Ik zoek een beginners heli met collective pitch

Wie kan er helpen??:p

Welkom Baki op dit mooie forum.

Misschien kan je je in het kort voorstellen wat je ervaringen zijn, je interesses, leeftijd , uit welke omgeving je komt, etc.

Waar is Ron als je hem nodig hebt:mrgreen:

Beste,

Ik ben 22 en wil beginnen met helicopters
Maar wil dan toch niet met fixed pitch beginnen als het mogelijk is
Ik ben van belgie,Genk
Verder wil ik hulp van jullie

Mvg

je wilt hulp, maar verteld eigenlijk net niets :mrgreen:

wat is je budget?
wil je alleen buiten vliegen, of ook binnen?
heb je al een simulator (moet je eigenlijk wel hebben.. phoenix of realflight, zijn er meer)
ga je jezelf leren vliegen, of ga je naar een club?

waarom vraag ik dit?
voor een 450 maatje cp ben je met gemak 600 euro of meer kwijt.
heb je vaak nog niet eens accu's. en je moet nog een lader.
en nog een zender.
lader en zender kun je voor andere zaken ook gebruiken, maar maakt het natuurlijk wel duur in het begin.
2e hands is dan leuk, maar bij heli's is dit gevaarlijk. erg veel 2e hands spul kan of wil men niet voorvliegen, dat is al een teken dat het niet goed is..
batterijen niet geladen, ontvanger uitgebouwd, ff geen tijd, allerlei smoezen.
niet voorvliegen, niet kopen.
liefst ook een wat gevorderd piloot meenemen.

koop je alsnog een probleemgeval voor weinig, ben je vaak op het eind meer kwijt dan een nieuwe heli je gekost zou hebben.

daarnaast zijn heli's, en zeker de cp's, vliegende scheermessen. een 450 vliegt met ergens tussen de 2000 en 3500 toeren op de kop. weegt een kilo, net eronder.
eenmaal opgestart, is iedere aanraking met het ding een reden voor de heli om zichzelf tot bouwpakket te degraderen.
raak jij of een ander hem aan, raakt diegene onderdelen kwijt.

let even op, in belgie mag je (als ik mij niet vergis) niet modelvliegen, tenzij je dit in een club doet.
In nederland zijn deze regels anders. Dus kom je oom agent tegen, weet dat hij in zijn recht staat ;-)

Ik ga zelf proberen leren te vliegen maar had meer een 300-350 in gedachte en wil toch met iets goedkoops beginnen en ik ga buiten vliegen maar dat is geen probleem

pak dan wel de mcpx v2, en dus niet de nieuwere mcpx BL

de mcpx bl is net wat groter, maar verschrikkelijk veel agressiever en sterker
meer kans op schade dus, en lastiger te sturen
de v2 kan meestal ook wel een stevige tik hebben.
wel opletten wat linkjes in de kop mee te bestellen, die vliegen er nog wel eens af om daarna echt zoek te raken.

En dit geld voor iedere heli, als je crasht altijd gas dicht...
houd je het gas erop, brand de printplaat door, en dat is meteen het duurste van de heli.

Buiten vliegen kan met dit maatje, op zich is windkracht 1 a 2 geen probleem.
een gevorderd vlieger red windkracht 3 ook nog wel.
Wil je met meer wind gaan vliegen, is een grotere heli sterk aan te raden, maar dat zal niet helemaal stroken met het budget ;-)
een 450 is daarin een prachtige alleskunner. groter gaat alleen maar beter met wind om.

wellicht is de Blade 200 een optie?
Volgens mij wel een FP ... maar 't schijnt een leuke beginnersheli te zijn.

Of misschien kiezen voor een wat goedkopere micro CP zodat je wat geld overhoud voor als je groter wil gaan vliegen.

De v922 of v977 van wltoys bijvoorbeeld of de walkera super CP

En zo is er nog een hele reeks meer van o.a. Hisky, Skyartec .....

Als je toch net een maatje groter zou willen dan zou de V120D02S een optie zijn, maar die zou ik toch niet aanraden vanwege de torque tube op de staart, die is nogal gevoelig bij crashes en/of harde landingen.

Hisky komt binnenkort met een brushless 130 size in 2 varianten, 1 met torque tube en eentje met 2 motoren waarvan zowel de tail als main motor brushless zijn:

http://www.banggood.com/Hisky-HCP130S-6CH-24G-Brushless-Flybarless-RC-Helicopter-RTF-p-926407.html

Nog een maatje groter is de Walkera Master CP misschien iets voor je:

http://www.banggood.com/Wholesale-W...icopter-BNF-+-DEVO-7-Transmitter-p-50456.html

Een 250 of 450 zou ik in ieder geval niet doen om te beginnen. Als je 1 van bovenstaande aardig onder de knie hebt en gewend bent aan CP vliegen dan kan dat wel natuurlijk.

Zelf ben ik bijvoorbeeld van een V120D02S overgegaan naar een 450 en dat was goed te doen.

Dan is de 450 Plus DFC super combo RTF een erg leuke en betaalbare heli om mee te beginnen (spreek uit ervaring ;-)):

http://www.hobbymaniac.nl/products/14509/T-REX-450-Plus-DFC-Super-Combo--RTF-3GX-MRS-/

Laatst bewerkt:
Zoals de anderen ook zeggen, zou ik niet meteen met een grotere heli gaan starten en dan zeker geen CP. Bij een crash zal je dan veel sneller schade gaan hebben, en de kans dat je in het begin veel zal crashen is groot (kan ik uit ervaring vertellen).

Ik ben zelf begonnen met de nano-cpx, heel goed om mee te starten want die kan echt heel veel hebben en de reserve onderdelen zijn goedkoop en goed verkrijgbaar. Ik denk dat de MCPX v2 ongeveer vergelijkbaar is, al zal die wellicht door de grootte iets meer geschikt zijn voor buiten. De nano is prima binnen te vliegen en met niet al te veel wind is het buiten ook altijd leuk om mee te spelen.

de nano vlieg ik tot wk 2 en zou ook daarmee beginnen. een mcpx v2 of nano.. ik vind de nano fijner vliegen, binnen en buiten, daarom heb ik de mcpx weggedaan maar zou ik nu weer beginnen zou ik beginnen met een nano/mcpx icm dx6i en een sim.. slaat het aan en blijf je het leuk vinden dan kun je van de winter een 450 in elkaar gaan knutselen... ik zou alleen een bouwpakket kopen en niet de plus dfc maar dat is op niets anders gebaseerd dan mijn gevoel want de plus dfc is ook gewoon goed. Verder zou ik voor ik de 450 koop al eens kijken voor een ladertje. . al kun je met een micro in het begin wel af met de bijgeleverde lader... succes!

heeft iemand het algemene technische kennis draadje al voorgesteld?

... ik zou alleen een bouwpakket kopen en niet de plus dfc maar dat is op niets anders gebaseerd dan mijn gevoel want de plus dfc is ook gewoon goed...
Op zich een begrijpelijke opmerking, maar dan ben je wel even wat meer geld kwijt voor je kan vliegen.

Ik heb zelf deze afweging ook moeten maken:

Met de 450 Plus DFC vlieg je voor € 399,-

Ga je voor zelf bouwen dan kom je in geval van flybarless (voor een beginner in mijn ogen wat prettiger dan een flybar) bij de Pro DFC terecht welke € 430,- kost in super combo uitvoering. Daar moet dan nog een zender met ontvanger bij, bijvoorbeeld de T6J met R2006Gs welke met een prijs van € 140,- momenteel 1 van de goedkopere is en een lipo en lader.

Ofwel je bent dan ruim € 600,- verder voor je kan vliegen.

Bovendien heeft de Pro een Torque Tube (lees: als beginner meer kans dat je die sloopt dan een belt) en zijn onderdelen voor de pro een stuk duurder. Iets wat je, aangezien het risico dat je crashed in het begin vrij hoog is, ook niet moet vergeten.

Daarnaast is de 3GX wat ingewikkelder om in te stellen dan de 3GX-MRs.

Een Sport v2 met flybar kan natuurlijk ook, maar die is maar 3 tientjes goedkoper dan de Pro DFC en voor een beginner waarschijnlijk wat lastiger af te stellen.

Dat bij elkaar opgeteld was voor mij de reden om de Plus te verkiezen boven de Pro om mee te beginnen. Ik heb wel even alle boutjes nagelopen en waar nodig opnieuw voorzien van Loctite en het geheel even opnieuw afgesteld.

Op de club hebben diverse leden al gezegd hoe mooi strak en rustig de 450 Plus DFC vliegt, dus vanwege de vliegeigenschappen hoef je het ook niet te laten.

leuk, flybar vs niet flybarless ;-)

Persoonlijk vind ik dat hele computergedoe helemaal niks in een heli.
ongrijpbaar. ziet er niets aan.
geen flauw idee of het goed werkt, en of het ook 100% zijn werk doet.

ikzelf vlieg al een tijdje, en kan voor mezelf in ieder geval zeggen wat ik wel, en wat ik niet toesta bij mn heli.
ik weet nl hoe het hoort te vliegen, en hoe hij zich normaal gedraagt.

Komen we bij de beginner. ff uitgaande van een echte beginner, dus 0 kennis.
Krijgen we een boekje voor de gyro. een boekje over de stabilisatie. waarin je dus ook vanalles kunt verzieken....
had laatst een sport dfc (ook zo'n rtf volgens mij), daar zat die nieuwe 3gx afgeleide in.
die presteerde het om kapotte servo's te maskeren... na een crash of 5 waren er wat tanden kapot blijkbaar. Maar men had de gain een beetje opgeschroeft, en toen vloog het weer redelijk.

nu gebeurde dat in een club, zonder gevorderde mensen had het ding nog 10 keer tegen de grond gegaan voor de oorzaak was gevonden.

dit was ff een recente fbl uitspatting op de club..
maar je kunt zoveel fout doen.. zonder dat je dit makkelijk kunt controleren op de grond...

Flybar is daarin zo makkelijk..
-swash recht (moet op fbl ook)
-linkjes naar de kop even op gelijke lengtes zetten (zijn er wel een paar meer natuurlijk)
-flybar goed in het midden zetten
-pitch instellen met de meter. moet op de fbl ook..
-cyclic gewoon zo groot mogelijk zonder dat een servo vastloopt op het eind van de slag.
-zorgen dat alles soepel draait en beweegt.

thats it.
geen computers.
je kunt snel zien wat er niet goed gaat (stroeve kop, speling, losse dingen etc)
ja, het zijn wat meer onderdelen. het vreet wat vermogen weg.
maar eigenlijk is het makkelijker te doorgronden dan zo'n computer.
het vliegt gewoon goed verder. je leert hoe een heli zich hoort te gedragen

en ga je daarna over op een fbl heli, of verwissel je de kop op de bestaande weet je in ieder geval hoe het hoort en kun je dus ook de fbl unit goed afstellen.

@ Floriske.nl vind dat je de aanname dat je als een beginner meer crashed een rare.. ik heb mijn 450 nog nooit, klopt af, gecrasht en dat zou voor mij ook geen reden zijn om een heli wel of niet te kopen.. persoonlijk, ik heb ze allebei, prefereer ik torque tube boven belt omdat je niks op spanning hoeft te zetten, er geen belt kan breken en geen/minder kans op statische ontlading, ik ga ervan uit dat een beginner de mod ervoor niet zonder hierop gewezen te zijn doet en mij tt betrouwbaarder lijkt. als je begint met een mcpx met dx6i heb je geen zender nodig en kost je dit enkel een ontvanger... en het is gewoon een dure hobby daarbij is, ook met een 450, een goede lader ook handig. ik kraak de plus dfc niet af en geef alleen mijn persoonlijke mening.
daarbij komt nog dat je gewoon moet leren landen zonder dat de staart de grond raakt en raak je die wel kost dat een gearset extra... die kosten echt de wereld niet hoor, zoals ik zei het is gewoon een dure hobby... 1000€ is niks.. en je kunt het zo duur maken als je zelf wil.. simmen bespaart je in ieder geval geld..

Hallo,

Ik zou ook aanraden om veel te lezen over deze fantastische hobby. Er komt namelijk héél wat bij kijken. Das niet erg, maar juist leuk.

Een heel goede website hierover is deze: rchelicopterfun

Ook hier op het forum:
Algemene technische kennis

en:

een-heli-kopen-hoe-en-wat-en-wel-niet

Verder lijkt mij de combinatie: Phoenix sim + dx6i (zender) + mcpx v2 een goede combinatie. De zender kan je voor nog vele volgende helicopters gebruiken. de mcpx is een goede beginners heli, maar leer eerst vliegen met de simulator, dat scheelt heel wat frustraties.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat iedereen een andere leer curve heeft en de hobby ook altijd anders oppakt als een anders dus dat het zowieso moeilijk is om voor iemand anders te bepalen wat een perfecte beginners heli is.

Ik denk echter wel dat iedereen (beginners) na veel inlees werk en onderzoek (en dat is niet vragen welke heli) al redelijk kunnen inschatten waar hun idee naar toe gaat.

De 1 crasht veel de ander weinig of niet. De een is technisch onderlegt de ander niet, de 1 is handig de ander juist weer niet, de 1 leert snel de ander weer niet.

Het enige wat iemand aangeraden kan worden is doe eens wat weken/maanden speurwerk op alle forums die je kunt vinden en dan gaat er een wereld voor je open.:D

Op zich een begrijpelijke opmerking, maar dan ben je wel even wat meer geld kwijt voor je kan vliegen.

Ik heb zelf deze afweging ook moeten maken:

Met de 450 Plus DFC vlieg je voor € 399,-

Ga je voor zelf bouwen dan kom je in geval van flybarless (voor een beginner in mijn ogen wat prettiger dan een flybar) bij de Pro DFC terecht welke € 430,- kost in super combo uitvoering. Daar moet dan nog een zender met ontvanger bij, bijvoorbeeld de T6J met R2006Gs welke met een prijs van € 140,- momenteel 1 van de goedkopere is en een lipo en lader.

Ofwel je bent dan ruim € 600,- verder voor je kan vliegen.

Bovendien heeft de Pro een Torque Tube (lees: als beginner meer kans dat je die sloopt dan een belt) en zijn onderdelen voor de pro een stuk duurder. Iets wat je, aangezien het risico dat je crashed in het begin vrij hoog is, ook niet moet vergeten.

Daarnaast is de 3GX wat ingewikkelder om in te stellen dan de 3GX-MRs.

Een Sport v2 met flybar kan natuurlijk ook, maar die is maar 3 tientjes goedkoper dan de Pro DFC en voor een beginner waarschijnlijk wat lastiger af te stellen.

Dat bij elkaar opgeteld was voor mij de reden om de Plus te verkiezen boven de Pro om mee te beginnen. Ik heb wel even alle boutjes nagelopen en waar nodig opnieuw voorzien van Loctite en het geheel even opnieuw afgesteld.

Op de club hebben diverse leden al gezegd hoe mooi strak en rustig de 450 Plus DFC vliegt, dus vanwege de vliegeigenschappen hoef je het ook niet te laten.
Beste met de sport vz bedoel je de twister sport v2?

Back