Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Je kan het weerstand-baantje schoonmaken, en de zogenaamde "wipers" die erover schuiven. Dat zou het moeten oplossen, anders is het tijd voor een nieuwe servo.

Het eerste is wat ik al doe, het tweede lijkt me stug, hij doet het al vanaf ongeveer vlucht 10 of 15.....
En ik vind het een leuk dingetje hoor, maar ik flikker hem nog liever in de hoek dan dat ik met die kleine electronica ga prutsen....

Want ondanks alles, neem ik dit dingetje toch niet helemaal serieus....
(een heli die je zonder al te veel gevaar voor lijf en leden terug kunt koppen is niet echt een heli:p)

Groet, Bert

Ik vind dat kleine spul juist wel prettig, handzaam en door de lage risico's. maar een grote heli heeft zeker ook appeal. Als je de mCPx echt in de hoek gaat mikken wil ik er nog wel eens aan knutselen. Ik ben gewend aan sleutelen aan dat micro spul.

Want ondanks alles, neem ik dit dingetje toch niet helemaal serieus....
(een heli die je zonder al te veel gevaar voor lijf en leden terug kunt koppen is niet echt een heli:p)

Groet, Bert

:puppydogeyes: Ik nog wel tegen iedereen vertellen dat ik een echte heli gekocht heb die ik ook nog in de lucht kan houden.

:puppydogeyes: Ik nog wel tegen iedereen vertellen dat ik een echte heli gekocht heb die ik ook nog in de lucht kan houden.

Hahaha, troost je: dat heb je ook.... je moet je niks aantrekken van mijn uitspraken op dit vlak.... ik ben nu eenmaal mijn hele vliegende leven gewend aan heli's van minimaal 4.5 kilo en 1.40 rotor, en vaak groter.....

Groet, Bert

Ik vind dat kleine spul juist wel prettig, handzaam en door de lage risico's. maar een grote heli heeft zeker ook appeal. Als je de mCPx echt in de hoek gaat mikken wil ik er nog wel eens aan knutselen. Ik ben gewend aan sleutelen aan dat micro spul.

Haha, tsja.... minder risico is ook een lager adrenaline niveau....

En hij gaat de hoek nog niet in hoor.... ik heb nog minstens 2 bussen remmenreiniger staan, dus hij vliegt nog wel even.....

(en stiekum is het ondanks het door mij verguisde FBL, toch best een leuk dingetje om wat mee rond te tuffen op een verloren momentje....)

Groet, bert

@Bert
Hoe doe jij dat precies met die remmenreiniger, spuit je dat er gewoon op?

Yep! ik zet de boel aan, throttle hold aan, canopy er af, en dan een kort krachtig schot IN de leibaan van de betreffende servo, dan even flink roeren met alle sticks, dan weer een kort krachtig schot, weer even roeren, en zo door. Twee tot drie van deze schoten (en de overtollige remmenreiniger moet er lekker uit stromen, anders spoel je het vuil niet weg) en de servo beweegt weer normaal.

Let wel, ik schiet de remmenreiniger echt IN de leibaan, ik spray NIET van een paar cm afstand....

Groet, Bert

Haha, tsja.... minder risico is ook een lager adrenaline niveau....

En hij gaat de hoek nog niet in hoor.... ik heb nog minstens 2 bussen remmenreiniger staan, dus hij vliegt nog wel even.....

(en stiekum is het ondanks het door mij verguisde FBL, toch best een leuk dingetje om wat mee rond te tuffen op een verloren momentje....)

Groet, bert

Zou je een mcpx dan ook echt aanraden of is een mcpx gewoon leuk speelgoed en meer niet. Dan zou je net zoveel bevrdiging kunnen hebben aan een Pro als aan een Mcpx. De Mcpx kun je inderdaad met meer wind vliegen maar minder geschikt om echt in de huiskamer te vliegen en daar is een Pro bij uitstek weer goed voor.

Zou je een mcpx dan ook echt aanraden of is een mcpx gewoon leuk speelgoed en meer niet. Dan zou je net zoveel bevrdiging kunnen hebben aan een Pro als aan een Mcpx. De Mcpx kun je inderdaad met meer wind vliegen maar minder geschikt om echt in de huiskamer te vliegen en daar is een Pro bij uitstek weer goed voor.

Tsja, dat is echt weer een discussie die ongeveer net zo zinloos is als: is een MPV beter dan een pick-up of een stationcar.....

Iedere heli heeft zijn specifieke voor en nadelen, voor sommige types zit het in de details, voor anderen veel meer in "waar kun je er mee vliegen"

Feit is (en dit is NIET ten nadele van FP bedoeld) dat een CP altijd veelzijdiger is dan een FP....

Je moet mijn uitspraken over afmetingen of al dan niet leuk stuurgedrag en dergelijke, dan ook meer zien als beetje flauw eikelen, en alle gekheid op een stokje: ja, de mCPx is beide: zeker een leuk ding en zeker een aanrader. Dat gezegd hebbende, met een FP vlieg je sneller ontspannen rond dan met een CP.
Is een mCPx een goede beginners heli? Dat is ook alweer zo'n niet te beantwoorden vraag: Als alle heli's even duur zouden zijn, en even crashbestendig,zouden ze ALLEMAAL exact even geschikt zijn om mee te leren vliegen (een lelijk eendje is precies even geschikt om mee te leren autorijden als een Mercedes, het verschil zit in het comfort en de prestaties, niet in het "leren")....
Het is dus maar net wat je ongeveer wilt.

Een ding moet je echter buiten beschouwing laten: of je er vaker mee kunt vliegen of op meer plaatsen. Tuurlijk maakt dat uit, maar het zegt niks over de "bevrediging" (niet mijn woordkeus.... :p)....
Dat is dezelfde vraag als "wil je een Ferrari voor op het circuit of een Volkswagen voor op de openbare weg?"

Begrijp me niet verkeerd, maar IEDERE beginnende helivlieger vraagt zich af of hij wel de juiste heli gekozen heeft, en het antwoord op die vraag is heel simpel: heb je er mee leren vliegen? ja, dan had je de goeie, nee? dan had je de verkeerde. En aangezien ik letterlijk met ieder type heli wel mensen heb zien leren vliegen, is er dus niet zoiets als "de verkeerde" heli, hooguit de verkeerde combinatie heli/piloot. Vooropgesteld natuurlijk dat het een "echte" heli is en geen coax speelgoed o.i.d.
In dat opzicht is autostabiel spul zoals een Solo Pro wel op het randje, maar goed, dat is weer mijn persoonlijke mening.

Laten we een "echte heli" dan voor het gemak definiëren als een heli die NIET uit zichzelf in de lucht blijft, waarmee bijvoorbeeld ook de grote brandstof-heli's afvallen zodra er een autostabilisatie in zit (voor alle duidelijkheid, dat is wat anders als een FBL systeem).

En om nog even een volledig onbruikbaar maar evenzogoed volledig oprecht antwoord te geven op je vraag of het wel of niet meer dan een leuk stukje speelgoed is: Je hebt die BO 105 van mij gezien..... En dat is óók niet meer dan een leuk stukje speelgoed.....

Groet, bert

@Bert
Bedankt voor de tip en bovenstaand verhaal ben ik helemaal met je eens, dit soort dingen is voor een groot deel persoonlijk.

@Bert, mooi stuk duidelijk uitleg. Had eerst de mcpx een eind voor mij uitgeschoven en steeds meer kreeg ik een beter gevoel bij de mcpx.
Dan bestaat er weer twijfel en weet ik niet of deze mij voldoening gaat geven. Je moet het ook niet willen vergelijken met veschillende typen heli's. Voor jezelf moet je eruit komen of deze datgene biedt waar jij plezier aan gaat beleven. Ik kan mijn voorstellen dat ee grote formaat meer adrenaline gaat geven dan ee kleine micro maar dat is ook weer persoonlijk.

@Bert, mooi stuk duidelijk uitleg. Had eerst de mcpx een eind voor mij uitgeschoven en steeds meer kreeg ik een beter gevoel bij de mcpx.
Dan bestaat er weer twijfel en weet ik niet of deze mij voldoening gaat geven. Je moet het ook niet willen vergelijken met veschillende typen heli's. Voor jezelf moet je eruit komen of deze datgene biedt waar jij plezier aan gaat beleven. Ik kan mijn voorstellen dat ee grote formaat meer adrenaline gaat geven dan ee kleine micro maar dat is ook weer persoonlijk.

Dit is absoluut niet kleinerend bedoeld: op jouw (vaardigheids)niveau, geeft ALLES adrenaline!

Daar bedoel ik mee, dat ik niet kan voorspellen of je vlot met de mCPx overweg kunt of dat het lang duurt om hem onder de knie te krijgen, maar dat ik WEL kan voorspellen dat ALS je hem onder de knie krijgt, dat het dan behoorlijk kicken is! (letterlijk op het gevaar van ruzie met je levenspartner af....)

Afmetingen hebben in dat opzicht alleen invloed, als je van te voren "verziekt" bent met groot spul....:vamp: En daar heb jij nog geen last van, ik zou zeggen: prijs jezelf gelukkig!!!!

Tsja.... waar het de split-second decisions van het vliegen zelf aan gaat geld de gouden regel: bij twijfel, NIET doen!

Maar waar het de keuze voor een ander type heli aangaat geld de (toch minstens zilveren) regel: "bij twijfel, DOEN DOEN DOEN!!!!!!" :cool:

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik moet het nog maar eens rustig overdenken. Zowel een 450 size en een micro lijken mij beiden wel leuk. Met deMcpx ben je eerder in de gelegenheid om te vliegen, achtertuin, voor op straat, veldje en makkelijk mee te nemen. Groter formaat moet je toch echt een veld opzoeken en is het inderdaad voor mijn niveau allemaal nog moeilijk en zitten aan beiden een uitdaging.:D

Met de Pro ben ik dat zelfstabilliserende effect een beetje zat. Je kan niet lekker voluit vliegen en je krijgt last van een blade strike of tik tik tik geluid

Ik moet het nog maar eens rustig overdenken. Zowel een 450 size en een micro lijken mij beiden wel leuk. Met deMcpx ben je eerder in de gelegenheid om te vliegen, achtertuin, voor op straat, veldje en makkelijk mee te nemen. Groter formaat moet je toch echt een veld opzoeken en is het inderdaad voor mijn niveau allemaal nog moeilijk en zitten aan beiden een uitdaging.:D

De mCPx is goedkoper en inderdaad kleiner. Maar dat "je" er mee op kleinere plekken kunt vliegen, wil niet zeggen dat JIJ dat ook snel kunt.... het ding wil ONTZETTEND hard voor zijn afmetingen, en is daardoor erg snel buiten zicht.
Full speed is 2 sec rechtuit vliegen voldoende om absoluut niet meer te kunnen zien hoe hij in de lucht ligt.... Hij stelt ook (veel) hogere eisen aan je reactievermogen.

Een 450 is inderdaad iets lastiger om een goede locatie te vinden, maar ik durf te wedden dat ik (niet bekend in de buurt van Drachten) binnen 15 minuten meerdere geschikte plekken gevonden zou hebben. Maar ja, dat is nog steeds wat anders dan "ik wil NU vliegen" en een minuut later ook daadwerkelijk staan te vliegen, zoals met de mCPx kan....

Groet, Bert

Ik denk dat ik mij ook een beetje verkijk op de mcpx en deze nog teveel wil vergelijken met een Pro en ik weet dat dit absoluut niet het geval is.
Hoe groter de heli, wil niet zeggen dat deze spannender of mooier te vleigen is. Ik heb echter wel het gevoel dat hoe groterde heli is hoe meer heli je hebt en dat je dit ook merkt in zijn vlieggedrag.
Dit ter vergelijking met mijn Evo een Pro.
De Pro ben ik wel aan het sturen en aan het vliegen maar heb niet het gevoel dat ik echt aan het heli vliegen ben. Pak ik de Evo lijkt het erop dat ik ook een massa aan het vliegen ben, een ander gevoel bij het vliegen.
Ben juist bang dat ik dit met de Mcpx ook heb

Een misgeplaatste opvatting maar het gevoel dat de Mcpx toch een kleine micro heli is en niet het gevoel geeft van een 450 heli?
Dit is enkel een gevoel en de waarheid ligt ergens anders:D

Een misgeplaatste opvatting maar het gevoel dat de Mcpx toch een kleine micro heli is en niet het gevoel geeft van een 450 heli?
Dit is enkel een gevoel en de waarheid ligt ergens anders:D

Ik ken de EVO niet, dus daar moet je even niet op af gaan, maar een mCPx vliegt meer als een 450 dan als een Solo Pro....

Hooguit de verticale respons op turbulentie is heel anders en de gevoeligheid op pitch commando's.

Vergelijk het met kijken naar een colibri en kijken naar een kraai.... de kraai is wat makkelijker te volgen in de lucht.....

Het hooveren met FBL voelt anders dan het hooveren met flybar, dus een echt rechte vergelijking met een 450 is alleen mogelijk als die ook FBL is, maar het rondvliegen voelt niet zo heel veel anders.....

Groet, Bert

Ik ken de EVO niet, dus daar moet je even niet op af gaan, maar een mCPx vliegt meer als een 450 dan als een Solo Pro....

Hooguit de verticale respons op turbulentie is heel anders en de gevoeligheid op pitch commando's.

Vergelijk het met kijken naar een colibri en kijken naar een kraai.... de kraai is wat makkelijker te volgen in de lucht.....

Het hooveren met FBL voelt anders dan het hooveren met flybar, dus een echt rechte vergelijking met een 450 is alleen mogelijk als die ook FBL is, maar het rondvliegen voelt niet zo heel veel anders.....

Groet, Bert

Evo is een fbl systeem en schijnt nagenoeg bijna hetzelfde te vliegen als een CP, enkel nietmet de positieve eigenschappen van een CP en of de afstelmogelijkheden. Dit is wat ik heb gelezen in een review en kan ik niet bevestigen daar ik geen ervaring heb met een CP.

Wanneer de Mcpx valt te vergelijken met een 450 CP alleen kleiner en moeilijker te zien is het wellicht een goede beginners CP.

Wanneer de Mcpx valt te vergelijken met een 450 CP alleen kleiner en moeilijker te zien is het wellicht een goede beginners CP.

Nou.....

eigenlijk niet..... want sturen doe je ook met je ogen (als je niet ziet wat er gebeurt, kun je er ook niet op reageren) en sowieso heb je het ding in de wind op en neer zien knallen.... een 450 doet dat véél minder en is dus gewoon rustiger.

Verder is omdat het mCPx-je zo licht is, de acceleratie veel hoger dan bij een 450, dus zodra hij eenmaal weg begint te lopen moet je respons veel preciezer en gedoseerder zijn dan bij een 450....

Alles kan, met elke heli kun je leren vliegen....
Maar ik zal toch echt iedereen eerder een 450 aanraden dan een mCPx.... (en liever, nóg groter....)
Ik heb zelf vroeger leren vliegen met een heli die zelfs in die tijd als min of meer onvliegbaar beschouwd werd door velen, en het is me gelukt (vraag niet hoe, maar toch) en ik ga nu echt niemand aanraden om het met een mCPx te proberen als eerste heli. Maar daarom is het nog niet onmogelijk.

Groet, Bert

Back