Zou je een mcpx dan ook echt aanraden of is een mcpx gewoon leuk speelgoed en meer niet. Dan zou je net zoveel bevrdiging kunnen hebben aan een Pro als aan een Mcpx. De Mcpx kun je inderdaad met meer wind vliegen maar minder geschikt om echt in de huiskamer te vliegen en daar is een Pro bij uitstek weer goed voor.
Tsja, dat is echt weer een discussie die ongeveer net zo zinloos is als: is een MPV beter dan een pick-up of een stationcar.....
Iedere heli heeft zijn specifieke voor en nadelen, voor sommige types zit het in de details, voor anderen veel meer in "waar kun je er mee vliegen"
Feit is (en dit is NIET ten nadele van FP bedoeld) dat een CP
altijd veelzijdiger is dan een FP....
Je moet mijn uitspraken over afmetingen of al dan niet leuk stuurgedrag en dergelijke, dan ook meer zien als beetje flauw eikelen, en alle gekheid op een stokje: ja, de mCPx is beide: zeker een leuk ding en zeker een aanrader. Dat gezegd hebbende, met een FP vlieg je sneller ontspannen rond dan met een CP.
Is een mCPx een goede beginners heli? Dat is ook alweer zo'n niet te beantwoorden vraag: Als alle heli's even duur zouden zijn, en even crashbestendig,zouden ze ALLEMAAL exact even geschikt zijn om mee te leren vliegen (een lelijk eendje is precies even geschikt om mee te leren autorijden als een Mercedes, het verschil zit in het comfort en de prestaties, niet in het "leren")....
Het is dus maar net wat je ongeveer wilt.
Een ding moet je echter buiten beschouwing laten: of je er vaker mee kunt vliegen of op meer plaatsen. Tuurlijk maakt dat uit, maar het zegt niks over de "bevrediging" (niet mijn woordkeus....

)....
Dat is dezelfde vraag als "wil je een Ferrari voor op het circuit of een Volkswagen voor op de openbare weg?"
Begrijp me niet verkeerd, maar IEDERE beginnende helivlieger vraagt zich af of hij wel de juiste heli gekozen heeft, en het antwoord op die vraag is heel simpel: heb je er mee leren vliegen? ja, dan had je de goeie, nee? dan had je de verkeerde. En aangezien ik letterlijk met ieder type heli wel mensen heb zien leren vliegen, is er dus niet zoiets als "de verkeerde" heli, hooguit de verkeerde combinatie heli/piloot. Vooropgesteld natuurlijk dat het een "echte" heli is en geen coax speelgoed o.i.d.
In dat opzicht is autostabiel spul zoals een Solo Pro wel op het randje, maar goed, dat is weer mijn persoonlijke mening.
Laten we een "echte heli" dan voor het gemak definiëren als een heli die NIET uit zichzelf in de lucht blijft, waarmee bijvoorbeeld ook de grote brandstof-heli's afvallen zodra er een autostabilisatie in zit (voor alle duidelijkheid, dat is wat anders als een FBL systeem).
En om nog even een volledig onbruikbaar maar evenzogoed volledig oprecht antwoord te geven op je vraag of het wel of niet meer dan een leuk stukje speelgoed is: Je hebt die BO 105 van mij gezien..... En dat is óók niet meer dan een leuk stukje speelgoed.....
Groet, bert