beginnersvliegtuig

• Topicstarter Topicstarter jentel
  • Startdatum Startdatum
Heeft iemand deze?

en zou je er ook bev realflight me kunnen doen?

De electro calmato zou ik sterk afraden. Kyosho heeft er de plank wat mij betreft een beetje mee misgeslagen. Je moet al een gat maken in het motorschot om de lipo zo ver mogelijk naar voren te halen, en dan nog is er lood nodig. Als ie eenmaal vliegt, vliegt ie wel, maar echt lekker vond ik 'm niet vliegen. Dan zou bv. de Mentor van multiplex volgens mij een veel betere keuze zijn, ook al omdat die van elapor is en daardoor veel meer 'hufterproof'...

Hezik, ik ben het met je eens als je de origineel bijgeleverde motor plaatst in de e-Calmato. Die voldoet redelijk, maar niet meer dan dat. Zet er echter een (betere) Chinees in van 2 tientjes en een zwaardere 3S-LiPo (ik vlieg op een 4000mAh), en het ding gaat als de brandweer zónder lood bij te plakken of gaten in je schotten te moeten maken.

Tot aan windkracht 5 stabiel gevlogen! Bij ons op de club vliegen inmiddels meer e-Calmato's naar volle tevredenheid!

Als eerste kist ben ik het wel met je eens dat de Mentor meer hufter-proof is, vanwege de Elapor. Bovendien is hij wat langzamer.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
deze zou perfect zijn maar hoe zou ik deze in oost vlaanderen krijgen
Tweedehands alleen kopen als hij voorgevlogen kan worden. Neem dan een ervaren iemand mee om e.e.a. te beoordelen.

Gebruik op de simulator dezelfde stickbezetting als de mensen/club die je straks gaan helpen. Anders kunnen ze je niet geen vlieg-instructie geven omdat ze niet volgens jouw stickbezetting kunnen vliegen. Kies je een andere bezetting dan moet je later weer opnieuw leren.

Zeer nuttig informatie voor beginners.
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
[FAQ] Modelvliegen, algemeen
&
[FAQ] Modelvliegen, Brandstof

Laatst bewerkt door een moderator:
Hezik, ik ben het met je eens als je de origineel bijgeleverde motor plaatst in de e-Calmato. Die voldoet redelijk, maar niet meer dan dat.

Oh, dat is niet mijn ervaring. Een leerling van mij vliegt met de Calmato EP en die heeft hem goed licht afgebouwd, dus lipo zo ver mogelijk naar voren.

Vermogen heeft het ding genoeg, maar hij vliegt gewoon niet zoals de GP calmato. Nog wel goed bruikbaar als leskist, maar niet zo'n 'hit' als de GP calmato wat mij betreft.

Zet er echter een (betere) Chinees in van 2 tientjes en een zwaardere 3S-LiPo (ik vlieg op een 4000mAh), en het ding gaat als de brandweer zónder lood bij te plakken of gaten in je schotten te moeten maken.

Je maakt hem dan dus gewoon te zwaar. Die motor is zwaarder en je gooit er een loeizware lipo in. Ter vergelijk.. mijn leerling vliegt 'm met 2200mAh lipo's, denk dat die in totaal zo'n 200 gram lichter uitkomt, wat op een kistje van nog geen 2kg wel veel is hoor..

Maar goed, is niet zo dat het een enorm slechte kist is, hij is alleen niet zo goed als de Calmato GP en daarmee voor mij niet zo'n 'per definitie aanrader' als de GP calmato. Ik zou dan denk ik nog eerder een GP calmato pakken en die electrificeren..

Maar goed, is niet zo dat het een enorm slechte kist is, hij is alleen niet zo goed als de Calmato GP en daarmee voor mij niet zo'n 'per definitie aanrader' als de GP calmato. Ik zou dan denk ik nog eerder een GP calmato pakken en die electrificeren..

Ben ik beide met je eens. Een clubgenoot van me heeft de GP-versie ge-electrificeerd: fantastisch vliegbeeld en veel stabieler dan de EP versie.

Daar staat tegenover dat je een fors grotere investering doet als beginner in een zwaardere motor en regelaar, én in 4s-pakketten. Maar het vliegt geweldig!

Tsja, dat laatste ben ik dan weer niet met je eens.

Zet een Robbe Roxy 3636/06 in een GP calmato (300 Watt) met een 12*6 of 11*6 prop erop, en je hebt een prima vliegende trainer op 3s. Geen ragbak, maar zeker vergelijkbaar met een GP calmato met een 6,5cc motor.

Tsja, dat laatste ben ik dan weer niet met je eens.

Zet een Robbe Roxy 3636/06 in een GP calmato (300 Watt) met een 12*6 of 11*6 prop erop, en je hebt een prima vliegende trainer op 3s. Geen ragbak, maar zeker vergelijkbaar met een GP calmato met een 6,5cc motor.

Misschien wel Hezik; ik heb geen ervaring met deze setup. Ik heb alleen een GP-electro gevlogen op een 4s setup en dat vloog geweldig (was ca. 700 Watt); vloog voor mijn gevoel redelijk vergelijkbaar met de 6.5 cc uitvoering. Dan is het wél een ragbak!

Overigens: mijn e-Calmato met de zwaardere setup is ca. 460 Watt bij een totaalgewicht van 1800 gram. Vliegt niet als een ragbak...wel leuk te vliegen.

Wat is een goede prijs voor een ongebruikte Futaba Skysport T4YF met ontvanger futaba R136F?

mvg

Kweni, uhm... Ongebruikt? 70-80 euro ofzo?
PS: Check ff PM

Ik zou toch wat lager gaan, het is tenslotte maar een simpele 4-kanaals hé.
Hiermee beweer ik dus niet dat hij niet goed is he:p Waarschijnlijk perfect als 1e zender, maar als je wat verder gaat in het modelvliegen, dan zul je snel tekort komen met de skysport...

grts

niels

Ja waarschijnlijk wel,

Maar die prijs ijkt mij vooral om de ontvanger. DIe is denk ik wel OK

Ik denk wel dat dat ongeveer redelijk is voor een ongebruikte, maar als je budget het toelaat, spaar dan even door tot je een leuke computer-zender hebt. Dat bespaart je een hoop miserie.
Waar wil je hem trouwens kopen ?

groetjes

niels

Back