Na ongeveer 20 jaar met vaste vleugelmodellen te hebben gevlogen heb ik een lang gekoesterde wens maar eens concreet gemaakt, het vliegen met een modelhelikopter. Na uren lezen op diverse fora heb ik een redelijk beeld gekregen van de modelheli anno 2014. Ben toen gaan zoeken voor een heli, onder ander via dit forum. Wou graag een 600 versie i.v.m. stabiliteit en zichtbaarheid. Via dit forum heb ik uiteindelijk een heli aangeschaft die zo goed als nieuw is. Moet eerlijk zeggen dat het waarschijnlijk niet de ideale beginnersheli is geworden maar kon me gewoon niet inhouden 
Het gaat om een Align Trex600 esp met de volgende setup:
Turnigy UBEC15
Swashplate servos: Futaba S3050
Hekservo: Futaba S9254
Torqtube staart aandrijving
Microbeast FBL systeem
Kontronik Pyro 600-12 motor
Phoenix ICE100 ESC
Mavrikk G5pro rotorbladen
6s Lipo
Na veel uren met eenzelfde heli op de simulator gevlogen te hebben wou ik toch maar eens in het echt gaan vliegen. Alleen zijn mijn vliegkunsten nu niet op voldoende niveau voor dit apparaat schat ik in. In ongeoefende handen een levensgevaarlijk apparaat. Daarom eerst een Funcopter van Multiplex gekocht om de bewegingen te gaan leren. Ondertussen weer een 10-tal vlieguren verder en ik moet zeggen dat ik heel veel van dit ding heb geleerd. De komende tijd blijf ik ook lekker met dit ding door oefenen maar wil de Trex graag vliegklaar maken. Nu moet ik alleen nog een lipo voor de besturing aanschaffen. Welke lipo raden jullie aan qua capaciteit en voltage? Waarom bijvoorbeeld een 3s lipo als je toch terug gaat naar 5 Volt? Ik neem aan dat je met een 3S lipo een lagere capaciteit kunt selecteren maar is dit per saldo nu minder gewicht? Of zijn er andere voordelen?
Daarnaast heb ik ook nog een ontvanger nodig. Vlieg met een Futaba FC28 omgebouwd met het ingebouwde Fasst systeem van Futaba. Wil ook graag een Futaba ontvanger, iemand nog tips?
Als laatste, graag zou ik de heli willen laten invliegen door een ervaren vlieger en als het kan ergens nog wat lessen nemen. Bij ons op de vereniging is 1 heli vlieger die helaas niet met een pultzender kan vliegen. Mijn FC28 is voorzien van lange stuurknuppels en hangt in een pult. Kan dus niet met de duimen worden gevlogen. Daarnaast vliegen we bij ons allemaal op mode 1 en dat heb ik dus ook gekozen voor de heli. Dit ivm mogelijke verwarring straks met de vaste vleugel modellen.
Is er iemand die met een pultzender en mode 1 overweg kan en mij hiermee eens zou willen helpen? Woon in de omgeving van Doornspijk. Heb ook al bij vliegscholen gekeken maar die vliegen allemaal mode 2 helaas.
Excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat er mensen zijn die me hiermee kunnen helpen.
Groet Johannes

Het gaat om een Align Trex600 esp met de volgende setup:
Turnigy UBEC15
Swashplate servos: Futaba S3050
Hekservo: Futaba S9254
Torqtube staart aandrijving
Microbeast FBL systeem
Kontronik Pyro 600-12 motor
Phoenix ICE100 ESC
Mavrikk G5pro rotorbladen
6s Lipo
Na veel uren met eenzelfde heli op de simulator gevlogen te hebben wou ik toch maar eens in het echt gaan vliegen. Alleen zijn mijn vliegkunsten nu niet op voldoende niveau voor dit apparaat schat ik in. In ongeoefende handen een levensgevaarlijk apparaat. Daarom eerst een Funcopter van Multiplex gekocht om de bewegingen te gaan leren. Ondertussen weer een 10-tal vlieguren verder en ik moet zeggen dat ik heel veel van dit ding heb geleerd. De komende tijd blijf ik ook lekker met dit ding door oefenen maar wil de Trex graag vliegklaar maken. Nu moet ik alleen nog een lipo voor de besturing aanschaffen. Welke lipo raden jullie aan qua capaciteit en voltage? Waarom bijvoorbeeld een 3s lipo als je toch terug gaat naar 5 Volt? Ik neem aan dat je met een 3S lipo een lagere capaciteit kunt selecteren maar is dit per saldo nu minder gewicht? Of zijn er andere voordelen?
Daarnaast heb ik ook nog een ontvanger nodig. Vlieg met een Futaba FC28 omgebouwd met het ingebouwde Fasst systeem van Futaba. Wil ook graag een Futaba ontvanger, iemand nog tips?
Als laatste, graag zou ik de heli willen laten invliegen door een ervaren vlieger en als het kan ergens nog wat lessen nemen. Bij ons op de vereniging is 1 heli vlieger die helaas niet met een pultzender kan vliegen. Mijn FC28 is voorzien van lange stuurknuppels en hangt in een pult. Kan dus niet met de duimen worden gevlogen. Daarnaast vliegen we bij ons allemaal op mode 1 en dat heb ik dus ook gekozen voor de heli. Dit ivm mogelijke verwarring straks met de vaste vleugel modellen.
Is er iemand die met een pultzender en mode 1 overweg kan en mij hiermee eens zou willen helpen? Woon in de omgeving van Doornspijk. Heb ook al bij vliegscholen gekeken maar die vliegen allemaal mode 2 helaas.
Excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat er mensen zijn die me hiermee kunnen helpen.
Groet Johannes