Beginnersvragen

Na ongeveer 20 jaar met vaste vleugelmodellen te hebben gevlogen heb ik een lang gekoesterde wens maar eens concreet gemaakt, het vliegen met een modelhelikopter. Na uren lezen op diverse fora heb ik een redelijk beeld gekregen van de modelheli anno 2014. Ben toen gaan zoeken voor een heli, onder ander via dit forum. Wou graag een 600 versie i.v.m. stabiliteit en zichtbaarheid. Via dit forum heb ik uiteindelijk een heli aangeschaft die zo goed als nieuw is. Moet eerlijk zeggen dat het waarschijnlijk niet de ideale beginnersheli is geworden maar kon me gewoon niet inhouden :D

Het gaat om een Align Trex600 esp met de volgende setup:
Turnigy UBEC15
Swashplate servos: Futaba S3050
Hekservo: Futaba S9254
Torqtube staart aandrijving
Microbeast FBL systeem
Kontronik Pyro 600-12 motor
Phoenix ICE100 ESC
Mavrikk G5pro rotorbladen
6s Lipo

Na veel uren met eenzelfde heli op de simulator gevlogen te hebben wou ik toch maar eens in het echt gaan vliegen. Alleen zijn mijn vliegkunsten nu niet op voldoende niveau voor dit apparaat schat ik in. In ongeoefende handen een levensgevaarlijk apparaat. Daarom eerst een Funcopter van Multiplex gekocht om de bewegingen te gaan leren. Ondertussen weer een 10-tal vlieguren verder en ik moet zeggen dat ik heel veel van dit ding heb geleerd. De komende tijd blijf ik ook lekker met dit ding door oefenen maar wil de Trex graag vliegklaar maken. Nu moet ik alleen nog een lipo voor de besturing aanschaffen. Welke lipo raden jullie aan qua capaciteit en voltage? Waarom bijvoorbeeld een 3s lipo als je toch terug gaat naar 5 Volt? Ik neem aan dat je met een 3S lipo een lagere capaciteit kunt selecteren maar is dit per saldo nu minder gewicht? Of zijn er andere voordelen?

Daarnaast heb ik ook nog een ontvanger nodig. Vlieg met een Futaba FC28 omgebouwd met het ingebouwde Fasst systeem van Futaba. Wil ook graag een Futaba ontvanger, iemand nog tips?

Als laatste, graag zou ik de heli willen laten invliegen door een ervaren vlieger en als het kan ergens nog wat lessen nemen. Bij ons op de vereniging is 1 heli vlieger die helaas niet met een pultzender kan vliegen. Mijn FC28 is voorzien van lange stuurknuppels en hangt in een pult. Kan dus niet met de duimen worden gevlogen. Daarnaast vliegen we bij ons allemaal op mode 1 en dat heb ik dus ook gekozen voor de heli. Dit ivm mogelijke verwarring straks met de vaste vleugel modellen.
Is er iemand die met een pultzender en mode 1 overweg kan en mij hiermee eens zou willen helpen? Woon in de omgeving van Doornspijk. Heb ook al bij vliegscholen gekeken maar die vliegen allemaal mode 2 helaas.
Excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat er mensen zijn die me hiermee kunnen helpen.

Groet Johannes

Zie het probleem van je mode 1 niet. Enige benodigdheden leerling kabel of de draadloze set en nog een futaba zender. Je fc-28 het leerling systeem aan en klaar.
Zelfde geldt ook voor les nemen, ik zelf vlieg mode 3 en geef heeeeeel veel les aan voornamelijk mensen in mode 2 en dat maakt dus ook niet uit.

Dat is inderdaad een optie. Sinds vandaag heb ik een tweede FC28 van iemand gekregen. Wil hier de korte sticks opzetten en deze gaan koppelen met mijn exemplaar. Is het dan ook mogelijk om met verschillende modes te vliegen?
Heb je daarnaast toevallig nog namen/adressen waar er gelest kan worden?

Hallo Johannes.

Jammer dat ze je bij de club niet kunnen helpen. Ben zelf ook een aantal jaren lid geweest daar, maar moest door omstandigheden met de hobby stoppen:(
Een jaar of drie terug de hobby weer opgepakt en nu ook met heli's:)
Helaas voor jou vlieg ik ook mode 2 en niet met een pultzender.
Ben laatst nog een keer op de club wezen kijken omdat ik misschien wel weer lid wou worden, maar had niet echt de indruk dat ze op helivliegers zaten te wachten.

Nog even over de lipo voor de besturing, kun je de spanning daar voor niet rechtstreeks van de regelaar af pakken?
Ik woon in het 't Harde dus als je een keer samen wilt vliegen hoor ik het wel.

mvg. Freddie

Hallo Freddie,

De regelaar heeft volgens mij ook een BEC maar het stroomverbruik van de servo's en het Beastx systeem is vrij hoog. Daarnaast moet de regelaar al omgaan met hoge stromen door de motor. Mocht er iets misgaan dan is het ook direct afgelopen met de besturing. Door het dubbel uit te voeren met een separate BEC heb je hier geen last van.
Vlieg je ook met FBL systemen?

Oké duidelijk. Op mijn Trex 550 had ik de bec op de vlieg accu zitten en geen aparte accu daar voor. Weet niet of dat bij jou ook kan want ik weet de spec. Van jou bec niet.

En ja ik vlieg ook met FBL systemen heb BeastX en nu met Vbar.

Mvg. Freddie

Klinkt goed, heb zelf ook de BeastX. Neem nog wel eens contact met je op wanneer ik hem ga inregelen. Hulp is altijd welkom ;)

Ik snap sowieso niet waarom je mode 1 zou leren vliegen.. voor helivliegen kan het wel, maar handig is anders...;)

Maar wat Public al zei, als je een draadloze module heb, en een willekeurige andere zender kan iemand hem gewoon voorvliegen.

Ik kan dat eventueel voor je doen, zit in hoorn(+- 3 kwartier rijden voor jou schat ik)

Gezien jij zelf een futaba zender heb zou ik je evt ook nog mode 1 les kunnen geven mits jouw zender 2.4ghz is. je vliegt dan gewoon met je eigen zender;)

Ontvanger lipo mag inderdaad gewoon een 2S zijn. 3S is niet nodig en het scheelt gewicht.

Ik snap sowieso niet waarom je mode 1 zou leren vliegen.. voor helivliegen kan het wel, maar handig is anders...;)

Maar wat Public al zei, als je een draadloze module heb, en een willekeurige andere zender kan iemand hem gewoon voorvliegen.

Ik kan dat eventueel voor je doen, zit in hoorn(+- 3 kwartier rijden voor jou schat ik)

Gezien jij zelf een futaba zender heb zou ik je evt ook nog mode 1 les kunnen geven mits jouw zender 2.4ghz is. je vliegt dan gewoon met je eigen zender;)

Ontvanger lipo mag inderdaad gewoon een 2S zijn. 3S is niet nodig en het scheelt gewicht.

Hallo Anko,

Ik vlieg ondertussen al 19 jaar met modelvliegtuigen in Mode 1. Dit was indertijd de standaard mode van de vereniging waar ik het vliegen heb geleerd. Omdat ik nu naast het helivliegen nog steeds ook met gewone modelvliegtuigen vlieg ben ik bang dat ik fouten ga maken wanneer ik voor de heli zou overschakelen naar Mode 2. Helivliegen leren is al moeilijk genoeg, laat staan het ook nog moeten nadenken over een andere mode ;)
Daarnaast zou ik dan ook een tweede zender moeten aanschaffen omdat je niet steeds de gas/pitch wilt ombouwen.
Ik heb zelf een Futaba FC28. Is al een oude zender maar heb hem wel omgebouwd naar 2.4ghz. Hoe kun je hem dan overnemen? De ontvanger "praat" toch maar met één zender?

Wat voor capaciteit accu raadt je aan?

1800 tot 2200mAh oid, kan je zeker een vlucht of 6 a 8 mee maken.;)

Wat dat lessen betreft, Ik kan jouw zender aan mijn zender koppelen, maar ook andersom(dus mijne aan jouwe), vervolgens zetten we jouw zender ''vast'' in leerling stand, en heeft mijn zender dus controle, via jouw zender, met jouw instellingen.:yes:

Ik geef standaard les in mode 2, maar andere modes zijn ook mogelijk, Mits de leerling dan zijn eigen 2,4ghz futaba zender meeneemt (in zijn andere mode) de leerling hoeft dan niet de extra leszender aan te schaffen.

Hallo Anko,

Ik vlieg ondertussen al 19 jaar met modelvliegtuigen in Mode 1. Dit was indertijd de standaard mode van de vereniging waar ik het vliegen heb geleerd. Omdat ik nu naast het helivliegen nog steeds ook met gewone modelvliegtuigen vlieg ben ik bang dat ik fouten ga maken wanneer ik voor de heli zou overschakelen naar Mode 2. Helivliegen leren is al moeilijk genoeg, laat staan het ook nog moeten nadenken over een andere mode ;)
Daarnaast zou ik dan ook een tweede zender moeten aanschaffen omdat je niet steeds de gas/pitch wilt ombouwen.
Ik heb zelf een Futaba FC28. Is al een oude zender maar heb hem wel omgebouwd naar 2.4ghz. Hoe kun je hem dan overnemen? De ontvanger "praat" toch maar met één zender?

Om het iets makkelijker te maken voor je zelf, ga dan in mode 3 vliegen.
Als je met aileron vliegtuigen vliegt zal je dan dan merken dat er dan niet veel verschil in het helikopter vliegen zit.

Om het iets makkelijker te maken voor je zelf, ga dan in mode 3 vliegen.
Als je met aileron vliegtuigen vliegt zal je dan dan merken dat er dan niet veel verschil in het helikopter vliegen zit.

Ik heb ondertussen zo'n 7,5 uur met de funcopter gevlogen als opstapje naar een echte heli. Qua besturing ben ik dus nu helemaal ook gewend ook mode 1 icm een heli. Is denk ik ook maar net wat je gewend bent.

Heb ondertussen een accu (2S-2200) voor de besturing en een ontvanger (Futaba R617FS) gekocht. Binnenkort even wat stekkers omsolderen en dan maar eens met het programmeren beginnen. Hou jullie op de hoogte

Ondertussen de ontvangeraccu aangesloten en de BeastX ingesteld. Dit ging zonder problemen. Volgens de handleiding moet je een lineaire pitchcurve in je zender instellen. Dat heb ik nu gedaan. Wil nu graag op de zender de verschillende vliegmodes inprogrammeren. Welke standen raden jullie aan met welke instellingen? Heb een driestanden schakelaar en een tweestanden schakelaar. Op de laatste wil ik graag de throttlehold. Zit met name met het opstarten van de motor, je gooit throttlehold eraf en dan? Welk vliegmode met welke curves?

Back