Begintoestel vanuit tekening

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs redelijk veel ervaring opgebouwd met mijn multiplex easystar, en ben nu van plan een beginnerskist vanuit tekening te bouwen uit hout.

Ik ben op zoek naar iets zoals een Piper J3,L4, of Robbe Charter, Taxi, Taxi II of een vergelijkbaar toestel.

De wing span zal ongeveer 150cm zijn, iets groter mag, iets kleiner ook.

Wie van jullie kan mij op weg helpen?

Alvast bedankt mede-forum leden!!

Dat is niet bepaald een beginnerstoestel...

Ik heb onlangs redelijk veel ervaring opgebouwd met mijn multiplex easystar.
De wing span zal ongeveer 150cm zijn, iets groter mag, iets kleiner ook.

Aangezien Wessel aangeeft
redelijk veel ervaring
te hebben opgedaan, lijkt het me een prima kistje.

- Het is een bovendekker.
- Rolroeren. (misschien zitten die ook al wel op je Easystar Wessel, weet ik niet)
- Weliswaar geen V-stelling, maar dat is ook niet per definitie nodig.
- Zoals te lezen in het draadje zowel brandstof als elektro uit te voeren.
- Redelijk goedkoop.
- Zelf te bouwen.

En aangezien Wessel 18 is, mocht hij geen ervaring hebben met rolroerenkisten, pakt hij het zo op. (evt onder begeleiding van iemand).

Bovendien kan Wessel hier nog heel lang veel plezier mee hebben. Wind of geen wind, de Stik vliegt, en met veel wind vliegt de stik nog steeds goed.

Het is even wennen dat de kist zo goed als blijft vliegen zoals je hem neerlegt, maar dat duurt(de bij mij) een accu of 3.

Groeten.

Bedankt voor je reactie Jasper Daniel, maar ik ben niet echt gecharmeerd van das liddle stick, aangezien het me echt een stunt toestel lijkt, en hij niet echt op een 'echt' toestel lijkt. Ik ben op zoek naar een iets rustiger toestel, zoals een piper of robbe charter. Deze vind ik persoonlijk erg mooi, en dit heeft zeker invloed op de keuze mijn eerste bouw-toestel.

En ja, ik heb rolroeren op mijn easystar, dus dat hoef ik niet meer te leren:)

Maar heel erg bedankt voor je suggestie Jasper daniel!!:)

@ Gurodewa, Mooi model, alleen zie ik niet in de tekening welke schaal het is. Weet je wat de wing span is?

Dank allen!!!:D

Dat is de vertrouwde Taxi, deze heeft een span van 150cm. Vliegt al heel goed met een 3,5 cc motor of een electro equivalent.

Electro!

Mooi!, de Graupner Taxi is een model die ik al langer op het oog heb, ik vind hem zelf ook mooi en heb gehoord dat hij erg fijne vliegeigenschappen heeft!

Bedankt voor jullie hulp allemaal.

Als ik nog wat uitgebreidere tekeningen en/of handleidingen van de Taxi vind, zullen jullie snel een uitgebreid bouwverslag zien verschijnen:D:D

Groet!

Mooi!

Even een off topic korte vraag: ik heb een ESC, Speed Controller 30A voor Brushless Motor, van Art tech, en gebruik deze in mijn brushed easystar kist.

Speed Controller 30A voor Brushless Motor (AT33023) | Art Tech Shop

Is deze wel of niet geschikt voor een brushless motor? want op de arttech site staat dat deze voor Brushless motoren is, maar hij heeft maar aan de achterkant (waar moter staat) maar twee kabeltjes, rood en zwart. Brushless motoren hebben toch 3 kabels voor stroom?

Dank jullie wel allemaal!:)

...
Oops, dat is een kit, je vroeg om tekeningen.

... Speed Controller 30A voor Brushless Motor (AT33023) | Art Tech Shop
Is deze wel of niet geschikt voor een brushless motor?...
Ik zie evenmin een derde motordraadje. Even die toko bellen/mailen voor alle zekerheid?

Westerly 2000

Ik heb nog een tekening van een Westerly 2000 over, die je mag hebben. Die is 150 cm spanwijdte en lekker eenvoudig te bouwen.
7175691446_b22c08b51e_b.jpg

Zit er misschien een 3e soldeerpunt, dat je daar de ontbrekende draad kan solderen, en dat je dus zowel een borstelloze als een geborstelde regelaar hebt? Of is dit niet mogelijk.
Ik heb nog nooit van een borstel & borstelloze regelaar gehoord, gezien, gelezen. Het zou kunnen, dan heb je een echte exoot, maar dan moeten er twee stuurprogramma's in de regelaar aanwezig zijn waar je tussen moet kiezen. Bovendien, een fabrikant zou dan toch altijd met drie draden leveren.

Ik heb nog nooit van een borstel & borstelloze regelaar gehoord, gezien, gelezen. Het zou kunnen, dan heb je een echte exoot, maar dan moeten er twee stuurprogramma's in de regelaar aanwezig zijn waar je tussen moet kiezen. Bovendien, een fabrikant zou dan toch altijd met drie draden leveren.

Oke, daar heb je een punt.

Maar heb zelf een Jeti-regelaar gehad waar de motordraden op de regelaar gesoldeerd moesten worden, evenals de draden voor de timing, dus ik dacht, misschien een mogelijkheid/idee/...

Back