Behandeling NiMh accu

ik denk van wel, een keer rustig ontladen en dan laden op 1/10C dan zijn de cellen goed in balans, en kan je daarna weer lekker snelladen.

(tenminste, van die theorie, daar ben ik groot fan van ;))

Als het een kant en klaar pakket is dan volladen en gebruiken.

Als je zelf een pakket maakt dan alle cellen op hetzelfde niveau brengen door ze paralel te solderen en dan als 1 grote cel te laden. Daarna pas een serieël pakket maken en gelijk gewoon gaan gebruiken.

Je kunt de accu gewoon laden en gebruiken maar een accu kan lui worden als hij een poos werkeloos gelegen heeft. Door de accu een paar keer (langzaam) te laden en met iets van 0,5C tot 1C te ontladen kan je de accu weer helemaal aan het werkt krijgen.
Lees ook DIT artikeltje eens.

@Ernst: de faq's incluis jouw verhaal over de verschillende accu's bewaar tot ongenoegen van mijn vrouw onder mijn hoofdkussen 8) . Ik kon echter niet zo snel een antwoord op mijn vraag vinden vandaar dat ik hem even stelde. De vraag onstond door een discussie met een collega die naar eigen zeggen kennis had van NiMh cellen ivm het feit dat hij veel met UPS-en werkt en daar schijnen ook NiMh cellen in te zitten. Deze collega kwam met het l*&$#lverhaal (althans dat leek het in mijn ogen) dat je NiMh eerst moet activeren door ze geheel te laden en vervolgens ontladen, anders 'werken ze niet goed' :?

Jakkie takkie zei:
.......... Deze collega kwam met het l*&$#lverhaal (althans dat leek het in mijn ogen) dat je NiMh eerst moet activeren door ze geheel te laden en vervolgens ontladen, anders 'werken ze niet goed'
Dat verhaal is geen l*&$#lverhaal wanneer hij bedoeld wat ik hiervoor al geschreven heb. NiCad accu's, en NiMH ook een beetje, kunnen "lui" worden. Door zo'n accu dan, een paar keer, langzaam te laden en weer te ontladen kan de accu weer tot leven brengen of wakker maken of activeren of hoe je dat ook noemen wilt.

Jakkie takkie zei:
Het ging in dit geval om een nieuwe NiMh accu.

Voor jou is hij nieuw, hoelang hij in de winkel op de plank heeft gelegen of bij de importeur is nl niet bekend. Wanneer je een aantal pakketten tegelijk koopt, dan zie je meteen wat ik bedoel als je de spanning gaat meten, zelfs als je individueel per cell gaat meten kunnen erg nog veel verschillen zijn in 1 hetzelfde pack. Een reden hiervoor is waarschijnlijk dat bij het matchen, en het later bij het indelen voor de pakketten niet alle cellen bij elkaar geplaatst worden die op dezelfde dagen getest zijn, althans dat vermoedt ik zo. Een andere mogelijkheid van oorzaak kan zijn dat de ene cell zich "gemakkelijker" ontlaad [of dieper ontlaad] dan de ander tijdens langdurig opslag [of niet in gebruik zijn], welke ook erg aannemelijk klinkt. Het wakkerschudden van de chemische reatie in een cell kan je daar ook nog bij plaatsen. Met een paar keer opladen en ontladen trekt dit kennelijk weer gelijk.

N.B. Sommige zeggen dat je een accu-pack eerst moet ontaden op een ontlaadtray alvorens landurig op te slaan, weer andere denken daar anders over en zeggen juist met lading weg leggen en voor het gebruik [laden] eerst op de ontlaadtray om ze "gelijk te trekken", dan heb je maar 1 lading nodig om ze weer goed te activeren.

drift-junkie zei:
..... Voor jou is hij nieuw, hoelang hij in de winkel op de plank heeft gelegen of bij de importeur is nl niet bekend.....
Precies zo is het. Een nieuwe accu eerst een (paar) keer laden en ontladen voor je hem in gebruik neemt is echt geen gek idee.

drift-junkie zei:
..... . Een reden hiervoor is waarschijnlijk dat bij het matchen, en het later bij het indelen voor de pakketten niet alle cellen bij elkaar geplaatst worden die op dezelfde dagen getest zijn, althans dat vermoedt ik zo.......
Wanneer een accu wordt samengesteld pakt men gewoon een hand vol cellen en maakt daar een accu van. De cellen "matchen" doet men echt niet.
Accu's gemaakt van gematchte cellen zijn natuurlijk wel te koop maar daar betaal je dan direct zoveel meer voor.
Als je dus een "gewone" accu koopt is het heel goed mogelijk dat er verschillen zitten tussen de onderlinge cellen. Nu moet je daar niet al te dramatisch over doen, je zult daar niet veel van merken. De helemaal bovenaan staande reden is veel belangrijker.

Back