Beknopte uitleg van de regels en officiële timer NKF5J mp3

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
De timer zoals we die gaan gebruiken. Kun je vast eens luisteren en weet je wat je kunt verwachten :-)

Als je de mp3 wilt hebben, die staat hier: F5J_2014_timer

En de regeltjes nog eens in het kort:
(disclaimer: het complete reglement staat HIER, je kunt geen rechten ontlenen aan eventuele schrijffoutjes of onduidelijkheden in de volgende tekst)

Je hebt 10 minuten werktijd.
Je motor mag je niet starten vóór het begin van de werktijd en je mag ook niet vliegen voor het begin van de werktijd.
Binnen de werktijd mag je per vluchtpoging één keer maximaal 30 seconden de motor laten lopen.

De signalen die je krijgt:
- 30 seconden tot de start van de werktijd;
- start werktijd;
- nog 2 minuten werktijd over
- einde werktijd.

Waar krijg je punten voor:
- In een vluchtpoging krijg je 1 punt voor iedere seconde dat je binnen de werktijd vliegt*** . Dat is dus vanaf het moment dat het toestel je hand verlaat (je waarnemer start op dat moment zijn stopwatch), tot het moment dat het toestel voor het eerst de grond raakt óf het einde van de werktijd. Dat is dus het moment dat je waarnemer de stopwatch stopt. Als je meer dan 1 minuut na het verstrijken van de werktijd landt vervallen je vlieg-punten.
- Doellanding. Je krijgt alleen punten als je binnen de werktijd landt. Dus als je ná de toeter landt krijg je geen landingspunten.
- hoogte-aftrek: de maximale hoogte tussen het moment dat je de motor start en 10 seconden nadat je de motor uit zet is je starthoogte. Tot 200 meter krijg je 0,5 punten per meter aftrek; vanaf 200 meter is dat 3 punten per meter. Starten op 220 meter levert dus 200*0,5 + 20*3=160 punten aftrek. Starten op 150 meter levert 150*0,5=75 punten aftrek.

*** Je mag binnen de werktijd zoveel vluchten maken als je wilt (maar alleen met hetzelfde toestel, dus niet gauw een andere pakken). Maar alleen de laatste vluchtpoging telt.
Soms start je laag en kom je als een baksteen naar beneden, dan kun je snel landen - accu los - accu weer vast (waarnemer reset zijn stopwatch) - en hup weer omhoog. Dan is het wel even opletten wanneer het einde van de werktijd is. Daar hebben we eigenlijk een grote klok voor nodig maar dat blijkt lastig (en héél erg duur.....)

Altis gebruikers dienen de laatste F5J-firmware te installeren (AltisV4_Firmware_F5J-5_3.fir). Unilog gebruikers nemen ULFW111.UPD en stellen de Unilog in op het F5J-programma.
Dit wordt gecontroleerd!

Telemetrie is niet toegestaan, behalve accuspanning en signaalsterkte.
Voor beide loggers betekent dit dat ze aan de ene kant op de regelaar worden aangesloten, aan de andere kant op de ontvanger en verder mag er géén bedrading naar/van de logger gaan. Voor de Unilog betekent dit dat je een harnasje moet maken om hem van voeding te voorzien, dit mag géén losse kabel zijn want dan moet ik controleren waar die is aangesloten. Ook hier letten we op.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het geluid komt van de laptop naar de versterker. Hiermee kan ik altijd zien hoe lang de ronde nog duurt.
Er moet nog een groot display komen zoals je weet, dan kunnen jullie het ook zien :-)

Of gewoon een klein display'tje in je hand ;)

Als je jouw filmpje zou kunnen downloaden en op je telefoon zou kunnen zetten kan dat natuurljk ook :)

Jacob heeft het over de wedstrijden. Als je een herstart maakt is het lastig om te weten hoeveel werktijd er nog over is. Je waarnemer start de stopwatch zodra je je model los laat maar dat kan best al 3 of 4 minuten in de werktijd zijn. En hij heeft geen tweede timer die de werktijd aftelt.
Er moet een groot display komen waar de klok voor iedereen zichtbaar op aftelt maar dat wil nog niet zo vlotten.

Ik had het ook over wedstrijden. De timer klokt de vlucht met een stopwatch en houdt de werktijd in de gaten met het filmpje wat op je telefoon afspeelt.

Of je installeert een bepaalde App ;)

En als je met een echte telefoon het bij wilt houden dan kan je je App niet gebruiken? :D

Als je in je eentje voor F5J oefent zijn er nog 2 MP3's die interessant zijn. Dit keer is het een man die ook elke minuut afroept. Dan heb je net even wat meer gevoel bij de tijd en hoef je niet tijdens het vliegen af en toe je blik van je vliegtuig af te wenden omdat je hoort hoe lang de werktijd nog is. Ik heb ze in het publieke deel van mijn Dropbox staan in 2 versies

Lang (10 minuten)
Kort (2 minuten, om je landingsprocedure te oefenen)
Rechtsklikken en dan 'opslaan als'

Overigen, deze heb ik ook van onze wedstrijdleider mogen ontvangen

Ik zit hier lekker voor me uit te gniffelen hoe serieus jullie er allemaal mee bezig zijn. Dat belooft wat :-)

Ik heb de 3 en 10 minuten van Jacob ook al een keer gebruikt. De volgende keer ga ik eens met het filmpje op de mobiel oefenen.

iemand (met een mooie locatie) in de week van 17 tot 20 maart zin om eens samen te oefenen?

Zorg ervoor dat je altijd 2 stopwatches hebt. Zelf start ik mijn model altijd dus mijn helper kan beide stopwatches indrukken. (werktijd en vliegtijd)

Vooral in het begin is het erg lastig om precies binnen de werktijd te landen. Je bent met de landing bezig en tergelijkertijd met de werktijd. Dat is zeker in het begin erg lastig.

Om een overflight te voorkomen stel je stopwatch in op 9.50. Mocht je daar tijdens de landing overheen komen, dan heb je altijd je extra 10 sec nog. Raak je steeds meer vertrouwd met je landing, dan kun je daar 9.55 van maken. Beter 5 of 10 sec te vroeg dan een overflight. Dan heb je in ieder geval je landingpunten nog.

Back