De timer zoals we die gaan gebruiken. Kun je vast eens luisteren en weet je wat je kunt verwachten 
Als je de mp3 wilt hebben, die staat hier: F5J_2014_timer
En de regeltjes nog eens in het kort:
(disclaimer: het complete reglement staat HIER, je kunt geen rechten ontlenen aan eventuele schrijffoutjes of onduidelijkheden in de volgende tekst)
Je hebt 10 minuten werktijd.
Je motor mag je niet starten vóór het begin van de werktijd en je mag ook niet vliegen voor het begin van de werktijd.
Binnen de werktijd mag je per vluchtpoging één keer maximaal 30 seconden de motor laten lopen.
De signalen die je krijgt:
- 30 seconden tot de start van de werktijd;
- start werktijd;
- nog 2 minuten werktijd over
- einde werktijd.
Waar krijg je punten voor:
- In een vluchtpoging krijg je 1 punt voor iedere seconde dat je binnen de werktijd vliegt*** . Dat is dus vanaf het moment dat het toestel je hand verlaat (je waarnemer start op dat moment zijn stopwatch), tot het moment dat het toestel voor het eerst de grond raakt óf het einde van de werktijd. Dat is dus het moment dat je waarnemer de stopwatch stopt. Als je meer dan 1 minuut na het verstrijken van de werktijd landt vervallen je vlieg-punten.
- Doellanding. Je krijgt alleen punten als je binnen de werktijd landt. Dus als je ná de toeter landt krijg je geen landingspunten.
- hoogte-aftrek: de maximale hoogte tussen het moment dat je de motor start en 10 seconden nadat je de motor uit zet is je starthoogte. Tot 200 meter krijg je 0,5 punten per meter aftrek; vanaf 200 meter is dat 3 punten per meter. Starten op 220 meter levert dus 200*0,5 + 20*3=160 punten aftrek. Starten op 150 meter levert 150*0,5=75 punten aftrek.
*** Je mag binnen de werktijd zoveel vluchten maken als je wilt (maar alleen met hetzelfde toestel, dus niet gauw een andere pakken). Maar alleen de laatste vluchtpoging telt.
Soms start je laag en kom je als een baksteen naar beneden, dan kun je snel landen - accu los - accu weer vast (waarnemer reset zijn stopwatch) - en hup weer omhoog. Dan is het wel even opletten wanneer het einde van de werktijd is. Daar hebben we eigenlijk een grote klok voor nodig maar dat blijkt lastig (en héél erg duur.....)
Altis gebruikers dienen de laatste F5J-firmware te installeren (AltisV4_Firmware_F5J-5_3.fir). Unilog gebruikers nemen ULFW111.UPD en stellen de Unilog in op het F5J-programma.
Dit wordt gecontroleerd!
Telemetrie is niet toegestaan, behalve accuspanning en signaalsterkte.
Voor beide loggers betekent dit dat ze aan de ene kant op de regelaar worden aangesloten, aan de andere kant op de ontvanger en verder mag er géén bedrading naar/van de logger gaan. Voor de Unilog betekent dit dat je een harnasje moet maken om hem van voeding te voorzien, dit mag géén losse kabel zijn want dan moet ik controleren waar die is aangesloten. Ook hier letten we op.

Als je de mp3 wilt hebben, die staat hier: F5J_2014_timer
En de regeltjes nog eens in het kort:
(disclaimer: het complete reglement staat HIER, je kunt geen rechten ontlenen aan eventuele schrijffoutjes of onduidelijkheden in de volgende tekst)
Je hebt 10 minuten werktijd.
Je motor mag je niet starten vóór het begin van de werktijd en je mag ook niet vliegen voor het begin van de werktijd.
Binnen de werktijd mag je per vluchtpoging één keer maximaal 30 seconden de motor laten lopen.
De signalen die je krijgt:
- 30 seconden tot de start van de werktijd;
- start werktijd;
- nog 2 minuten werktijd over
- einde werktijd.
Waar krijg je punten voor:
- In een vluchtpoging krijg je 1 punt voor iedere seconde dat je binnen de werktijd vliegt*** . Dat is dus vanaf het moment dat het toestel je hand verlaat (je waarnemer start op dat moment zijn stopwatch), tot het moment dat het toestel voor het eerst de grond raakt óf het einde van de werktijd. Dat is dus het moment dat je waarnemer de stopwatch stopt. Als je meer dan 1 minuut na het verstrijken van de werktijd landt vervallen je vlieg-punten.
- Doellanding. Je krijgt alleen punten als je binnen de werktijd landt. Dus als je ná de toeter landt krijg je geen landingspunten.
- hoogte-aftrek: de maximale hoogte tussen het moment dat je de motor start en 10 seconden nadat je de motor uit zet is je starthoogte. Tot 200 meter krijg je 0,5 punten per meter aftrek; vanaf 200 meter is dat 3 punten per meter. Starten op 220 meter levert dus 200*0,5 + 20*3=160 punten aftrek. Starten op 150 meter levert 150*0,5=75 punten aftrek.
*** Je mag binnen de werktijd zoveel vluchten maken als je wilt (maar alleen met hetzelfde toestel, dus niet gauw een andere pakken). Maar alleen de laatste vluchtpoging telt.
Soms start je laag en kom je als een baksteen naar beneden, dan kun je snel landen - accu los - accu weer vast (waarnemer reset zijn stopwatch) - en hup weer omhoog. Dan is het wel even opletten wanneer het einde van de werktijd is. Daar hebben we eigenlijk een grote klok voor nodig maar dat blijkt lastig (en héél erg duur.....)
Altis gebruikers dienen de laatste F5J-firmware te installeren (AltisV4_Firmware_F5J-5_3.fir). Unilog gebruikers nemen ULFW111.UPD en stellen de Unilog in op het F5J-programma.
Dit wordt gecontroleerd!
Telemetrie is niet toegestaan, behalve accuspanning en signaalsterkte.
Voor beide loggers betekent dit dat ze aan de ene kant op de regelaar worden aangesloten, aan de andere kant op de ontvanger en verder mag er géén bedrading naar/van de logger gaan. Voor de Unilog betekent dit dat je een harnasje moet maken om hem van voeding te voorzien, dit mag géén losse kabel zijn want dan moet ik controleren waar die is aangesloten. Ook hier letten we op.
Laatst bewerkt door een moderator: