Omdat ik zie dat dit draadje toch nog niet helemaal dood lijkt te zijn; de mijne heeft heel kort gevlogen...al op de grond was duidelijk dat het lateraal een niet echt stabiel toestel is, was onmogelijk in een rechte lijn te rijden. Toch maar vol gas gegeven, en hij ging bijna zijdelings de lucht in, hetzelfde als bij het ene filmpje van het prototype wat goed verstopt is op het internet. Het verschil was dat de piloot in het filmpje het gas erop hield en doorvloog, ik trok het meteen dicht en de G1 kwam met een stevige klap weer op de grond. Schade valt mee, wat scheurtjes en deuken, maar mn vertrouwen in het toestel (toch al niet al te hoog) heeft een grotere klap gekregen.
Wat ik denk dat er mis mee is; de verticale staartvlakken en richtingroer zijn netjes schaal maar daarom te klein (te laag vooral!) voor een kist van dit formaat. In de lucht hoeft dit nog geen probleem te zijn, maar op de grond, met de staart omlaag, komen de staartvlakken in de turbulente lucht van de staartbomen en zijn daardoor niet effectief; in feite heb je dus geen laterale stabiliteit totdat de de staart omhoog komt. De DC-3 en Bf-109 hebben vaak hetzelfde probleem. Hoe kunnen we dit oplossen? Ik denk aan een paar dingen:
- iets kortere poten en kleinere wielen (90mm ipv 100mm) zodat de neus iets verder omlaag komt
- Een gyro op het richtingsroer
- Richtingroer flink vergroten (en als je dan toch bezig bent de ailerons ook; die zijn ook aan de kleine kant)
1e en 2e zijn zo gedaan, maar ik vraag me af of dat voldoende is. Misschien dat ik tussen de projecten door eens een gok ga wagen dit jaar; anders wordt het nieuwe roeren bouwen, en dat staat niet op het hoogst op mn prioriteiten lijstje.
Ik denk dat een groter toestel hier veel minder last van heeft; ben dan ook errug benieuwd naar de kit...wat voor schaal gaat die zijn?