Gesponsord topic Belangstelling voor Fokker G1

Hmm spijtig... Toch te snel van prototype naar productie denk ik?

Kijk ik bijv naar mijn Sopwith Pup van Toni Clark.. Daar zat volgens hun tussen vliegend prototype en productie 5 jaar (!!). Misschien wat extreem maar het resultaat is er wel. Geen idee wat die fase bij een gemiddelde arf is tegenwoordig?

Jammer om te zien dat de G1 zo ten onder lijkt te gaan...
 
spijtig ja
ik vooral vind het vervelend
want ik heb er ook echt tijd in gestoken in dit project
kenerlijk is iets laten produceren in china geen garantie voor sucses
 
Dat is het zeker.
Ik was niet echt ge interesseert maar heb toch dit draadje een beetje gevolgd.
In mijn ogen is dit meer een vliegtuig voor perfectionisten of in ieder geval het veeleisende type piloot.
Tegenwoordig worden er veel wat kleinere warbirds aan geboden in de categorie crasht er een dan koop ik een nieuwe of een andere.
Deze G1 was van een andere categorie en voor die prijs en bouwtijd krabbel je nog wel even achter je oren.
Ik vindt het ook jammer maar ben niet echt verbaast.
Maar dat is alleen maar mijn mening natuurlijk.:(;)
 
Interessant Bart. Ware het niet dat ik me nog een filmpje kan herinneren van een poging tot opstijgen en landen die niet zo vlekkeloos verliep.
Verder wist iemand mij afgelopen week nog te vertellen dat het vleugelprofiel aangepast had moeten worden bij de 'verschaling' van het originele formaat naar de 190cm die het nu is. Kan dat kloppen?
 
het probleem is juist dat het vleugelprofiel juist wel aangepast is
de vleugel is daardoor te dik geworden waardoor het model geen snelheid wil opbouwen

ik had juist het advies gegeven om het profiel te gebruiken van de 1/5 maar dat werd genegeerd
er zijn nog een aantal dingen die verandert zijn ten opzichte van het orgineel

erg jammer
 
Het is blijkbaar Fokker G1 ARF uitverkoop tijd op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/m1089280499

Ik ben nog aan het wachten op een mooie dag voor de maiden van de mijne (Vorig jaar ook op marktplaats opgepikt ;-)). Zoals gezegd een prachtige kist maar jammergenoeg met een paar enorme ontwerp blunders. Met veel pijn en moeite heb ik er retracts in geknutseld. Er moet nog wat aan bijgewerkt en opgeknapt worden, maar dat doe ik na de eerste vlucht(en) wel. Heeft er uberhaupt al iemand deze ARF kist zien vliegen?


 
De vleugelbuis zit precies in de weg voor de juiste schaal retracts
iets waar ik meteen melding van heb gemaakt dat ik de proto aan het opbouwen was

ik nsapte niet waarom er al meteen 50 werden besteld zonder dat de proto had gevlogen

vreselijk zonde want de vorm klopt en de kleuren zijn spot on perfect
met een iets dunnere vleugel en de buis op de huiste plek was het een geweldig toestel geworden
en had het zeker een sucses kunnen zijn

ook had de prijs naar mijn idee iets lager gemoeten want voor waar i in het begin te koop stond koop je een veel groter ander merk toestel

helaas de plank dus mis geslagen met dit project

ik wacht nog steeds op mijn G 1 die ik zou krijgen voor mijn medewerking met betreft de tekeningen en de tijd die ik er ook in heb gestoken

ik heb bijvoorbeeld voor dit model een kompleet eenvoudig te maken schaal onderstel ontworpen die had gepast als de vleugelbuis werd verplaatst naar de door mij opgegeven locatie
 
Al weer een jaar gelden dat hier voor het laatst een post in dit draadje is geschreven.
Wicky is nooit meer online geweest en de laatste (not nearly) arf kits zijn via marktplaats verkocht?
Wat ik mij nu afvraag is of iemand deze kist heeft weten afgebouwd en vliegend heeft gekregen.
Liefst met foto's en filmpjes.
Ik draag dit vliegtuig toch nog steeds een warm hart toe en ik weet eigenlijk welzeker dat ik er ooit een ga bouwen, zij het gesneden uit een mooie laser kit o.i.d.
Volgens mij heeft Sebastiaan van rc-europe die nog wel in zijn pc staan zodat het een net wat mooiere afmeting kan krijgen van zo'n 2,5m span of zo.

Jeroen, heb jij ooit jou G1 nog gekregen? Ben eigenlijk bang van niet :(
 
helaas frank, jeroen heeft hem nog steeds niet en zal niet meer gebeuren ook ondanks de beloftes. die arf is een stille dood gestorven.
Pluspunt is wel dat Jeroen momenteel een heel end is met de G1 digitaliseren en aanpassen. t.o.v. de tekening van Yke waren er nog een paar verbeterpuntjes en we hebben inmiddels een paar mooie degelijke constructies ontwikkeld voor de tailsecties dus die is hij nu in de tekening aan het aanpassen.
Nog heel even geduld en dan gaan we wel eens om de tafel zitten (G&E is niet zover ;-) )
 
Omdat ik zie dat dit draadje toch nog niet helemaal dood lijkt te zijn; de mijne heeft heel kort gevlogen...al op de grond was duidelijk dat het lateraal een niet echt stabiel toestel is, was onmogelijk in een rechte lijn te rijden. Toch maar vol gas gegeven, en hij ging bijna zijdelings de lucht in, hetzelfde als bij het ene filmpje van het prototype wat goed verstopt is op het internet. Het verschil was dat de piloot in het filmpje het gas erop hield en doorvloog, ik trok het meteen dicht en de G1 kwam met een stevige klap weer op de grond. Schade valt mee, wat scheurtjes en deuken, maar mn vertrouwen in het toestel (toch al niet al te hoog) heeft een grotere klap gekregen.

Wat ik denk dat er mis mee is; de verticale staartvlakken en richtingroer zijn netjes schaal maar daarom te klein (te laag vooral!) voor een kist van dit formaat. In de lucht hoeft dit nog geen probleem te zijn, maar op de grond, met de staart omlaag, komen de staartvlakken in de turbulente lucht van de staartbomen en zijn daardoor niet effectief; in feite heb je dus geen laterale stabiliteit totdat de de staart omhoog komt. De DC-3 en Bf-109 hebben vaak hetzelfde probleem. Hoe kunnen we dit oplossen? Ik denk aan een paar dingen:

- iets kortere poten en kleinere wielen (90mm ipv 100mm) zodat de neus iets verder omlaag komt
- Een gyro op het richtingsroer
- Richtingroer flink vergroten (en als je dan toch bezig bent de ailerons ook; die zijn ook aan de kleine kant)

1e en 2e zijn zo gedaan, maar ik vraag me af of dat voldoende is. Misschien dat ik tussen de projecten door eens een gok ga wagen dit jaar; anders wordt het nieuwe roeren bouwen, en dat staat niet op het hoogst op mn prioriteiten lijstje.

Ik denk dat een groter toestel hier veel minder last van heeft; ben dan ook errug benieuwd naar de kit...wat voor schaal gaat die zijn?
 
Back
Top