Gesponsord topic Belangstelling voor Fokker G1

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door wicky, 8 aug 2013.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Hmm spijtig... Toch te snel van prototype naar productie denk ik?

    Kijk ik bijv naar mijn Sopwith Pup van Toni Clark.. Daar zat volgens hun tussen vliegend prototype en productie 5 jaar (!!). Misschien wat extreem maar het resultaat is er wel. Geen idee wat die fase bij een gemiddelde arf is tegenwoordig?

    Jammer om te zien dat de G1 zo ten onder lijkt te gaan...
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    spijtig ja
    ik vooral vind het vervelend
    want ik heb er ook echt tijd in gestoken in dit project
    kenerlijk is iets laten produceren in china geen garantie voor sucses
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ben er alleen bang voor dat je niks meer van de initiatiefnemer hoort .
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Toch jammer . . . .
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat is het zeker.
    Ik was niet echt ge interesseert maar heb toch dit draadje een beetje gevolgd.
    In mijn ogen is dit meer een vliegtuig voor perfectionisten of in ieder geval het veeleisende type piloot.
    Tegenwoordig worden er veel wat kleinere warbirds aan geboden in de categorie crasht er een dan koop ik een nieuwe of een andere.
    Deze G1 was van een andere categorie en voor die prijs en bouwtijd krabbel je nog wel even achter je oren.
    Ik vindt het ook jammer maar ben niet echt verbaast.
    Maar dat is alleen maar mijn mening natuurlijk.:(;)
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ik hoor ook niks meer van hans
    wel zonde
     
  7. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Voor de geintresserde staat er nu een G1 in doos (dus ongebouwd) voor de helft van het geld op marktplaats.
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
  9. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Interessant Bart. Ware het niet dat ik me nog een filmpje kan herinneren van een poging tot opstijgen en landen die niet zo vlekkeloos verliep.
    Verder wist iemand mij afgelopen week nog te vertellen dat het vleugelprofiel aangepast had moeten worden bij de 'verschaling' van het originele formaat naar de 190cm die het nu is. Kan dat kloppen?
     
  10. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    315
    Locatie:
    amersfoort
    @Bart83, als je het over de duvel heb, de "initiatiefnemer" heeft ze te koop op Marktplaats, reden????????
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Wel jammer, is een schitterend model die G1.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2016
    serge pot vindt dit leuk.
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    het probleem is juist dat het vleugelprofiel juist wel aangepast is
    de vleugel is daardoor te dik geworden waardoor het model geen snelheid wil opbouwen

    ik had juist het advies gegeven om het profiel te gebruiken van de 1/5 maar dat werd genegeerd
    er zijn nog een aantal dingen die verandert zijn ten opzichte van het orgineel

    erg jammer
     
    Santman vindt dit leuk.
  13. bdebeer

    bdebeer

    Lid geworden:
    15 feb 2009
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Moergestel
    Het is blijkbaar Fokker G1 ARF uitverkoop tijd op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/m1089280499

    Ik ben nog aan het wachten op een mooie dag voor de maiden van de mijne (Vorig jaar ook op marktplaats opgepikt ;-)). Zoals gezegd een prachtige kist maar jammergenoeg met een paar enorme ontwerp blunders. Met veel pijn en moeite heb ik er retracts in geknutseld. Er moet nog wat aan bijgewerkt en opgeknapt worden, maar dat doe ik na de eerste vlucht(en) wel. Heeft er uberhaupt al iemand deze ARF kist zien vliegen?


     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    De vleugelbuis zit precies in de weg voor de juiste schaal retracts
    iets waar ik meteen melding van heb gemaakt dat ik de proto aan het opbouwen was

    ik nsapte niet waarom er al meteen 50 werden besteld zonder dat de proto had gevlogen

    vreselijk zonde want de vorm klopt en de kleuren zijn spot on perfect
    met een iets dunnere vleugel en de buis op de huiste plek was het een geweldig toestel geworden
    en had het zeker een sucses kunnen zijn

    ook had de prijs naar mijn idee iets lager gemoeten want voor waar i in het begin te koop stond koop je een veel groter ander merk toestel

    helaas de plank dus mis geslagen met dit project

    ik wacht nog steeds op mijn G 1 die ik zou krijgen voor mijn medewerking met betreft de tekeningen en de tijd die ik er ook in heb gestoken

    ik heb bijvoorbeeld voor dit model een kompleet eenvoudig te maken schaal onderstel ontworpen die had gepast als de vleugelbuis werd verplaatst naar de door mij opgegeven locatie
     
  15. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Al weer een jaar gelden dat hier voor het laatst een post in dit draadje is geschreven.
    Wicky is nooit meer online geweest en de laatste (not nearly) arf kits zijn via marktplaats verkocht?
    Wat ik mij nu afvraag is of iemand deze kist heeft weten afgebouwd en vliegend heeft gekregen.
    Liefst met foto's en filmpjes.
    Ik draag dit vliegtuig toch nog steeds een warm hart toe en ik weet eigenlijk welzeker dat ik er ooit een ga bouwen, zij het gesneden uit een mooie laser kit o.i.d.
    Volgens mij heeft Sebastiaan van rc-europe die nog wel in zijn pc staan zodat het een net wat mooiere afmeting kan krijgen van zo'n 2,5m span of zo.

    Jeroen, heb jij ooit jou G1 nog gekregen? Ben eigenlijk bang van niet :(
     
    Bert- vindt dit leuk.
  16. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    315
    Locatie:
    amersfoort
    helaas frank, jeroen heeft hem nog steeds niet en zal niet meer gebeuren ook ondanks de beloftes. die arf is een stille dood gestorven.
    Pluspunt is wel dat Jeroen momenteel een heel end is met de G1 digitaliseren en aanpassen. t.o.v. de tekening van Yke waren er nog een paar verbeterpuntjes en we hebben inmiddels een paar mooie degelijke constructies ontwikkeld voor de tailsecties dus die is hij nu in de tekening aan het aanpassen.
    Nog heel even geduld en dan gaan we wel eens om de tafel zitten (G&E is niet zover ;-) )
     
    E.hof en mig 3 vinden dit leuk.
  17. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    :yes::yes::yes: Sebastiaan.

    Wat bedoel je met G&E ?

    Groet:Robin
     
  18. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    315
    Locatie:
    amersfoort
    Gooi en Eemland, vliegclub bij de stichtse brug. Zijn we beide lid en ligt lekker centraal in Nederland ;-)
     
  19. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Lijkt mij een prima plan Sebastiaan!!!
     
    Sebastiaan3Z9 vindt dit leuk.
  20. bdebeer

    bdebeer

    Lid geworden:
    15 feb 2009
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Moergestel
    Omdat ik zie dat dit draadje toch nog niet helemaal dood lijkt te zijn; de mijne heeft heel kort gevlogen...al op de grond was duidelijk dat het lateraal een niet echt stabiel toestel is, was onmogelijk in een rechte lijn te rijden. Toch maar vol gas gegeven, en hij ging bijna zijdelings de lucht in, hetzelfde als bij het ene filmpje van het prototype wat goed verstopt is op het internet. Het verschil was dat de piloot in het filmpje het gas erop hield en doorvloog, ik trok het meteen dicht en de G1 kwam met een stevige klap weer op de grond. Schade valt mee, wat scheurtjes en deuken, maar mn vertrouwen in het toestel (toch al niet al te hoog) heeft een grotere klap gekregen.

    Wat ik denk dat er mis mee is; de verticale staartvlakken en richtingroer zijn netjes schaal maar daarom te klein (te laag vooral!) voor een kist van dit formaat. In de lucht hoeft dit nog geen probleem te zijn, maar op de grond, met de staart omlaag, komen de staartvlakken in de turbulente lucht van de staartbomen en zijn daardoor niet effectief; in feite heb je dus geen laterale stabiliteit totdat de de staart omhoog komt. De DC-3 en Bf-109 hebben vaak hetzelfde probleem. Hoe kunnen we dit oplossen? Ik denk aan een paar dingen:

    - iets kortere poten en kleinere wielen (90mm ipv 100mm) zodat de neus iets verder omlaag komt
    - Een gyro op het richtingsroer
    - Richtingroer flink vergroten (en als je dan toch bezig bent de ailerons ook; die zijn ook aan de kleine kant)

    1e en 2e zijn zo gedaan, maar ik vraag me af of dat voldoende is. Misschien dat ik tussen de projecten door eens een gok ga wagen dit jaar; anders wordt het nieuwe roeren bouwen, en dat staat niet op het hoogst op mn prioriteiten lijstje.

    Ik denk dat een groter toestel hier veel minder last van heeft; ben dan ook errug benieuwd naar de kit...wat voor schaal gaat die zijn?
     

Deel Deze Pagina