Prima, Hans! Je kan me van 21.00 tot 22.00 opbellen.
Het model is volledig uitgewerkt in CAD (2D), zowel het prototype, de Franse versie als de LVA versie, en gecontroleerd door de conservator van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen (en oud-conservator Aviodome). Er zijn constructieve verschillen tussen die drie, dus de afwerking is niet uitwisselbaar. Ik neem aan dat je voor de Franse versie gaat; die heeft nog aan een (rustig) front gediend. Van de productie van de LVA versie is het niet gekomen door het bombardement oftewel het einde van de Koolhoven fabriek.
De schaal is 1:4,8 maar dit kan aangepast van schaal 1:4 tot 1:6. Daarbuiten moet de constructie aangepast worden.
1:4 geeft een spanwijdte van 280 cm; 1:5 een spanwijdte van 225 cm; en 1:6 een spanwijdte van 187 cm. Misschien willen mensen hierover stemmen?
Je zal in diverse bronnen de spanwijdtes 11 m en 10,97 m tegenkomen, maar de spanwijdte was dus 11,23 m. Dit is nagemeten op de originele vleugelliggers die nog in het bezit zijn van het MLM.
En dan is er nog iets van het landingsgestel dat je moet weten ...
Koolhoven had geen vertrouwen in laagdekkers ("die vallen om") en ook de vleugel van de F.K.58 zit daarom hoger en dat betekende weer hogere landingspoten. Dat is opgelost met een systeem dat de poten bij het inklappen inkortte. Mijn vriend heeft geprobeerd dat systeem/principe op schaal na te bouwen, maar dit bleek toch te complex en hij heeft uiteindelijk moeten kiezen voor gewone retracts. Deze retracts zijn wel nog aangepast dat ze een hoek van 85 graden maken.
Bij het landingsgestel zal je dus een concessie moeten doen op de schaalnauwkeurigheid.