Belastbaarheid van loodaccu's

Schakelende voedingen werken intern met de gelijkgerichte voedingsspanning. De 230V AC wordt rechtstreeks gelijkgericht waardoor je een gelijkspanning krijgt van ongeveer 325V. De gelijkrichter is ontworpen en gemaakt om met een sinusvormige voedingsspanning te werken. De stromen door de diodes lopen dus ook sinusvormig op en af.

Veel omvormers (NIET DE GENERATORS!!!) werken met een min of meer sinusvormige spanning. Meestal opgebouwd uit blokvormen. Voor veruit de meeste toepassingen is dat voldoende en zal het geen problemen opleveren.
Bij sommige schakelende voedingen kan het echter gebeuren dat die kruising tussen een sinus en een blok te grote piekstromen door de gelijkrichter veroorzaakt. De gelijkrichter kan daar door "overlijden".

Een tweede probleem kan zijn dat de gelijkrichter wel goed gaat maar dat de schakeling erachter niet (goed) wil werken. De buffer elko van de gelijkrichter kan de pieken die ontstaan door die kruising tussen een sinus en een blok soms niet voldoende wegwerken. Er blijft dan een te grote rimpel op de gelijkgerichte spanning staan waardoor de het schakel IC de mist in gaat of soms zelfs helemaal niet wil werken.

Let op, dit zijn problemen die mogelijk kunnen optreden wanneer je een schakelende voeding aansluit op een omvormer (12V of 24V DC => 230V AC). In de meeste gevallen zullen er geen of nauwelijks problemen zijn. Zeker wanneer je een generator gebruikt zal je geen problemen hebben. Een generator wekt ALTIJD een nette sinusvormige spanning op waarmee je echt geen problemen te verwachten hebt. Dit natuurlijk op de voorwaarde dat de generator voldoende energie kan leveren. Als de spanning te ver inzakt bij belasting van de voeding gaat het natuurlijk wel mis. Dit zal volgens mij bijna nooit een probleem zijn. De meeste generatoren kunnen minimaal 1000W tot 1500W leveren en dat trekt zo'n voeding niet snel! :):)

Wanneer de voedingen echt 100% gescheiden zijn kan je ze in serie op parallel schakelen. Het probleem is allen dat het heel lastig is om de voedingen goed in te stellen. Bij professionele voedingen zijn daar speciale voorzieningen voor getroffen zodat de ene voeding de meester is en de andere de slaaf. De slaaf voeding neemt dan de instellingen van de meester over zodat alles echt goed zal gaan.
Twee alleen staande voedingen die je met de hand moet instellen en die niet als meester en slaaf aan elkaar gekoppeld kunnen worden zou ik nooit in serie of parallel schakelen. De kans dat daar problemen van komen is heel groot.

Ik had eigenlijk alleen problemen verwacht als je ze parallel zou zetten omdat de uitgangsspanning moeilijk gelijk te houden is (de ene voeding zal misschien-veel- meer stroom leveren dan de andere).

Ik had op dit forum al een paar berichten gezien waarbij werd aanbevolen om 2 schakelende voedingen in serie te zetten voor 24V en daar was verder niet op gereageerd dus vandaar mijn gedachte dat het mogelijk is.

Wat zijn de problemen die je kan verwachten als je 2 -goedkope- voedingen in serie zet? Ik kan me voorstellen dat de interne trafo's niet 100% gescheiden zijn maar dat is een kwestie van het netsnoer op de juiste manier aansluiten. Toch?

Laatst bewerkt:
ik ben wel benieuwd naar de theorie achter de niet juiste sinus bij een generator waardoor geschakelde voedingen in de soep lopen?

SamenKopen.net - LEDs, componenten, meters, lampen, motors - 24V 16,7A power supply

27 euro excl verzending (49 euro incl verzending) voor een 24V 16,7A voeding (400W)

Ha Cheeta,

Ik had een beetje over jouw link heengelezen. Dit is natuurlijk ideaal: 360Watt is geen probleem met deze voeding en je bent in 1 keer klaar! Ik zal eens proberen om er 1 te bestellen.

Groeten,
Marc

> Een generator wekt ALTIJD een nette sinusvormige spanning op

Hier denkt Honda toch anders over, niet de minste op generator gebied.

Honda Power Equipment - Honda Generators - Inverter Generator Advantages

Die gaan met de inverter generatoren van AC naar DC en dan weer naar AC )

Bart,

Bart, je moet het verhaaltje van Honda eens goed lezen! Honda gebruikt deze truuk namelijk om een heel andere reden.
De uitgangsspanning, en de frequentie ervan, is bij een generator afhankelijk van het toerental van de motor. Dat is op zijn beurt weer afhankelijk van de belasting van de generator. Wat Honda doet is een vrij hoogfrequente vrij hoge AC spanning met de generator opwekken. Die wordt gelijkgericht en daar wordt met behulp van een microprocessor gestuurde inverter (converter wordt zoiets ook wel eens genoemd) weer een sinus vormige AC spanning van gemaakt.
Die hele hap elektronica zorgt ervoor dat de spanning zo stabiel mogelijk blijft net als de frequentie. Elektronisch is dat sneller en makkelijker te regelen dan door het toerental van de motor te regelen. Dus ook al zakt het motortoerental wat in bij het inschakelen van de belasting je merkt dat nauwelijks aan de uitgangsspanning en frequentie.
Het is en blijft echter een behoorlijk ingewikkelde en dure schakeling om van de DC spanning een echt nette sinusvormigen AC spanning te maken. De AC spanning afkomstig van de generator is ALTIJD een behoorlijk mooie sinus zonder dat daar elektronica aan te pas komt.

De meeste inverters (of converters) die gewoon in de handel te koop zijn hebben echter absoluut niet die dure en ingewikkelde schakeling aan boord om een nette sinus uitgang te maken. Dat is hooguit een soort van trapezium die uit een aantal "op elkaar gestapelde" blokken bestaat. Als dat door een paar spoelen gaat lijkt het een beetje op een sinus.
Natuurlijk bestaan er wel inverters die wel een nette sinus als uitgang hebben. Dat zijn echter vrijwel uitsluitend de grote, dure type's.
Die echt goedkope inverters hebben alleen een blokvormige uitgangsspanning! Die dingen kunnen rampzalig zijn voor schakelende voedingen. Er zijn al voldoende Laptops en ook LCD TV's mee gesloopt. De voeding daarvan bedoel ik dan.

Vandaar mijn waarschuwing. Pas op met die inverters bij het gebruik van schakelende voedingen.
Die goedkope dingen zijn dus echt niet te vergelijken met wat Honda doet.

Aggregaat, helaas geen succes...

Ik heb ondertussen een 650W aggregaat en een 480W 24V voeding aangeschaft dus lekker laden... niet dus.

Het probleem is dat de lader (Hyperion duo) de generator nogal wisselend belast omdat tijdens het opladen de lader soms even stopt en dan weer volle sjas verder gaat. Op dat moment kan de generator het even niet bijbenen en zakt de spanning weg.

Misschien is dit iets meer voor het electronica forum maar zou een elco op de 24V van de voeding een oplossing kunnen bieden? Hoe groot moet een elco dan zijn om een paar seconden stroom/180W te kunnen leveren?

Groeten,
Marc

Ik denk niet dat het gaat lukken met elco's. 180 watt is echt veel, vooral voor een paar seconden. Dan ga je veeel en grote elco's nodig hebben!

Ik heb ondertussen een 650W aggregaat en een 480W 24V voeding aangeschaft dus lekker laden... niet dus.

Het probleem is dat de lader (Hyperion duo) de generator nogal wisselend belast omdat tijdens het opladen de lader soms even stopt en dan weer volle sjas verder gaat. Op dat moment kan de generator het even niet bijbenen en zakt de spanning weg.

Misschien is dit iets meer voor het electronica forum maar zou een elco op de 24V van de voeding een oplossing kunnen bieden? Hoe groot moet een elco dan zijn om een paar seconden stroom/180W te kunnen leveren?

Groeten,
Marc

Waarom denk je dat?

Heb je deze voeding gekocht?
SamenKopen.net - LEDs, componenten, meters, lampen, motors - 24V 16,7A power supply

16.7A Max Met verlies erbij, misschien je voeding te zwak voor wat je er uit trekt?

Waarom denk je dat?

Heb je deze voeding gekocht?

16.7A Max Met verlies erbij, misschien je voeding te zwak voor wat je er uit trekt?

Ik heb de voeding (24V / 20A) via een ebay winkel dus ze zijn volop te koop:
DC Power Reyed® 480w 24V 20A Switching Power Supply - eBay Other AC Power Supplies, Standard AC Power Supplies, Power Supplies, Laptop Accessories, Computing. (Eindtijd 14-sep-09 02:56:27 CEST)

Zou het kwaad kunnen om bijv. een 6s lipo (vol) aan de uitgang van de voeding te hangen. Dus puur als buffer om de lader even van stroom te voorzien zolang het aggregaat aan het 'optoeren' is. Kan daarvan de voeding stukgaan?

Het gaat overigens al mis bij vrij kleine laadstromen. Het aggregaat kan wel de volle laadstroom leveren maar de lader slaat op tilt nadat het laden even is onderbroken.

Ik denk overigens dat deze voeding de grotere broer is van dezelfde voeding die via samenkopen.net te koop is. Volgens mij worden de voedingen via samenkopen.net ook direct uit honkong geleverd.

Laatst bewerkt:
Zou het kwaad kunnen om bijv. een 6s lipo (vol) aan de uitgang van de voeding te hangen. Dus puur als buffer om de lader even van stroom te voorzien zolang het aggregaat aan het 'optoeren' is. Kan daarvan de voeding stukgaan?

als je de lipo kapot wilt hebben....

elco's zijn het enige antwoord hierop.. maar hoever zakt de spanning in elkaar??

edit ook nog een mogelijkheid is een loodaccu gebruiken als buffer. zelfde systeem als in een auto.

Laatst bewerkt:

als je de lipo kapot wilt hebben....

elco's zijn het enige antwoord hierop.. maar hoever zakt de spanning in elkaar??

Kun je uitleggen waarom ze stuk kunnen gaan?
De uitgangsspanning is 24V (regelbaar)
Vol geven de lipo's 25.2V
'Leeg' leveren ze nog altijd zo'n 18V.
Stel dat de lipo's 20A moeten kunnen leveren dan is een 20C 2000mAh of 40C 1000mAh toch prima? Er zit natuurlijk geen lipo laadcircuit of balancer o.i.d. tussen dus wat dat betreft zijn 7 A123 cellen wel robuster.

Het lijkt mij eerder een gevaar voor de voeding, wat gebeurt er als de stekker niet in het stopcontact zit en er staat wel spanning op de uitgang? Dit is op zich een vreemde situatie, aan de andere kant kan het natuurlijk wel zo zijn dat er een apparaat met flinke elco's aanhangt en daar moet hij toch ook tegen kunnen....

dus wat dat betreft zijn 7 A123 cellen wel robuster. (6 kan ook met een regelbare voeding
Idd lipo's lijken mij te kwetsbaar, maar 7s (of 6s met regelbare voeding) A123 2300...
Kan makkelijk de stroom leveren, spanning zit in een mooie range, veel compacter/lichter dan een 24v loodaccu die 20A wil leveren.
En niet teveel schade als je voeding uit blijft en je lader aanblijft, en blijft laden en je buffer helemaal leeg word getrokken. Bij een lipo heb je na een enkele keer al heel veel schade.

Zolang je de voeding beveiligd lijkt mij dit redelijk safe...

Groeten,
Marc
Simpelste oplossing is een grotere agregaat.
Volgende vraag is dan hoeveel groter.
Dat zou dan eerst getest moeten worden en meten hoeveel spannings dip er ontstaat en wat de de lader axepteerd.
Andere oplossingen zoals een accu als buffer kunnen ook maar ook dan moet er ook het nodige getest worden.
Een buffer accu hoeft naturlijk niet zo groot te zijn als een accu om de lipos te laden.
Als hij de spanningsdip op kan vangen is het voldoende.
Het wordt dan wel een elektronisch probleem(lees uitdaging voor elektronici)om dat aan te sluiten.;)

Simpelste oplossing is een grotere agregaat.
Volgende vraag is dan hoeveel groter.
Dat zou dan eerst getest moeten worden en meten hoeveel spannings dip er ontstaat en wat de de lader axepteerd.
Andere oplossingen zoals een accu als buffer kunnen ook maar ook dan moet er ook het nodige getest worden.
Een buffer accu hoeft naturlijk niet zo groot te zijn als een accu om de lipos te laden.
Als hij de spanningsdip op kan vangen is het voldoende.
Het wordt dan wel een elektronisch probleem(lees uitdaging voor elektronici)om dat aan te sluiten.;)

De belangrijkste reden voor een klein aggregaat is het lage gewicht. Overigens is experimenteren met aggregaten vrij kostbaar :)

Ik heb inmiddels de uitgansspanning op 21V afgeregeld en 6S A123 aan de uitgang gehangen. Dit gaat een tijdje goed totdat deze buffer leeg is.

Het lijkt er sterk op dat mijn 650W aggregaat dit vermogen bij lange niet haalt. Bij belasting van meer dan 150W zakt de spanning naar 110V... Hoe was het ook al weer? goedkoop is... Het is overigens deze: http://www.wepako.nl/b_26.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels de uitgansspanning op 21V afgeregeld en 6S A123 aan de uitgang gehangen. Dit gaat een tijdje goed totdat deze buffer leeg is.
Dat klopt wel omdat 21/6=3.5V per cel en dat is als ik het goed heb de spanning van een grotendeels lege cel.
Met 5 cellen kom je op 4.2V en dat is in de buurt van een volle cel.
Voor lipos precies goed maar voor een A123cel net te hoog als ik het goed heb tenminste.
Als je dus 1cel verweidert en de cellen eerst vol laadt dan moet het lukken.
De cellen moeten dan bijna vol blijven en bij elke dip even de generator ondersteunen.
Wel de maximum spanning van A123cellen even checken en de spannig blijven meten.
Natuurlijk kan je het ook met 6 cellen proberen maar dan met een wat hogere spanning als 21V als dat mogelijk is.;)

Laatst bewerkt:
3,6-3,7V is een volle A123 cell, daar staat de cutoff V van een lader ook op. Tot 4v schijnen er geen nadelige effecten te zijn, bij 4,2 moet je hem niet laten liggen maar gelijk weer ontladen. maar wil je de A123 cellen laden dan mag er best 3v overspanning zijn, dus terug naar 24V schroeven lijkt mij redelijk veilig en zou wel eens kunnen helpen.
3s word ook direct van een loodaccu geladen, en die is dan ook 12v.

3,6-3,7V is een volle A123 cell, daar staat de cutoff V van een lader ook op. Tot 4v schijnen er geen nadelige effecten te zijn, bij 4,2 moet je hem niet laten liggen maar gelijk weer ontladen. maar wil je de A123 cellen laden dan mag er best 3v overspanning zijn, dus terug naar 24V schroeven lijkt mij redelijk veilig en zou wel eens kunnen helpen.
3s word ook direct van een loodaccu geladen, en die is dan ook 12v.

6*3.7V = 22.2V dus vandaar dat 21 volt mij prima lijkt. Dan zit je niet met een (over)vol pakket en is balanceren ook niet meer zo belangrijk. Overigens ben ik vrij zeker van dat, mocht iemand het nodig hebben om pieken op te vangen, dit een prima oplossing is. Helaas brengt het weer wel kostem met zich mee dus het is beter om te investeren in een fatsoenlijke aggregaat! (maar welke?)

Ik heb momenteel mijn ook laten vallen op een 2.5kW aggregaat -met wieltjes- dus ik denk dat ik eerst die weg ga bewandelen. Misschien dat bufferen nog steeds nodig is maar dat zien we dan wel weer. Terug naar marktplaats.... kan ik meteen die van mij weer te koop zetten :)

Laatst bewerkt:
Back