Belastbaarheid van loodaccu's

Ik denk dat het probleem niet zoweer in je generator zit maar in de voeding.
Sommige schakelende voedingen hebben het zowieso al moeilijk met de schakelende omvormer in de lader (om de ingangsspanning omhoog te brgengen tot de laadspanning).
Tel daar nog eens bij op wat al dan niet kleine wisselingen in voedingsspanning aan de 220V kant, heb je goed kans dat je voeding het niet meer bij kan benen.
Probeer eens een transformator voeding te lenen voor je allerlei andere dingen gaat kopen, om daar eens een testje mee te doen.

Groet,
Gerben

phoe, wat een gedoe, wat ben ik blij dat ik met mijn zelfbouw camper ga vliegen, daar heb ik trouwens Varta Ultra dynamic accu's( 90 Ah) als huishoud accu's in zitten. Dit zijn Start accu's die dus ook cycles laden/ontladen bestendig zijn. Deze worden in de Start/Stop auto's gebruikt, waar de auto de motor uitzet als je stil gaat staan en weer automatisch start als je gas geeft.

Heb al twee keer gehad dat ze helemaal leeg waren, weer laden en heb nog niet gemerkt dat ze er iets van geleden hebben. Ik laad hier dus mijn 5000mAh 10s accu's mee op, 170W per laad cyclye, heb op 1 dag deze 3 maal geladen + 3 maal mijn 3300mAh 5s, geen probleem. Oke, het is totaal 180Ah, maar ik denk dat 1 ook genoeg was geweest.

Heb zondag, nog met mijn accu's en een iCharger 208B met 15A een collega vlieger moeten helpen die zijn start accu van zijn auto gebruikte als energie bron, 15 minuten laden en hij kon naar huis.

Als je dus de start accu van de auto gebruikt voor het laden, gebruik dan AMG's, kan met een normale dynamo/lader geladen worden ( dat is de reden dat ik deze gekozen heb, hangen namelijk parallel aan mijn start accu's met een scheidings relais ) en zijn cycles laad/ontlaad vast. Geen garantie van mij, maar ze zullen het veel beter doen als de standard startaccu.
Kijk even naar een ander merk want die 90Ah kosten 300 euro per stuk ( heb ik niet betaald :-) ).

PS:
Let op : veel semi tractie en tractie accu's moeten met een speciale lader geladen worden en kunnen dus niet met een standard dynamo geladen worden.

Bart,

6*3.7V = 22.2V dus vandaar dat 21 volt mij prima lijkt. Dan zit je niet met een (over)vol pakket en is balanceren ook niet meer zo belangrijk. Overigens ben ik vrij zeker van dat, mocht iemand het nodig hebben om pieken op te vangen, dit een prima oplossing is. Helaas brengt het weer wel kostem met zich mee dus het is beter om te investeren in een fatsoenlijke aggregaat! (maar welke?)

Ik heb momenteel mijn ook laten vallen op een 2.5kW aggregaat -met wieltjes- dus ik denk dat ik eerst die weg ga bewandelen. Misschien dat bufferen nog steeds nodig is maar dat zien we dan wel weer. Terug naar marktplaats.... kan ik meteen die van mij weer te koop zetten :)
Blijft over het kiezen tussen de kleine agregaat + buffer accu of een grotere agregaat.
In beginsel is dat laatste de betere oplossing.
Dat zou voor de aanschaf getest moeten worden om zeker te zijn.
De kans lijkt groot dat het dan wel probleemloos lukt.

phoe, wat een gedoe, wat ben ik blij dat ik met mijn zelfbouw camper ga vliegen, daar heb ik trouwens Varta Ultra dynamic accu's( 90 Ah) als huishoud accu's in zitten. Dit zijn Start accu's die dus ook cycles laden/ontladen bestendig zijn. Deze worden in de Start/Stop auto's gebruikt, waar de auto de motor uitzet als je stil gaat staan en weer automatisch start als je gas geeft.

Heb al twee keer gehad dat ze helemaal leeg waren, weer laden en heb nog niet gemerkt dat ze er iets van geleden hebben. Ik laad hier dus mijn 5000mAh 10s accu's mee op, 170W per laad cyclye, heb op 1 dag deze 3 maal geladen + 3 maal mijn 3300mAh 5s, geen probleem. Oke, het is totaal 180Ah, maar ik denk dat 1 ook genoeg was geweest.

Heb zondag, nog met mijn accu's en een iCharger 208B met 15A een collega vlieger moeten helpen die zijn start accu van zijn auto gebruikte als energie bron, 15 minuten laden en hij kon naar huis.

Als je dus de start accu van de auto gebruikt voor het laden, gebruik dan AMG's, kan met een normale dynamo/lader geladen worden ( dat is de reden dat ik deze gekozen heb, hangen namelijk parallel aan mijn start accu's met een scheidings relais ) en zijn cycles laad/ontlaad vast. Geen garantie van mij, maar ze zullen het veel beter doen als de standard startaccu.
Kijk even naar een ander merk want die 90Ah kosten 300 euro per stuk ( heb ik niet betaald :-) ).

PS:
Let op : veel semi tractie en tractie accu's moeten met een speciale lader geladen worden en kunnen dus niet met een standard dynamo geladen worden.

Bart,

Hoi Bart,

Ik heb zo inmiddels het e.e.a. bekenen en je moet gewoon een enorme hoeveelheid loodaccu's meenemen om fatsoenlijk te laden (max. 700watt) zonder dat je accu's er zwaar onder lijden. Leeg trekken is zeker niet goed want daar lijden ze zwaar van. Je kunt tractieaccus beter niet meer dan 60% ontladen en eigenlijk beter ook niet met meer dan 20C ontladen. Alles bij elkaar moet je dus een heel gewicht meeslepen en de kosten voor zulke accu's zijn ook niet gering.

Mijn keuze is gevallen op de Kipor IG1000 generator. Deze geeft een mooie sinus -dus prima voor gevoellige apperatuur-, weegt maar 14kg, levert 900W en produceert niet teveel lawaai.

Mijn keuze is gevallen op de Kipor IG1000 generator. Deze geeft een mooie sinus -dus prima voor gevoellige apperatuur-, weegt maar 14kg, levert 900W en produceert niet teveel lawaai.
Ja XYZ heeft een mooie oplossing maar alleen in zijn situatie realistisch.
Ik ben benieuwd hoe deze generator werkt.
Ik hoop dat je gegevens genoeg hebt voor je beslist.;)

Victory!

Het is gelukt. De Kipor werkt perfect. Hij is stil (volgens clubgenoten), licht en ik heb hem zonder problemen tot 850 watt belast. ...Kan ik eindelijk weer meer dan 3 keer laden.

Ik denk dat veel electrovliegers in de toekomst toch weer met brandstof gaan slepen:) (of je moet de luxe van 220V hebben)

Ik heb dezelfde Kipor ook sinds een week in huis. Zowel voor de hobby als voor de vakanties. Prima, stil, betaalbaar.

Back