Wat ben ik tegen gekomen tijdens het inbouwen van de TREX 600:
De bovenbouw moet aangepast worden aan de swashplate. Ik heb dit een aantal keren moeten doen. Het centrale gat moet met 3 -3,5 mm vergroot worden. Er moeten 2 zijsleuven gefreesd worden voor de balllinks op de swashplate voor de 120 graden besturing. Er moet een sleuf worden gefreesd voor de swashplate houder. Helaas frees je het lampje weg, maar dat kan je ergens anders wel terugplaatsen.
Het plaatsen van de horizontale stabilo levert eigenlijk geen problemen op. Je moet alleen opletten dat je dat echt op 90 graden doet, anders ziet het er niet uit. Het is even knoeien met de houten verbindingsstukjes in de staart.
De retracts draai je gewoon met 4 schroefjes vast, geen probleem
Het uitlijnen van het mechaniek vergt veel tijd en neem daar ook de tijd voor.
Uit de achterste rompversteviging moet 5 cm uitgezaagd worden, want anders past het TREX mechaniek niet. Ook werkt het handig met het plaatsen van de staartrotor. Het mechaniek kan op deze manier helemaal naar achteren in de romp om zo het tailrotormechaniek goed te kunnen bevestigen op de staartbuis.
Het mechaniek moet opgehoogd worden voor de romp. Ik heb daar 9 mm multiplex latjes voor gebruikt. Denk aan het afschuren van het achterste stukje van het latje, want die ligt om het achterste verhoogde stuk van de romp. Gebruik de dunne versie van de schuine latjes en lijm die op elkaar. Ik heb hiervoor UHU plus 300 2 Componenten gebruikt. Die is het taaist, maar de drogingstijd is dan ook meteen 12 uur.
Richt het mechaniek uit met de staartboom in de buis MET het schuimrubberen staarthoudertje. Ik heb dit gedaan met de beltdrive en die werkt goed tegen

De Torque Tube werkt sneller en beter!
Het tailrotor mechaniek moet aangepast worden. De bevestigingspunten voor de verticale vin passen niet de staartbuis van de BELL.
Ik heb ze eraf gevijld en het tailrotormechaniek gefixeerd met 2 kabelbinders en druppels CA lijm. Dit om het mechaniek te zekeren op de staartbuis van de TREX en te zorgen dat de kabelbinders niet van het mechaniek glijden/trillen.
De staartbuis van de BELL moet aangepast worden aan het mechaniek van de tailrotor.
Dit leverde geen problemen op.
Plaatsen van de servo's voor de retracts ging zonder problemen, alleen is het makkelijker eerst de raampjes te plaatsen in de neus en daarna de retractservo te monteren.
Je kunt niet meer goed bij de raampjes als je de servo als eerste monteert.
Raampjes heb ik gelijmd met 5 minuten epoxy. Pas op bij plaatsen dat je de lijm niet over de ruit smeert.
De twee steuntjes die je meegeleverd krijgt bij de kit zijn waarschijnlijk niet voldoende om de trillingen tegen te gaan in de romp.
Je moet hoogstwaarschijnlijk nog 2 steuntjes plaatsen achter de hoofdas naar de romp. Ik ga dit nog doen, want ik ontdekte nog een vibratie door de romp heen.
Conclusie:
Een zeer gedetailleerde schaalromp van sublieme kwaliteit.
Het lakwerk zit er goed op en ziet er zeer strak uit. Ook de panellines op de romp maakt dat deze romp zich onderscheid van de rest.
De romp is erg licht gehouden door gebruik van het lichtste materiaal op epoxygebied.
De romp is wel stevig gebleven.
Alles past in 1 keer en ik ben geen echte problemen tegen gekomen.
Ik hoop dat jullie wat hebben aan dit bouwverslag mocht je de keuze hebben gemaakt dat je de BELL 222 van Funkey wilt gaan bouwen.
Met wentelwiekgaroeten,
Harry