Bell 47 G III

Bell 47 G vlucht met film

Hallo,

voor het eerste gevlogen in 2013 met de Bell 47 G III,
alles aanwezig:
-weer
-cameravrouw
-caller
-en ik

Een fout gevonden van de tailwag, hoe ze het noemen
(later ook in de film te zien):

Oorzaak: de carbon stuur-stand naar het hek versleten in de lagers
en de sturing ging iets te strak,
onder die foto's,
op foto 1 niet goed te zien, dat de carbon versleten en dunner is geworden,
op het laatste foto dan die oplossing,

messing buizen over heen gedaan en alles wat aangepast,
zou de volgenden 5 jaren niet meer kapot gaan,
gewicht? niks !

full

full

full

full

groetjes van Uwe

(filmpjes zijn aan het uploaden)

Laatst bewerkt door een moderator:
FILM

Hoi,

helaas toch veel tailwag, maar is ondertussen gerepareert.

Hier 2 filmpjes:

het is een linksdraaiender rotor , RPM rond de 850, geen governor

groetjes van Heli-Uwe

hek-stuur-stang

Hoi,

toch nog een mooie oplossing voor de hek-stuur-stang gevonden:

gaatjes geboord en een schroef met moer door,
ringetje eronder en wat loktide, en die zit goed,
beter dan plakken, kan je nooit meer wat veranderen,
b. v. als de servoarm kleiner of groter woord.

Ben tevreden,
alleen weer wachten, tot het weer goed is en testen>

groetjes, Heli-Uwe

full

full

Hey Uwe,

Ziet er mooi uit in de lucht!

Afgaand op het vliegbeeld: trim je heli eens een paar tandjes naar voren op de swash. Goed kans dat dat "onzekere" bij langzaam vooruitvliegen grotendeels verdwenen is.

En een dringende tip: met dergelijke grote heli's moet je proberen te voorkomen dat je verticale afdalingen inzet. Dat kost je vroeg of laat een keer je heli. Probeer ALTIJD tijdens de gehele daling een matige voorwaartse snelheid aan te houden, dan komt de overgang van vliegen/dalen naar hoover veel vriendelijker in.

Groet, Bert

Hoi Bert,

heel veel bedankt,
ik heb echt bijna geen vliegervaring met dat grote ding,
goede tips van jou,

ik moet gewoon oefenen met dat
en ook wat meer met de Trainer,

is wel wat verschil van flybar naar fbl !!

thanks, Uwe

Het is vrij duidelijk te zien op die filmpjes, dat je de FBl redelijk ver teruggeschroefd hebt.

Je merkt nu, dat de heli bij het minste of geringste beetje snelheid, lichtjes de neus omhoog wil steken en vaart minderen.
Dat veroorzaakt jouw "onzekere" vlieggedrag: je bent continue aan het corrigeren met zowel pitch als nick. De heli wil continue stilvallen, en vooral in de bochten is dat best wel vervelend.

Als je de heli een klein tikje voorover trimt, dan moet je in hoover een heel lichtjes getrokken stick houden, maar dat went héééél snel en hoovert (vind ik) zelfs best wel comfortabel.

Maar het gevolg is wel, dat de heli uit zichzelf wat vooruit wil lopen, en dus ook niet meer de neus omhoog wil steken. Het maakt constant vooruit vliegen, maar ook de bochtjes, veel makkelijker. Probeer het maar eens.

Ik zag je een paar keer dalen waarbij je tijdens het dalen al vrij vroeg de snelheid er uit haalde. Dan valt de transitielift weg en wordt de daling opeens forser dan je eigenlijk wilt. Tevens wil de heli op dat moment achterover komen, en dat nét op het moment dat je al je handen vol hebt.

De oplossing is om tijdens de daling bewust de neus laag te houden (niet duiken, gewoon heel lichtjes nick drukken) en de voorwaartse snelheid helemaal tot het eind van de daling vast te houden.
Pas als je op hoover hoogte bent, ga je eerst over in voorwaarts, en daarna rem je pas af.
Dat klinkt net alsof je heel veel ruimte nodig hebt, in de praktijk komt het neer op: Neus neerhouden, en pitch terug, tot je op de gewenste hoogte bent. Dan achterover trekken en pitch houdenzoals die stond, de heli gaat nu horizontaal vliegen en afremmen. En zodra de snelheid nul is, pitch bij geven en de heli weer vlak leggen.

Probeer het maar eens. Het werkt echt. Gewoon drie a vier tandjes trim voorover...

Groet, Bert

Zou ik doen, Bert,

maar eerst de regen afstellen, ha ha

P.S. bij mijn kleinere heli's heb ik het ja ook,
iets naar voren getrimmt en vliegen altijd de nose iets naar beneden houden.

komt goed, resultaat zou je zien ...

groetjes, Uwe

Hoi Bert,

om dat even naar voren trimmen te testen,
kan ik toch de HC3X-treme onveranderd laten
en gewoon met de zender trimmen (tijdelijk bedoel ik). ?

groetjes, Uwe

Even de filmpjes gezien Uwe, wat een bakbeest zeg :-) Echt gaaf om te zien dat hij echt vliegt ook nog. Super mooi ding :thumbsup:.

Hoi Bert,

om dat even naar voren trimmen te testen,
kan ik toch de HC3X-treme onveranderd laten
en gewoon met de zender trimmen (tijdelijk bedoel ik). ?

groetjes, Uwe

Zoals het op mij overkomt, heb je die HC3X behoorlijk ver terug geschroefd (heel lage gain bedoel ik) en dan moet dat niet een probleem zijn.

Dan kun je gewoon heel voorzichtig klikje voor klikje wat trim voorover geven tot je merkt dat het beter wordt.

Als je nu met heel hoge gain (volledige stabilisatie) gevlogen had, dan was dat duidelijk zichtbaar geweest in je vliegbeeld, en had ik je nooit geadviseerd om wat voorover te trimmen, maar uit je vliegbeeld blijkt dat jij min of meer zelf vliegt en de HC3X maar heel weinig doet.

Gewoon beginnen met 1 klikje trim, en kijken wat hij doet. Daarna nog een, en weer kijken. Enz enz.

Bij mij was er destijds voor gewoon hooveren en stapvoets heen en weer cruisen vier klikjes trim vanaf volledig neutraal nodig om het goed te krijgen, en daarna word je heli stukken prettiger te manouvreren. Omdat jij die HC3X er nog bij tussen hebt, moet je gewoon voorzichtig met 1 klikje beginnen.

Naarmate je er meer gevoel voor krijgt, kun je eventueel de gain steeds verder wegdraaien, en uiteindelijk zonder vliegen. Zo'n grote bak moet moeiteloos met de hand te vliegen zijn, zodra je aan het andere gedrag gewend bent. Stelt weinig voor bij die afmetingen.

Groet, Bert

PS: Schiksie heeft gelijk: het ding ziet er echt geweldig uit in de lucht.... Wow! Ben het niet vaak, maar nu merk ik een lichte vorm van jalouzie.... ;)

Nog eens bedankt Bert,

alles goed gezien en ingeschat,
voor mij even een kwestie van nieuw wennen en angst verliezen,
toch wat bang nog voor dat ding,
maar ik weet, dat ik het veel beter kan,

die kleine 450er heb ik ook een keer heel veer naar voren getrimmt,
's is 'n goed gevoel, later weer in normal vliegen (zonder trim)

ik denk, wat oefenen, en de juiste hoogte vliegen en ...
wat ik al veeel veeeel erder heb geleert,
de nose iets naar voren beneden houden ..

komt goed, bedankt.

groetjes van Uwe

voor mij even een kwestie van nieuw wennen en angst verliezen,
toch wat bang nog voor dat ding,

Klopt... die angst leid eerder tot ongelukken dan wat anders, en die moet je overwinnen (maar absoluut NIET onvoorzichtig worden). Dat was bij mij ook zo.

Succes!

Groet, Bert

Ik dacht ook al te zien dat Uwe met knikkende knietjes zijn prachtige Bell stond te sturen. Wellicht kun je de gains nog wat opschroeven, en zoals Bert ook al zei, hij mag best wat vooruit getrimd staan, alhoewel ik niet weet of dat wel goed gaat met de Helicommand. Het is verbazend hoe gemakkelijk de 26 cc? motor deze reus optilt.

'T is OF de gain opschroeven, OF de trim een tikkie naar voren. Niet allebei.

Als je de gain opschroeft, onderdrukt dat het "neus omhoog" effect. Maar trim je met hogere gain dan ook nog naar voren, dan zal de heli ALTIJD de neus naar beneden willen steken, ook bij voorwaartse vlucht (en dan bedoel ik dat de heli uit zichzelf een steeds steilere duik in wil zetten, een heel vervelende eigenschap).

Als je de gain zo laat, maar je trimt een heel licht tikje naar voren, krijg je bij een zekere snelheid (afhankelijk van hoeveel trim) een balans tussen de trim voorover en de neiging de neus op de steken. De heli gaat nu min of meer zelfregelend werken m.b.t snelheid: zakt de snelheid, komt automatisch héél lichtjes de neus naar beneden. Loopt de snelheid op, komt heel lichtjes de neus omhoog.
Dat maakt het véél makkelijker de heli op lage snelheid te manouvreren.
Als je eenmaal gewend bent zonder E-stab te vliegen, heb je die trim ook steeds minder nodig en kun je weer neutraal gaan trimmen.
Het trimmen is een tijdelijke maatregel die je helpt, vertrouwen in een rigid rotor te krijgen. Ik heb mijn heli's neutraal getrimd staan, en schakel over naar "kruisvlucht-trim" zodra ik uit hoover vertrek. Doen "echte" helivliegers ook, die trimmen voor kruisvlucht en trimmen opnieuw voor hoover, heb ik me laten vertellen.

Het is dus of-of, niet en-en....

Groet, Bert

Wel erg jammer dat je met die heli niet fatsoenlijke rondvluchten kan doen door het kleine veld... Prachtige machine Uwe!

Doen "echte" helivliegers ook, die trimmen voor kruisvlucht en trimmen opnieuw voor hoover, heb ik me laten vertellen.
Groet, Bert

Begrijpelijk, want die vliegen van a naar b en willen niet steeds vooruit duwen.

Een E-stab mag je best wat trimmen, maar alleen nadat hij is opgestart. Zodra de estab klaar is voor take-off, is trimmen niets anders dan een klein beetje stuur-input. Net zoals bij een fly-bar.

Begrijpelijk, want die vliegen van a naar b en willen niet steeds vooruit duwen.

Een E-stab mag je best wat trimmen, maar alleen nadat hij is opgestart. Zodra de estab klaar is voor take-off, is trimmen niets anders dan een klein beetje stuur-input. Net zoals bij een fly-bar.

Nee.... zit een wezenlijk verschil tussen.

Een stuur imput zonder flybar of E-stab is een (vaste) hoeveelheid cyclic, en de heli reageert daar op afhankelijk van de situatie: stel je geeft een beetje voorover, dan zal een stilhangende heli voorover tilten, maar een vliegende heli met voeldoende snelheid NIET.... die heeft wat stuurimput nodig om vlak te blijven (vanwege het snelheidsverschil tussen de voorwaarts en achterwaarts draaiende bladen). De sterkte van dit effect (en dus de benodigde imput) is afhankelijk van de rotorbelasting en de snelheid.

Met een E-stab met voldoende opgedraaide gain, is een stuurimput een commando om een bepaalde tiltbeweging uit te voeren. Ongeacht de snelheid of rotorbelasting. De E-stab zal de cyclische uitslag net zo lang vergroten tot de heli de opgedragen "rolsnelheid" bereikt heeft.

Vandaar dat je bij hogere gain niet mag trimmen, want de heli zal niet een snelheid vinden waarbij de effecten elkaar opheffen: zodra dat gebeurt, geeft de E-stab namelijk weer een beetje extra cyclic erbij.... De heli zal dus willen duiken, en trimmen heeft alleen maar als effect dat je de hele tijd met getrokken stick vliegt, zowel in hoover als in rondvlucht. Verder leidt het nergens toe, ook niet tot "beter" vlieggedrag, want dat regelt die E-stab ook zelf wel als de gain hoog genoeg staat.

Echter, dat is voor zover ik begrepen heb (lees het draadje maar vanaf het begin) helemaal Uwe zijn bedoeling niet om die gain op te draaien, maar juist om hem steeds verder terug te kunnen draaien.

Groet, Bert

Thanks, heel veel info op een hoop,

eigenlijk dingen , die ik ook moet weten,
maar die voor mij in de realiteit nog wat anders uit zien,

vertel iemand dat fenomeen nose omhoog,
ik wist niet wat dat was,
nu wel !!

Resume:

-voor het eerst: gain verhogen in de fase wennen
-trimmen ietsje naar voren
dat de heli zelf zachtjes uit de hover weg loopt (zachtjes)
-angst: eigenlijk weer minder geworden, vliegen kan ik ja
en dank jullie hulp ook dat monster, elke dag iets beter, Thanks !

..@Rheli: de Trainer heeft een 23 cc motor, zo als jou Cuatro,
en die Bell heeft een 29 cc motor ..

groetjes , Uwe

Wel erg jammer dat je met die heli niet fatsoenlijke rondvluchten kan doen door het kleine veld... Prachtige machine Uwe!

Bedankt ook @Jonkje:

als dat alles maar naar wens loopt, kan dat ook op dat kleine veld,

een beginneling zou een 250er heli in de woonkamer heel snel
kapot vliegen, heb je het door, gaat ook dat
(geen advies om te doen,
wij denken ook aan de veiligheid !)

groetjes van Heli-Uwe

edit: ..in de Phoenix SIM heb ik mijn Bell gebouwt zo als die real is (met een Jetranger) ...

Laatst bewerkt:
Wat ik bedoelde is dat wanneer je op een grote open ruimte vliegt je het maximale uit zo'n heli kan halen.

Kijk ik naar mijzelf met mijn 550 size Hughes 500 dan gebruikte ik al veel ruimte voor rondvlucht net zoals Bert met zijn grote BO-105. Optimaal genieten van de heli zonder bang te hoeven zijn dat je iets raakt. Maakt het bochtenwerk ook fijner als je de heli gewoon lekker kan laten "lopen".

Schluter Hughes 500E - YouTube

Vario Bo-105 Bert.wmv - YouTube

Back