Bell 47 G III

Helaas nog geen goede oplossing gevonden voor de uitlaat,
het gaat om de uitlaat nr. 470/16 van Vario met een doorsnede
van 66 mm, da is de achterste ring / houder kapot, die de uitlaat aan het frame
vast houd (zie fotos boven)

Groet, Uwe

Als ik me niet vergis heb ik exact dezelfde uitlaat in de BO105 zitten.

De eindpijp is geloof ik 18 mm diameter, klopt dat?

Bij mijn BO zit een stuk siliconenslang om die eindpijp geschoven, en daar leverde Vario een prachtig stukje alu-buis bij wat weer precies om die siliconenslang paste. Dat stukje buis zit in de romp gelijmd. Zo wilde Vario dat....

Wat je zou kunnen doen, is op een of andere manier een stukje buis zodanig ophangen tussen de stangen van het frame, dat die uitlaat daar weer mooi in hangt.
Kun je doen met spanveren, bijvoorbeeld de veren die bij automodellen gebruikt worden om de uitlaatbocht tegen de cylinder te trekken. Bijvoorbeeld Conrad: Uitlaat bevestigingsveer 1:8 2 stuks in de Conrad online shop

Je kunt alternatief op de mechaniek bodemplaat een "zadel" plaatsen waar die demper op komt te liggen, en hem dan op zijn plek vast trekken met bovenstaande veer.

Groet, Bert

Hallo Bert,

geweldig, het is een eindpijp met 18 mm,
ik heb wel bij Vario gevraagd voor zo 'n houder,
maar denk toch dat dat lang zou duren en ook duur zou zijn.

Dus niet lang gedacht en de veren bij Conrad bestelt (maar wat meer)
om dan een 3 of 4 punt ophanging te bouwen,
moet kunnen.

En jij hebt een 23 cc motor in de BO , denk ik,
die 23 cc heb ik ook in de Trainer,
scheelt zeker niet veel van kracht, maar loopt stukken rustiger als die 29 cc.

Die Bell is nu rond 8 uren definitief in de lucht geweest,
dus de motor moet eigenlijk ingelopen zijn,
wat kan is, dat die misschien aan de lage kant met RPM is,
zou ik de volgende keer testen met een aangepaste throttle curve in idle 2.

Bedankt nog eens, en wij horen / zien het

Groet, Uwe :banana:

Yep, ik heb gewone 23 cc motoren, en mij is ook dringend afgeraden, om grotere motoren te gaan gebruiken, als je ze niet nodig hebt. Juist vanwege dat nogal ruige loopgedrag van de 26 en 29 cc uitvoeringen.

Vraagje: heeft die Bell 47G die 29 cc absoluut nodig?? Of was het gewoon een keuze? want bij mijn weten is de 23 cc voorgeschreven voor de Bell....

Je motor is na 8 uur echt wel ingelopen, of in elk geval, ver genoeg om er gewoon het volle vermogen uit te trekken, bij nominale smering (1:40) en goede afstelling.

Als je rotortoerental goed is, moet je motortoerental ook goed zijn, daar zit niet heel veel "keus" in. Eventueel kun je een toerenteller aan de bougiekabel hangen of zo. Als je motor tussen de 10 en 11 K RPM draait, is het goed, daar loopt de motor het best.

Groet, Bert

Uli Streich vliegt die Bell volgens mij met een 23 cc motor,

maar op het Vario forum of ergens heb ik gelezen,
dat die 23 cc motor voor hover en "normaal" vliegen goed is,
maar beter zou een 29 cc motor zijn,
wel met de notitie, dat die iets ruwer loopt.

Mijn RPM is goed, zo als Vario dat schreef,
alleen heb ik deze week iets meer olie (1:25) getankt,
omdat de motor lang niet gelopen is.

Volgens mijn oren liep de motor ietsje te langzaam,
je kent het van de nitros .... da komt bij het dalen bv. een puntje,
waar de motor goed draaid ...
en je hoort bij de Bell serieus, of de motor te snel of te langzaam draaid !

Groet, Uwe

1:25 smeren omdat hij een tijdje niet gelopen heeft????

Dat is nergens voor nodig hoor.... Mijn Cobra heeft ook ooit 8 maanden stil gestaan, en liep gewoon prima op 1:40.

Als je 1:25 gaat smeren, neemt het bokkerige loopgedrag een beetje toe, omdat de effectieve compressieverhouding wat hoger wordt (er is wat meer olie in de verbrandingskamer) en ook de inwendige wrijving neemt wat toe, wat ook een tikkeltje onrust in het loopgedrag veroorzaakt.

Als Uli dat ding op 23 cc kan vliegen, dan hoef je je niet zo heel veel zorgen te maken, want Uli woont op (als ik me niet vergis) 700 meter boven zeeniveau. Wij zitten hier op nagenoeg zeeniveau, en dat betekent dat je wat minder vermogen nodig hebt om te vliegen.

Je moet gewoon goed in het oog houden, dat je een heli van 2.5 meter diameter niet kunt vliegen als een T-rex 600: je zult véél meer vooruit moeten denken, en je daalvlucht en stijgvlucht zodanig moeten plannen, dat je er zonder dat extra vermogen ook komt.
Ik kom met de grote BO105 zowel als de Cobra eigenlijk NOOIT boven de pitch voor hooveren uit, hooguit een korte stoot pitch bij wegvliegen. Bij landen of afvangen eigenlijk nooit. Kwestie van beetje rustig aan doen bij het binnenkomen.

Groet, Bert

Hoi Bert,

ik denk dat vooruitdenken heb ik wel geleerd,
b.v. dat je met pitch niet om moet gaan als met een 600er,
dat gaat goed, heb ik van jou en van mijn trainer geleerd !!

en het bokkerige loopgedrag ... kan zijn, dat ik toch wat te veel olie gebruikte,

ALS DE UITLAAT WEER VAST ZIT, GA IK WEER VLIEGEN
..zo als het moet

Groet, Uwe

Ik heb me laten vertellen door iemand op het duitse Vario-Forum, die ook veel aan Kart-racen en bigscale RC autoracen (ook Zenoah's) deed, dat de Zenoah op zich ook wel met 1:50 wil draaien en dan niet echt gekke slijtage vertoont, maar wel duidelijk heter wordt.
Volgens hem (hij had volgens eigen zeggen van 1:25 tot 1:50 in verschillende stappen geprobeerd) gaf 1:40~1:45 het mooiste loopgedrag, en bij vetter dan 1:33 (vraag me niet waarom hij zo'n raar getal gekozen heeft) begon de motor merkbaar bokkeriger te worden.

Die tests had hij gedaan met een BT Acro met 23 cc Zenoah, waarmee aerobatic (geen 3D) gevlogen werd.

Meer weet ik er ook niet van, dan wat hij me er over vertelde.

Of hij nog op dat forum actief is weet ik niet, zijn laatste activiteit stamt van 2010. Hij noemt zich daar Acer, wie weet kan hij je meer vertellen. Hij kwam mij érg ter zake kundig over (en hij stamt uit een geslacht van motoren bouwers: directe familie van de oprichter van MAN....)

Groet, Bert

Hoi Bert, dat is het,

die Bell vliegt met 1:50 goed, tot de uitlaat blouw en geel woord,
met 1:25 vliegt die bijna niet meer, dus ik probeer,
wat die Duitser ook deed:

nadat je dan 3 verschillende kanisters hebt, b.v een van 1:25 en nog een van 1:25 en een van 1:50 samen gemengd = 1:33 (,333) ha ha
en dat is voor de 29 cc te vet, dus wij gaan weer na 1:40

Ik hoop dat dat de oplossing is,
ik heb alle instellingen in een Excel datei vanaf de begin, dus dat klopt

Groet, Uwe

Da's raar, dat die uitlaat bij jou verkleurt.... Bij jou heeft hij nog een tikkeltje koeling.... Bij mij hangt hij helemaal in de romp, en hij is nog volledig blank.... (mischien wat ingebrande stoffigheid, maar geen temperatuur-verkleuring).

Groet, Bert

Even boven een foto gemaakt,

full

niet mooi, maar toch goed te zien,

bij moet ik zeggen, dat dit in de eersten uren gebeurde,
nu woord die veeeeeel minder warm,
misschien toch met de 1:40 vliegen en riskeren,
dat die wat temperatuur krijgt,
wat die ja eigenlijk aan kan.

Groet , Uwe

Laatst bewerkt door een moderator:
Ooooohhhh... de bocht bedoel je.... tsja, die verkleurt eigenlijk altijd wel wat, als hij verchroomd is. Bij mij is hij zwart, en dan zie je niks van die verkleuring (en ja, dat zwart blijft heel goed zitten eigenlijk).

Ik dacht dat je de demper bedoelde....

Die verkleuring bij jou is heel normaal, en hoef je je totaal geen zorgen over te maken, dat gebeurt bij gloeipluggers ook, en die draaien een stuk koeler....

Groet, Bert

Ja, darom schreef ik ook: het gebeurte al in de eersten vlieguren:

verder is niks mis //

full

Groet , Uwe

Hallo,
in Interessegroepen: Brandstofhelikopters
heb ik een idee geplaatst, weet niet of dat interessant is?
zou iemand het leuk vinden, PB maar, dankje
Groet, Uwe

Hoi,

vandaag die uitlaatbevestigingsveer binnen gekregen,
he he, lang woord (bedankt voor de service van Conrad . de)

als alternatief van een kennis en stalen stukje laten maken ..

en uiteindelijk (bedankt Freddy !!!) het origineel uit Duitsland

zodra alles binnen is, ga ik beslissen, wat het word.

Groet, Uwe

Het origineel gaat ook binnen de volgende 8 uur kapot zijn.... da's geen echt clevere constructie...

Groet, Bert

Het origineel gaat ook binnen de volgende 8 uur kapot zijn.... da's geen echt clevere constructie...

Groet, Bert

Gelijk Bert,

het woord van Vario probeert, de uitlaat ergens vast te maken,
als ik de constructie bij de trainer bekijk,
zo is die 100 keer beter,

daarom kijk ik met mijn kennis voor een oplossing,
ik denk het word hetzelfde als Vario doet,
maar bij mij nieuw met dempers en aan de achterkant een 3-hoek met veren

foto's volgen, maar duurt nog .. . .. .... .

ik weet het nog niet, maar materiaal heb ik nu zat, ha ha .............

Groet , Uwe

oude foto:

full

Als je nu eens dat "pootje" waar de uitlaat aan hangt in het originele Vario ontwerp, OOK aan de onderkant van de demper plaatst, en je spant dan TWEE van die Conrad-veren aan weerszijden langs de uitlaat, dan hangt je uitlaat in een cirkel van veren.

Alternatief plaats je dat ene pootje wat lager (ter hoogte van de hartlijn van de demper) en bevestigt er een stevige beugel van een halve cirkel tegen (zeg maar, zoals je een regenpijp tegen de muur vast zet), en dan span je een enkele veer aan de buitenkant langs de demper.

Zit de boel vast, kan een beetje bewegen, en breekt niet meer af....

Groet, Bert

..... beugel van een halve cirkel tegen (zeg maar, zoals je een regenpijp tegen de muur vast zet), en dan span je een enkele veer aan de buitenkant langs de demper.....

dat blijkt me een logische oplossing, ...
thanks,
moet morgen eerst de onderdelen krijgen, ha ha

Groet, Uwe

Onderdelen voor de uitlaat zijn onderweg,
veren zijn al binnen, allen beugel moet nog komen,
en verder ben ik bezig een construktie te verzinnen.

Dat andere probleem met de start moet ik dan testen als het weer ook mee doet, dan wil ik ook met verschillende gains testen,
moeilig met zo 'n grote heli met analoge servos.

Groet, Uwe :cool:

Back