Bell 47 G III

Hoi Cor,

die wieltjes heb ich nog wel,
maar de opklapbaren wielhouders
met de as zitten nog op de Bell,
die passaten wel

dus de wieltjes zelf heb ik nog,
als je daar wat mee kan,
mag je ze hebben.

Net ook film gekeken, ziet goed uit, ook zonder wieltjes,
en mooi gevlogen en geland, leuk!

Groet
Uwe
 
Dank je Uwe :)

Volgens mij woon je in Leidschendam. Ik moet vaak voor mijn werk naar het Antonius ziekenhuis. Zonder wieltjes gaat het ook lekker maar ik ben nu eenmaal een beetje schaal freak :) en ik wil graag eens die G3 aanschouwen :D

Wellicht een prive bericht ivm telefoon en adres.

groeten, Cor
 
Nu heb ik maar een vraag aan piloten
met een heli die rotordiameter tussen 200 cm en 250 cm hebben,

hoe lang zijn jullie servo armen cyclisch ?)

die bij mijn Bell (237 cm rotor)
zijn ietsje meer dan 20 mm,
en dat lijkt me bijna iets te lang .??.

Groet
Uwe
 
Ik heb geen heli boven de 1.88 rotor, maar ik heb hoe dan ook gewoon de servo arm lengte aangehouden die Vario opgaf. In combinatie met de minimum servo specs die Vario opgeeft, moet dat haast wel de correcte stelkracht en stuuruitslagen garanderen...

Ik meen dat dat voor zowel de Cobra als de BO 105 17~19 mm was....
(dit is zo uit mijn hoofd, dus neem het niet voor absolute waarheid. Check je bouwbeschrijving....).

Groet, Bert
 
Bedankt Bert,

de bouwbeschrijving van de Bell eindigt zonder mechaniek en motor,
dus de romp en klaar,
de bouwbeschrijving van mechaniek en motor eindigt zonder servo's,
dus ook klaar,
servo's zijn adviseert van Vario,
dus futaba analoog 9206,
en ik heb de armlengte aangepast aan de swash,

maar nu ben ik iemand, die een rigid vliegt,
zelfs Uli Streich heeft een paddelstang (zijn heli natuurlijk),
en daar kan het zijn, dat de armpjes iets korter moeten.

Maar:
voor een betere prestatie van het geheel
heb ik nu maar veranderingen gedaan,
namelijk 800 gr. gewicht verwijdert,
met het gevolg, dat de heli niet meer in balans is,
dat wil ik door veranderingen van de trimm compenseren,
en dan gewoon test vliegen !

Het kan zeker,
de vraag is alleen, of het allgemeen vlieggedrag beter word of minder.
Voor balans kan ik altijd nog wat loot heel voren in de heli doen,
dat oude gewicht was tussen de rotoras en het vooreinde van de heli,
fotos komen nog, daar is alles mooi te zien !)

groetjes, Uwe
 
Ik kan me niet voorstellen dat daar geen maten voor gegeven staan.

Het mechaniek in jouw Bell ziet er anders uit, maar is op de punten waar het toe doet (plaatsing van de servo's t.o.v. de swash), identiek aan dat van mijn BO. De rotor is wel groter, maar draait ook langzamer en heeft twee bladen i.p.v. vier.

Maar ik kan mij absoluut NIET voorstellen, dat Vario daar géén aanwijzingen over geeft, normaal zijn ze daar behoorlijk specifiek over.
Bij mijn BO gingen ze zo ver, voor te schrijven dat er geen servo-hevels (ook geen metalen), maar een 90 graden segment van de experimenteerschijven gebruikt moesten worden....
Alleen willen die aanwijzingen nog wel eens behoorlijk verstopt zijn tussen de overige info.

Ik zou nog eens goed kijken als ik jou was. Ik heb bij de bouw van de Cobra destijds ook belangrijke info pas een jaar nadat het ding klaar was toevallig in de tekeningen gevonden (gelukkig had ik het al wel uit eigen beweging goed gedaan). Al die tijd overheen gekeken, me afgevraagd waarom ze dat niet vermeldden, en het bleek er al die tijd gewoon in gestaan te hebben...

Ik heb even in mijn BO gekeken voor je, en op de grote schijven die er bij die S9206 geleverd worden staan de radiussen gewoon vermeld. Ik heb 19.5 mm gebruikt, blijkt. Die gaten waren overigens al voorgeboord.

Dat zou voor jou ook gewoon goed moeten werken, volgens mij zit er namelijk in die Bell gewoon dezelfde (standaard) tuimelschijf, dus wat voor mij werkt, moet voor jou ook werken.

Voor wat balans betreft: de heli MOET min of meer in balans zijn. Een heel kleine afwijking (2~3 cm te ver naar voren of achteren) is niet heel erg, maar meer moet het niet zijn, want het veroorzaakt zeker bij een tweebladsrotor trillingen doordat je continue een cyclische uitslag nodig hebt om te compenseren.

Groet, Bert
 
Prima Bert, .. en bedankt ..

dat balanceren moet ik nog doen,
maar dat gebeurt voor het vliegen,
omdat het hele staartgedoe nu niet aan de heli zit,
mijn hangar laat dat niet toe, ha ha

van gewicht moet het wel wat helpen,
i.v.m. ietsje meer RPM en Benzine met 1:40 olie,

de servo-armen zijn idd 19,5 mm aan de swash,
de heck-servo heeft 13,5 mm
zeker zou dat ergens staan, Bert,
ergens vind ik het met dat grote "ahaaa" of "ohhh ja"

hier nog wat foto's van de sloperij :

full


full


full


full


full


full


de Bell heeft nu nog 14,3 kg (zonder benzine en lipo / accu)

Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
servo-arm

Ik heb vandaag de servo-armen aan de swash servo's
korter gemaakt van 2,1 cm naar 1,8 cm.

reden:

-bij deze rigid-rotorkop zijn veel kleinere uitslagen nodig als bij een paddel-kop
-die servo's en die servoarmen worden enorm belast en buigen tijdens vliegen

De servo-arm aan de heck-sturing kan niet korter en is ook 1,8 cm.

...wachten op test-weer !!!

Groet
Uwe
 
Hallo,

graag wil ik nieuwe ballinks en stuurstangen in mijn Bell verbouwen,
en ook nieuwe servoarmen uit metal,
de linkage-ball en de ballinks zijn 5 mm,
en die van de T Rex 700 ook,
maar als ik die daar op zet, hebben die ca. 0,1 mm speling.

Weet iemand een oplossing ??
oplossing voor ballinks en linkage-ball,
die stuurstangen zijn geen zo groot probleem,
die zijn rond 180 mm van kogel naar kogel,

leuk zou het zijn,
van de servo compleet met goede stuurstangen
naar de swashplate te gaan,
die links van de swash naar de rotorhoofd zijn dan weer sterker,
dat zit goed.

bedankt voor tips

Groet
Uwe
 
Wat is er mis met de standaard linkjes van Vario, dan?

Groet, Bert
 
zo als boven geschreven,
heb ik de servo-armen ingekort,
omdat ze bij last slechtweg verdraaiden,

niet te geloven, maar het was zo,
zo erg, dat de heli bij wind op spanning stond
om vervolgens plotseling terug te schieten

(ik schrijf het maar zo als ik denk,
ik hoop dat je het begrijpt)

de links zitten op de relatief dunnen stuurstangen en dan op de ballen
niet erg stevig, en omdat ik ervaren heb welke last daar op komt,
heb ik niet zo veel vertrouwen in,

is geen wind vliegt dat ding "rond"
bij wind voel je direct, dat de heli niet meer reageert en op spanning komt
en zo als boven beschreven terug schiet,
een vlieggedrag, dat niet acceptabel en gevaarlijk is.

Groet
Uwe
 
hallo ik zie dat je servo's gebruikt van 9.5kg zou dat eerst eens verdubbelen en vario servostangen weg gooien stangen met bollings
bestellen bij helitech F Coenen 06-51114849
dan vliegt hij perfect nog mooier als je hem daar af laat stellen
dan vlieg hij echt perfect daar heb ik ervaring mee

groet Henk
 
Bedankt voor de link , Henk

dat is een goede idee,
ik begin toch maar serieus wat mee te doen.

Dat verklaard ook wat dat vlieggedrag bij veel wind,
ik stond daar en de heli was amper te besturen.

Groet
Uwe
 
Niks ten nadele van HeliTech, ik geloof onmiddellijk dat dat perfect spul is, maar ik heb moeite met twee dingen:

Een vliegend object merkt niet dat er wind is.... De heli kan dus onmogelijk in wind problemen krijgen met de besturing, die er bij windstil weer niet zijn. Hooveren bij 20 km windsnelheid, is exact identiek qua krachten, als voorwaarts vliegen met 20 km/u bij windstilte.

Ik heb er ook wat moeite mee te geloven dat Vario een heli en rotorsysteem zou verkopen wat niet veilig is, maar allee, dat zou héél mischien kunnen.

Van de servo's kan ik niet 100% zeker zeggen of die wel of niet sterk genoeg zijn.
Maar ik weet wel dat je analoge servo's op een FBL stabilisatie gebruikt, met een heli die groot en zwaar is, en behoorlijk veel trager is dan een T-rex 700.

En ik denk eerlijk gezegd, dat je eerder een probleem met de servo/FBL combinatie hebt (de FBL unit krijgt moeite met turbulentie die bij "veel wind" hoort en de servo's kunnen niet snel genoeg volgen) dan wat anders.

Dat is mijn persoonlijke mening, maar het word wel onderbouwd door het advies van Henk om sterkere (en vermoedelijk snellere) servo's.
Met nog sterkere en snellere servo's geloof ik absoluut dat je ook steviger stuurstangen nodig hebt.

Jammer dat ik niet in de gelegenheid ben het ding non-E-stab aan de tand te voelen, want ik heb sterk het vermoeden dat de problemen dan als sneeuw voor de zon verdwijnen, zoals zoveel vermeende "mijn servo's zijn niet goed genoeg" problemen...

Groet, Bert
 
idd Bert, ben ik de heli non-e-stab gevlogen,
zonder ervaring , 3 jaar geleden, en dat ging ook,

maar bij mijn laatste vlucht op een open vlakte met veel wind
ging het niet goed,
vliegen was makkelijk eigenlijk, maar hover bijna niet mogelijk,

ik hoop, dat de kortere servoarm een heel stuk verbetering zou brengen,
zeker brengt de servo meer kracht, maar helaas is die dan nog langzamer,
omdat hij meer weg moet verrichten.

Ik ga het testen, voordat ik wat met de servo's doe,
dat is toch een geweldige investering,
als ik bv. ronde 100 € (ik noem maar wat) voor een servo reken,
dat zijn x 4 servo's en wat stuurstangen gelijk maar 500 € !!!

Bedankt Bert voor meekijken !

Groet
Uwe
 
Back
Top