Dat is een heel andere discussie, maargoed, vlieg jij je Bo maar rustig een rondje voor je langs met windkracht 5
ik ga nu even pitten
Nee, dat is NIET een andere discussie....
Ik doel niet op wat de piloot wel of niet kan, ik doel op dat de krachten op het rotorsysteem niet veranderen door wind of geen wind...
Als ik Uwe zo hoor:
vliegen was makkelijk eigenlijk, maar hover bijna niet mogelijk,
dan ligt het probleem niet in zwakke servo's of buigende stuurstangen, maar in een FBL systeem wat, om welke reden dan ook, niet overweg kan met de turbulentie.
Dus trage servo's of minder optimale instellingen, bijvoorbeeld, en dan is inderdaad die servo-armen verkorten averechts, want daar worden de servo's "trager" van.
Persoonlijk geloof ik er geen reet van dat die servo's niet sterk genoeg zijn, en ik geloof er ook weinig van dat de boel verbuigt.
Maar een FBL systeem wat zijn werk niet goed doet (kan doen, als de servo's traag zijn), kan naar mijn beste weten zeker het gevoel geven alsof je sticks van rubber zijn.
Maar dat is een heel andere discussie.
Ik wil absoluut niet de E-stab/non-E-stab discussie voeren, maar denk hier eens over na:
Als de heli drie jaar geleden zonder E-stab, met dezelfde servo's goed vloog, dan KAN het niet zo zijn dat nu opeens de servo's te zwak zijn of de stuurstangen danwel hevels buigen. Anders hadden ze drie jaar geleden ook gebogen namelijk....
Dus dan MOET je het zoeken in de traagheid van de servo's OF de instellingen van de FBL set.
Neemt niet weg, dat als je FBL wilt blijven gebruiken, hoogstwaarschijnlijk toch echt nieuwe servo's nodig bent, en neemt ook niet weg, dat hoogstwaarschijnlijk HeliTech je FBL set piekfijn af kan stellen...
Groet, Bert