Bell 47 G III

Dat is een heel andere discussie, maargoed, vlieg jij je Bo maar rustig een rondje voor je langs met windkracht 5

ik ga nu even pitten

Nee, dat is NIET een andere discussie....

Ik doel niet op wat de piloot wel of niet kan, ik doel op dat de krachten op het rotorsysteem niet veranderen door wind of geen wind...

Als ik Uwe zo hoor:

vliegen was makkelijk eigenlijk, maar hover bijna niet mogelijk,

dan ligt het probleem niet in zwakke servo's of buigende stuurstangen, maar in een FBL systeem wat, om welke reden dan ook, niet overweg kan met de turbulentie.
Dus trage servo's of minder optimale instellingen, bijvoorbeeld, en dan is inderdaad die servo-armen verkorten averechts, want daar worden de servo's "trager" van.

Persoonlijk geloof ik er geen reet van dat die servo's niet sterk genoeg zijn, en ik geloof er ook weinig van dat de boel verbuigt.

Maar een FBL systeem wat zijn werk niet goed doet (kan doen, als de servo's traag zijn), kan naar mijn beste weten zeker het gevoel geven alsof je sticks van rubber zijn.

Maar dat is een heel andere discussie.

Ik wil absoluut niet de E-stab/non-E-stab discussie voeren, maar denk hier eens over na:

Als de heli drie jaar geleden zonder E-stab, met dezelfde servo's goed vloog, dan KAN het niet zo zijn dat nu opeens de servo's te zwak zijn of de stuurstangen danwel hevels buigen. Anders hadden ze drie jaar geleden ook gebogen namelijk....

Dus dan MOET je het zoeken in de traagheid van de servo's OF de instellingen van de FBL set.

Neemt niet weg, dat als je FBL wilt blijven gebruiken, hoogstwaarschijnlijk toch echt nieuwe servo's nodig bent, en neemt ook niet weg, dat hoogstwaarschijnlijk HeliTech je FBL set piekfijn af kan stellen...

Groet, Bert

Just my 2 cents...

Ik heb de afgelopen jaren met 2-3-4-5 blads FBL systemen ge-expirimenteerd en heb daar een paar belangrijke lessen uit getrokken:

-Met bladen bedoeld voor flybar komt het niet goed. Je moet maar een paar mm voorloop in je bladen hebben.
-De ballinks op je servo's moeten op de aangegeven afstand staan zoals in de manual van je FBL systeem aangegeven.
-Demping moet niet in je kop zitten maar in je bladen. Kop moet dus rigid zijn met FBL elektronica.
-Hoe sneller en sterker je servo's zijn hoe beter je FBL elektronica werkt (dit ging op voor alle typen FBL elektronica die ik heb geprobeerd). Ik ging een keer met exact dezelfde setup van Spectrum Ds821 servo's naar Align Ds610 en kreeg ineens een superstrak vliegende heli ipv een onbestuurbare dweil.
-Je moet je FBL elektronica goed instellen op de frequentie/snelheid van je servo's. Dat maakt veel uit en helaas is qua instellingen niet elk type elektronica goed te matchen met elke servo.
-Een heli met veel flex in het mechaniek en/ of een lange rotoras is moeilijk strak vliegend te krijgen met FBL elektronica
-De duurdere systemen zoals Bavarian demon lijken beter om te kunnen gaan met grote zware heli's dan andere systemen. Freddy Coenen kan ik ook zeker aanraden voor het afstellen hiervan. Kost wat maar dan heb je ook wat.
-Ik heb nog geen FBL systeem gevonden wat net zo strak kan hooveren als een goeie flybar kop...

Doe hiermee wat je wilt, het zijn mijn eigen ervaringen en ik heb geen tijd en zin in discussies. Succes met het oplossen van je probleem!

Groeten, Marco.

-Met bladen bedoeld voor flybar komt het niet goed. Je moet maar een paar mm voorloop in je bladen hebben.

De Bell 47 GIII is flybarless: de stang is een onbeweeglijke dummy. De bijbehorende bladen zijn in ieder geval volgens Vario geschikt voor "rigid" (maar geen idee of ze ook geschikt zijn voor FBL)

-De ballinks op je servo's moeten op de aangegeven afstand staan zoals in de manual van je FBL systeem aangegeven.

Kan alleen Uwe beantwoorden

-Demping moet niet in je kop zitten maar in je bladen. Kop moet dus rigid zijn met FBL elektronica.

Bij mijn weten heeft deze grote rotorkop demping in de kop (O-ringen om de feathering shaft) dus dat is een domper op de feestvreugde...

-Hoe sneller en sterker je servo's zijn hoe beter je FBL elektronica werkt (dit ging op voor alle typen FBL elektronica die ik heb geprobeerd). Ik ging een keer met exact dezelfde setup van Spectrum Ds821 servo's naar Align Ds610 en kreeg ineens een superstrak vliegende heli ipv een onbestuurbare dweil.
-Je moet je FBL elektronica goed instellen op de frequentie/snelheid van je servo's. Dat maakt veel uit en helaas is qua instellingen niet elk type elektronica goed te matchen met elke servo.

Dat pleit niet voor de S9206... die zijn niet snel...

-Een heli met veel flex in het mechaniek en/ of een lange rotoras is moeilijk strak vliegend te krijgen met FBL elektronica

Oei...

-De duurdere systemen zoals Bavarian demon lijken beter om te kunnen gaan met grote zware heli's dan andere systemen. Freddy Coenen kan ik ook zeker aanraden voor het afstellen hiervan. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Alweer iets wat alleen Uwe kan beantwoorden

-Ik heb nog geen FBL systeem gevonden wat net zo strak kan hooveren als een goeie flybar kop...

Meen je dat nou? die uitspraak had ik niet verwacht, om eerlijk te zijn....
Uitgaand van alle jubelende en tevreden FBL vliegers had ik verwacht dat die techniek ook qua strak hooveren de flybar al voorbijgestreefd zou zijn:confused:

Groet, Bert

Tja, wat heb ik gedaan:

Vario geeft nieuwe servoarmen mee,
maar voor een paddelkop,
dus ik heb voor mijn RIGID kop de servoarmen
een gaatje kleiner gedaan (nog niet mee gevlogen)

de rotorkop is rigid, zonder demping,
anders als bij de Benzine-Trainer, die heeft O-ringen

die 9206 zijn idd niet snel,
maar de afstelling in de BAVARIAN DEMON staat op analoge servo's,
dus dat was de andere vraag, welk systeem,

verder heb ik nieuwe servoarmen en servohevels bekeken,
die ik later nog verbouw , als ik de juiste servoarm lengde heb

wat nog een mankement is, de touren,
terugkijkend in mijn Log-boek zag ik, dat ik steeds lager ga met de touren,
om een begeef moment is dan de heli niet meer goed te besturen,
behalve het is geen wind, da blijft hij staan als 'n plank.

Dus volgende vlucht is met verkorte servoarmen
en met een iets hogere tourentaal van 850 - 900
(tot nu toe was het tussen 800 en 850),
een grote punt is nog, de staart in normaal of rate mode rustig te krijgen.

bedankt allen voor "meewerken"

Groet
Uwe

edit:
Vario advisiert in zijn laatste verkoopgedeelte
wel digitale servos maar blijft met deze bij 9,5 kg
en ook de snelheid is met 0,15 sec 60 graden ipv 0,19 sec 60 graden
ook niet veel sneller
..een BL815H van de T Rex 700 heeft dan wel tot 0,55 sec / 60 graden
maar kost ook meer dan 150 € per stuk
...een GUEC van de X7 heeft 0,11 sec / 60 graden
maar dan praten wij over HV servos,
dat kan de ontvanger niet aan, de HC3 Xtreem wel.

Laatst bewerkt:
de rotorkop is rigid, zonder demping,
anders als bij de Benzine-Trainer, die heeft O-ringen

OK, daar zit ik fout dan, maar als ik in de onderdelenoverzicht kijk, dan zie ik voor rotorkop 1005/47, die jij volgens mij hebt, toch echt demper-ringen (nrs 832/47 en 832/74) staan.

Dus weet je zeker dat hij ongedempt is?

Want daar kan natuurlijk heel goed je probleem liggen, en het volgt wel de symptomen:
Als je voorwaarts vliegt, levert iedere stuurbeweging een richtingsverandering, dus een (hoek)versnelling op, kortom een beweging waar de FBL set wat mee kan. Demping of niet.
Maar als je hoovert, en je hebt een gedempte kop, dan zal een kleine stuurcorrectie van de FBL set eerst in de kop aan komen, en in de demping "verdwijnen" (de stuurbeweging levert wel een beweging van de rotordisc op maar wordt dus nauwelijks
teruggegeven aan de romp, dus de FBL set detecteert ook niks.

Ik kan mij enigszins voorstellen dat dat het gedrag wat jij omschrijft (het op spanning komen van de heli) verklaart?
edit:
Vario advisiert in zijn laatste verkoopgedeelte
wel digitale servos maar blijft met deze bij 9,5 kg
en ook de snelheid is met 0,15 sec 60 graden ipv 0,19 sec 60 graden
ook niet veel sneller
..een BL815H van de T Rex 700 heeft dan wel tot 0,55 sec / 60 graden
maar kost ook meer dan 150 € per stuk
...een GUEC van de X7 heeft 0,11 sec / 60 graden
maar dan praten wij over HV servos,
dat kan de ontvanger niet aan, de HC3 Xtreem wel.

Het grote verschil tussen digitaal en analoog is, dat bij analoge servo's kleine correcties relatief ontstellend traag zijn, waar digitale servo's JUIST dan ook met volle kracht "er tegenaan gaan"...

Groet, Bert

heb je trouwens die vario rotorbladen al weg gegooid
want dat kan voor niet teveel geld 10x beter en heli vliegt 50% beter
ook ervaring mee en denk niet dat vario de betere is dan vergis je je ook
ook daar heb ik ervaring mee ga daar niet teveel over zeggen want die lui
verdienen ook graag wat

groet Henk

heb je trouwens die vario rotorbladen al weg gegooid
want dat kan voor niet teveel geld 10x beter en heli vliegt 50% beter
ook ervaring mee en denk niet dat vario de betere is dan vergis je je ook
ook daar heb ik ervaring mee ga daar niet teveel over zeggen want die lui
verdienen ook graag wat

groet Henk

Even terzijde: hoewel ik tot nog toe absoluut geen klagen heb over Vario bladen (en ook geen budget voor een nieuwe set overigens), maar weet jij of er een alternatief is voor de tweebouts bladen?

Groet, Bert

1005/47 is idd mijn rotorkop,
en het blijkt idd, dat die O-ringen wat dempen,
maar dat zijn geen dampers, zo als je ze kent bij een fbl rotorkop,
eerder zorgen deze voor, dat de featheringshaft goed in het midden zit,
en je kan die schroefen aan de uiteinden goed vast schroefen.

..en digital-servo zou idd sneller en harder werken dan een analoge servo,
dat is duidelijk.

Nog eens mijn aanpassingen tot nu toe, Bert,
voordat ik met 500 € nieuwe digitale servos verder ga:

/ gewicht om rond 1 kg verlaagt
/ RPM om rond 50 verhoogt naar 850+
/ servoarmen verkort om een gaatje naar binnen

opvallend dat de laatste goede vlucht was bij de zelfde wind
maar bij 2 graden temperatuur,
de laatste vlucht war het niet zo goed ging was het 22 graden warm,

voor de volgende test wil ik tenminste 10 graden hebben, ha ha

Groet
Uwe

1005/47 is idd mijn rotorkop,
en het blijkt idd, dat die O-ringen wat dempen,
maar dat zijn geen dampers, zo als je ze kent bij een fbl rotorkop,
eerder zorgen deze voor, dat de featheringshaft goed in het midden zit,
en je kan die schroefen aan de uiteinden goed vast schroefen.

..en digital-servo zou idd sneller en harder werken dan een analoge servo,
dat is duidelijk.

Nog eens mijn aanpassingen tot nu toe, Bert,
voordat ik met 500 € nieuwe digitale servos verder ga:

/ gewicht om rond 1 kg verlaagt
/ RPM om rond 50 verhoogt naar 850+
/ servoarmen verkort om een gaatje naar binnen

opvallend dat de laatste goede vlucht was bij de zelfde wind
maar bij 2 graden temperatuur,
de laatste vlucht war het niet zo goed ging was het 22 graden warm,

voor de volgende test wil ik tenminste 10 graden hebben, ha ha

Groet
Uwe

Ik zie niet welke schroeven je bedoelt om de boel mee vast te zetten... Bedoel je daarmee de bouten waarmee de bladhouderlagers op de feathering shaft vastgezet worden? Die hebben nul komma nul invloed op de demping... Hooguit heeft Vario er voor gekozen de O-ringen wat stijf op te sluiten, maar meer ook niet.

Lage temperatuur KAN invloed hebben op de hardheid van de O-ringen, wellicht dat dat er mee te maken heeft, maar volgens mij verhardden O-ringen niet zo snel...

Maar als ik Marco zijn verhaal mag geloven (en ik heb nul redenen om er aan te twijfelen) dan is die Vario kop domweg niet optimaal geschikt voor FBL stabilisatie.
Het verkorten van de servo-armen is bij non-E-stab gunstig, maar bij E-stab is dat NIET gunstig.... (menselijke hersenen moeten het van anticipatie en precisie hebben, FBL sets van snelheid & kracht).

Ik heb me lang in weten te houden, maar nu moet ik het toch even kwijt:

Of je die investering van servo's (en eventueel rotorbladen) moet doen, moet je helemaal zelf weten: Mijn mening mag bekend verondersteld worden, en ik begrijp werkelijk niet waarom er voor 500 euro servo's, meerdere honderden euro's FBL, en ook nog zo'n bedrag aan rotorbladen gespendeerd moet worden om een heli om te bouwen naar iets waar hij niet voor ontworpen is en wat hij ook niet nodig heeft.
Met de aanpassingen die je gedaan hebt, moet hij gewoon zonder E-stab al goed vliegen, en ik vind het een teken aan de wand, dat blijkbaar de "upgrade" naar E-stab het vliegen niet verbetert maar verslechtert, en een forse neveninvestering nodig blijkt te maken.

Ik zie die logica niet, en zal het ook wel nooit begrijpen...

Groet, Bert

Het was werkelijk aan de begin met de HC3X bedoelt,
een "ondersteuning" te krijgen,
de heli vlog eigenlijk beter maar voor mijn gevoel niet veilig,

dus ik heb de gain verhoogt, en dan ging het
tot een bepaalde punt goed, en dan kantelde dat geheel,

ik ga na mijn manier, die ik boven beschreven heb
en met een lage gain op de kop testen,
ik zou het dan wel zien, of het (weer) goed gaat.

Nog een keer, bij de laatste vlucht was echt veel wind !

Groet
Uwe

Nog een keer, bij de laatste vlucht was echt veel wind !

Groet
Uwe

Ik heb een beetje moeite met zaken als "de heli vloog beter maar voor mijn gevoel niet veilig". Ik neem aan dat je bedoelt dat hij eigenlijk VOOR installatie van de HC3X beter vloog, maar je je er niet veilig bij voelde? (je zin is niet echt superduidelijk...).

Dan is het toch zaak je gevoel te hercalibreren, want je hebt nog steeds geen veilig gevoel, zoals ik het nu begrijp.
Ik heb uit eigen ervaring, dat dat " onveilige gevoel" van Non-E-stab vanzelf verdwijnt. Dat is een kwestie van doorzetten en vlieguren maken. Meer niet

Ik heb altijd begrepen, dat juist bij veel wind die FBL toestand het vliegen zou moeten vergemakkelijken????

Aan de andere kant, bij 5 Bft, dan vlieg ik (allang) niet meer, dan vind ik er geen zak meer aan om op het veld te staan. Mischien is "niet meer bij dergelijke wind vliegen" ook een overweging, voor je die centen uitgeeft? Dat je mischien de heli gewoon onder onrealistische omstandigheden getest hebt, en nu mischien een hele hoop geld uitgeeft om nop?

Kweenie...

Groet, Bert

Even terzijde: hoewel ik tot nog toe absoluut geen klagen heb over Vario bladen (en ook geen budget voor een nieuwe set overigens), maar weet jij of er een alternatief is voor de tweebouts bladen?

Groet, Bert

ik heb nooit tweebouts bladen gehad ik weet eerlijk gezegd geen
alternatief kan het es aan Fred vragen

groet Henk

Ik heb gain voor de rotorkop via kanaal 7 gestuurd en op een schakelaar gezet,
zo dat ik gain stap voor stap minimaliseren kan,
in princiep hetzelfde als heck-gyro-gain kanaal 5 ook op een schakelaar.

Vervolgens moet ik dan weer terug komen op geen steun van de HC3X.

Testen bij weinig wind beginnen,
dat wat jij her-calibreren van je gevoel / hersenen noemt,
ik bedoel dat serieus, jij ook, denk ik.

De heli vliegt ook goed zonder HC3X,
alleen als wind gaat, ben ik wat bang zonder HC3X,
dat heb ik vertelt.

Iedereen bedankt voor de vele moeite en tijd met mij (en mijn heli).

Groet
Uwe

ik heb nooit tweebouts bladen gehad ik weet eerlijk gezegd geen
alternatief kan het es aan Fred vragen

groet Henk

Ik vroeg het, omdat ik een tijdje terug ergens een foto zag met tweebouts bladen die absoluut niet van Vario waren, maar ik kon er geen merk vermelding bij vinden.

Het is gewoon nieuwsgierigheid, meer niet, want ik ben 100% tevreden met hoe die koppen vliegen...

Testen bij weinig wind beginnen,
dat wat jij her-calibreren van je gevoel / hersenen noemt,
ik bedoel dat serieus, jij ook, denk ik.

De heli vliegt ook goed zonder HC3X,
alleen als wind gaat, ben ik wat bang zonder HC3X,
dat heb ik vertelt.

Iedereen bedankt voor de vele moeite en tijd met mij (en mijn heli).

Groet
Uwe

Ja... dat bedoel ik inderdaad met hercalibreren.
Dat je met wind angst hebt, is in het begin normaal: ik ben ook begonnen met absolute windstilte, en heb dat heel langzaam uitgebouwd tot ik er met 4 Bft nog probleemloos mee kon vliegen. 5Bft gaat op zich ook wel probleemloos, alleen ik heb er dan geen lol meer in.

Net als jij, stond ik in het begin ook "doodsangsten" uit. Maar dat heeft me niet weerhouden, want het voelde niet anders als heel vroeger, toen ik voor het eerst leerde helivliegen. En wat me toen niet afgeschrikt heeft, mag me nu ook niet afschrikken. Tenminste, zo redeneer ik dan....

Wat tijd en moeite betreft: altijd graag gedaan... :D

Groet, Bert

Laatste opmerking voor vanavond (moet morgen vroeg op !)

,,ik denk, dat de gain aan de hoofd ook iets te hoog is nu,
en dat ik I.v.m. de langzame servos zo een raar vlieggedraag kreeg"

..eens veel tijd mee naar het veld,
en een nieuwe onderbroek,
dan komt het goed !

Goed night,
Uwe

,,ik denk, dat de gain aan de hoofd ook iets te hoog is nu,
en dat ik I.v.m. de langzame servos zo een raar vlieggedraag kreeg"

Veel gain en trage servo, dat is een recept voor waardeloze respons. Da's een basisregel uit de meet-en-regeltechniek: trage stelmotor=>trage regelaar instelling.

Maar trage regelaars, het woord zegt het al, reageren ook traag op snelle veranderingen.

Met wat oefening, kun je dat als mens van vlees en bloed behoorlijk goed omzeilen als je gaandeweg leert "te voorspellen" wat de heli gaat doen.
Ik vlieg met diezelfde 9206 in mijn BO, en dat gaat prima, die zijn RUIM snel genoeg voor wat ik doe, met mijn "human brain Mk I" stabilisatie systeem ;)

Groet, Bert

HB Mk I

ik denk da stuur ik ook weer heen,
tenminste ga ik deze richting:

... gain heck iets verhoogt naar 50 % rate mode (= ca. 25 / 75 Futaba)
... gain rotorkop verlaagd (testbereik tussen 80 en 60 %)
... revo-mix (basisinstelling voor grote helikopters) om 50 % verlaagt
... zo als eerder beschreven servoarm verkort naar 19,5 mm
... zo als eerder gezegd, rond 1000 g gewicht vermindert
... rotor RPM om ca. 2 tot 3 % verhoogt en
... een extra draai-regelaar geprogrammeerd voor hover throttle
(in N-mode kan je met de draai-pot throttle verhogen,
zonder dat de pitch verandert, precies zo als in een echte heli)

dat is voor de eerste buitentest maar genoeg,
en voor wat staat Mk dan nog weer ? Bert,
..Human Brain Mk I ... leuk bedacht !!!

Groet
Uwe

Ik begrijp even niet waarom je de revo-mix en de gyro gain bijstelt?

Draaide je staart weg als je pitch bij gaf of reduceerde?

Ik kan het verkeerd begrijpen, maar ik krijg een beetje het gevoel dat je teveel dingen tegelijk verstelt, thuis op de werkbank, die je eigenlijk één voor één op het veld moet bijstellen.

Groet, Bert

idd reageert de staartrotor sterk tegen de koppel
als ik throttle / pitch geef,
om vervolgens dan weer terug te draaien,
eigenlijk is de beweging anders om als zonder revo-mixing,
de staart gaat dus bij onrustige hover steeds veel heen en weer,

en misschien heb je gelijk,
dat ik niet te veel moet veranderen,
zonder gevlogen te hebben,

alleen bij revo-mix viel me op:
dat het normaal op 2 staat (op een lijst van 0 tot 5)
en bij schaal heli's op 3
en bij grote schaal heli's op 5,
(basis instellingen HC3X)
dus naar 4 gedraaid,

geplant is een uitgebreide vliegdag,
alle basisinstellingen en veranderingen
zijn in de PC / Laptop en op papier opgeslagen (zichtbaar)
en alles (bijna alles) kan vanuit de zender verstelt worden

Groet
Uwe

Oh, wacht effe...

Die revo mix en rate gain, die zitten in de HC3X????

Dan hou ik me verder op afstand, van die dingen weet ik niks.

Heeft weinig zin om je dan op het verkeerde been te zetten...

Groet, Bert

Back