Bellanca Skyrocket van Boddington

jan brilman

Forum veteraan
Nav. de DOW van afgelopen zondag (waar het voor de tweede keer erg begon te kriebelen) me nu serieus voorgenomen er de volgende keer echt met iets vliegends bij te zijn.

En de keus is gevallen op (tromgeroffel . . .)

Had ik al verklapt.

upload_2022-9-14_15-4-44.png


https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4149

26" is 66 cm, en dat vind ik denk ik net een beetje aan de kleine kant.

Ik heb twee Schlossertjes die in aanmerking komen: de 0,25 en de 0,5 cc.

Er gemakshalve even van uitgaande dat ik die allebei weer aan de loop krijg:
1. welke zal ik dan nemen, en
2. wat is de bijbehorende spanwijdte?

Bedoeling is om er wel heel lichte RC in te plaatsen.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Originele tekeningen 25% vergroot (vergissing), waardoor ik thuis bij nameting op een spanwijdte van 77,4 cm uitkom . . .

Vooruit maar, ook goed.

Slecht te zien, maar het 0,5 cc Schlossertje past precies!

upload_2022-9-17_10-40-34.png


(Waar is mijn 0,25 cc Schlosser gebleven??? :confused:)


jan.
 
Ik heb net (gisteren) voor € 9,20 vergrotingen laten maken en het eerste spant is zo goed als klaar: we doen het ermee.

(Iets minder compressie? o_O)


jan.
 
Okay verstandig, lekker bouwen heb nog geen bouwfoto gezien dus dacht kan nog net.

Maar zeker weten er gaat niets boven een diesel met lage compressie en pruttelend geluid, dus dat komt wel goed
 
Ben er ondertussen wel achter dat de tekening niet heel nauwkeurig is: de afmetingen van het zijaanzicht op de tekening kloppen niet met de maten van de spantjes.

Zijaanzicht maar als referentie aanhouden.

(Nog meer slimmigheden als het om bouwen van tekening gaat?)

Maar de eerste spant is er.

Laminaat (lag er nog van andere projecten).

upload_2022-9-18_14-29-23.png


(Gaat 'ie nou echt van ieder spantje en ieder latje een foto plaatsen??? Nee hoor, geen zorgen.)


jan.
 
De originele tekening klopt wel, maar wordt er niet beter op door het scannen en kopiëren en printen.

Begin is er en ziet er goed uit en wat afwijkingen mag wel dat zien we niet als het model voorbij vliegt met een heerlijk knetterend dieseltje.
 
Boddington heeft niets getekend of aangegeven mbt. domping of 'Seitenzug' (Nederlands woord?).

upload_2022-9-26_8-55-33.png


Suggesties?

Vwb. de 'motorophanging': balkjes door F1 en F3, of balkjes alleen door F1, en aan de voorzijde van F1 ondersteunen?

(Laatste lijkt me het eenvoudigste.)


jan.
 
'Seitenzug' (Nederlands woord?)

Zijwaartsstelling?
Ik zou inderdaad ook wat domping en zijwaartsstelling inbouwen.
Zelf zou ik dat doen door de domping en zijwaartsstelling in spant F1 mee te nemen.
Dus spant F1 staat dan wat ietwat voorover en scheef t.o.v. de nullijn.
Hou er rekening mee dat de COX dan 'uit het midden' op het motorspant komt!
Dit zodat de propas bij de doorgang door de kap wel in het midden staat.

Groeten, Ramses
.
 

Een pruttelende Schlosser (zie foto post #7)!


Spant scheef inbouwen: kan, maar ben ik geen groot fan van, en dan moet je nog wel steeds iets daar haaks op monteren.

Hou er rekening mee dat de COX dan 'uit het midden' op het motorspant komt!

Uiteraard.

wat domping en zijwaartsstelling

Wat, ja, niet heel veel.

Aan hoeveel graad moet ik in dit geval denken?

Allebei 2?

(Gordon Whitehead heeft het over 'a couple of degrees'. A couple = 2 ;))


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2022-9-26_12-30-55.png
    upload_2022-9-26_12-30-55.png
    940,8 KB · Weergaven: 144
  • upload_2022-9-26_12-31-7.png
    upload_2022-9-26_12-31-7.png
    940,8 KB · Weergaven: 140
Laatst bewerkt:
Ik zal jullie niet vermoeien met alle fouten en onnauwkeurigheden die er in de tekening zitten.

Maar toch, een voorbeeld.

upload_2022-9-27_11-25-3.png



De rear brace is bij de romp toch echt net zo breed als de romp zelf . . .

upload_2022-9-27_11-27-46.png


We redden ons er wel mee . . .


jan.
 
Back
Top