Bellanca Skyrocket van Boddington

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door jan brilman, 14 sep 2022.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Nav. de DOW van afgelopen zondag (waar het voor de tweede keer erg begon te kriebelen) me nu serieus voorgenomen er de volgende keer echt met iets vliegends bij te zijn.

    En de keus is gevallen op (tromgeroffel . . .)

    Had ik al verklapt.

    upload_2022-9-14_15-4-44.png

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4149

    26" is 66 cm, en dat vind ik denk ik net een beetje aan de kleine kant.

    Ik heb twee Schlossertjes die in aanmerking komen: de 0,25 en de 0,5 cc.

    Er gemakshalve even van uitgaande dat ik die allebei weer aan de loop krijg:
    1. welke zal ik dan nemen, en
    2. wat is de bijbehorende spanwijdte?

    Bedoeling is om er wel heel lichte RC in te plaatsen.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2022
    ramses en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Prima keuze Jan ben benieuwd 800mm span met een Schlossertje 0.5cc lijkt me leuk.
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    We hopen dat Jan snel een start maakt met de bouw.
    Want ik zit al klaar met een bak popcorn en een biertje.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    En 'm deze keer ook afmaakt!

    Vanmiddag de tekening opblazen.


    jan.
     
    Ton van Munsteren en ramses vinden dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Wow alsof je mijn gedachte kan lezen, maar heb der vertrouwen in.
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Leuk project Jan :yes:
    Bouwze

    Groeten, Ramses
    .
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Originele tekeningen 25% vergroot (vergissing), waardoor ik thuis bij nameting op een spanwijdte van 77,4 cm uitkom . . .

    Vooruit maar, ook goed.

    Slecht te zien, maar het 0,5 cc Schlossertje past precies!

    upload_2022-9-17_10-40-34.png

    (Waar is mijn 0,25 cc Schlosser gebleven??? :confused:)


    jan.
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Gefeliciteerd met je PH-SAM banner!!!
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Nou ja zeg!

    Hoor ik t'r helemaal bij. :)


    jan.
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat ziet eruit als een krachtig modern motortje, je zou dan nog wel naar 850-900 mm spanw kunnen.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ik heb net (gisteren) voor € 9,20 vergrotingen laten maken en het eerste spant is zo goed als klaar: we doen het ermee.

    (Iets minder compressie? o_O)


    jan.
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Okay verstandig, lekker bouwen heb nog geen bouwfoto gezien dus dacht kan nog net.

    Maar zeker weten er gaat niets boven een diesel met lage compressie en pruttelend geluid, dus dat komt wel goed
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ben er ondertussen wel achter dat de tekening niet heel nauwkeurig is: de afmetingen van het zijaanzicht op de tekening kloppen niet met de maten van de spantjes.

    Zijaanzicht maar als referentie aanhouden.

    (Nog meer slimmigheden als het om bouwen van tekening gaat?)

    Maar de eerste spant is er.

    Laminaat (lag er nog van andere projecten).

    upload_2022-9-18_14-29-23.png

    (Gaat 'ie nou echt van ieder spantje en ieder latje een foto plaatsen??? Nee hoor, geen zorgen.)


    jan.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    De originele tekening klopt wel, maar wordt er niet beter op door het scannen en kopiëren en printen.

    Begin is er en ziet er goed uit en wat afwijkingen mag wel dat zien we niet als het model voorbij vliegt met een heerlijk knetterend dieseltje.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    ???

    Meet bv. maar eens waar in F4 die spleet zit waar de tong van de vleugel in valt.

    Klopt gewoon niet.

    Maakt niet uit, ik red me er wel mee.

    Ben nu eerst (weer) een paar dagen weg . . . :(


    jan.
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Boddington heeft niets getekend of aangegeven mbt. domping of 'Seitenzug' (Nederlands woord?).

    upload_2022-9-26_8-55-33.png

    Suggesties?

    Vwb. de 'motorophanging': balkjes door F1 en F3, of balkjes alleen door F1, en aan de voorzijde van F1 ondersteunen?

    (Laatste lijkt me het eenvoudigste.)


    jan.
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Zijwaartsstelling?
    Ik zou inderdaad ook wat domping en zijwaartsstelling inbouwen.
    Zelf zou ik dat doen door de domping en zijwaartsstelling in spant F1 mee te nemen.
    Dus spant F1 staat dan wat ietwat voorover en scheef t.o.v. de nullijn.
    Hou er rekening mee dat de COX dan 'uit het midden' op het motorspant komt!
    Dit zodat de propas bij de doorgang door de kap wel in het midden staat.

    Groeten, Ramses
    .
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Wij zeiden altijd Zijtrek.
    Een perfect Germanisme misschien, of Anglisisme (sidethrust)
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Een pruttelende Schlosser (zie foto post #7)!


    Spant scheef inbouwen: kan, maar ben ik geen groot fan van, en dan moet je nog wel steeds iets daar haaks op monteren.

    Uiteraard.

    Wat, ja, niet heel veel.

    Aan hoeveel graad moet ik in dit geval denken?

    Allebei 2?

    (Gordon Whitehead heeft het over 'a couple of degrees'. A couple = 2 ;))


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 26 sep 2022

Deel Deze Pagina