belt cp instabiel in idle up

Beste mensen,

Na een accu of 40 te hebben leeg gevlogen ben ik zover dat hoveren met tail in , left en right side in geen probleem meer is, dus het werd tijd voor iets nieuws.
De keuze was om de idle up switch eens uit te proberen.

Gister naar het veld, beetje wind aanwezig maar goed genoeg om te vliegen.
Eerst even hoveren in normal flight, dat ging goed.
Wat hoogte gemaakt, diep inademen en hop de idle up switch om, toen gebeurde het.

Heli verliest hoogte dus meer pitch met de stick waardoor hoogteverlies gecompenseerd wordt. Maar de heli begon eveneens met de staart gek te doen, wobbelen? ( denk dat het zo genoemd wordt ) van links naar rechts bewegen. Verder leek ik een glitch waar te nemen het ( het in 1 keer 90 graden weg draaien van de staart.)

Mijn vragen:
Is het normaal dat je in idle up 75-80% de stick naar voor moet bewegen?
Ik verwachte midstick ( 0 graden pitch ) om te hoveren.

En hoe komt het dat in idle up de staart als een gek tekeer gaat terwijl in normal flight de staart stabiel is?

De riem is niet te slap, heb ik gecheckt. pitch staat op ongeveer -7 tot +7 graden pitch met 0 graden in midstick bij idle up.

Gelukkig was er een moment waarop ik de idle up terug heb kunnen zetten en de heli weer onder controlle had, snel geland zonder brokken maar met het hart in de keel.
Verschillende filmpjes op youtube laten zien dat heli stabiel moet blijven na omzetten van idle up, waar zou mijn probleem kunnen liggen???

Groet en een indrukwekkend masters of 3d gewenst ,
Andreas

Mijn vragen:
Is het normaal dat je in idle up 75-80% de stick naar voor moet bewegen?
Ik verwachte midstick ( 0 graden pitch ) om te hoveren.
Voor een hover is ongeveer 5 graden pitch nodig. Alleen als je snel vooruit vliegt moet je minder pitch geven en kom je wellicht nabij 0 graden.
En hoe komt het dat in idle up de staart als een gek tekeer gaat terwijl in normal flight de staart stabiel is?
Dat heeft te maken met de 'gyro gain'. Als die in normal te hoog staat krijg je ook het wiebelen (hunten) van de staart.
Wanneer het toerental omhoog gaat, en dat doe je met idle-up, is een lagere gyro gain nodig.
Verschillende filmpjes op youtube laten zien dat heli stabiel moet blijven na omzetten van idle up, waar zou mijn probleem kunnen liggen???
Klopt, dat hoort ook zo. Bij programmeerbare zender stel je een gyro gain in voor normal en idle-up en bij de esky zender is het experimenteren met de draaiknop voor de gyro en eventueel die hover-pitch (linker knop op de zender). Het kan zijn dat in normal de staart niet goed houd en dan in idle-up wel.

Toch is het misschien beter idle up even te laten voor wat het is, tenzij je met betrekkelijk veel wind wil gaan vliegen.
Om te ervaren hoe het is om met de hogere headspeed te vliegen kun je de hover-pitch meer linksom naar de - draaien.

Heb je al een computer zender gehaald? ik weet van mijne dat de standaard TX niet in te stellen was, met moderne zenders kun je voor alle idles alle gain waardes etc invoeren..

Bedankt voor jullie snelle reacties,

Anko: Ik gebruik de standaard esky zender, daar valt idd niks aan te programmeren. Heb nog een futaba FC16 liggen maar die is 35 MHz dus dat gaat niet werken. Een nieuwe programmeerbare zender ligt in het verschiet, het is immers bijna kerstmis haha

Chrisdv: ben alweer iets wijzer geworden, de switch laten voor wat het is zou kunnen idd, maar een mens wil vooruit, de keuze was idle up proberen of nose in hoveren.
Gezien de wind leek het mij veiliger om idle up te proberen.
De pitch negatiever draaien om een hogere headspeed te krijgen had ik al eerder geprobeerd toen er meer wind was en ik toch wilde vliegen.
Wat zou een logische , volgende stap zijn na:
Tail in, left side en right side in hoveren, rondjes en 8-jes vliegen???

Als ik het nog eens in mijn hoofd haal om in idle up te gaan zal ik mijn gyro terug draaien. tijdens het omschakelen. Maar ik denk dat ik voorlopig achtjes blij vliegen in normal mode totdat ik een andere programmeerbare zender heb.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Ga eerst nose in gaan hooveren...

Dit gaat je veel klamme handjes en (bijna) crashes schelen.

Bij het rondjes vliegen en 8jes draaien, kom je nl ook om d zoveel tijd nose in situaties tegen, heb je geen nose in onder controle, kun je problemen dus ook niet opvangen.

Ik weet dat rondvliegen leuker is, maar eerst goed leren vliegen scheelt je veel crashes

Succes

Is inderdaad wel iets voor te zeggen.
Volgende keer als het echt windstil is komt nose in aan de beurt.
Ben ik voorlopig weer even bezig, gelukkig staat de vakantie voor de deur, dat wordt 3 weken sticktime vergaren.

Gr Andreas

Gezien de wind leek het mij veiliger om idle up te proberen.
De pitch negatiever draaien om een hogere headspeed te krijgen had ik al eerder geprobeerd toen er meer wind was en ik toch wilde vliegen.
Wat zou een logische , volgende stap zijn na:
Tail in, left side en right side in hoveren, rondjes en 8-jes vliegen???
Oh, al aardig aan het rondvliegen dus met rondjes en achtjes. Op dat punt ben ik ook met m'n hk-450.
Maar dan is het inderdaad wel logisch en wellicht zelfs beter om dat in idle-up te proberen, zeker als het waait.
Onlangs kreeg ik m'n heli in de wind met veel moeite weer naar beneden in normal mode. Nu met -7 tot +10 en minimaal 80% throttle zal dat geen probleem meer zijn :) Ook snel achtjes vliegen en banken door de bochten vind ik veel mooier gaan zo.
Als ik het nog eens in mijn hoofd haal om in idle up te gaan zal ik mijn gyro terug draaien. tijdens het omschakelen. Maar ik denk dat ik voorlopig achtjes blij vliegen in normal mode totdat ik een andere programmeerbare zender heb.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Het moet prima kunnen met die zender, maar met een programmeerbare zender (al is het een kds ofzo) kun je zelf bijvoorbeeld een mooiere overgang programmeren.

Ga eerst nose in gaan hooveren...

Dit gaat je veel klamme handjes en (bijna) crashes schelen.

Bij het rondjes vliegen en 8jes draaien, kom je nl ook om d zoveel tijd nose in situaties tegen, heb je geen nose in onder controle, kun je problemen dus ook niet opvangen.

Ik weet dat rondvliegen leuker is, maar eerst goed leren vliegen scheelt je veel crashes

Succes
Als beginner vind ik nose in vliegen gemakkelijker dan nose in hoveren, misschien ligt dat aan mij ;) Tijdens het vliegen heeft m'n heli minder sturing nodig om z'n weg te vervolgen, itt tijdens hover. Als de heli een eind van me verwijderd is ga ik daar ook nooit meer hoveren (deed ik voorheen wel als de orientatie kwijt was en dan soms crashen) maar mooi de voorwaardse snelheid er in houden :) dan weet ik hoe ik moet sturen.
Nose in komen vliegen is dan voornamelijk links en rechts en in mindere mate pitch of elevator/voor-achter.
Tijdens achtjes vliegen stuur ik steeds meer naar me toe tot op een gegeven moment recht op me af en dan de volgende bocht in.
Maargoed, er zijn vele wegen om het te leren natuurlijk.

Dat is wat ik ook ondervonden heb, een beetje voorwaartse snelheid kan geen kwaad, daar ben ik mee vertrouwd,omdat ik een hele tijd vliegtuigen heb gevlogen.
Dan kom je bij de landing ook naar je toe gevlogen en is links en rechts andersom.

Wat ik net heb gedaan is heli op tafel , skids vast houden en dan half gas.
Idle-up om gezet en dan voel ik de heli naar de tafel drukken en de staart hunten.
Als ik dan de gyro naar links draai ( - ) wordt het hunten idd minder, echter weg is het pas op het moment dat de gyro draaiknop helemaal naar links heb. ik vraag me af of ik de gevoeligheid op de gyro zelf niet wat minder moet zetten?
Misschien is het al vliegend minder maar zoals het er nu naar uitziet moet ik helemaal naar links draaien met de knop en heb ik geen reserves meer.

Hoi,

Met nose in vliegen heb ik ook weinig moeite ondanks dat ik pas net vlieg met de heli ( lang in de hover fase blijven hangen door gebrek aan mooi weer en zin)
Maar nose in hoveren is toch net weer anders. Alleen het idee al. Ben ook bang om bij heel langzaam rustig voorwaards te vliegen naar achter te vallen omdat je de snelheid dan lastig ziet.

Ik vlieg ook al lang met vliegtuigen en kan to dusver zeggen dat gewoon vliegen met een heli echt niet veel scheelt met het vliegen van een 3d vliegtuigje (gebruik van rudder en gas in de bochten)

Giro afstellen zonder dat je vliegt is onbegonnen werk.

Je moet echt hoveren en dan korte uitslagen geven op je heckrotor en kijken wat hij er mee doet. bv traag stoppen of hunten. Werkt dit goed kan je buiten bv heel snel gas geven en kijken of de staart er netjes achter blijft. De rest is fine tunen.

Afgelopen week vloog ik in normal mode (nog niet in idle up gevlogen) en dacht wat meer gas te geven om wat sneller te vliegen. En dat vond de giro ook niet leuk en begon in volle vlucht te hunten. Op dat moment snel gas gedeeltelijk dicht getrokken en blijven corrigeren tot hij weer stopte. Het kijkt dus wel nauw. In idle up zou het allemaal wat strakker moeten worden.

precies halfgas zou je geen negatieve pitch moeten hebben. Als dit wel het geval is moet je dit even nakijken.
Alleen van normal mode naar idle up kan de pitch wel veranderen van bv iets positief naar 0 bij half gas.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Oh ja: als je de giro/gain kan stellen via de zender zou hij op de giro zelf niet veranderen als je aan de potmeter draait.

Je kan bv wel de uitslag van de servo iets verkleinen door een gaatje lager te pakken op de servo hevel. Weet niet wat er in de handleiding staat maar ze zullen wel iets opgeven. Beetje proberen kan geen kwaad.

Hoi,

precies halfgas zou je geen negatieve pitch moeten hebben. Als dit wel het geval is moet je dit even nakijken.
Alleen van normal mode naar idle up kan de pitch wel veranderen van bv iets positief naar 0 bij half gas.

Gr. Dennis

Hoi Dennis,

De pitch staat zo afgesteld dat ik in idle-up bij midstick 0 graden pitch heb.
Maar ik heb inmiddels begrepen dat een heli om te hoveren in idle-up zo'n +5 graden pitch nodig heeft.

Verder dacht ik al dat het spelen met de gyro gevoeligheid tijdens vlucht anders is dan vasthouden op een tafel, dit was alleen om even gevoel te krijgen wat de uitwerking is van een lagere gyro gain.

Als tijdens vlucht de draaiknop niet voldoende is dan is de volgende stap experimenteren met de servohendel.

Vroeg of laat zal hij wel als een baksteen in de lucht hangen, modelbouw houdt je bezig nietwaar......?

Groet,
Andreas

Modelbouw hoort nou eenmaal bij de hobby modelvliegen ;)

Af en toe houd ik de heli gewoon vast aan het frame en geef dan gas. Dan merk je ook wel gelijk als hij veel te gevoelig staat. Dit natuurlijk niet met grote heli's doen en bij de kleintjes wel erg goed opletten. Geen aanrader dus maar het is een optie.

Zoals ze bij align opgeven is normal mode 5 graden bij mid-stick en 0 bij idle up.

Nu denk ik dat het verschil is dat je bij idle up in de middenstand een veel hoger toerental hebt dan normal mode en dus de giro veel meer input heeft door de hogere draaisnelheid van de staartrotor. Dat zal dan ook het gene zijn waar ik de problemen mee had. En dat is dus dat het toerental juist oploopt bij gas geven en juist in flight de gyro gevoeliger wordt.

Alle ins and outs weet ik ook niet, ben ook nog enigzins beginnende maar zo af en toe hoor en lees je wat :D

Sterker nog, met een echt goede zender(futaba, spektrum) kan ik per idle alle waardes ingeven kwa gain, expo, swash mixes.. enz.. ik kan tijdens het rondvliegen van mode, met als enie verandering kwa feel de hogere headspeed... echt waar, een andere zender is de beste investering die je kan maken!

Andreas
Met de standaard zender zou ik zelf op de grond schakelen (na het optoeren) tussen normaal en idle up. Dus niet als je aan het vliegen bent
Groeten
Martin

Andreas
Met de standaard zender zou ik zelf op de grond schakelen (na het optoeren) tussen normaal en idle up. Dus niet als je aan het vliegen bent
Groeten
Martin

Hoi Martin,

Dat heb ik zojuist in praktijk gebracht het ging redelijk goed maar niet helemaal :-)

Ben als volgt te werk gegaan:
-Heli optoeren in normal-mode tot bijna midstick.
-gyro gevoeligheid ( draaiknop op zender ) naar 0 ( helemaal linksom )
-omgeschakeld naar idle-up...... staart is SUPER gevoelig.
-iets meer gyro gain, ......staart gaat hunten
-zoeken met gyro gain totdat hunten net stopt.
-opstijgen, staart wederom zeer gevoelig. vliegt niet echt lekker
-landen.
-gas terug naar mid-stick
-idle-up terug zetten naar normal mode. Heli STIJGT INEENS OP... aah schrik....

waarschijnlijk gas niet onder mid-stick maar net erboven .... EN / OF gyro gevoeligheid niet omhoog gezet ( dat weet ik niet meer door de schrik haha ).

Gevolg: bladen stuk, flybar krom, main gear rip, div.linkjes kapot, staartbuis krom en misschien nog wat schade die niet meteen zichtbaar is...

Gelukkig heb ik de meeste onderdelen op voorraad behalve staartbuis maar gezien de kromming denk ik dat ik hem weer 100% recht kan krijgen.

Dat wordt weer een avondje sleutelen, maar nu ga ik eerst naar een verjaardag om lekker een pilsje te drinken ;-)

Door schade ( en schande ) wijs geworden, maar..... weer wat geleerd haha.

Groet,
Andreas

Ai dat is balen.

Vanavond hetzelfde gedaan echter ging bij mij het schakelen zowel op de grond en in de lucht goed.

Aan het einde van de accu liet ik hem nog even in mijn handen draaien en toen begaf de tailgear het :S Ook te veel ruimte tussen de tanden. (ik heb geen HK450 maar een Hughes 300C type 400) en daarna mijn HK500CMT ingevlogen....gehoverd zonder panne alleen bleek het staartasje iets krom door mn ongelukje van afgelopen week. Begon heel erg te resoneren als hij hoog de toeren in ging.

Dus je bent niet de enige die onderdelen moet bestellen :mrgreen:

Toen ik die Hughes overnam waren er ook een hoop onderdelen krom. Met wat geduld krijg je het wel weer recht. Beetje over tafel laten rollen en goed kijken waar de knik zit en dat je hem op dat zelfde punt weer voorzichtig probeert terug te buigen.

Even bovenstaande reactie verbeteren, dingen terugbuigen is zonde van je geld, en je spullen. je zal t nooit helemaal rechtkrijgen, en op den duur krijg je lager problemen, trillingsproblemen enz.. zoveel kost een feathershaft ed ook weer niet...

Ging om de staartbuis. Als je dat netjes doet kan je die wel terug buigen. Een beginner merkt het echt niet als er iets niet helemaal recht is. Maar zo kan je mooi wel de lucht in komen tot je de spares weer in huis hebt.

Asjes kan je inderdaad beter vervangen al heb ik die op de mijne ook weer recht gekregen na een hoop geduld. Het is redelijk laagtoerig spul maar de HK450 is een 3d heli dus onbalansjes merk je veel sneller en hebben ook grotere gevolgen. Dat er een klein slagje in de tail as zat bij mij was goed te horen maar op het oog zag je het vrijwel niet. Die gaat er dus ook af voor de zekerheid.

Gouden tip: Zorg ervoor dat het 0graden punt altijd op hetzelfde punt in de stick zit...

Als je dan omschakeld van normal naar idle zal hij niet spontaan wegvliegen of omlaag donderen.

Dit is wat er bij jou gebeurd is, je ging van idle naar normal, en in normal stond je hooverpunt op midstick.

Beetje vogelen, maar je komt er wel :p

wat betreft de staart in idle:
door het toegenomen toerental is ook de staart een stuk dominanter geworden.
Kwestie van wennen.
Maar als je budget het toelaat, zoek een computerzender. Daarin kun je dus de gains voor de gyro per vliegmodus opslaan, en hoef je dit niet meer in het veld (al vliegend) iedere keer uit te proberen...

Als het niet in het budget past:
Heli neerzetten, gain omlaag schoeven, dan omschakelen naar idle. Liever een sponzige staart die niet best reageert dan een huntende staart.

Succes

Back